findus42 findus42 skrev:
Har klippt mig själv de senaste trettio åren. Navycut. Maskin rakt över så kort som möjligt.

Med några års mellanrum har slitage tvingat mig att investera i ny maskin. I den prisklass jag hållit mig i finns inga reservdelar. Varje gång har den nya maskinen varit lite sämre än den jag haft innan. Racklig hopsättning vek motor. Större motstånd i konstruktionen.
Senaste billiga hårklipparen var så genomusel att den knappt lyckades fungera en gång. Hår som fastnar. Dog vid minsta motstånd. Som ni förstår går det inte att backa när man väl börjat. Tog tre kvart att bli klar. Lade genast skräpet i elekronikåtervinningen.

Så... började titta på dyrare mdeller. Ganska snart kom jag fram till att de inte egentligen är bättre. Större och med mer bling. LCD-skärmar och annat skräp. Kommer snart med Blåtand varför nu en enda människa skulle vilja ha sin personliga hygienutrustning uppkopplad mot telefonen.

Kom då på det självklara.
Det måste finnas lagstiftning som gör att det är förbjudet att sälja odugliga grejer som skall användas på djur.
Efter lite googling har jag nu investerat i en hundtrimmer av märket Moser.
[bild]
Efter att ha ignorerat varningstexten som sade att den absolut inte fick användas på mäniskor så har jag nu testat den.

Reflektioner så här långt...
Mekaniskt en helt annan värld än de billiga jag använt tidigare. Tyst och i princip vibrationsfri jämfört med skräpet. Tänk er ungefär som att gå från en instamatic-kamera till en Nikon. Tung och klunkig men stabil. Känns industrimässig i jämförelse.
Sladd förstås. Men med lite eftertanke så inser jag att det har varit ett av problemen med de tidigare. Jag vet ju att som amatör är sladd bra. Inga batterier som måste vårdas ömt för att inte svika en när de behövs. Mer kraft då det går att gödsla med sånt om det finns sladd.
Ingen tendens att ens svikta vid klippning. Tog mindre än fem minuter att dra av kalufsen.

Återstår att se om det fanns någon anledning till förbudet att använda den på människor.

Woff / Findus
Förbudet mot att använda den kommer säkert från frisörförbundet som inte vill tappa intäkter. En typisk konspiration av typen "det får inte vara för billigt att leva".

Själv kör jag sedan 2015 med Philips HC7450, är inne på min andra. Billigare att köpa ny klippare än nytt blad. En kanonklippare med normal- och hög fart. Klipper bra de första åren.

Philips HC7450 hårklippare med turboläge och justerbar längdinställning, placerad mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan starkt rekommenderas.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F fsn skrev:
Gammalt inlägg men jag passar på att fråga hur du fick ihop cellerna? Jag har köpt på mig 12 st 1,2V NiMh celler som skall seriekopplas.

Har haft jäkligt svårt att löda ihop dom. Cellerna är köpta på Wish efter rekommendation men jag får inte lödtennet att fäst alls på minuspolen, den är grymt hal. På plus-polen däremot fäster tennet utmärkt efter lite smärgel på blecket. Kollade med en el-jedi på jobbet och det var tydligen så att de skulle punktsvetsas.

Tänkte om du hade samma bekymmer och nåt förslag på lösning.
Jag beställde färdigt då jag redan luskat ut att lödningen skulle vara svår.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Billigare att köpa ny klippare än nytt blad.
Fast den där sortens blad kan man pilla isär utan större svårigheter och dra några gånger på en slipsten av något slag, och så blir de som nya.
 
Kör Andis AGCB Super 2-speed som jag delar med hunden! Köpte på Lyckliga Fårets Skärsliperi. Håller med om att professionella är bättre. Räknar med att inte behöva köpa någon annan under resten av livet. Bonus är att det är bara att byta skär när man ska ta skägget!

Och då en hundklippning lätt kan gå på 1500, så betalar den sig fort!

//Ulf
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
engs
Angående trimmers, gillar Remington HC4250. Mer anpassad för att klippa sig själv än vanliga avlånga handtag, och skäret är lätt rundat vilket jag tycker gör proceduren snabbare över skallen.
Önskar den haft laddning över en usb bara, micro eller c, för att slippa ytterliga en pryl/dedikerad laddare.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3358968
 
O OverAndOut skrev:
Kör Andis AGCB Super 2-speed som jag delar med hunden! Köpte på Lyckliga Fårets Skärsliperi. Håller med om att professionella är bättre. Räknar med att inte behöva köpa någon annan under resten av livet. Bonus är att det är bara att byta skär när man ska ta skägget!

Och då en hundklippning lätt kan gå på 1500, så betalar den sig fort!

//Ulf
Instämmer en väldigt bra trimmer som låter lite och vibrerar ytterst lite. Ska också noteras att skär ska oljas, dock ytterst lite och de till Andys går även enkelt att lossa för rengöring och slipning.
 
En verkstadskran på Julas rea. Så jag äntligen kunde få dit motorpaketet på svarven. Så jag kan borra hål för M8 i änden på två aluminiumdogs så de ska fungera som raildogs. Så jag kan indexera OFA 32-skenan fräsen korrekt så jag kan fräsa cc 96 mm MFT-mönster.
Ibland kostar det att spara :thinking:
Verkstadskran som lyfter ett motorpaket på en svarv i en verkstad, omgiven av verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
Metallisk chuck för verktygsfäste placerad i en kartong med bubbelplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Kunde som inte låta bli - Blir toppen på stugan där det kan behöva pumpas cyklar, ATV’n, släpvagnar eller ringen till båten där el kanske inte alltid finns i närheten - Makitas 18v system 990:-
Batteridriven Makita luftkompressor i turkos och svart för uppblåsning, 18v-system, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 5 till
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Kunde som inte låta bli - Blir toppen på stugan där det kan behöva pumpas cyklar, ATV’n, släpvagnar eller ringen till båten där el kanske inte alltid finns i närheten - Makitas 18v system 990:-
[bild]
Har motsvarande fast Ryobi men med möjlighet att suga ur luft också.
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Har motsvarande fast Ryobi men med möjlighet att suga ur luft också.
Det är ju en snutt funktion - Då jag kör majoriteten makita på batterimaskinerna (Det finns någon festool) så får denna fylla behoven. Tar ju liksom ingen plats, och går på batteri.. Perfekt ute på ön!
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Improviserad arbetsbänk gjord av papp med metallskenor och fastklämda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kan sluta när jag vill.
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 12 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
[bild]

Jag kan sluta när jag vill.
I ditt fall verkar det ha blivit ett tvång..*


* vg se tidigare humor i detta forum
 
  • Gilla
  • Haha
pfb och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag kan sluta när jag vill.
Men du vill inte....
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
I ditt fall verkar det ha blivit ett tvång..*


* vg se tidigare humor i detta forum
Vad är det du antyder, att jag lider av någon form av tvingsbeteende?
 
  • Haha
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.