Åsa Lund
Håller helt med om att hålen ska spacklas igen om det är öppna garderober
 
  • Ledsen
BengtH
  • Laddar…
Ja det är nog bara att bita i det sura och börja spackla. 2200 hål uppskattade jag det till precis. Det är som det brukar låta här hemma: ska man snåla kan man lika gärna skita i det. Fast att skita i det brukar man inte få välja :)
 
  • Haha
PellePeps
  • Laddar…
Efter lite lugn under vintern (i alla fall på byggfronten) kör vi nu på lite igen. Nytändningen började med att vi fick syn på att lådorna vi saknar till IKEA-garderoberna i klädförvaringen åter var i lager. När vi köpte resten i oktober så trodde vi väl att de skulle dyka upp några dagar senare men de har varit totalt pandemidrabbade och inte funnits i hela Sverige. Har kollat ett par gånger i veckan och förra helgen fanns det plötsligt 13 st i Jönköping, 2,5 h bort. Slängde mig i bilen och satte kurs ditåt. Efter en halvtimmes färd var det 5 st i lager och vi behövde 4 st. Svor men körde vidare och det höll, när jag kom springande in på lagret med filmiska löpsteg och typ Gladiator-låten i bakgrunden fanns det 5 st kvar! Så nu har vi allt material och kan köra på.

Glädjen varade tills lådorna var ihopskruvade för sen började den där spacklingen som inte gick att resonera om på ett rationellt sätt :) Men nu är en vända gjord inklusive slipning så det finns hopp om att ta sig igenom. Blir bra och funkar oväntat bra att slipa på folien. Var rädd att om man gick igenom någonstans så skulle det börja fläka upp och bråka, men det är mer som att slipa ned ett spackel, blir en jämn okännbar övergång.

Nu blir det spackel och målning för hela slanten i några dagar.

IKEA-garderob utan lådor i ett rum med schackrutigt golv, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihopmonterad IKEA-garderob utan lådor i en klädförvaring under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Najs!

Hur gör du med hyllbärarna? Original är ju rätt fula… vi är något steg efter er med vår garderob, kör du mdf:n i liv med stommen eller låter den sticka ut någon mm?

Kul att du hade tur med lådorna till slut, jag monterade själv 28 st förra veckan ;)
Sen var jag på Ikea idag för täcksidor till garderoberna i barnrummen, dock inte samma lycka som dig, kom hem med 3/4 bara :(
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Najs!

Hur gör du med hyllbärarna? Original är ju rätt fula… vi är något steg efter er med vår garderob, kör du mdf:n i liv med stommen eller låter den sticka ut någon mm?
Kul med fler garderobsbyggare!

Vi har köpt hyllbärare av den ganska klassiska modellen som bara är en stålpinne med en liten fläns för att det ska ta stopp halvvägs in i hålet. Utöver att de som följer med är fula så tenderar de att förstöra runt hålet om man drar ut dem, de har ju lite hullingar.

MDF-remsorna är flush med stommen. Vi sågade dem 1-2 mm bredare än vad de skulle vara. Monterade dem så att de satt kant i kant med stommen på en sida och på andra sidan kördes de rena med en pinnfräs med styrlager efter att de var färdigskruvade. Innan vi satte MDF så skruvades stommarna ihop så att man inte behöver passa in dem mot varandra samtidigt som man ska få dit remsan.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Utöver äggätande har vi jobbat på bra med garderoben som nu är klar förutom en marmorskiva samt ett musselinglas till dörren, vilka är under upphandling.

Först spackel och slipning, sen tre vändor färg. Körde häftgrund i botten och det bet bra. Största utmaningen var att komma ihåg vilka hål som inte skulle spacklas och att inte spackla dem av bara farten :) När stommarna var färdiga gjorde vi egna fronter till lådorna med samma teknik som vi använt till spegelpanelerna.

Väldigt skönt med ordning och reda igen. Det är lite jobbigt att ha alla ytterkläder och skor drällandes i vardagssrummet, nu kan man istället gå in i CAD-modellen och hitta anvisad plats för sin keps :rofl:

Verktyg och material för snickeriarbete, inklusive en panel och slipskena, ligger på paket av byggskivor utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sågar fronter till lådor, hela ramen i ett stycke. Anledningen till att trappan ännu inte är monterad är att det är ett så bra arbetsbord...

Vitmålade skåpluckor och lådfronter utspridda på ett trägolv, med en öppen burk färg och pensel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måla, måla, måla

Nybyggd vit garderob med öppnade lådor och hyllor på ett schackrutigt golv, byggmaterial och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lådfronter inpassade

Nybyggd vita garderoben med hyllor för skor, lådor och krokar för ytterkläder, svartvit rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och driftsatt!

Vit garderob med lådor och inbyggda hyllor för skor och kläder i ett organiserat förrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad garderob med utdragen låda fylld med vikta halsdukar på ett svartvitt kakelgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad garderob med öppna hyllor, lådor och kläder, intill ett fönster på schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt av ett rum med träpaneler och synliga rör, förspacklade hål i väggarna och utspridda byggrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här såg rummet ut för ungefär ett år sedan.
 
  • Gilla
BengtH och 17 till
  • Laddar…
Riktigt riktigt bra det blir! Eran planering och förberedelse ger avkastning Snyggt!!
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Denna helgen har vi kommit igång med trapprenovering. Planen är att trappan ska täckmålas vit. Första steget var att slipa över hela trappan för att matta ner lacken. Efter det har vi hunnit en omgång spackel och slipning. Det var nog ganska längesedan den fick någon behandling sist så det finns många små hack att fylla. Sättstegen slukar också mycket spackel, de är väldigt grova och är ungefär som att spackla en kluven vedklabbe. Den strukturen syns inte så mycket nu men med vitt så är det inte förlåtande. Får bli åtminstone en spackelrunda till innan det är dags för måleri.

Trappa under renovering med slipslipade steg och spackel mot vit panelvägg och mönstrad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa under renovering, slipad med synliga spackelskikt och hack i stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Jag tror ingen som inte gett sig på en trätrappa kan förstå hur mycket jobb det är. Jag slipade en gammal trappa som var klädd med heltäckningsmatta till trären. Det värsta var limmet som var stenhårt. Jag la ca 40 timmar på slipning. Målning återstår.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Bra jobbat. Jag tror ingen som inte gett sig på en trätrappa kan förstå hur mycket jobb det är. Jag slipade en gammal trappa som var klädd med heltäckningsmatta till trären. Det värsta var limmet som var stenhårt. Jag la ca 40 timmar på slipning. Målning återstår.
Fy fasen. Här är det ändå ganska drägligt när det inte ligger matta och det ska täckmålas. Men har ju sett flera tunga case i forumet, speciellt när man vill ha det trärent för att olja och har en halvdassig slipmaskin som mest skakar hönderna. Kämpa på!
 
Fortsätter med trappan och den har fått sig ytterligare en spackling+slipning, första omgången färg med en spärrgrund och lite mjukfog i alla springor.

Nu är det bara att köra på med lite kvartslist mot väggpanelen, en omgång spärrgrund till och slutligen två strykningar med vit golvfärg. Lite tålamodskrävande men gött att vara förbi dammfasen nu i alla fall.

Vi har också fått hem ett musselinglas till klädgarderobens dörr så nu är den tillfälliga masoniten väck och glaset är monterat. Saknas bara en snygg nyckelskylt.

Renovering av trätrappa med spackel och första omgången spärrgrund, person står på trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad trappa under arbete, spacklad och grundmålad, bredvid svartvit rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa under renovering med spackel och grundfärg, väntar på ytterligare målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålad trädörr med musselinglas och panelvägg med William Morris-tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en dörr med mönstrat musselinglas i en trädörrsram, belysningen skapar reflexer på glasets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Mindblowing att du köra varannat trappsteg. Ska renovera trappen med och hade inte alls tänkt så för att kunna nyttja trappen under tiden
Tackar för de tipset
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M Mlindahl skrev:
Mindblowing att du köra varannat trappsteg. Ska renovera trappen med och hade inte alls tänkt så för att kunna nyttja trappen under tiden
Tackar för de tipset
Ja det funkade bra, har nog snappat upp det i forumet jag med. Färgen torkade snabbt så när jag kört vartannat kunde jag börja om. Men så fort jag sa till barnen att nu vore det bra om ni kunde stanna där uppe en stund var det plötsligt väldigt många livsviktiga ärenden som behövde göras där nere. Antagligen bara för att få testa om de klarade hinderbanan pappa hade gjort :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Miter och 7 till
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Ja det funkade bra, har nog snappat upp det i forumet jag med. Färgen torkade snabbt så när jag kört vartannat kunde jag börja om. Men så fort jag sa till barnen att nu vore det bra om ni kunde stanna där uppe en stund var det plötsligt väldigt många livsviktiga ärenden som behövde göras där nere. Antagligen bara för att få testa om de klarade hinderbanan pappa hade gjort :rofl:

Haha jag har en 2 åring som är mycket ”me kan” så för henne får de nog vara avstängt för blir stora trappsteg för henne
 
  • Gilla
FruB och 1 till
  • Laddar…
Under helgen har det målats något infernaliskt. Mest i trappan som nu är helt klar! Utöver den så har sådant som vi inte gjorde helt färdigt innan golvet lades nu målats färdigt: skurklossar, några smygar i dörrhål samt golvlister. Till slut har även väggen i trapphuset målats grå där den möter väggpanelen. Nu packar jag ned allt som har med måleri att göra långt in i något hörn i källaren och blickar mot något annat.

Nymålad vit trappa med panelvägg och William Morris-tapet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny målad trappa med vita steg och vit panel samt gråa väggar i trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit trappa med panelvägg och William Morris-tapet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad vit trappa med väggpaneler och grå vägg i trapphuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
per_t och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.