T
E El-Löken66 skrev:
Det finns givetvis säkerhetsklassade anläggningar men jag tvivlar på att här finns allt för många bilder på sådana.

Berätta mer om denna hierarki, överst har vi ju RDK och vad följer sen?
Moderater, henpulare, hobos och sist de som faktiskt jobbar med det?
Ja det är jag helt medveten om , har jobbar åt Swedish Space Corporation som fastighetsförvaltare, där är varje antenn säkerhetsklassad, spec dom Kina hyr, där får inget fotograferas,(inte ens själva antenn på avstånd) samt man får inte springa innanför deras inhägnade område utan tillstånd från kineserna själva, utan får invänta tills dom godkänt detta, samt vilka personer som ska utföra jobbet, även dessa personer är säkerhetsklassade. hitta man ingen person som redan var säkerhetsklassad så var kravet att antingen jag stod på plats och såg över att dom följde reglerna eller att en vakt för området följde personen hela tiden dom var i området.
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
J Johan_ skrev:
Efter att ha läst denna tråd så kan jag bara dra slutsatsen att reglerna runt elarbeten i Sverige är bisarra.
Det är uppenbart att ett gäng byråkrater har gått all in på byråkratiska krumbukter för att jävlas med folk...
Jag har t.ex. en utbildning där jag får konstruera och rita ställverk och därmed tala om för elekrikerna hur de ska koppla allting men jag får inte lagligt installera ett eluttag.

Jag har även haft nöjet att se två elektriker felsöka ett jordfel på en byggarbetsplats. Det tog dom två timmar att hitta felet. Jag kan garantera att jag skulle hittat det på fem minuter.
Fast jag tror uppriktigt att byråkraterna inte vill jävlas utan att de köper elföretagens lobbying rakt av och är livrädda för att fatta egna beslut
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
E El-Löken66 skrev:
Det finns givetvis säkerhetsklassade anläggningar men jag tvivlar på att här finns allt för många bilder på sådana.

Berätta mer om denna hierarki, överst har vi ju RDK och vad följer sen?
Moderater, henpulare, hobos och sist de som faktiskt jobbar med det?
Vad Hierarki här inne på forumet betyder, om man följer alla trådar här, om vi tar ett exempel på dra rör själva.

Ska vi gå in på regler där, så finns det alltid luckor i lagen, låt ta ett enkelt exempel, jag som fastighetsförvaltare över en stor anläggning , först har bravida som drar ström o rör, men vid nästa upphandling så vinner Caverion, självklart kan dom använda sig av rör som bravida redan dragit, jag är anläggningsinnehavare där allt är dokumenterat , vilket jag kan föra över till nästa om jag vill byta ut även Caverion.

Liknande blir det då hemma, man har en som dragit strömmen , men det dokumenteras sälla exakt vad som gjorts , vilka tom rör som lagts eller varför dessa redan är där, men hänvisar jag som anläggningsinnehavare att det är tidigare behöriga elektriker som utfört detta, så finns det inga problem. jag är inte bunden till samma elektriker.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Nej, tråden behövde inte detta svar. Det är nämligen ren lögn och det vet du förhoppningsvis.
Det är just elektriker som envisas med att slänga ur sig "låt bli allt!" och "du får absolut inte göra något själv!" som gör att man inte kan ta elektriker på allvar. Ni förstör för alla. Vissa saker får och ska endast behöriga installatörer göra, absolut. Men när ni hävdar att endast utbildade experter kan klamra en kabel snyggt eller använda skruv och plugg blir det bara trams.

När man använder "hempulat" som ett skällsord har man inte heller greppat hur många urusla, oseriösa, slarviga och inkompetenta elektriker som finns där ute. Att elektriker inte insett hur många inkompetenta elektriker det finns beror nog på att elektriker sällan själva anlitar elektriker.

Att anlita ett proffs för att montera ett eluttag brukar innebära att man får ett snett uttag med fel plugg installerat för 2000 spänn plus olika avgifter och tillägg. Men förstås med 99999% rabatt på uttaget från Ahlsell, så att det bara blir dubbelt så dyrt som på Bauhaus. Jobba med den frågan istället för att hoppa på alla uppgivna hempulare som känner sig tungna att göra saker själva för att få det bra.
Hej bossebyggarn! Det är mitt svar du klankar ner på och påstår är lögn (att TS inte får göra någonting alls, men kan göra allting själv). Jag är inte elektriker och tycker också att reglerna är horribelt korkade, och att vi ”hempulare” borde få göra betydligt mycket mer än vad som tillåts nu. Jag håller med dig i princip.
Men som reglerna är skrivna nu är det faktiskt inte tillåtet för TS att göra någonting alls i sin nyinstallation. Om du läser lagen på annat sätt får du gärna upplysa om vad du anser att TS får göra.
Det där tramset om att klamra kabel snyggt eller skruva i skruv har ju inte alls med saken att göra, så det behöver du inte spinna vidare på.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
I dag var jag hemma hos en före detta platschef hos ett av landets största byggföretag, Han ska sälja huset samt att i morgon skulle huset besiktigas och ville ha hjälp med att sätta upp några lamputtag för han har besvär med att lyfta sina armar över huvudet. Han är en mycket driftig och kunnig person som renoverat ett äldre hus, även el. I taken satt det mest apparatdosor och någon enstaka armaturdosa, från bom befintliga uttagen var det spikat FKK 0,75 både på och där det gick bakom tak och golvlister. Belysningsknappar satt delvis i angränsande rum, belysningen i matkällare bestod av en plåt som han skruvat fast en lamphållare i och med hjälp av järntråd och skruv fäst i taket.Där det fanns armaturdosor satt dom så långt ner att det med uttaget monterat blev en glipa på ca 5 mm mellan tak och uttag. I vissa takdosor var det blandat FK1,5 och RKK 0,75, hoptvinnat och vikt en gång (varför jävlas med Torix eller Wago) och rejält tejpat mm mm.
Jag hoppas att den nya ägaren förstår hur illa det var med elinstallationen och tar med en helrenovering i kalkylen.
Besöket ha stärkt mina åsikter om hempulare i allmänhet och vissa lite mer "hur svårt kan det vara" i synnerhet.
Själv utförde jag det som han önskade och det gratis, samt påpekade att jag skulle neka i sten om det i framtiden skulle bli några problem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I dag var jag hemma hos en före detta platschef hos ett av landets största byggföretag, Han ska sälja huset samt att i morgon skulle huset besiktigas och ville ha hjälp med att sätta upp några lamputtag för han har besvär med att lyfta sina armar över huvudet. Han är en mycket driftig och kunnig person som renoverat ett äldre hus, även el. I taken satt det mest apparatdosor och någon enstaka armaturdosa, från bom befintliga uttagen var det spikat FKK 0,75 både på och där det gick bakom tak och golvlister. Belysningsknappar satt delvis i angränsande rum, belysningen i matkällare bestod av en plåt som han skruvat fast en lamphållare i och med hjälp av järntråd och skruv fäst i taket.Där det fanns armaturdosor satt dom så långt ner att det med uttaget monterat blev en glipa på ca 5 mm mellan tak och uttag. I vissa takdosor var det blandat FK1,5 och RKK 0,75, hoptvinnat och vikt en gång (varför jävlas med Torix eller Wago) och rejält tejpat mm mm.
Jag hoppas att den nya ägaren förstår hur illa det var med elinstallationen och tar med en helrenovering i kalkylen.
Besöket ha stärkt mina åsikter om hempulare i allmänhet och vissa lite mer "hur svårt kan det vara" i synnerhet.
Själv utförde jag det som han önskade och det gratis, samt påpekade att jag skulle neka i sten om det i framtiden skulle bli några problem.
Fkk 0,75 från hål i taket till brytare har jag sett en elektriker oxå göra el fick se det 30 år senare när jag tog över huset och där hade ingen annan varit så det finns elektriker o elektriker
 
Just sådana exempel visar att dagens system i inte fungerar. De som är laglydiga väntar länge eller förgäves på att få en elektriker att göra ett enkelt jobb samt betalar tokmycket för jobbet om de till slut får tag på någon. De som skiter i reglerna gör det själva ändå oavsett om de klarar av det eller inte.

Jag rycker att man ska släppa detta mycket friare och samtidigt införa obligatoriska besiktningar av befintliga anläggningar. Tex med fasta tidsintervall, typ 20 år och/eller vid ägarbyte. Då skulle de som verkligen läser på och är noga kunna göra sitt och sova lungt och man skulle ändå fånga skräckexemplen oavsett om det är hempulare eller klantiga proffs som orsakat eländet. Man kan ju tex fortfarande ha kvar behörighetskraven för de som installerar mot betalning. Det finns många varianter på detta som man kan diskutera men dagens ordning är en återvändsgränd.
 
E
E Eld skrev:
Just sådana exempel visar att dagens system i inte fungerar. De som är laglydiga väntar länge eller förgäves på att få en elektriker att göra ett enkelt jobb samt betalar tokmycket för jobbet om de till slut får tag på någon. De som skiter i reglerna gör det själva ändå oavsett om de klarar av det eller inte.

Jag rycker att man ska släppa detta mycket friare och samtidigt införa obligatoriska besiktningar av befintliga anläggningar. Tex med fasta tidsintervall, typ 20 år och/eller vid ägarbyte. Då skulle de som verkligen läser på och är noga kunna göra sitt och sova lungt och man skulle ändå fånga skräckexemplen oavsett om det är hempulare eller klantiga proffs som orsakat eländet. Man kan ju tex fortfarande ha kvar behörighetskraven för de som installerar mot betalning. Det finns många varianter på detta som man kan diskutera men dagens ordning är en återvändsgränd.
Men finns det något system inom något som fungerar, visa mig?

Där alla är nöjda och gapskrattar om kvällarna av blotta tanken?
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Just sådana exempel visar att dagens system i inte fungerar. De som är laglydiga väntar länge eller förgäves på att få en elektriker att göra ett enkelt jobb samt betalar tokmycket för jobbet om de till slut får tag på någon. De som skiter i reglerna gör det själva ändå oavsett om de klarar av det eller inte.

Jag rycker att man ska släppa detta mycket friare och samtidigt införa obligatoriska besiktningar av befintliga anläggningar. Tex med fasta tidsintervall, typ 20 år och/eller vid ägarbyte. Då skulle de som verkligen läser på och är noga kunna göra sitt och sova lugnt och man skulle ändå fånga skräckexemplen oavsett om det är hempulare eller klantiga proffs som orsakat eländet. Man kan ju tex fortfarande ha kvar behörighetskraven för de som installerar mot betalning. Det finns många varianter på detta som man kan diskutera men dagens ordning är en återvändsgränd.
I det här fallet handlade INTE om möjligheten att få hjälp av ett proffs, det skulle han ha fixat på en dag.
Det handlade INTE om pengar då både han och hustrun var betydligt mer välbeställd än en vanlig löntagare, SAMT han kunde med all sannolikhet fått både matr OCH arbete utfört för nettopris pga sin position i byggbolaget.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E Eld skrev:
Just sådana exempel visar att dagens system i inte fungerar. De som är laglydiga väntar länge eller förgäves på att få en elektriker att göra ett enkelt jobb samt betalar tokmycket för jobbet om de till slut får tag på någon. De som skiter i reglerna gör det själva ändå oavsett om de klarar av det eller inte.

Jag rycker att man ska släppa detta mycket friare och samtidigt införa obligatoriska besiktningar av befintliga anläggningar. Tex med fasta tidsintervall, typ 20 år och/eller vid ägarbyte. Då skulle de som verkligen läser på och är noga kunna göra sitt och sova lungt och man skulle ändå fånga skräckexemplen oavsett om det är hempulare eller klantiga proffs som orsakat eländet. Man kan ju tex fortfarande ha kvar behörighetskraven för de som installerar mot betalning. Det finns många varianter på detta som man kan diskutera men dagens ordning är en återvändsgränd.
Varför inte en obligatorisk kurs i hur man drar el hemma för eget bruk låt säga på tre veckor, klarar du det så får du dra hemma det kan sedan finnas påbyggnad. Fan nu blir elfirmorna skogstokiga tar ju levebrödet ur mun po dom
 
Du kan vara lugn, dom allra flesta har INTE småjobb hos privatpersoner huvudsakliga inkomstkälla ;)
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
I det här fallet handlade INTE om möjligheten att få hjälp av ett proffs, det skulle han ha fixat på en dag.
Det handlade INTE om pengar då både han och hustrun var betydligt mer välbeställd än en vanlig löntagare, SAMT han kunde med all sannolikhet fått både matr OCH arbete utfört för nettopris pga sin position i byggbolaget.
Jo jag förstod det. Han hörde väl till kategorin som skiter i reglerna. Han gjorde antagligen som han gjorde, inte för att han inte hade råd utan för att han tyckte det var kul men iddes inte ta reda på hur de skulle göras.
 
harry73
mikethebik mikethebik skrev:
Mongo som jag kallar den):rofl::rofl:
Nej, mongo är ett spel där man är i ett rymdskepp och det finns några impostors som vill döda alla :p
 
harry73
kashieda kashieda skrev:
Men elektrikerdagar är längre än dagar för vanliga människor, förstår du väl? :cool:
Hundjobb får man räkna i hundår?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du kan vara lugn, dom allra flesta har INTE småjobb hos privatpersoner huvudsakliga inkomstkälla ;)
Nej men det är nog mer som en principsak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.