LoweW
A Anders_Nilsson skrev:
Har samma behov, får man fråga vad det är för adapter och var du köpte den?
Jag köpte på tradera, men exakt samma finns på Amazon.se för ~200kr om du söker på ”ryobi makita adapter” :)
 
Läste en tråd om skruvdragare och fick feeling. Råkade klicka hem en på lunchen. Snabb leverans var det också :D Ny Makita skruvdragare på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Har klippt mig själv de senaste trettio åren. Navycut. Maskin rakt över så kort som möjligt.

Med några års mellanrum har slitage tvingat mig att investera i ny maskin. I den prisklass jag hållit mig i finns inga reservdelar. Varje gång har den nya maskinen varit lite sämre än den jag haft innan. Racklig hopsättning vek motor. Större motstånd i konstruktionen.
Senaste billiga hårklipparen var så genomusel att den knappt lyckades fungera en gång. Hår som fastnar. Dog vid minsta motstånd. Som ni förstår går det inte att backa när man väl börjat. Tog tre kvart att bli klar. Lade genast skräpet i elekronikåtervinningen.

Så... började titta på dyrare mdeller. Ganska snart kom jag fram till att de inte egentligen är bättre. Större och med mer bling. LCD-skärmar och annat skräp. Kommer snart med Blåtand varför nu en enda människa skulle vilja ha sin personliga hygienutrustning uppkopplad mot telefonen.

Kom då på det självklara.
Det måste finnas lagstiftning som gör att det är förbjudet att sälja odugliga grejer som skall användas på djur.
Efter lite googling har jag nu investerat i en hundtrimmer av märket Moser.
Moser hundtrimmer med sladd, ur lådan, med synlig märkning och kartong i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha ignorerat varningstexten som sade att den absolut inte fick användas på mäniskor så har jag nu testat den.

Reflektioner så här långt...
Mekaniskt en helt annan värld än de billiga jag använt tidigare. Tyst och i princip vibrationsfri jämfört med skräpet. Tänk er ungefär som att gå från en instamatic-kamera till en Nikon. Tung och klunkig men stabil. Känns industrimässig i jämförelse.
Sladd förstås. Men med lite eftertanke så inser jag att det har varit ett av problemen med de tidigare. Jag vet ju att som amatör är sladd bra. Inga batterier som måste vårdas ömt för att inte svika en när de behövs. Mer kraft då det går att gödsla med sånt om det finns sladd.
Ingen tendens att ens svikta vid klippning. Tog mindre än fem minuter att dra av kalufsen.

Återstår att se om det fanns någon anledning till förbudet att använda den på människor.

Woff / Findus
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
heimlaga och 30 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Har klippt mig själv de senaste trettio åren. Navycut. Maskin rakt över så kort som möjligt.

Med några års mellanrum har slitage tvingat mig att investera i ny maskin. I den prisklass jag hållit mig i finns inga reservdelar. Varje gång har den nya maskinen varit lite sämre än den jag haft innan. Racklig hopsättning vek motor. Större motstånd i konstruktionen.
Senaste billiga hårklipparen var så genomusel att den knappt lyckades fungera en gång. Hår som fastnar. Dog vid minsta motstånd. Som ni förstår går det inte att backa när man väl börjat. Tog tre kvart att bli klar. Lade genast skräpet i elekronikåtervinningen.

Så... började titta på dyrare mdeller. Ganska snart kom jag fram till att de inte egentligen är bättre. Större och med mer bling. LCD-skärmar och annat skräp. Kommer snart med Blåtand varför nu en enda människa skulle vilja ha sin personliga hygienutrustning uppkopplad mot telefonen.

Kom då på det självklara.
Det måste finnas lagstiftning som gör att det är förbjudet att sälja odugliga grejer som skall användas på djur.
Efter lite googling har jag nu investerat i en hundtrimmer av märket Moser.
[bild]
Efter att ha ignorerat varningstexten som sade att den absolut inte fick användas på mäniskor så har jag nu testat den.

Reflektioner så här långt...
Mekaniskt en helt annan värld än de billiga jag använt tidigare. Tyst och i princip vibrationsfri jämfört med skräpet. Tänk er ungefär som att gå från en instamatic-kamera till en Nikon. Tung och klunkig men stabil. Känns industrimässig i jämförelse.
Sladd förstås. Men med lite eftertanke så inser jag att det har varit ett av problemen med de tidigare. Jag vet ju att som amatör är sladd bra. Inga batterier som måste vårdas ömt för att inte svika en när de behövs. Mer kraft då det går att gödsla med sånt om det finns sladd.
Ingen tendens att ens svikta vid klippning. Tog mindre än fem minuter att dra av kalufsen.

Återstår att se om det fanns någon anledning till förbudet att använda den på människor.

Woff / Findus
Jag har också en Moser, av enklaste modell utan varningstext, inte helt nöjd, har också varit inne på att köpa en för djur då jag ofta har problem med att de vanliga inte orkar med mitt tjocka hår.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
@13th Marine
Kanske en sådan här du letar efter.
Elektrisk klippmaskin för djur från Kayoba med extra skär och tillbehör, visad på webbutikens produktsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 10 till
  • Laddar…
Jag kör själv med en Moser 1400 från Teknikmagasinet. Den är dock avsedd för människor. Tror jag betalade en femhundring för en del år sedan. Inget bling bling utan tysk kvalitetsmaskin som jag är mycket nöjd med. Min är dock röd och jag kan naturligtvis inte garantera att modellen som säljs idag är identisk med den jag har.

Nyfiken på om något mer än bruksanvisningen skiljer människomodellen från hundmodellen. Inte så säker på det. Jag tror du blir nöjd!

En silverfärgad Moser 1400 hårtrimmer med svart sladd, pris och beskrivningstext, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min ser ut som denna:
En röd Moser 1400 klippmaskin för människohår, tysk kvalitet, utan extra dekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tror morsan har en gammal maskin för att klippa bort fårull när man skulle sy ihop sånt, den borde funka fint för människohår
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kör själv med en Moser 1400 från Teknikmagasinet. Den är dock avsedd för människor. Tror jag betalade en femhundring för en del år sedan. Inget bling bling utan tysk kvalitetsmaskin som jag är mycket nöjd med. Min är dock röd och jag kan naturligtvis inte garantera att modellen som säljs idag är identisk med den jag har.

Nyfiken på om något mer än bruksanvisningen skiljer människomodellen från hundmodellen. Inte så säker på det. Jag tror du blir nöjd!

[bild]

Min ser ut som denna:
[bild]
Jag har också en sån, förmodligen är även den från Teknikmagasinet. Den har rullat problemfritt i säkert 7-8 år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har också en Moser, av enklaste modell utan varningstext, inte helt nöjd, har också varit inne på att köpa en för djur då jag ofta har problem med att de vanliga inte orkar med mitt tjocka hår.
Ett tips kan vara att ringa och prata med någon på Sliqhaq innan, det önskar jag att jag gjort INNAN jag köpte min Andis ProAlloy.. (den är för kraftig för mitt fjun)...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kör själv med en Moser 1400 från Teknikmagasinet. Den är dock avsedd för människor. Tror jag betalade en femhundring för en del år sedan. Inget bling bling utan tysk kvalitetsmaskin som jag är mycket nöjd med. Min är dock röd och jag kan naturligtvis inte garantera att modellen som säljs idag är identisk med den jag har.

Nyfiken på om något mer än bruksanvisningen skiljer människomodellen från hundmodellen. Inte så säker på det. Jag tror du blir nöjd!

[bild]

Min ser ut som denna:
[bild]
Det var tydligen en 1400 jag också hade, betalade 299kr på Webhallen, men då är det inte heller i blodrött ;)

Mitt problem är att när jag klipper ibland så slutar den klippa och börjar skaka istället. :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mitt problem är att när jag klipper ibland så slutar den klippa och börjar skaka istället. :thinking:
Ger du den en droppe olja på skären ibland?
 
F
F Fluxor skrev:
Av en Fransos på Ebay. Tog en evinnerlig tid.

Tyvärr så verkar det lilla chippet i batteriet ha ställt till så cellbytet inte fungerade för mig :(
Gammalt inlägg men jag passar på att fråga hur du fick ihop cellerna? Jag har köpt på mig 12 st 1,2V NiMh celler som skall seriekopplas.

Har haft jäkligt svårt att löda ihop dom. Cellerna är köpta på Wish efter rekommendation men jag får inte lödtennet att fäst alls på minuspolen, den är grymt hal. På plus-polen däremot fäster tennet utmärkt efter lite smärgel på blecket. Kollade med en el-jedi på jobbet och det var tydligen så att de skulle punktsvetsas.

Tänkte om du hade samma bekymmer och nåt förslag på lösning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ger du den en droppe olja på skären ibland?
Jadå, men det avhjälper det inte helt tyvärr.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
richardtenggren
Själv slog jag till på en Oster 97:a, känns väldigt gedigen och saknar bling, annat än att jag tog ”skull”-versionen. :p
 
Rakar huvudet gör man väll när man inte har tillräckligt med hår :crysmile: (typ som jag)
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.