Staffans2000
T TechChad skrev:
Vänta här lite, försöker ni jämföra något så banalt som att lära sig juridik med att utbilda sig i denna konstform att koppla el?
Skulle nog se juridik som ett mer filosofiskt flumm än konsten att få ihop kablarna på rätt sätt!
Ja. Ibland kan det vara upp till fem kablar! Och om inte det räckte för att förstå hur komplicerat det är att dra el i en villa. De har olika färger också:sick:.

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
J Vos och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det finns en liten glitch här.
I Elsäkerhetsverkets föreskrift ELSÄK-FS 2008:1 står följande att läsa:
1 kap. Allmänna bestämmelser
1 § Dessa föreskrifter gäller för utförande av starkströmsanläggningar.
Som utförande anses även ombyggnad eller utvidgning av en starkströmsanläggning.

2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för järnväg, spårväg, tunnelbana eller elväg,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon, - på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar. Allmänna råd Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses t.ex. husbilar och husvagnar. Med övriga anordningar avses t.ex. maskiner, hissar och kranar.

3 § De definitioner och förkortningar som används i elsäkerhetslagen och elsäkerhetsförordningen ska ha samma betydelse i dessa föreskrifter.
I dessa föreskrifter avses med ...
....


Däremot återfinns inte samma ordförklaringar i Elsäkerhetslag (2016:732).
Så frågan är om de efterföljande föreskrifterna har rätt att övertolka lagen ...?
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja påstå att det hamnar någonstans i gråskalan.
Elsäkerhetsverket är inte helt tydlig med detta, och inte heller är allt de skrivit riktigt i linje med lagstiftningens bokstav.
Jag vill inte påstå att du har fel, men jag tror att man kanske får göra så, och i vilket fall lär det vara rätt osannolikt att ett sådant här fall skulle drivas, varför satsa sin energi på något med högst osäker utgång.
Jag tror att skattelagstiftningen är en värre "fiende" ... :)
Jag tror att både du och jag vet hur det ska tolkas. Men som du skriver så kanske det faller under en annan typ av lagstiftning, dock brukar den där som innefattar "skattefiffel" har ett högre straffvärde på skalan.;)
 
M
L Lennart 57 skrev:
Varför skulle det vara krav på det? Jag bygger just nu ett Attefallshus för uthyrning på min tomt och min elektriker har inte nämnt ett ord om det. Vi kommer att sätta upp en egen central i Attefallshuset men ingen egen mätare.
Det är användningen som styr både skatterättsligt och hur ledningsserviser får anslutas. En komplementsbostad. som du avser, räknas som en egen bostad och ska således ha ett eget abbonemang för el och VA. Samma gäller byggnormen och tillgänglighetsanpassning för komplementsbostaden som skiljer mot komplementsbyggnaden.
 
Wikih Wikih skrev:
Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
Om man ställer den frågan ska man nog inte göra något elektriskt överhuvudtaget
 
Man behöver strängt taget inte två abb för VA, det går bra att man anmäler två lägenheter/hushåll på samma abonnemang. Vårt hus (egen fastighet) är kopplat till grannens abb på VA, så hon skickar en kopia av kommunens räkning varje kvartal och så delar vi lika.

Men vad gäller elen, så är det väl upp till koncessionshavaren att välja. För nog är det koncessionskrävande att ansluta ytterligare ett bostadshus (om det inte är jordbruksfastighet).
 
E
M -MH- skrev:
Man behöver strängt taget inte två abb för VA, det går bra att man anmäler två lägenheter/hushåll på samma abonnemang. Vårt hus (egen fastighet) är kopplat till grannens abb på VA, så hon skickar en kopia av kommunens räkning varje kvartal och så delar vi lika.

Men vad gäller elen, så är det väl upp till koncessionshavaren att välja. För nog är det koncessionskrävande att ansluta ytterligare ett bostadshus (om det inte är jordbruksfastighet).
Den som innehar nätkoncessionen ska ha en rådgivande funktion men bestämmer inget. Är du oker på om din ledning kan räknas som undantag kan du ansöka om att Energimarknadsinspektionen utreder detta, skulle det vara så får du ett papper på det.

Men det ska troligen då handla om något som är i gränslandet för undantagen, ett permanentboende finns det ju ingen mening att ansöka öfr exempelvis. Någon får rätta ifall jag har fel här.
 
Det är skillnad på Guds lagar och människans förordningar...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har du klarat högstadiematten bör du även kunna bygga en rymdraket som tar dig till månen eller en ubåt som kan parkera i Mariannergraven.
Inget svårt att bygga en ubåt som kan parkera där. Svårigheterna börjar nog när man ska upp igen...
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inget svårt att bygga en ubåt som kan parkera där. Svårigheterna börjar nog när man ska upp igen...
Ja det är bättre att satsa på rymdraketen som också omnämndes relaterat till högstadiematematik. Misslyckas man kapitalt med att få upp den i luften är landningen en ickefråga. Med ubåten blir det tvärt om... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Perolofl och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är användningen som styr både skatterättsligt och hur ledningsserviser får anslutas. En komplementsbostad. som du avser, räknas som en egen bostad och ska således ha ett eget abbonemang för el och VA. Samma gäller byggnormen och tillgänglighetsanpassning för komplementsbostaden som skiljer mot komplementsbyggnaden.
Man får väl kalla huset för något annat så är det ok, man får helt enkelt runda hörnen,
ajaj nu hoppar paragrafryttarna fram.
Det är också möjligt att använda attefallshuset som komplementbyggnad, det vill säga som till exempel uthus, garage, förråd, växthus, och gästhus
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är väldigt lite man får göra själv utan behörighet, men med en god kontakt med en elfirma kan de gå med på att du gör vissa delar själv. Du får givetvis gräva diket. De kanske även går med på att du drar i kabeln (utan att fylla igen diket), spikar upp dosor och sådant som går att inspektera. Men då gäller att du kan gör dessa moment så att resultatet blir lika bra som proffs. De blir nog snabbt ovilliga om du börjar ställa 1000 frågor...
Får man dra kablar själv fram till kopplingsdosor och uttag och låta elektrikern koppla in grejorna? Förutsätter att man använder rätt typ av kabel som är avsedd för belastningen, oftast 10A. Gälkande markkabel. Vad är det som ställer till det där? Dra en kabel i ett markrör och lägga i ett dike?
 
T Todpop skrev:
Läser undantagen från kraven på nätkoncessio...

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

Dvs om en byggnad är uppförd med annat syfte än bostadshus, exempelvis gästhus eller hobbyutrymme, men tillfälligt används som bostad så borde väl denna falla in under detta undantag? Byggnaden är trots allt inte avsedd som bostadshus.
Så skulle man kunna tolka det och så ser det ut överallt i Sverige. Annars får man kolla på prejudikat för att få en fingervisning. Men för att göra avsteg som du nämner får man läsa lite mer än 6 paragrafen då det finns fler villkor som måste uppfyllas.
 
  • Gilla
Todpop och 1 till
  • Laddar…
Om man läser alla inlägg här så tänker jag, Vad är det för människor bakom , hur fasen orkar ni med alla nonsens svar och påfund .
 
  • Gilla
Variosboy och 4 till
  • Laddar…
E
P PM10 skrev:
Om man läser alla inlägg här så tänker jag, Vad är det för människor bakom , hur fasen orkar ni med alla nonsens svar och påfund .
Nu är lagen som lagen är om, om du tycker det är nonsens så får det stå för dig, om du tror dig veta något kan du ju skriva ett inlägg och argumentera för din sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.