Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
 
  • Gilla
leffeisala och 4 till
  • Laddar…
Du kan exempelvis gräva, ta upp hål där kablar ska komma in och ut.
 
  • Gilla
henric78 och 6 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
VAD man kan göra själv?
Man kan göra allting själv, men det är inte tillåtet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
henric78 och 56 till
  • Laddar…
Wikih Wikih skrev:
Vi vill dra el till två friggebodar o jag undrar hur mycket o VAD man kan göra själv? Det blev så mycket dyrare att anlita en elektriker för allt än vi trodde. Och vad är det som är viktigt att elektrikern gör?
Sök runt en del på tidigare forumtrådar om du vill få en lägesbild över vad som gäller och vad olika tycker. Finns det ett tema som är väl diskuterat sedan tidigare så är det detta.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Det korta svaret är att man förutom själva kablarna och apparaterna inte får montera sånt som elkablarna kommer i kontakt med, dvs dosor, rör/slang, etc. Sen finns det elektriker som efter överenskommelse låter kunden själv gräva ner markrör, sätta upp dosor där dom passar, etc. Men det måste man stämma av med elektrikern innan i så fall.
 
  • Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
Det är väldigt lite man får göra själv utan behörighet, men med en god kontakt med en elfirma kan de gå med på att du gör vissa delar själv. Du får givetvis gräva diket. De kanske även går med på att du drar i kabeln (utan att fylla igen diket), spikar upp dosor och sådant som går att inspektera. Men då gäller att du kan gör dessa moment så att resultatet blir lika bra som proffs. De blir nog snabbt ovilliga om du börjar ställa 1000 frågor...
 
  • Gilla
henric78 och 8 till
  • Laddar…
E
A Alexn72 skrev:
Menar du att man ska beställa ett eget elabm till en friggebod på tomten?
Varför?
Ska du inte använda friggeboden som permanentboende eller hyra ut behöver du inget eget abonnemang.
 
  • Wow
Janfossi
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ska du inte använda friggeboden som permanentboende eller hyra ut behöver du inget eget abonnemang.
Med tanke på att en friggebod drar el för kanske 5000kr per år om det är året runt så känns det väldigt onödigt att lägga på mellan 5000 och 10000kr i fasta kostnader utöver elförbrukningen på denna byggnad. Men det är mina tankar.
 
  • Gilla
mångsysslaren och 2 till
  • Laddar…
E
A Alexn72 skrev:
Med tanke på att en friggebod drar el för kanske 5000kr per år om det är året runt så känns det väldigt onödigt att lägga på mellan 5000 och 10000kr i fasta kostnader utöver elförbrukningen på denna byggnad. Men det är mina tankar.
Nu är detta bara vad lagen säger.
Vad sen folk gör säger jag inget om men det kan väl alltid vara bra att känna till vad som gäller.
 
  • Gilla
Ymer och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nu är detta bara vad lagen säger.
Vad sen folk gör säger jag inget om men det kan väl alltid vara bra att känna till vad som gäller.
Lagen säger inte att du måste ha separat elabm men du får inte köpa och sälja kwh. Du får däremot ta 1000kr extra i månaden och el ingår....
 
  • Gilla
Boan och 9 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Lagen säger inte att du måste ha separat elabm men du får inte köpa och sälja kwh. Du får däremot ta 1000kr extra i månaden och el ingår....
Om byggnaden är avsedd som bostad så kräver lagen ett eget abonnemang. Det har inget med eventuell betalning att göra.
 
  • Gilla
Sven-E och 1 till
  • Laddar…
Var står detta?
 
  • Gilla
Bassesme och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om byggnaden är avsedd som bostad så kräver lagen ett eget abonnemang. Det har inget med eventuell betalning att göra.
LAGEN säger "Får INTE bo i friggebod".
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
E
J Jan_G skrev:
LAGEN säger "Får INTE bo i friggebod".
Det hjälper inte.
Hur du ut så ska det vara så, inget att göra åt detta.
 
Det kom in ett meddelande om tillfällig inkoppling. Som hamnade i den här tråden av misstag. Det triggade en längre diskussion om tillfällig inkoppling. Har raderat en del av det.
/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.