S SueCia skrev:
Hur skulle det kunna vara ett dolt fel när det är ett av de vanligaste felen i elanläggningar i villor samt kanske det absolut enklaste att hitta?

dessutom är det så billigt att åtgärda att det nästan blir löjligt att börja prata om dolda fel.
Därför man var tvungen göra åverkan på anläggningen för att se den otillåtna dragningen i röret som jag förstod av några tidigare svar , men ja jorden hade ju varit lätt och jag kollade även inför köp men inte i alla uttag.

Precis, mer intresserad av om de är en firma som gjort det så den kan undvikas,men tänkte mer om man hittar allvarligare brister det kan börja bli pengar, och det som gjorde mig lite rädd, mäta jord och byta stickproppar på lampor ja där tar mina elkunskaper slut typ :)
 
E
S SueCia skrev:
Hur skulle det kunna vara ett dolt fel när det är ett av de vanligaste felen i elanläggningar i villor samt kanske det absolut enklaste att hitta?

dessutom är det så billigt att åtgärda att det nästan blir löjligt att börja prata om dolda fel.
Billigt att dra om all el i ett hus?
Nåja , allt är ju relativt.

Kan hålla med om att det inte är ett dolt fel men detta är ju helt klart i gränslandet då det krävs demontering av apparater, en enklare el besiktning för att upptäcka.

Som att någon göt en bärande vägg utan armeringsjärn ungefär.
 
En vägguttagsprovare för 100:- räcker för att upptäcka att det är något suspekt med skyddsjorden i ett uttag. Har inte alla besiktningsmän en sån i fickan?
 
useless useless skrev:
Har inte alla besiktningsmän en sån i fickan?
Har inte "alla" besiktningsmän undantag för "elfrågor"? Ja naturligtvis inte vid en "speciell elbesiktning" utan vid en "normal standardbesiktning".
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jo, men en enkel uttagsprovare skulle ju kunna vara en bra ingång för att sälja på en mer omfattande besiktning.
 
useless useless skrev:
Jo, men en enkel uttagsprovare skulle ju kunna vara en bra ingång för att sälja på en mer omfattande besiktning.
För att göra stickprov duger det nog. Men, jag gissar på att det tar för lång tid. Ett snabbt överslag här hemma, ger att vi har c:a 50 uttag. Många bakom soffor och skåp. Tiden det skulle ta för att kolla alla, ens med en enkel uttagsprovare är nog åtminstone en timme. Men jag är varken elektriker eller besiktningsman, utan sitter bara och spekulerar.
 
useless useless skrev:
Jo, men en enkel uttagsprovare skulle ju kunna vara en bra ingång för att sälja på en mer omfattande besiktning.
Ge dom nu inga idéer... :crysmile:
 
E
useless useless skrev:
En vägguttagsprovare för 100:- räcker för att upptäcka att det är något suspekt med skyddsjorden i ett uttag. Har inte alla besiktningsmän en sån i fickan?
Nej, det räcker inte.
 
S
E El-Löken66 skrev:
Billigt att dra om all el i ett hus?
Nåja , allt är ju relativt.

Kan hålla med om att det inte är ett dolt fel men detta är ju helt klart i gränslandet då det krävs demontering av apparater, en enklare el besiktning för att upptäcka.

Som att någon göt en bärande vägg utan armeringsjärn ungefär.
Fast nu är det ju inte hela huset, att åtgärda det som TS anmärker på, grovt uppskattat kanske det går lös på 30 000, o då har jag tagit rejäl höjd för krångel. Det kan lika gärna gå lös på 10 000.

Det är småsummor i husköpssammanhang och man ska vara jäkligt glad om det är såna saker man behöver tänka på efter ett husköp och inte riktiga problem.
 
E
S SueCia skrev:
Fast nu är det ju inte hela huset, att åtgärda det som TS anmärker på, grovt uppskattat kanske det går lös på 30 000, o då har jag tagit rejäl höjd för krångel. Det kan lika gärna gå lös på 10 000.

Det är småsummor i husköpssammanhang och man ska vara jäkligt glad om det är såna saker man behöver tänka på efter ett husköp och inte riktiga problem.
Men om du köper ett hus från 1946.
Och ser nya glänsande och jordade uttag överallt, vad tänker du då?

Punkt 1.

Nästa steg. 30 lökar är inte så mycket i dessa sammanhang. Så länge det finns med i en budget. Som en oväntad kostnad är 30k kanske en månad du måste jobba gratis.

Tycker du @SueCia att det är roligt att jobba gratis en månad för att din late föregångare inte kunde göra ett ordentligt jobb?
 
S
E El-Löken66 skrev:
Men om du köper ett hus från 1946.
Och ser nya glänsande och jordade uttag överallt, vad tänker du då?

Punkt 1.

Nästa steg. 30 lökar är inte så mycket i dessa sammanhang. Så länge det finns med i en budget. Som en oväntad kostnad är 30k kanske en månad du måste jobba gratis.

Tycker du @SueCia att det är roligt att jobba gratis en månad för att din late föregångare inte kunde göra ett ordentligt jobb?
Det är klart det inte är kul men det är TS eget fel.
Felet är lätt att hitta, om någon annan spekulant hittat felen och anpassat sina bud därefter så är det helt absurdt att TS ska kunna buda som om felen inte finns och sen kräva att säljaren reparerar.

Felet är lätt att hitta, och fler fel är att misstänka när man hittar de ojordade uttagen.

dessutom ser jag det som helt och hållet irrelevant i dolda fel sammanhang då dagens husmarknad knappast skulle låta budgivningen påverkas av felaktig el.
 
E
S SueCia skrev:
Det är klart det inte är kul men det är TS eget fel.
Felet är lätt att hitta, om någon annan spekulant hittat felen och anpassat sina bud därefter så är det helt absurdt att TS ska kunna buda som om felen inte finns och sen kräva att säljaren reparerar.

Felet är lätt att hitta, och fler fel är att misstänka när man hittar de ojordade uttagen.

dessutom ser jag det som helt och hållet irrelevant i dolda fel sammanhang då dagens husmarknad knappast skulle låta budgivningen påverkas av felaktig el.
Ja, lätt för en elektriker att hitta, bara att skruva loss alla uttag från dosan och springa runt hela huset och kontinuitetsmäta. Fast att detta enligt alla gällande regler, föreskrifter och standarder redan ska vara gjort.

Springer du då även runt och kontrollerar så husets bärande delar är korrekt dimensionerade, det kan ju också varit någon glad henpulare i farten?

Men du svarade aldrig på mina frågor i inlägg #40?
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, det räcker inte.
Jo.

Det räcker inte för att avgöra om allting är rätt, men det räcker för att hitta ett uttag med oansluten skyddsjord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S
E El-Löken66 skrev:
Men om du köper ett hus från 1946.
Och ser nya glänsande och jordade uttag överallt, vad tänker du då?

Punkt 1.

Nästa steg. 30 lökar är inte så mycket i dessa sammanhang. Så länge det finns med i en budget. Som en oväntad kostnad är 30k kanske en månad du måste jobba gratis.

Tycker du @SueCia att det är roligt att jobba gratis en månad för att din late föregångare inte kunde göra ett ordentligt jobb?

Om jag är i ett hus från 40talet med nya jordade uttag så nej, då är jag långt ifrån övertygad att det faktiskt är jordat, jag är alltid skeptisk i gamla hus.
 
Lite kluven här då det finns ett utalande om att elen är ny sedan några år tillbaka. Men å andra sidan är det tydligt att den kanalen som detta utag går till inte är så som ett nytt uttag installeras idag. Vilket kan ge ett skäl till utökad undersökning.
Sedan om det är värt att ta detta till rätten är en helt annan sak då även om detta nu skulle kunna klassas som dolt fel kommer summan man får ut vara skillanden på ev köpesumma om detta va kännt vid köpet. Med andra ord inte hur mycket det kostar att åtgärda felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.