Nissens
H Hallerudsbo skrev:
Finns luft värmepumpar som levererar ända ned till -35 grader.
-15 så levererar dom med full effekt utan att tappa.

frågan är vad många dagar som Skåne har -35.

vet folk som värmer bara sina hus med luftvärme.

vi värmer alla kontor på jobbet med luftvärme det fungerar.
Vi fryser inte.
Som sagt, de fungerar inte när det blir kalla vintrar. Säg att de fungerar normalt ner till -15 och slutar fungera helt vid -35 som du skriver.
Då betyder det att de börjar fungera sämre vid -16 grader och fungerar allt sämre ju kallare det blir. Vid -25 kanske verkningsgrade är halverad... och det börjar bli kyligt inne eftersom huset dessutom behöver mycket värme när det fryser på...

Om luft/vatten värmepumparna har elpatron så hjälper det ju upp läget, även om det blir dyrt.
 
Nissens
K Kirre2 skrev:
Vi värmer huset med luftluft. Eldar i kamin när vi är hemma, men huset håller sig varmt ändå veckovis och vintertid. Så visst klarar man sig. Vi bor inte i Skåne utan mer mitt i landet.
Det är ju bra, men värmepumpar som utvinner värme ur uteluften fungerar sämre ju kallare det blir. Sannolikt har ni el element som värmer pumpen om det blir kallt, så elräkningen går väl upp i stället.

Med bergvärme kommer man ifrån det problemet..
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bra, men värmepumpar som utvinner värme ur uteluften fungerar sämre ju kallare det blir. Sannolikt har ni el element som värmer pumpen om det blir kallt, så elräkningen går väl upp i stället. Med bergvärme kommer man ifrån det problemet..
Inga elelement i vårt hus. Men vi är inga fryslortar och tänker nog inte på om innetemperaturen går ner tiĺl 17-18 grader.
 
Elelement som värmer pumpen? Menar du nåt i pumpen?
 
A
På blocket finns det många olika pannor att köpa..
Fick en lite fundering igår kväll..
Vad sägs om en spispanna med vattenmantling?

Jag kör på detta sätt. Kåk 2 våningar.
110 m2 bo yta, 30 bi.
Källare.

Inga ack tankar, dock vattenrör i hela huset till radiatorer.
Varmvattenberedare sittande på vattenledning.

Men jag eldar i en spispanna i köket.
På 16kwh de är mer effektiv än nödvändigt då det är en gjutjärn.. En tjeckisk panna från 1984. Fungerar kanon.
Sedan har jag en värmebaron som är installerad i systemet på 9kw men använder endast 4.5 Kw på sommar halvåret.
Stänger då av alla radiatorer och kör baronen för endast varmvatten. Rören blir varma ändå så stödvärme finns.

Men det vore väl ett kompliment till detta elände istället för att kasta ut stora summor på eldrift enbart..
Ved är billigt och en baron kan jag avvara i värsta fall.. Har flertalet liggande..
Håller själv på och flyttar ut från huset med pannan till ladugården och handgräver kuvert intil bokåken..
Köpte en begagnad panna för 10
000 kr med 3500 l ack tankar.. Rör, shunt, laddomat mm..
Den är på 55kw så vi får se hur det blir..
Ska bli skönt att slippa 40 cm ved och gå upp till 60cm..

Vad tror vi?
 
Nissens
K Kirre2 skrev:
Inga elelement i vårt hus. Men vi är inga fryslortar och tänker nog inte på om innetemperaturen går ner tiĺl 17-18 grader.
Alltså värmeelemen i luftvärmepumparna... tror de har det för att inte lägga av helt i kylan.
Men 17-18 grade är ju inte så behagligt ändå.
 
A
Får jag be om lite bilder på hur skadorna ser ut på kaminen?..

Jag är nyfiken på om detta inte går att lösa ganska enkelt ändå..

Visst firmor i all ära men så fort jag ska göra något utanför boxen får jag höra enorma summor om jag går till verkstäder eller andra firmor... Så då hittar jag sätt att lösa problemet på själv..
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
N niinos112 skrev:
Helt ärligt talat har jag gett upp... :sweat:
Satsar på en vattenvärmepump fått offert på 98k mitsubushi 133k ATV ska få en offert från en firma på fredag och ytterligare en från nibe på tisdag. Lutar väll mer åt nibe. Vi får se (y):cool:
Men ditt hus har ju inte vattenburen värme, din nya pump kommer då endast att värma upp golvet i källaren samt någon del av golvet vid entrén?
Kommer det att räcka för att värma hela huset?
 
H
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, de fungerar inte när det blir kalla vintrar. Säg att de fungerar normalt ner till -15 och slutar fungera helt vid -35 som du skriver.
Då betyder det att de börjar fungera sämre vid -16 grader och fungerar allt sämre ju kallare det blir. Vid -25 kanske verkningsgrade är halverad... och det börjar bli kyligt inne eftersom huset dessutom behöver mycket värme när det fryser på...

Om luft/vatten värmepumparna har elpatron så hjälper det ju upp läget, även om det blir dyrt.
värmepumpar är inte vad dom var för 15 år sedan.
De är bra mycket bättre nu.
Visst att räkningen går upp om det är kallare ute.
Men vad ofta i detta landet har vi -35 lång tid?
Det brukar vara enstaka dagar.
Såg på medel temp Stockholm är som minst -5 grader.
Skåne hade ett medel på -2 grader.
Så den extra kostnaden som bergvärme kostar att installera är det värt det menar du?
 
Krokben
Nissens Nissens skrev:
Alltså värmeelemen i luftvärmepumparna... tror de har det för att inte lägga av helt i kylan.
Men 17-18 grade är ju inte så behagligt ändå.
Tycker att du verkar ha lite snevriden bild för värmepumparna idag. Jag bor på 101 kvm i ett tegel/betonghus från 1957, jag värmer hela huset med en Mitsubishi LN25 Hero och även när det var 20 minus ute höll jag 23 grader inne, 21 på övervåningen. Har elpanna som går inte vääääldigt lite som stöttning för att minska kallras från gamla fönstren. Årsförbrukningen ligger mellan 6900-7400 kWh år. Så att säga att en väldimensionerad värmepump idag inte funkar som primär uppvärmning stämmer inte alls.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Tycker att du verkar ha lite snevriden bild för värmepumparna idag. Jag bor på 101 kvm i ett tegel/betonghus från 1957, jag värmer hela huset med en Mitsubishi LN25 Hero och även när det var 20 minus ute höll jag 23 grader inne, 21 på övervåningen. Har elpanna som går inte vääääldigt lite som stöttning för att minska kallras från gamla fönstren. Årsförbrukningen ligger mellan 6900-7400 kWh år. Så att säga att en väldimensionerad värmepump idag inte funkar som primär uppvärmning stämmer inte alls.
OT-tips! Tejpa fönstren och slipp kallras!
 
  • Wow
Krokben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså värmeelemen i luftvärmepumparna... tror de har det för att inte lägga av helt i kylan.
Men 17-18 grade är ju inte så behagligt ändå.
Vi har sällan över 20 grader, oftast runt 18-19 grader. När vi började med det så tyckte vi det var ganska kallt men vi vande oss snabbt. Kommer jag hem till någon nu som har över 22 grader känns det som att sitta i en bastu...:)

För att inte tala om när jag jobbar med kroppen i garaget (snickrar, skruvar mm)... aldrig över 16 grader
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Nissens
Krokben Krokben skrev:
Tycker att du verkar ha lite snevriden bild för värmepumparna idag. Jag bor på 101 kvm i ett tegel/betonghus från 1957, jag värmer hela huset med en Mitsubishi LN25 Hero och även när det var 20 minus ute höll jag 23 grader inne, 21 på övervåningen. Har elpanna som går inte vääääldigt lite som stöttning för att minska kallras från gamla fönstren. Årsförbrukningen ligger mellan 6900-7400 kWh år. Så att säga att en väldimensionerad värmepump idag inte funkar som primär uppvärmning stämmer inte alls.
Vad säger luftvärmepumpsleverantören om verkningsgraden vid olika temperaturer? Ingen vad jag vet säger att verkningsgaden är opåverkad vid -20 grader. Skulle tro att värmeelementet i luftvärmepumpen gått igång då.
Så, det är nog inte jag som har en snedvriden bild av verkningsgraden på en värmepump.
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Vad säger luftvärmepumpsleverantören om verkningsgraden vid olika temperaturer? Ingen vad jag vet säger att verkningsgaden är opåverkad vid -20 grader. Skulle tro att värmeelementet i luftvärmepumpen gått igång då.
Så, det är nog inte jag som har en snedvriden bild av verkningsgraden på en värmepump.
Ge dig. TrilskNissens:D.
TS. Bor i Skåne. Där är värmepumpskylproblematiken ett ickeproblem. Så. Argumentera inte mot ett problem som inte finns! Halmgubbar?

KlokStaffan
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Nissens Nissens skrev:
Vad säger luftvärmepumpsleverantören om verkningsgraden vid olika temperaturer? Ingen vad jag vet säger att verkningsgaden är opåverkad vid -20 grader. Skulle tro att värmeelementet i luftvärmepumpen gått igång då.
Så, det är nog inte jag som har en snedvriden bild av verkningsgraden på en värmepump.
LN25 Hero har inget värmeelement. Klart verkningsgraden sjunker men inte så drastiskt att tempen hann sjunka. Hyperheating som levererar maximal effekt ner till -15.

För att inte gå allt för offtopic, att ha bergvärme i skåne känns overkill. En luft/vatten som är stor nog att klara värmebehovet vid DVUT dockad mot acktanken som arbetstank hade enligt mig varit det mest optimala.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.