Plockade ner markisen igår med hjälp av spännband och stegar. Satte upp ny med samma redskap. Anvisningen föreskriver tre vuxna men nämner inget om spännband.
Flyttade den nya från carporten till altan med hjullpallen - också smidigt när man är ensam.
Sen måste jag erkänna att första försöket blev 90 grader fel och att jag fick flytta gamla fästena då de kom för långt från armarna. Kanske hade gått ändå men ville vara säker...
Fyra timmar lite väl mycket tid, med hjälp och i rätt ordning hade det bara tagit en halvtimma
Ser nu att jag inte tagit bilder på momentet med spännband, det var mycket spring fram o tillbaka. Använde två kortare och ett längre, samt lade upp på stegen allteftersom. Markisfästena sitter i en regel som banden läggs runt. Utmaning att fästa den gamla på gaveln under balkongen. Där behövs lyfthjälp, om inte...
 
  • Ny markis insvept i skyddsplast ligger på uppfart, med öppnad kartong och monteringsdelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny markis i förpackning ligger på upphöjda träbitar på en stenlagd uppfart, nära en trädgård och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inplastad markis ligger på träaltan med trädgårdstrappa och möbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad markis på husets altan, med en stege placerad vid dess sida, verktyg på ett bord och husets fasad i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av markis på träaltan med stege och verktyg synligt, utan synliga spännband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Plockade ner markisen igår med hjälp av spännband och stegar. Satte upp ny med samma redskap. Anvisningen föreskriver tre vuxna men nämner inget om spännband.
Flyttade den nya från carporten till altan med hjullpallen - också smidigt när man är ensam.
Sen måste jag erkänna att första försöket blev 90 grader fel och att jag fick flytta gamla fästena då de kom för långt från armarna. Kanske hade gått ändå men ville vara säker...
Fyra timmar lite väl mycket tid, med hjälp och i rätt ordning hade det bara tagit en halvtimma
Ser nu att jag inte tagit bilder på momentet med spännband, det var mycket spring fram o tillbaka. Använde två kortare och ett längre, samt lade upp på stegen allteftersom. Markisfästena sitter i en regel som banden läggs runt. Utmaning att fästa den gamla på gaveln under balkongen. Där behövs lyfthjälp, om inte...
Men den var ju bara tre år?! Bytte till 4,6 m för att skugga fönstret vid entrédörren och så ville frugan ha en markis på den utbyggda västeraltanen. Återkommer med montering av den. Oroar mig lite för att båda fjärrisarna kör på samma våglängd
 
  • Gilla
Fluxor
  • Laddar…
Startat renoveringen av garaget på riktigt, nu åker hängteglet ner och upp ska stående z-panel.
Garage med vit fasad och brunt hängtegel före renovering med stående z-panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med mörkbrunt hängtegel och en stängd dubbelport. En stege lutar mot väggen inför renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Sågat ribbor till nya staketet. Hunden springer snart ner det gamla. 660 ribbor så här långt. Får såga 100 till i morgon. Är det någon som gillar att måla? ;)
Stapel med nysågade träribbor till staket, uppstaplade utomhus på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
JohnnyKeba och 6 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Sågat ribbor till nya staketet. Hunden springer snart ner det gamla. 660 ribbor så här långt. Får såga 100 till i morgon. Är det någon som gillar att måla? ;)
[bild]
Jag har sett färdiga paket från SCA som ligger på 1.2m längd, det kanske kunde vara något? :)
 
Fast sågandet är inga problem. Det är mindre än 3 timmars jobb där. Det är målandet jag fasar över.
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Fast sågandet är inga problem. Det är mindre än 3 timmars jobb där. Det är målandet jag fasar över.
Ujuj, ja, det lär ta mångdubbelt i tid! :dizzy:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Skaffa/hyr en rollbox så går det lättare.
Vet du hur pass bra de funkar med linoljefärg?
Skall måla med Ottossons enstrykningsblandning 50% färg, 40% rå linolja och 10% terpentin.
 
Nej, tyvärr inte. Har bara sett en sån live en gång och då tror jag det var vanlig färg. Men kolla med tillverkaren kanske? Det är ju en sjukt smart grej :).
 
Oljefärgen ska jobbas in i träet, så det är nog bara att skaffa en pensel och börja gnugga. Bra träning för underarmarna.
 
useless useless skrev:
Oljefärgen ska jobbas in i träet, så det är nog bara att skaffa en pensel och börja gnugga. Bra träning för underarmarna.
Det var ursprungsplanen så så får det nog bli. Det är bara att bita ihop. :D
 
-RB- -RB- skrev:
Det är målandet jag fasar över.
Jag har hört att staket av tryckt virke håller utan färg. :crysmile: (Duckar under bordet redo för ruttna ägg. :cool:)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har hört att staket av tryckt virke håller utan färg. :crysmile: (Duckar under bordet redo för ruttna ägg. :cool:)
Nej då. Inga ruttna ägg härifrån. Vi bor i ett område med 20-talshus och visst finns det staket av tryckt virke, men det passar inte riktigt in tycker jag. Så här blir det målat istället. Jag gissar att livslängden inte kommer att skilja jättemycket heller om vi underhåller det nya lite grand. Vi kommer ha stolpar av kärnek och det är de som får mest stryk av väder och vind.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Garderobsdörrarna blev levererade igår. Sattes upp idag.

Nyligen monterade vita garderobsdörrar i rum med grön vägg och ljusa golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade vita garderobsdörrar i ett rum med trägolv och osatt takarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska man bara hitta en passande 11-12mm bred ledlist som pratar zwave. Och ja, sen ska lister upp. Men det vet ju alla, dom kommer upp innan man ska flytta.
 
  • Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.