Har en 310 och ev tänkt byta till en 730
Såna här trådar får mig att tänka till en extra gång.
Min låter inte speciellt mkt, gör 730 det eller är det bara folk som är känsliga?
 
det beror helt på var pumpen står, men ja de lever om en hel del, både fläkt och sen kopressorn vid höga frekvenser, jag skulle inte palla att bo i ett hus med en sådan pump, m den inte stod i garaget.
 
J jdaniels skrev:
Har en 310 och ev tänkt byta till en 730
Såna här trådar får mig att tänka till en extra gång.
Min låter inte speciellt mkt, gör 730 det eller är det bara folk som är känsliga?
Vid kyla så låter den ganska mycket, även om jag inte är särskilt ljuskänslig. Gillar läget och stör mig inte på ljudet, men det låter, trots stängd dörr in till tvättstugan där pumpen står.
 
Dessa inverterpumpar låter helt klart mer. Ska man få ut mer effekt ur frånluften så kommer man att behöva ett kraftigare maskineri. Man har ju en begränsad mängd energi att ta till vara på.

Det stora problemet är att de arkitekter och konstruktörer som ritar villor idag är ganska obildade vad det gäller värmesystem och övriga tekniska installationer.
Man får ofta en golvyta av 60x60 cm för en värmepump inträngd i ett hörn i en tvättstuga. Gärna då vägg i vägg med ett sovrum.
Hade jag själv byggt nytt hus för X-antal miljoner, så hade jag avsatt 5-6 kvm för ett riktigt teknikrum, där man kan få plats med husets hjärta, samt elcentral, golvvärmefördelare, centraldammsugare mm
Detta rum isoleras såklart så att man slipper oljud.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999
  • Laddar…
Man kan bygga ett skyddsrum i huset med en meter tjocka betongväggar, där inne kan värmepumpen få stå =)
 
På tal om att låta mycket, hade en gammal Nibe Fighter 310P installerad i huset när jag flyttade in. Halva kåken skakade, tex kunde jag inte placera något på diskbänken för då skramlade det mot plåten. Allt porslin i köksskåpen likaså. Nu råkade min pump rasa när det var som kallast ute (-22 på nätterna) så var bråttom att få in en ny. När väl vi skulle dra ut gamla pumpen så såg vi den fortfarande var transportsäkrad i väggen bakom pumpen! Ett Älvsbyhus så tror den kom så från fabrik men man glömde lossa dessa skruvar när huset väl stod på plats. Och så har det varit i 20 år...

Nya pumpen, F370, är tyst som en mus. Man hör kompressorn givetvis men låter bara kanske aningens mer än kyl/frys.
 
Min 310 är oxå tyst.
Har knappt märkt den.
Tar nog och byter kompressorn och hoppas den håller några år.
Gör nog en större investering typ bärgvärme nästa gång nått går sönder.
 
J jdaniels skrev:
Min 310 är oxå tyst.
Har knappt märkt den.
Tar nog och byter kompressorn och hoppas den håller några år.
Gör nog en större investering typ bärgvärme nästa gång nått går sönder.
Hur gammal är 310:an? Modellen är gammal men går såklart att laga om det skulle behövas.
Skaffar du bergvärme nu så gör du en större besparing över tid.
 
Den är från 08 och har funkat kanon tills kompressorn la av nyligen.
Reparation ca 17,000.
 
Har samma problem, bor i ett nybyggt stort hus på 225kvm med en Nibe F750. Har haft två olika servicetekniker från två olika firmor och de säger samma sak: dessa maskiner låter. För mig som är känslig för ljud är detta katastrof. Hade en IVT490 i gamla huset, den lät den också men den var i stort sätt i vardagsrummet, så jag reagerade inte mycket.
Jag har nu funderat på att ljudisolera pumpen, kanske bygga in den i ett "eget" skåt eller um i tvättstugan där den står nu, och ljudisolera tak och väggar, och byta ut dörren. Känns sådär när man år 2021 måste göra sånt när huset är "arkitektritat".
 
  • Gilla
Henriette1
  • Laddar…
Ja det är ett skit med dessa pumpar.
Tyvärr är det inte lätt att veta allt och man ska inte behöva vara expert på området.
Sen kan ja tycka att en 750 är för liten för en boyta på över 200m². Du skulle ha lagt till pengar och fått en mindre bergvärmepump istället och FTX ventilationsaggregat.
 
En legendar här i trakten har med sig en subbas och emulerar ljudet av pumparna för att testa ljudbärigheten i hushållen innan de väljer modell, geni
 
  • Gilla
HBerggren
  • Laddar…
Samma här, byggde 2017 fick denna pump. Haft flera tekniker ute och även gjort en ny ovk när övervåningen gjordes klar.

Vårat luftflöde ligger (ska ligga på) 70%….

idag satte jag en cellplastskiva som ett överskåp, vilken skillnad!
30 spänn på byggmax grym investering.
 
  • Gilla
Henriette1
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
Samma här, byggde 2017 fick denna pump. Haft flera tekniker ute och även gjort en ny ovk när övervåningen gjordes klar.

Vårat luftflöde ligger (ska ligga på) 70%….

idag satte jag en cellplastskiva som ett överskåp, vilken skillnad!
30 spänn på byggmax grym investering.
Där ser man. Kan du ladda upp en bild på hur fu har gjort?
 
S SPQ78 skrev:
Där ser man. Kan du ladda upp en bild på hur fu har gjort?
 
  • Del av ett rum med tak och vit köksskåp som saknar sin frontpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg i ett hörn med nyligen genomförd rördragning och installation av kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
andalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.