Hej

Köpte och flyttade till en 50 tals villa för en tid sedan och har nu inrett arbetsrummet men upptäcker att flera jordade uttag inte har jord, skruvade upp och ser det inte finns nån jordtråd ansluten , första frågan är kan man ta de på dolt fel eller får man skylla sig att man inte kontroll mätte vid undersökningen? (Antar man kanske förväntas göra det för uppfylla ) samt borde de vara dyrt att lösa ? Det verkar inte vara draget fram någon jordkabel heller (utanpåliggande uttag ) och som jag tolkar det är det olagligt installera jord uttag där de inte är jord anslutning?
 
Hur är det med utfästelser avseende elen? Hur ser de utanpåliggande kablarna ut?

För att få in jord behöver man dra om utanpåliggande kablar, och beroende på skick på kablar i rör/slang dra in jord också eller byta alla kablar.

Men om dessa uttag är på detta vis är ju anläggningen som helhet inte okej och bör gås igenom så att eventuella ytterligare felaktigheter uppdagas.
 
H
Tror dolt fel kan va svårt för man kan upptäcka det fort.

sen om detta felet hade vart beskrivet innan köpet hade det påverkat köpesumman?
 
Krokben
Ett arbetsrum, kan inte tänka mig att finns främmande ledande delar (typ rör) som har noll-potential. Då är det en "isolerad" miljö och då behöver du inte jord. Jag hade bara bytt ut uttagen till ojordade och gått vidare med livet.
 
  • Gilla
Fredrik_T
  • Laddar…
Misstänkte det och ni har rätt i att det ju inte skulle påverkat köpet men man blir lite frågande för i min syn är ju detta medvetet fusk more or less och för mig är det ett problem för jag har datorer samt utrustning som ska vara jordad (det var en sån utrustning som larmade om felande jordning varvid jag upptäckte ) nu finns det ett uttag som har jord efter vidare undersökning, men lite irriterad blir man

Inga särskilda utfästelser annat än i prospektet att elen byttes i huset 2010
 
H
Ja om det står att det byttes 2010 och det var så.
Vad mer kan de ha tagit genväg med när de bytte elen?
 
Krokben
H hahnson skrev:
Misstänkte det och ni har rätt i att det ju inte skulle påverkat köpet men man blir lite frågande för i min syn är ju detta medvetet fusk more or less och för mig är det ett problem för jag har datorer samt utrustning som ska vara jordad (det var en sån utrustning som larmade om felande jordning varvid jag upptäckte ) nu finns det ett uttag som har jord efter vidare undersökning, men lite irriterad blir man

Inga särskilda utfästelser annat än i prospektet att elen byttes i huset 2010
Finns det ETT uttag i rummet som har skyddsjord? Det kan rent ut sagt vara livsfarligt, har ett uttag i rummet jord så måste alla ha det.
 
H
Så byggde ncc när de byggde lägenheter mitten av 2000 talet i den brf vi bodde i då.
Drog dom ojordat i alla sovrum men ett uttag jordade dom i rummen då ofta datorer ska ha jord.
 
Krokben Krokben skrev:
Finns det ETT uttag i rummet som har skyddsjord? Det kan rent ut sagt vara livsfarligt, har ett uttag i rummet jord så måste alla ha det.
Jepp ett är jordat med fungerande jord och de två andra är jordade uttag men utan jord ansluten vänstra under bordet har ingen jord men högra har
 
  • Arbetsyta med dator och kablar; två vägguttag, ett med ansluten jordad kabel, det andra ojordat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arg
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Krokben
H Hallerudsbo skrev:
Så byggde ncc när de byggde lägenheter mitten av 2000 talet i den brf vi bodde i då.
Drog dom ojordat i alla sovrum men ett uttag jordade dom i rummen då ofta datorer ska ha jord.
H Hallerudsbo skrev:
Så byggde ncc när de byggde lägenheter mitten av 2000 talet i den brf vi bodde i då.
Drog dom ojordat i alla sovrum men ett uttag jordade dom i rummen då ofta datorer ska ha jord.
Hur kan detta ens varit tillåtet? Innan 94 så körde man med "isolerade" miljöer, där skyddsjord inte krävdes för att du inte kunde vidröra något som gjorde dig en del av kretsen vid fel. Att föra in nollpotential/jordning i ett "isolerat" utrymme är ju att punktera hela säkerhetsaspekten.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Kan man förvänta sig att det är jordade uttag i ett 50-talshus? Knappast :(
Källare och kök brukade ha jordade uttag förr.
Kök har typiskt jordat uttag vid köksbänk/spis/diskbänk och ojordat vid köksbord/fönster.
Byt ut övriga uttag till ojordade.

Sen är det så j-a dumt att sätta upp jordade uttag utan jord så säljarens samvete borde göra att han betalar! :mad:

Är de utanpåliggande kablarna utbytta, se nya och fräscha ut liksom uttagen?
Då har någon klantat sig ordentligt. Och ja, då hade jag förväntat mig att uttagen varit jordade.
Så du har en ”utfästelse” att elen är utbytt 2010.
Vad bytte man då? Elcentral? Installerades jordfelsbrytare?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Kan man förvänta sig att det är jordade uttag i ett 50-talshus? Knappast :(
Källare och kök brukade ha jordade uttag förr.
Kök har typiskt jordat uttag vid köksbänk/spis/diskbänk och ojordat vid köksbord/fönster.
Byt ut övriga uttag till ojordade.

Sen är det så j-a dumt att sätta upp jordade uttag utan jord så säljarens samvete borde göra att han betalar! :mad:

Är de utanpåliggande kablarna utbytta, se nya och fräscha ut liksom uttagen?
Då har någon klantat sig ordentligt. Och ja, då hade jag förväntat mig att uttagen varit jordade.
Så du har en ”utfästelse” att elen är utbytt 2010.
Vad bytte man då? Elcentral? Installerades jordfelsbrytare?
Jepp man drog nya ledningar, installerade jordfelsbrytare och central med automatsäkringar och ledningarna i kanalerna ser fräscha ut likt uttagen

Nej hade det varit original hade jag inte förväntat mig men när det är jordade uttag så (dumt nog kanske ) förvänta jag mig det + det är jordat i de som har jorduttag av de jag testat hittils
 
Såhär ser de ut i kanalen mot uttaget under bordet
 
  • Kablar löper i en kanal längs väggen under ett bord, hand syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Luddis_1
  • Laddar…
Om du kunde öppna den kanalen utan verktyg har du ett fel till.

Du ska låta kontrollera hela anläggningen av en riktig elektriker eftersom dessa är så solklara fel och anläggningen påstås vara utbytt 2010. Någon riktig kontroll av anläggningen lär inte ha skett. Har du elektrisk golvvärme i badrum bör du slå av den innan du fått verifierat att jordfelsbrytaren fungerar som den ska.

När du fått alla fel svart på vitt konfronterar du förra ägaren med kostnaden att åtgärda felen. Det är bättre att försöka nå en uppgörelse utanför domstolen i första hand.

Edit: lite om jordfelsbrytaren
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Den där kanalen ser inte ut att vara godkänd för lösa trådar.
 
  • Gilla
udihow och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.