AXS
Ser stabilt ut!

Jag glömde att kryssmäta golvbjälklagt sist... Det var värre.

Nu skruvade jag allt, men på den väggregel som hamnade fel gick en skruv inte att få ut. Sågade av den med fein:en, rekommenderar det för dina spikar. Så lätt att något blir skevt om du börjar hamra.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Ser stabilt ut!

Jag glömde att kryssmäta golvbjälklagt sist... Det var värre.

Nu skruvade jag allt, men på den väggregel som hamnade fel gick en skruv inte att få ut. Sågade av den med fein:en, rekommenderar det för dina spikar. Så lätt att något blir skevt om du börjar hamra.
Jag testade på en att bända isär lite och sen kapa spikarna med tigersågen.
Gick hyfsat smidigt så det får bli så på dom andra med.
 
maah maah skrev:
Utökade verktygsarsenalen idag med 18V spikpistol. Kommer bli betydligt roligare att spika nu! :cool:
Fick ett för bra pris för att kunna motstå.

[bild]
Om du känner att du är klar med cirkelsågen och spikpistolen så tar jag gärna över. :D

maah maah skrev:
Jobbade på med sista väggen idag och fick upp den till slut.
Man blir helt slut av att hoppa upp och ner över bjälklaget i några timmar.

[video] [bild] [bild]

Tyvärr fick jag ett hjärnsläpp och mätte fel cc-mått vid hammarbandet så reglarna till höger om fönsteröppningen är sneda.
Ingen katastrof men jävligt jobbigt att rätta till eftersom dom sitter med 4st spik uppe.

[bild]

Bara att ta nya tag i morgon!
Snyggt! Det blir lätt fel, skönt att upptäcka det tidigt. Sånt man får räkna med... :) Själv räknar jag med i kalkylen att slå tummen x antal gånger, slinta med skruvdragaren i pekfingret och sådana saker. Om man är med på det innan det händer så är det på något sätt inte lika jobbigt.

Har du några fler bilder på reglarna på hörnet av stommen som du kan dela med dig? Hur är det gjort?
 
Intressant tråd och kul att du dokumenterar.

Håller med Patmark om planlösningen. Tror att ni kommer att bli mycket mer nöjda med två riktiga rum än ”en ombyggd klädkammare” senare i livet. Även om det så klart alltid går att flytta inneväggar efteråt.

Ser fram emot kommande uppdateringar!
 
  • Gilla
mejner
  • Laddar…
R robut skrev:
Om du känner att du är klar med cirkelsågen och spikpistolen så tar jag gärna över. :D



Snyggt! Det blir lätt fel, skönt att upptäcka det tidigt. Sånt man får räkna med... :) Själv räknar jag med i kalkylen att slå tummen x antal gånger, slinta med skruvdragaren i pekfingret och sådana saker. Om man är med på det innan det händer så är det på något sätt inte lika jobbigt.

Har du några fler bilder på reglarna på hörnet av stommen som du kan dela med dig? Hur är det gjort?
Jag gjorde den lösningen jag tyckte va enklast i hörnen. Dubblade reglarna så jag kan isolera utifrån samt får en regel på rätt ställe i innerhörnet.
Ska lägga på 45 isolering på utvändigt och invändigt så det blir minimalt med köldbryggor.

Byggställning med dubblade reglar för isolering i ett hörn av byggprojektet, med snötäckt omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubblade träreglar i hörn av stomme för isolering, med snö och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så har jag förberett med kortlingar så jag kan lägga dit en 45x95 att skruva golvspånet i sen.

Delvis byggd trästomme för ett hus med synliga dubblerade hörnreglar och förberedande kortlingar, täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robut
  • Laddar…
F Fredrik7865 skrev:
Intressant tråd och kul att du dokumenterar.

Håller med Patmark om planlösningen. Tror att ni kommer att bli mycket mer nöjda med två riktiga rum än ”en ombyggd klädkammare” senare i livet. Även om det så klart alltid går att flytta inneväggar efteråt.

Ser fram emot kommande uppdateringar!
Jag tackar för engagemanget kringplanlösningen, det uppskattas med kommentarer.
Det är lite svårt att få ihop helheten när man inte ser hela planlösningen på huset.

Era förslag är nog förnuftigare. Men nu har vi valt att prioritera ett stort luftigt sovrum efter att ha bott så trångt i 3 år.

Några bilder inifrån som kanske ger en bättre helhet.

Bild från vardagsrum från hallen.
Tanken är att man härifrån ska se genom fönsterdörrarna i sovrummet.
Interiörbild av ett luftigt vardagsrum sedd från hallen med trägolv och fönsterdörrar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kan man också se i taket att huset är utbyggt en gång så planlösningen är redan lite udda.

Bild på den minimala hallen som vi nu förlänger ca 1,5m och får till en garderob för jackor m.m
Smal hall med skohylla, jackor på krokar och ett fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köket och dörr in till nuvarande sovrum som ska sättas igen.
Bild på ett modernt kök med träbänkar, vita skåp och rostfria vitvaror, sedd från hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inbyggda köksskåp och apparater till vänster, vit hylla med böcker till höger, utsikt till sovrum genom dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik7865 och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag gjorde den lösningen jag tyckte va enklast i hörnen. Dubblade reglarna så jag kan isolera utifrån samt får en regel på rätt ställe i innerhörnet.
Ska lägga på 45 isolering på utvändigt och invändigt så det blir minimalt med köldbryggor.

[bild] [bild]

Så har jag förberett med kortlingar så jag kan lägga dit en 45x95 att skruva golvspånet i sen.

[bild]
Snyggt jobbat! Exakt så har jag tänkt att göra också, vad jag kan se är detta så som anvisningarna från svenskt trä ser ut. Vet dock inte riktigt vad de menar med "enkelt regelverk" och "korsande regelverk"
https://www.traradhuset.se/konstruk...lutning-mot-yttervaggshorn-korsande-regelverk
 
  • Gilla
Fabiano och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat mycket om om jag ska hyra, köpa eller bygga ställning.
Har nu landat i att jag kommer bygga ställning av reglar 45x95. Tänker mig 2st sektioner på 3m.

Anledningen till att jag bestämde mig för det till slut är att jag kan använda alla reglar till att regla upp innerväggar i uthuset sen.

Så om det blir sämre väder framöver har jag det att syssla med.
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Det blev lite gjort idag med trots skitväder.
Först rättade jag till reglarna som blev fel.

Pågående bygge av en yttervägg i träkonstruktion med existerande grå hus i bakgrunden, verktyg och en stege syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här gången hade jag en som övervakade att det blev rätt.
Hus under konstruktion med ojusterade reglar och en katt som tittar ut genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen så byggde jag den sista ytterväggen.
Träreglar för ett byggprojekt korrekt justerade på marken, redo för nästa steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojusterade träreglar på en nybyggd yttervägg med husvägg i bakgrunden, osäkert väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer bli knepigt att få dit panelen här.
En nybyggd yttervägg i trä med korrigering av reglar, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyjusterade träreglar på en husbyggnadsplats, med en nyligen konstruerad yttervägg och verktyg synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
Hann även med att regla 45x45 på utsidan.
Längst upp blir det något större en cc600, men jag gör ändå bara ett fack för annars skulle det sista facket bli 45mm.

Pågående regling av en trästomme för byggnad med 45x45 reglar och ovanlig c600 avstånd upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
robut och 2 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Det blev lite gjort idag med trots skitväder.
Först rättade jag till reglarna som blev fel.

[bild]

Den här gången hade jag en som övervakade att det blev rätt.
[bild]

Sen så byggde jag den sista ytterväggen.
[bild] [bild]

Det kommer bli knepigt att få dit panelen här.
[bild] [bild]
För min tillbyggnad räknade jag på att bjälklagsreglarna är i liv med de vertikala väggreglarna eftersom upplaget blir större och kan ta mer kraft. Men det kanske inte behöver va så? Jag fick det från denna 3D ritning för bjälklaget.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/bjalklag/
 
Eftersom jag har w-takstolar som är fribärande så hamnar den största belastning från taket på dom två kortväggarna.
Syllen på dom väggarna vilar på yttre bjälklagsregeln och sen på bjälklaget cc600.

Jag får dock inte reglarna och bjälklaget att liva hela väggen eftersom det blir en förskjutning vid fönstret. Det hade ju gått att lösa, men eftersom det bara är förskjutet typ 50mm spelar det nog ingen roll.
 
  • Gilla
robut
  • Laddar…
Ägnade lunchen idag åt att regla för fönstret och regla lite mer 45x45.

Om det är 100% roligt vid 10-15 grader och sol så är det ungefär 25% roligt när det är 0-5 grader, blåsigt och blött.

Stomkonstruktion i trä för ett fönsterupptag i ett byggprojekt, med osämja väder i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Firre78 och 7 till
  • Laddar…
Reglade klart det sista utvändigt idag med hjälp av min pappa. Tog oss 1,5 timme, går 3 gånger så snabbt när man är två!

Nyreglad träkonstruktion för påbyggnad utanför ett hus, omgivet av byggmaterial och verktyg, under en delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träreglar på en nyligen uppbyggd husförlängning i trä mot en befintlig byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är nästa steg att plocka bort vindskivor och sen skruva vinkelbeslag på hammarbandet där takstolarna ska stå.

Takstolarna blir klara v.16 så jag ligger bra till.
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Inte fått så mycket gjort på senaste tiden pga aprilväder och annat som kommit ivägen.

Idag fick jag dock en timme över på kvällen på påbörjade ställningen.
Pågående byggnation av träställning på en byggarbetsplats med skyddstäckta material och skottkärra i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolarna kommer på fredag!
Då behöver ställningen va uppe och vindskivorna ska tas bort.
 
  • Gilla
robut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.