KristinaRT
Gillar verkligen idén, som skåning känns lera, koskit och halm ganska vanligt som byggmaterial. Naturligtvis för att det finns nära till hands här nere. Men det känns lite märkligt att bygga ett sådant hus i norra Sverige där inget finns lättillgängligt utan allt kräver transport. Lite av miljötänket och mycket av ”nära”-tanken försvinner.....

Och jag undrar spontant hur man tänker om man schaktar ur och skapar en avsevärd slänt utan ordentlig dränering 2 m från huset.... Rena turen att slänten inte kollapsade ner på huset första vintern/våren :worried:

Älskar dock tanken på att ta tillvara halm, något som räknas som en biprodukt, till isolering och hus!
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Lite motsägelsefullt när dom använder hästspillning istället för den bättre kospillningen för att den fanns närmast samtidigt som man importerar en sån basal produkt som halm.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
useless useless skrev:
Lite motsägelsefullt när dom använder hästspillning istället för den bättre kospillningen för att den fanns närmast samtidigt som man importerar en sån basal produkt som halm.
Omöjligt att hitta leverantör av koskit?
 
Jag gillar den runda formen på huset, det känns som en "naturlig" form och passar bra i naturen. Där är isoleringsmaterialet halm en bra metod. När jag har sett i media andra halmbalshus, så har även de en stomme av trä, men det finns kanske rena halmbalshus också. Kanske passar rena halmbalshus bättre där man inte behöver ta hänsyn till snölaster. Jag minns inte planlösningen fullt ut, så jag reagerade inte på att det bara skulle ha funnits en toalett, men själv har jag bott med endast en toalett i många år och det har inte varit ett problem. I annat fall vet de ju hur man kan bygga en till om behovet uppstår senare. Jag är imponerad av att de orkade bygga under så många år, motivationen måste ha varit stor.
 
  • Gilla
khg och 1 till
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Jag minns inte planlösningen fullt ut, så jag reagerade inte på att det bara skulle ha funnits en toalett, men själv har jag bott med endast en toalett i många år och det har inte varit ett problem.
I artikeln benämn det 'Toaletterna', så det finns säkert fler än en.
 
Jag är intresserad av tekniken - någon nämnde FTX men det framkom väl inte i programmet? Värme om vintern behövs men numera kommer kylning om sommaren även behövas. Iden är rolig men varför ligger garaget/förrådet så dikt intill huset - eller misstolkar jag flygbilden? Tomten är ju stor.

Är också enormt imponerad av tösens svenska!
 
  • Gilla
Bittanbej
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Kul med någon som gör något annorlunda. Samtidigt kan jag inte komma ifrån att huset inte alls var klart vilket känns lite tråkigt när man suttit där 1 timme och kollat. Om man får spekulera så var nog SVT's tanke att detta huset skulle varit med för flera säsonger sedan men att husbyggarna inte haft någon absolut deadline hängande över dem vilket medför att det dragit över tiden. Blir lite märkligt att de följer ett hus i 4 år och sedan missar de slutresultatet med några månader. Varför inte lägga det i nästa säsong, eller har det kanske varit så att att det varit någon månad ifrån att varit klart redan 2020 eller rent 2019 så nu hade SVT tröttnat på att vänta?

Givetvis blir det ett återbesök i framtida säsonger men jag gillar och förväntar mig ändå att programmen skall vara mer från ax till limpa.
Kanske för att risken är att de aldrig blir färdiga? Det återstår en hel del jobb inomhus tills det är klart.
I takten det gått hittills så kan det gå flera år till.
 
Programmen blir sämre och sämre tyvärr.
I nästa program ska man bygga ett luftslott?
 
  • Gilla
  • Haha
MagnusTobias och 5 till
  • Laddar…
Blir konfunderad, man pratar hållbarhet och miljövänligt för att sedan använda plastband för att binda balarna, transportera halmbalar etc.
Hur blir detta miljövänligt och hållbart?
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Naturliv Naturliv skrev:
Jag gillar den runda formen på huset, det känns som en "naturlig" form och passar bra i naturen.
Många tänker så nu. Det lustiga är att cirkeln traditionellt (i västvärlden) ansågs vara den minst "naturliga" formen. Den sågs i stället som matematiskt ren, höjden av abstraktion och lite överjordiskt gudomlig. Användes för att maximalt avvika från naturen.

Endast de minst jordeliga byggnader fick använda cirkeln eftersom ett cirkulärt hus inte upprättar relationer med omgivningen utan står självt.

Jag håller med den äldre tolkningen. Cirkulära hus är de "hårdaste" husen. Inte alls mjuka och sociala.
 
Jag lade märke till hur de duckade för frågan från Gert om hur de värmer huset när det är mörkt och kallt, men de kanske heller pekar på solfångare/naturmaterial mm än något så tråkigt traditionellt som värmepump?
 
Jag förstår inte hur dom kan vara "utbrända" efter så kort tid men jag är samtidigt imponerad över att dom orkade och vågade att pausa.

Huset kändes krångligt och jobbigt att bygga men samtidigt så gillar jag att dom vågar utmana normen!
synd att man inte fått se det klart än...
 
makhno_ makhno_ skrev:
Det lustiga är att cirkeln traditionellt (i västvärlden) ansågs vara den minst "naturliga" formen.
Vilken tidsålder pratar vi då? För när människan bytte från grottor till hyddor så var de tämligen runda om än inte perfekta. Människan har ju i århundraden/årtusenden bott i runda hyddor. I vissa delar av världen gör man det fortfarande.

Enligt mig ett fantastiskt projekt, avsnitt med stora skokartonger för tiotals miljoner med betonggolv, fönsterpartier från golv till tak och "hotellkänsla" är för mig totalt ointressanta. Mer sånt här tack. :)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Jag förstår inte hur dom kan vara "utbrända" efter så kort tid men jag är samtidigt imponerad över att dom orkade och vågade att pausa.

Huset kändes krångligt och jobbigt att bygga men samtidigt så gillar jag att dom vågar utmana normen!
synd att man inte fått se det klart än...
Förmodligen för att de hade bygget mentalt över sig i huvudet år ut och år in. Många kan bli stressade av en sådan sak utan att själva arbetsuppgiften pågår lika mycket, och till sist så säger hjärnan/kroppen ifrån.

Jag tyckte det var ganska underhållande, och samtidigt inte ett gott tecken, att han redan från allra första början hade problem med humöret och verkligen skulle försöka ha en enda dag då han inte var arg :rofl:
Det kan ju inte ha varit en bra start på projektet.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
L
Hade varit kul att se hur fördelningen av kostnader ser ut. Känns dyrt med tanke på hur mycket de gör själva och med återanvändning av kök osv.
Billigt i drift och väldigt fint men som inspiration för andra är detta ett väldigt dyrt alternativ för ett relativt litet hus tycker jag. Om det inte finns delar de investerat i som kanske inte syns tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.