R Rkarlsson skrev:
Av alla hus jag någonsin varit i som har bastu, så har det endast varit förvaring. Typ julpynt och annat sån säsongsbetonat. De som ägt bastu har även tyckt att det varit alldeles för omständigt.
Vi får se men jag hade personligen mer trott på bastutunna/hus på tomten.

Vågar man lägga till bubbelbad i badrummet? Jag har ett som fanns när vi flyttade hit. Ingen av oss har faktiskt badat i det, känns för omständigt.
Jag älskar bubbelbad... men å andra sidan så har jag inga problem att vara i badkaret 1 timme heller, speciellt inte om badkaret kan upprätthålla temperatur som de flesta bubbelbad kan.
Dock har jag en kompis som tyckte att det bästa med bubbelbadkar är att de är perfekta att rengöra dykutrustningen i. Så det var det enda han använde den till så länge han bode i det huset.
 
  • Gilla
oskiP och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag älskar att bada badkar, vintertid finns inget bättre för att få upp värmen! Trots det har jag valt att inte ha bubbelkar - rädd för rengöringen av det. Och minibadrummet påverkade mitt val också förstås.
 
V Ville_Vessla skrev:
Här är vårat ostädade kök med stommar från 50-talet, färgen har nötts lite så det ska kanske målas om inom nåt år. Det är funktionellt men knappast lyxigt, själva diskbänken lär väl vara från 70-80talet.
Vi satte fibotrespo skivor utanpå det gamla extremt fula kaklet för 5 år sen, blev klart bättre men inte superbra.
[bild]
Hade du satt upp ett vanligt vitt 15x15 kakel så hade köket blivit tidlöst och fint även idag och i framtiden.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Tack vare denna tråd noterar jag de sexkantiga kaklet allt mer. Det känns både tidlöst och modernt. Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker..

Vi körde vanligt 15x15 kakel i badrummet. Känns tidlöst
 
15x15 är mer tidlöst i alla fall om det är slätt och inte har ojämn konstig yta, flammig färg eller andra saker som kan "datera". Vanliga blanka släta 15x15 i solid enfärgad yta håller sig mer tidlöst eftersom det har återkommit så många gånger och i princip är standard. Fast kanske inte på sista tiden, men fram till 90-00-tal åtminstone.

Jag föredrar dock de som är från 50-60-talet som har jättesmal fog och har specialbitar som har rundade kant ytterst (istället för att avsluta med kantlist eller smeta med silikon)

Jag har försökt googla efter nya kaklar som har det på det sättet, men nej. De enda "rundningar" jag ser är där man vill gå ut över hörn på väggen men det är inte det jag tänkte på.

Nåja, nu tog jag en snabb bild på kökets originalkakel. Som ni kan se så är det 2 specialkanter på rutan jag pekar på. Övriga rutor har 1 specialkant, eller ingen alls. Finns det överhuvudtaget sådant nytt? (ursäkta för att jag spårar ur)
Finger pekar på en 15x15 cm kakelplatta med rundad kant och smal fog i ett vintagekök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I ichigo skrev:
Jag har försökt googla efter nya kaklar som har det på det sättet, men nej. De enda "rundningar" jag ser är där man vill gå ut över hörn på väggen men det är inte det jag tänkte på.

Nåja, nu tog jag en snabb bild på kökets originalkakel. Som ni kan se så är det 2 specialkanter på rutan jag pekar på. Övriga rutor har 1 specialkant, eller ingen alls. Finns det överhuvudtaget sådant nytt? (ursäkta för att jag spårar ur)
Jag har inte kollat deras sortiment men Byggfabriken skriver i alla fall så här:
En avslutningsplatta med en eller två rundade och glaserade kanter finns av våra mest populära kulörer.
https://www.byggfabriken.com/kakel-och-klinker/
 
engs
K Kallebo skrev:
Tack vare denna tråd noterar jag de sexkantiga kaklet allt mer. Det känns både tidlöst och modernt. Har svårt att bestämma mig för vad jag tycker..

Vi körde vanligt 15x15 kakel i badrummet. Känns tidlöst
"Hexagons are the Bestagons"
 
  • Gilla
  • Haha
altaxis och 5 till
  • Laddar…
Väldigt många inlägg är negativa till trender och strävar efter något ”tidlöst”. Jag gillar att det finns många tidstypiska trender som daterar hus och inredning. Vi skall vara glada att vi har sekelskifteshus med snickarglädje och 60-talskök med utanpåliggande gångjärn. Annars kommer allt se likadant ut och dessutom slätstruket, som öststatsbebyggelse under kommunismen med vitt kakel överallt.
 
  • Gilla
Drömtroll och 4 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Väldigt många inlägg är negativa till trender och strävar efter något ”tidlöst”. Jag gillar att det finns många tidstypiska trender som daterar hus och inredning. Vi skall vara glada att vi har sekelskifteshus med snickarglädje och 60-talskök med utanpåliggande gångjärn. Annars kommer allt se likadant ut och dessutom slätstruket, som öststatsbebyggelse under kommunismen med vitt kakel överallt.
Samma här! Fast jag startade tråden. Tidstypiskt är fantastiskt! Jag tror verkligen att den här tidens rymd (öppet till nock), ärliga material och en del andra byggdetaljer kommer att påminna oss om den här tiden på ett bra sätt. Är däremot mer tveksam till om gigantiska trädäck i det billigaste tryckimpregnerade virke vi kan hitta har den kvaliteten.

Lite överraskad att tråden så snabbt blev så negativ till i stort allt vi kan förknippa med nutida byggande och inredning.. men det är ju samtidigt kul att spekulera om vad som håller och vad som inte gör det i längden!
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Samma här! Fast jag startade tråden. Tidstypiskt är fantastiskt! Jag tror verkligen att den här tidens rymd (öppet till nock), ärliga material och en del andra byggdetaljer kommer att påminna oss om den här tiden på ett bra sätt. Är däremot mer tveksam till om gigantiska trädäck i det billigaste tryckimpregnerade virke vi kan hitta har den kvaliteten.

Lite överraskad att tråden så snabbt blev så negativ till i stort allt vi kan förknippa med nutida byggande och inredning.. men det är ju samtidigt kul att spekulera om vad som håller och vad som inte gör det i längden!
Morsans nya kille har gjort ett trädäck runt en damm, den här varit med ett tag nu och börjat åldras, i mina ögon väl, ger lite västern-känsla.

Oavsett tycker jag tråden är intressant :D
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Lite överraskad att tråden så snabbt blev så negativ till i stort allt vi kan förknippa med nutida byggande och inredning..
Det är nog för att trådens verkliga fråga, vad man gillar idag som man inte kommer vilja ta i med tång om 20 år är så svår. Då är det lättare att visa sitt befintliga ogillande av dagens pastalampor eller 70-talets avocadogröna badrumsporslin.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Morsans nya kille
Ett i sig fantastiskt tidstypiskt uttryck. Radioprogrammet jag direkt associerade till hette iofs. Mammas nya kille, men ändå, bra uttryck. Och det kan ju inte varit mer än tio år sedan. Snälla, säg att det inte är mer än tio år sedan!
 
  • Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett i sig fantastiskt tidstypiskt uttryck. Radioprogrammet jag direkt associerade till hette iofs. Mammas nya kille, men ändå, bra uttryck. Och det kan ju inte varit mer än tio år sedan. Snälla, säg att det inte är mer än tio pr sedan!
Jag tänker på programmet själv varenda gång jag säger eller skriver det :crysmile:
 
  • Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Det vill jag ha. Har putsat platta på mark. Tänker att det kommer gå under, om jag trättnar, så lägger jag linoleum. Inte så dyrt att köra helikopter på plattan och enkelt att lägga golvet senare istället för nu!
Precis. Kommer lämna lite höjd i trösklar för fönster och hajom så att det går att lägga golv den dagen det önskas.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Ma
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är nog för att trådens verkliga fråga, vad man gillar idag som man inte kommer vilja ta i med tång om 20 år är så svår. Då är det lättare att visa sitt befintliga ogillande av dagens pastalampor eller 70-talets avocadogröna badrumsporslin.
Massor av folk vill ha avokadogrönt porslin nu, kolla bara blocket! Och är det inte dags för en comeback för färgat nytillverkat porslin nu? Kanske i färger som är mer typiska för vår tid... som förhatliga "greige" Jag menar, vem är inte lite trött på vitt och fräscht.. eller vänta? Badrummet kanske är det enda rummet vi vill ha vitt och fräscht i framtiden?
 
  • Gilla
halj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.