MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är original undrar man då? Kanonfint! :D(y)
Stommen är original, det enda som va värt att bevara :)

Trästomme i äldre byggnad med utsatt trä och högar av plankor på golv, renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Sakta men säkert skrider arbetet framåt.
 
  • Renoveringsarbete i rum med isolerade väggar och fönster, stege och byggverktyg syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hobbs och 10 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Stommen är original, det enda som va värt att bevara
Det är ju betydligt mer än på den gamla klassikern farfars yxa. Den som alltid har gått i arv, och där ens far bytte skaftet och man själv huvudet.
 
  • Haha
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klar med släckt kalk och sandputs (lagning av väldigt åtgångna källarväggar). Skulle vara mjukt och kunna andas väl. Sen målat.

Bilder före
Renoverad källarvägg med ny släckt kalk och sandputs, ommålad och ren, med renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg före renovering med sättningar och fläckar, och ett fönster med vita karmar och röda gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En före renovering bild på en skadad källarvägg med gammal puts och synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarvägg med ny sandputs före målning, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg delvis lagad med släckt kalk och sandputs, ommålad yta synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarvägg med nyputsat område runt en dörr och fönster, skydd på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och bilder efter
Nyputsad och nymålad källarvägg i ljus nyans med jämn yta, bredvid ett schackrutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad och målad källarvägg med ett fönster, en vit element och mönstrat klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarvägg med ny släckt kalk och sandputs, nu målad i vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyputsad och målad källarvägg med släckt kalk och sandputs, med synlig rörledning i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarvägg med ny släckt kalk och sandputs ovanför delvis synliga tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad källarvägg med vit släckt kalk och sandputs, omgivet av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..rekonstruktionsjobb som nog blev ganska lyckat. Bättre än det va i a f.

Åå kom på att jag hade en tråd om att putsa. Får uppdatera den sen då med någon bild.
 
  • Gilla
Luddis_1 och 14 till
  • Laddar…
richardtenggren
Var lite missnöjd med den tidigare dragningen av vår fiber, men det löste GavleNet idag!(y)
Fiberanslutningsbox monterad på vägg med kabeldragning, bredvid rör och vattenmätare i ett framtida tvättstugeutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Den första installatören lät den grova dukten korsa hörnet och strippade den sedan i befintlig el(som nu är riven) för att efter 3m övergå till den tunna dukten… kändes svårt att få snyggt då resten av rummet ska bli tvättstuga i framtiden)
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Lite mer vägg.
 
  • Isolerad regelvägg med ångspärr i en byggprocess, verktyg synliga i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Fick feeling när jag målat klart väggarna i nya barnrummet så jag gick lös med maskeringstejp och lite skaparglädje.

Nu är det dags för golvet

Barnrum med väggmålning av bergstoppar i olika nyanser, oordning på golvet med målarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 21 till
  • Laddar…
Lagat en läckande stuprörsanslutning. När jag skulle gräva upp en växt så rasade jorden in och ett mindre slukhål upptäcktes. Gjutjärnsröret hade spräckt anslutningsmuffen i äggskals-PVC. Har nog läckt där i 20 år. Eftersom det verkar störtomöjligt att finna en ny muff med samma dimensioner så puggade jag ihop delarna och lackade den. Nu är allt på plats med nya delar! Lagad stuprörsanslutning med gjutjärnsrör och äggskals-PVC synlig i ett uppgrävt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerat gjutjärns- och PVC-stuprörsanslutningar med svart lack på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad och lackad PVC-muff för stuprörsanslutning på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad stuprörskoppling med ny PVC-muff vid utgrävd grund nära en byggnad, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leafy och 4 till
  • Laddar…
När man blev fick ett positivt covid-19 test, så var karantänen ett faktum. Ergo, jag kunde inte fly från renoveringen här hemma längre.

Byt ut eternitpanelen under fönsterna till träpanel. Nästa projekt blir att måla eternitplattor grå.

Renovering av husfasad där eternitpanelen under fönstret bytts ut mot vit träpanel, verktyg syns på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det dags att fortsätta i hallen där inne. Som vi har haft som projekt nu i över ett år. Tak fick det bli först.

Renovering av tak med öppen träregelstomme och elinstallationer, vy mot annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering i hemmiljö med nyinstallerat vitt tak och tillfällig belysning, oordning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När taket väl var uppe så kunde vi äntligen få dit lite belysning, som vi inte haft i denna delen av hallen. I över ett år. Frugan blev glad.

Pågående renovering i hemmet med nytt tak, belysning och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tak och belysning, då fick man fixa till golvet. Ty, man måste ha något att gå på. In och reserverade lite golv på hornbach. Ett samtal till föräldrarna, med lite hundögon (jag har ju faktiskt covid-19), så var golvet hemma efter några timmar.

Nyrenoverat rum med ljust laminatgolv och väntande takbelysning, genomgång till annat rum i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under lunchen idag, så beställde vi hem skjutdörrar till den kommande garderoben som ska pryda detta rum. Vem sa att covid-19 enbart var av ondo? (Jag sörjer de som faktiskt farit illa av denna sjukdom)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
När man blev fick ett positivt covid-19 test, så var karantänen ett faktum. Ergo, jag kunde inte fly från renoveringen här hemma längre.

Byt ut eternitpanelen under fönsterna till träpanel. Nästa projekt blir att måla eternitplattor grå.

[bild]

Sen var det dags att fortsätta i hallen där inne. Som vi har haft som projekt nu i över ett år. Tak fick det bli först.

[bild]

[bild]

När taket väl var uppe så kunde vi äntligen få dit lite belysning, som vi inte haft i denna delen av hallen. I över ett år. Frugan blev glad.

[bild]

Efter tak och belysning, då fick man fixa till golvet. Ty, man måste ha något att gå på. In och reserverade lite golv på hornbach. Ett samtal till föräldrarna, med lite hundögon (jag har ju faktiskt covid-19), så var golvet hemma efter några timmar.

[bild]

Under lunchen idag, så beställde vi hem skjutdörrar till den kommande garderoben som ska pryda detta rum. Vem sa att covid-19 enbart var av ondo? (Jag sörjer de som faktiskt farit illa av denna sjukdom)
fasaden mår bra av ett kulörbyte, hemsk terrakottafärg! :giggle:
 
Bilat upp för el i tvättstugan . Tvättstugan som jag egentligen gjorde färdigt förra året denna tid. Då tänkte jag ha frånluften genom en skorstenspipa genom andra sidan på rummet men det visade sig att den var helt blockerad.
Det gjorde ont i hela själen att bila upp för det och sätta flexsslang på andra sidan. (Yttervägg) . En bilad ränna i väggen för elinstallation i en modern tvättstuga med vita skåp och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leafy och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Ett uttag har kommit upp! Tyvärr är sladden till Ajaxhubben lite för lång, vet någon av en C7-kabel som är 0,3-0,4 m?
 
  • Väggmonterad Ajax-hubb ovanför ett uttag med en för lång vit sladd hängande ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ett uttag har kommit upp! Tyvärr är sladden till Ajaxhubben lite för lång, vet någon av en C7-kabel som är 0,3-0,4 m?
Snygga kliniska uttag..vad heter dem?
 
richardtenggren
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Snygga kliniska uttag..vad heter dem?
Jung LS990, de är väldigt fina och känns som de håller hög kvalitet. Handlar man i Tyskland är priserna typ samma som exxact :)
Finns som infällda också, men då blir det dyrt, kolla LS Zero:)
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ett uttag har kommit upp! Tyvärr är sladden till Ajaxhubben lite för lång, vet någon av en C7-kabel som är 0,3-0,4 m?
Korta sladden och montera en stickpropp med sidoanslutning kanske är lättare än att hitta C7-kabel i den längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.