Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Låter dyrt.
 
Krokben Krokben skrev:
Jag bad en lokal firma om en offert då jag skulle behöva byta ut två av mina fönster. Vad jag förstod det så skulle två fönster vara ett dagsjobb. Jag tycker det blev GALET dyrt för två vanliga treglasfönster i aluminium.

Är det bara att bita i det sura äpplet eller bör jag gå till någon annan?
Är det standard? Handla PVC-fönster (ram och karm) från Bauhaus, Byggmax el liknande. Köp feinsåg el. liknande multivertyg samt tigersåg på typ Jula el Biltema. Studera noga Google o Youtube. Gör jobbet själv. Det är inte rocketscience.
Med ynkepynke handräckning gör du jobbet själv på en dag - I vart fall ta ur de gamla och monterar in de nya. Sedan kan det vara lite pyssel med över/underbleck, list och foder.
För fem år sedan bytte jag 16 fönster (standardmått) på en ordinär sutterängkåk från 70-talet. Jag sparade lite låga källarfönster och två altandörrar (för att det skulle ha blivit mkt mer pengar i onödan) där glasen byttes till isolerrutor. Materialkostnad totalt inklusive nån tusenlapp till en av sönerna landade en bra bit under 60'.
Om jag tagit offert på samma jobb... 120' eller 180'? Och så lite minus med rot.
Hur någon ska lyckas hålla på 33 timmar med två fönster, även om det jävlas ordentligt, är en gåta. Ska de bygga ställning, drevs med kaschmirull eller ngt?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Krokben
Ingen ställning har nämnts så antar att det inte är aktuellt.

Börjar luta åt att göra det själv med en vän om jag inte hittar något bättre pris.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Så om jag skulle tacka nej till offerten och be om att ta det löpande så kan det omöjligt gå upp i 21 tusen i ren montagekostnad i vilket fall. Ska kolla mig omkring och se efter alternativ! Stort tack till alla som engagerat sig i frågan:D
21 000 betalade vi för att sätta in 6 outlinefönster och en ytterdörr ink allt material förutom dörr och fönster då. Detta var 2018.

De största fönstrena var 15x18
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
1 1973 skrev:
Du känns som att du jobbar med detta och sysslar med detta eftersom du försvarar att det tar 2-dagar att montera två fönster hos en kund?
Jag alltså finsnickeri tar tid sen åka iväg med skräp och slänga det tar med tid

Jobbar inte med detta men håller på bygga hus och har haft snickare till lite hjälp så har rätt god uppfattning anser jag
 
Krokben Krokben skrev:
Ja jag har tegelhus.
Men hur man än vrider och vänder på det så kommer det kosta ca 21000kr före rot för ett dagsjobb, där jag har läst så brukar det gå mellan 1000-3000kr per ruta. Får inte ihop det riktigt.
Grannarna har bytt 3 altandörrar och ca 14 fönster för nästan 140 000 för ett par år sen. Tog kanske 2-3 dagar.
Ytterväggarna är nån typ av betong på nedre plan och trä på övervåningen. De anlitade Plastfönster i Avesta.
 
Är du nöjd med dina nya fönster -:)
 
Bytte 11st enheter (9 fönster och 2st fönsterdörrar) för 27tkr inkl allt material runtomkring inv och utv.

gjorde allt själv tillsammans med svärfar under två helger. En helg för att riva gamla fönster och dörrar och sätta in nya enheterna och en helg för att lista och måla.

plätt lätt. Iofs trähus med träpanel men de är verkligen inte raketforskning och behöver inte kosta multum.
 
Bytte 16 fönster på 12 timmar, svåger gjorde mesta jobbet jag hjälpte mest till att bära. Fick annars offert på ca 30.000kr för byte utan plåt. Nu behöll ja plåten som var i fint skick. Totalt kostade fönstren ca 37.000kr med en altandörr i glas.
 
Vad sjutton är det för fönster man får 16 av för 37000? Köpte själv en snikmodell, kostade mig 32000:- för 5 fönster...
 
F Fluxor skrev:
Vad sjutton är det för fönster man får 16 av för 37000? Köpte själv en snikmodell, kostade mig 32000:- för 5 fönster...
drutex , jättefina , treglasfönster öppnas dock inåt men har även ventilationsfunktion där övre delen på fönstret öppnas också genom att vika in.
Sen var det fyra fasta. Det är plast , från polen och är jättenöjd . Men klart dyrare fönster är klart finare men detta dög. 16 fönster plus altan dörr så bra pris .
 
  • Haha
  • Gilla
epw och 1 till
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Bytte 16 fönster på 12 timmar, svåger gjorde mesta jobbet jag hjälpte mest till att bära. Fick annars offert på ca 30.000kr för byte utan plåt. Nu behöll ja plåten som var i fint skick. Totalt kostade fönstren ca 37.000kr med en altandörr i glas.
Skulle behöva din svåger....han måste vara den snabbaste fönstermontören i Sverige! Byte fönster på en hel kåk på en dag är ju perfekt.
 
J Jörgen Ö skrev:
Skulle behöva din svåger....han måste vara den snabbaste fönstermontören i Sverige! Byte fönster på en hel kåk på en dag är ju perfekt.
Han är snabb men mer än en timme per fönster bör de inte ta att såga ut ett gammalt fönster samt lyfta in ett nytt som kilas fast. Lister runt om tillkommer sedan på insidan. Plåtarbeten tar ju mer tid. Snickeri på utsidan tar tid. Här var de tigersåg , demontering tog 5-10 min Max sen bara lyfta i nya fönstret i öppningen.
 
Krokben
1 1973 skrev:
Är du nöjd med dina nya fönster -:)
Fantastiskt nöjd :D
 
J Jörgen Ö skrev:
Skulle behöva din svåger....han måste vara den snabbaste fönstermontören i Sverige! Byte fönster på en hel kåk på en dag är ju perfekt.
Vi bytte 10 fönster 2005. Jag åkte till jobbet kl 7, då hade inte fönstermontörerna kommit. Åkte hem på lunchen kl 12, för att se hur det gick. Då var alla fönster bytta! Så de som kan montera fönster är snabba. Visserligen hade de bytt på en massa likadana hus innan, så de hade en viss vana. Totalpriset ar ca: 35.000:-. Elitfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.