Niklasloow Niklasloow skrev:
Absolut, så här sägen konsumentköplagen. Ovanligt kristallklart för vara lagtext

"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar om leverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren." Kan läsas i sin helhet här: [länk]

Paragraf 21 till 27 skulle jag säga är de intressanta och relevanta här.
Om företaget betalar tillbaka köpeskillingen är det ju inte mycket att göra för konsumenten.
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Absolut, så här sägen konsumentköplagen. Ovanligt kristallklart för vara lagtext

"26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar om leverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren." Kan läsas i sin helhet här: [länk]

Paragraf 21 till 27 skulle jag säga är de intressanta och relevanta här.
För mig är det inte tydligt att inte återköp "trumfar" av hjälpande eller omleveans. Klart är dock att företag många gånger försöker komma billigt undan genom att bara erbjuda pengarna tillbaka. Oavsett exakt vilken paragraf man lutar sig på är konsumentköplagen tydlig, du ska kunna komma ur detta med en fungerande vara till det pris du betalt.
 
K Kane skrev:
Om företaget betalar tillbaka köpeskillingen är det ju inte mycket att göra för konsumenten.
Jo, köparen kan kräva skadestånd för att täcka merkostnaden av att skaffa en fungerande vara från en annan säljare. Står också tydligt i konsumentköplagen, paragraf 30-33
 
K Kane skrev:
Om företaget betalar tillbaka köpeskillingen är det ju inte mycket att göra för konsumenten.
Ja, det beror ju på hur man ser på det. Rent praktiskt är det så klart svårt men man kan alltid kontakta din lokala konsumentombudsman eller ARN för hjälp och vägledning. Generellt vill företag faktiskt leva efter lagar så bara man påtalar dom brukar de foga sig efter dom.
 
Så här skriver Konsumentverket. Vem är först att dra Amazon inför tinget när de betalat tillbaka köpeskillingen?

"I första hand: att du får felet åtgärdat eller får en ny vara
Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet, till exempel reparerar eller byter ut en felaktig del. Det andra alternativet är att du får en annan, felfri vara. Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig. Med likvärdig menas att den har samma typ av egenskaper som varan du köpte.

Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen.

OBS!
Även om varan är helt ny kan företaget ha rätt att reparera varan.

I andra hand: att du får ett prisavdrag
Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag. Har varan ett skönhetsfel som inte påverkar dess funktion kan det bli aktuellt med ett prisavdrag utan att felet åtgärdas. Det finns inga bestämda avdrag, vad som är rimligt måste avgöras från fall till fall.

I tredje hand: att du får häva köpet
En hävning betyder att köpet återgår, det vill säga att företaget tar tillbaka varan och att du får dina pengar tillbaka. Ska varan skickas tillbaka är det företaget som ska stå för frakten. Har du betalat för varan ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort ska du alltså inte behöva nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort."
 
K Kane skrev:
Så här skriver Konsumentverket. Vem är först att dra Amazon inför tinget när de betalat tillbaka köpeskillingen?

"I första hand: att du får felet åtgärdat eller får en ny vara
Att felet åtgärdas innebär att företaget kostnadsfritt rättar till felet, till exempel reparerar eller byter ut en felaktig del. Det andra alternativet är att du får en annan, felfri vara. Om företaget inte kan erbjuda en likadan vara kan det vara okej att få en vara som är likvärdig. Med likvärdig menas att den har samma typ av egenskaper som varan du köpte.

Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen.

OBS!
Även om varan är helt ny kan företaget ha rätt att reparera varan.

I andra hand: att du får ett prisavdrag
Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag. Har varan ett skönhetsfel som inte påverkar dess funktion kan det bli aktuellt med ett prisavdrag utan att felet åtgärdas. Det finns inga bestämda avdrag, vad som är rimligt måste avgöras från fall till fall.

I tredje hand: att du får häva köpet
En hävning betyder att köpet återgår, det vill säga att företaget tar tillbaka varan och att du får dina pengar tillbaka. Ska varan skickas tillbaka är det företaget som ska stå för frakten. Har du betalat för varan ska du få tillbaka pengarna på samma sätt som du betalade. Betalade du kontant eller med kort ska du alltså inte behöva nöja dig med ett tillgodokvitto eller presentkort."
En annan fråga i det här är vem det är som egentligen är säljaren i den här affären. Amazon hänvisar till att de bara fraktar varan, medans affären är gjord av en tredjepartssäljare. Hur kan då amazon överhuvudtaget ha en del i reklamationsprocessen?
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
P pyro skrev:
En annan fråga i det här är vem det är som egentligen är säljaren i den här affären. Amazon hänvisar till att de bara fraktar varan, medans affären är gjord av en tredjepartssäljare. Hur kan då amazon överhuvudtaget ha en del i reklamationsprocessen?
Kanske någon dag prövas i rätten men tills dess är faktiskt Amazon förmedlaren av ett köp, alltså den juridiska partnern för köparen i detta fallet. Så är egentligen ingen skillnad gentemot om Amazon jobbat med vanliga leverantörer som ett traditionellt bolag.

Men kanske en diskussion för en tråd i juridik forumet.
 
  • Haha
  • Gilla
Utdelning och 1 till
  • Laddar…
P pyro skrev:
För mig är det inte tydligt att inte återköp "trumfar" av hjälpande eller omleveans. Klart är dock att företag många gånger försöker komma billigt undan genom att bara erbjuda pengarna tillbaka. Oavsett exakt vilken paragraf man lutar sig på är konsumentköplagen tydlig, du ska kunna komma ur detta med en fungerande vara till det pris du betalt.
"Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren." Ni får nog klura ut den först..
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Öppnade min beställning från Amazon nyss. Suck..båda fästen för att sätta ihop dem är skadad. Vad är en rimlig kompensation för detta? Orkar inte skicka tillbaka då huvud funktionen är ok ändå. Får limma med superlim
[bild]
Det är mest sannolikt att detaljerna är gjorda i propenplast. Då kommer det inte att gå att limma på något enkelt sätt. Propenplast blir sprött vid lägre temperaturer, speciellt om man har valt en enklare kvalitet av plastmaterial. Jag ska inte gå in på detaljerna här. En fråga man bör ställa sig är -hur kommer produkterna klara slitaget på en arbetsplats, om de inte klarar av att transporteras, trots emballage? Jag hade tagit tillfället att skicka tillbaka produkten. Distansköplagen har en motsvarighet som gäller i hela EU.
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
"Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren." Ni får nog klura ut den först..
Visst "oskälig kostnad" är ett luddigt begrepp och vi har ingen uppfattning om vad som skulle krävas för att säljaren skulle kunna göra en omleverans. Men om säljaren gör bedömningen att det är en oskälig kostnad, så finns det paragrafer i konsumentköplagen som reglerar vilken ersättning köparen har rätt till. Och det är inte så enkelt att säljaren kan betala tillbaks pengarna och vara fria från skada. Genom att ingå avtalet har säljaren utlovar en leverans av en vara till ett visst pris. Bryter man det avtalet har köparen rätt till ersättning för den skada som avtalsbrottet kan leda till. Bla ersättning för den merkostnad det innebär att kunna införskaffa en likvärdig vara från annan leverantör.
 
U Utdelning skrev:
Jag menar bara att man inte ska tro att det är så lätt att "bara säg till dom att skicka nytt eller stäm dom"...för 1000spänn??
Det tror jag inte det var någon som sa heller. Det var iaf absolut inte det jag menade.
Men konsumenten har ett starkt skydd i konsumentköplagen, och den tycker jag man ska hävda. Det är ofta vi som konsumenter gör det väl enkelt för säljarna och släpper på våra rättigheter.
Kan man inte komma överens med företaget, så kan man alltid vända sig till konsumentombudet eller ARN för att få hjälp.
 
  • Gilla
Utdelning
  • Laddar…
Sugen på att byta ut min scheppach sänksåg, börjar med ny skena:rofl: Beställde igår 12:12 på amazon, leverans till dörr idag 12:17(y) Ny Makita skena för sänksåg framför verktyg och arbetsbänk i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 11 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Där har du nog en bra poäng :thinking:
Hade räknat med att det satt ett gammalt filter i den men får väl skaffa ett nytt ändå. Någon som har koll på tredjeparts-filter som kan passa DC5000?
Kolla med någon uthyrningsfirma som hyr ut DC.
Vissa av de har filter över från maskiner de inte hyr ut längre.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Där har du nog en bra poäng :thinking:
Hade räknat med att det satt ett gammalt filter i den men får väl skaffa ett nytt ändå. Någon som har koll på tredjeparts-filter som kan passa DC5000?
Det kan vara så att den där ska ha 3st filter, men om jag inte missminner mig ska det finnas en ombyggnadssats till 1st filter istället. Jag kan dock inte svära på detta.
Jag vet tyvärr inte om det finns några 3:e parts filter, men helt klart lär det ju gå att få dit ett annat fabrikat av filter om man bara är lite klurig, som många av oss här är! =)

Men som skrivs ovan här, kolla med uthyrningsfirmorna, de byter mycket filter!
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.