B Buzbuz skrev:
Tråkig inställning... vi är alla olika och har gränser som kommer tidigare eller senare.
Har själv byggt en villa samt ett fritidshus i lösvirke samt totalrenoverat två bostadsrätter, gör det mig bättre eller mer arbetsvillig än en tinyhouse byggare..NO WAY!!!!
All heder åt dessa ungdomar.. hoppas fler följer deras exempel.
Håller med dig. Bygger egen sommarstuga och trivs med det. Men taskigt att skratta åt folk som inte orkar med allt. Alla klarar inte att jobba heltid. Alla kan inte bygga själva. Det betyder inte att vissa är sämre, bara att olika människor har olika förutsättningar.
 
  • Gilla
Pegasusus och 4 till
  • Laddar…
T
Bara jag som tänkte på Postnord när danske killen blev utbränd av några veckors arbete och inte längre orkade jobba hela dagar så den svenska tjejen fick jobba vidare själv ?

Angående bygget så hade jag valt svart aluminium på utsidan för att få ner vikten och för det ska hålla längre och kunna dra nytta av solen på vintern. Kanske ett takfönster som man kan öppna på sommaren.
Annars bra gjort för att inte byggt något innan, speciellt att orka väga allt och skriva upp. Det hade jag gett upp efter en timme.
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
M Markivet skrev:
Så länge dom bara får 10% sjukvård, deras barn bara går 10% i skolan och dom bara kör på 10% av vägbanan med sitt hus.. Allt handlar inte om bidrag. Vi bygger väl samhället och välfärden tillsammans?

Tycker vinkeln på programmet med den mindre skalan och lägre budgeten är bra. Även projektet har intressanta delar även om det inte faller mig i smaken. Många frågor väcks som ovan nämnt om hur det fungerar i praktiken med uppställningsplatser etc.

Även märkligt att Gert sa att han var ohändig och ritade alldeles för komplicerade detaljer... Är inte större delen av arkitektyrket att behärska den kunskapen?
Nja, han sa (som jag tolkade det) att han var ohändig och gjorde sina byggare tokiga genom att rita alldeles för komplicerade saker.
Att kunna rita avancerade lösningar, som sätter utförarens kunskaper på prov, kräver nog sin arkitekt.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Stocktaub Stocktaub skrev:
Hur mobilt har dom tänkt att huset ska vara? 3,5ton är ju en skaplig vikt att dra. Gerts BMW som syns i slutet och sägs dra huset till Gbg har ju inte inte mer än 1600kg i Max tillåten släpvikt.
Det nämns att det är en "jättestor bil" som ska dra den när de pratar med de små barnen någonstans i mitten av avsnittet, så det är nog INTE så att Gert ska köra omkring dem med sin BMW.
 
E emmlar skrev:
Jo jag vet. Har dock inställningen att alla arbetsföra bör jobba och bidra med skatt för att all vår välfärd ska kunna upprätthållas. Har lite svårt för denna inställningen att man kan åka räkmacka genom livet och njuta av andras slit. Men det är egentligen en annan diskussion
Det känns som en väldigt kommunistisk inställning.
Om vi vänder på det. Hur mycket kostar det inte välfärden att rehabilitera alla som jobbat så hårt att de blivit utbrända?
Jag tror inte att det finns många som stolt säger att de jobbar häcken av sig för att bidra till välfärden. En del kanske jobbar häcken av sig för att få mat på bordet men jag tror att de flesta jobbar häcken av sig för att kunna konsumera mera. Köpa bättre bil, större hus, finare kläder.
Då tycker jag att det är beundransvärt med människor som väljer en annan väg. Både för miljön och sin egen hälsa.
 
  • Gilla
  • Älska
Serafim Dahl och 18 till
  • Laddar…
Jag bor själv i ett tiny house på 7,5 meter, inte i Sverige dock, tack och lov. Jag älskar det! Står parkerad på en fantastiskt vacker plats och vetskapen om att jag kan flytta med mig huset (när jag nu behöver det) gör mig väldigt glad. Jag har valt att bo så här för att det passar mig och mitt liv. Hur det kan provocera någon har jag svårt att förstå.
 
  • Gilla
  • Älska
Serafim Dahl och 15 till
  • Laddar…
Jag såg det som om detta unga par inte ville dra på sig stora tunga skulder och även för framtiden kunna jobba helt fritt dvs kunna välja anställning/boplats inte bara för viss lön. Ha tid för kreativa hobbys? Dessutom kommer de bägge ha rejäla studielån som ska återbetalas när de är färdiga så det verkar definitivt inte som om de kommer att ligga på latsidan. Den ena parten är engagerad och den andra hade andra intressen (foto?) och det är ju bra. Racka inte ner på dem ;)!
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 12 till
  • Laddar…
Med tanke på hur huspriserna ser ut i många delar av landet förstår jag alla som inte vill skuldsätta sig över öronen men inte heller bara hyra, även om den här typen av boende inte är något för mig.
Invändigt tyckte jag det blev väldigt fint, men utvändigt tyckte jag färgen och listerna gjorde att det såg plastigt ut. Då kunde man lika gärna haft en plåtfasad och fått ner vikten.
 
Tänkte på trästommen, den är väl inte gjord för krafterna som blir vid körning? Tänker att stommen "vaggar" och drar i alla infästningar.

Jag hade svetsat ihop en stomme.
 
R bossebyggarn skrev:
Den här kommentaren är riktad till zzoink och hens påstående generellt, inte till personerna i programmet.

Jag tror inte att du förstått hur ett skattefinansierat samhälle fungerar. Att välja (notera välja) att jobba 10% men samtidigt kräva och förutsätta att till fullo kunna nyttja 100% av gemensamt finansierad service och infrastruktur är problematiskt både moraliskt och finansiellt. För att ett skattefinansierat system ska fungera kan det inte vara valfritt att vara med och betala men samtidigt fritt att ta del av allt det som andra betalat.
Det har ingenting med "leva på bidrag" att göra. Bidrag finns där som ett skydd för dem som av olika skäl inte kan tjäna in pengar till sig själv och den gemensamma kassan.

Ditt resonemang hade varit mer korrekt om den som väljer att jobba 10% också bara kan nyttja 10% av vägnätet, endast få svar från SOS alarm var 10:e gång man ringer, endast gå i skolan en månad om året osv.

Många "jag ska rädda planeten"-människor gör samma tankevurpa. De löser problemet för sig själva och tror att de gör något bra, men bidrar minimalt till övriga samhället. Varje gång de lämnar sin off grid-koja i skogen för att handla mat på Ica Maxi så nyttjar de dock tjänster och infrastruktur som någon annan får betala. Det kommer en gräns för när dessa "någon annan" inte längre räcker till för alla som väljer att inte bidra.
När man läser detta inlägg så känns det lite som att du ser saker lite väl svart eller vitt. Naturligtvis så krävs det att folk i Sverige arbetar då 60% av skatteintäkterna kommer ifrån skatt på arbete. Sen har jag heller inte sett programmet ännu men av texten här får man intrycket av att de inte vill tvingas till heltidsarbete för att hålla sig flytande.

I Sverige finns det en växande rörelse som värdesätter sin fritid och anser att det finns mer i livet än att knega måndag-fredag och ta 5 veckors semester på sommaren. Detta är inget hot mot samhället. För det första är de alldeles för få i dagsläget, för det andra är de flesta självförsörjande och arbetar så mycket som krävs för att gå runt, och genom arbetet betalar de skatt. De flesta får nog inte mer bidrag än gememe man. Sen finns Fire rörelsen som arbetar hårt och sparar pengar, för att sen ta tidig pension. Dessa kommer att ha betalat skatt under tiden de arbetar för att sedan betala skatt på sånt de köper samt deras besparingar, mm.

Tycker du att folk som tjänar bra och betalar mycket skatt har rätt till mer skattefinansierade resurser än lågavlönade? det är så jag tolkar ditt inlägg. Själv jobbar jag heltid men drömmer om en fyradagarvecka och 10 veckors sommarlov.
 
  • Gilla
heimer och 15 till
  • Laddar…
friskahus
Kul att dom gör ett program kring små hus eller som det oftast kallas numera Tiny House = Litet hus. Det blir liksom häftigare på engelska, eller. Att bygga ett sånt litet hus är ju en skitkul grej - det här att optimera utrymme och funktion i förhållande till vikt och ekonomi.
För mig är HUR det ska användas det viktiga.
Jag skulle vilja kunna flytta det. Helst med en bil - men då funkar ju inte den miljöbättre bilen jag kör nu, även om den är en stor kombi. Kanske ska jag bara köpa en lämplig traktor och ha enbart för detta - det går ju att skotta snö med den också och en del annat.
Transportstyrelsen borde försöka göra en bättre och begripligare överskådlig uppställning på vad som gäller kring dragfordon och efterfordon LGF - släp i olika varianter, broms o utan osv.
När jag söker på nätet är ju förvirringen rätt total och folk kör antagligen ofta olagligt. Speciellt med sina s k lätta 80 km/tim hus/trailer.
När det gäller programmet så är det ju ett underhållningsprogram som verkar handla minst lika mycket om personerna som om byggena. Det irriterar mig ofta eftersom det ändå blir så snuttifierat och jag ändå inte lär känna folket. Jag skulle hellre ha större fokus på byggena och såklart på hur dom upplever det, som en mindre del. Men det var väl kanske Colt-Månsson som gjorde en stor grej av hur relationerna håller inte håller osv. och hon kanske styr nu också. Rena spekulationer-men det är en trend att det ska vara så. (se trädgårdsprogram osv)
Jag hoppas att trailerhus byggena tas emot med öppna armar i kommunerna och att de underlättar för uppställning så att det inte blir ett miljöproblem irritation osv
Detta är en av de bättre byggtrenderna tycker jag.
+Lågenergi i alla stadier.
+Litet avtryck på marken - spränger inte bort berg eller gjuter monument
+Låg kostnad
+Utvecklande inom byggteknik osv
+Egnahemstanken får nytt liv - betala till dig själv och inte till hyrevärd
+Flytta dit du vill bo - inte som nu: Nej! Jag orkar inte flytta allt detta bohag! och lämna allt jag byggt upp....
+Lågt underhåll
osv.
-Trångt och begränsat utrymme är väl den största minusposten - men har positiva sidor såklart-ett lättare liv
Det vet alla som packat ryggsäcken, bågen eller båten, hikat, vandrat, cykelsemestrat tältat - få saker få problem. Basbehoven ska täckas.
-Reglerna kring förflyttning och uppställning
-Det går inte att etablera långa projekt om det ska vara ett nomadliv - plantera ett träd för någon annan får bli grejen och att odla stort kanske inte är grejen osv
Det finns tydliga vattendelare
//Fast boende med plats - mark osv
//Fast boende lägenhet
//Mobilt boende - Mobilhus
//övriga boende, bostadslösa och annat
Jag hoppas att mobilhustrenden håller i sig i norden precis som den gör i en stor del av världen.
En sak har jag kommit fram till under alla år.
Jag behöver och använder bara en bråkdel av alla mina ägodelar.
Eller som man brukar säga/tänka: vad tar du med dig om det börjar brinna.
Alla är vi unika, unikt olika och samtidigt väldigt lika...
Ha det gott!
 
Redigerat:
Om jag betalar dubbelt så mycket skatt som du - är det okey om jag går ner på halvtid då eller är det viktiga att vi jobbar lika många timmar?

R bossebyggarn skrev:
Den här kommentaren är riktad till zzoink och hens påstående generellt, inte till personerna i programmet.

Jag tror inte att du förstått hur ett skattefinansierat samhälle fungerar. Att välja (notera välja) att jobba 10% men samtidigt kräva och förutsätta att till fullo kunna nyttja 100% av gemensamt finansierad service och infrastruktur är problematiskt både moraliskt och finansiellt. För att ett skattefinansierat system ska fungera kan det inte vara valfritt att vara med och betala men samtidigt fritt att ta del av allt det som andra betalat.
Det har ingenting med "leva på bidrag" att göra. Bidrag finns där som ett skydd för dem som av olika skäl inte kan tjäna in pengar till sig själv och den gemensamma kassan.

Ditt resonemang hade varit mer korrekt om den som väljer att jobba 10% också bara kan nyttja 10% av vägnätet, endast få svar från SOS alarm var 10:e gång man ringer, endast gå i skolan en månad om året osv.

Många "jag ska rädda planeten"-människor gör samma tankevurpa. De löser problemet för sig själva och tror att de gör något bra, men bidrar minimalt till övriga samhället. Varje gång de lämnar sin off grid-koja i skogen för att handla mat på Ica Maxi så nyttjar de dock tjänster och infrastruktur som någon annan får betala. Det kommer en gräns för när dessa "någon annan" inte längre räcker till för alla som väljer att inte bidra.
 
  • Gilla
  • Haha
heimer och 13 till
  • Laddar…
Själva idén med tiny house tror jag på men då som singel boende och i länder med behagligare väder året runt om man nu ska vara 2 eller med barn så att möjligheten att gå ut finns för att sitta instängd 2 vuxna med barn en hel svensk vinter på sån liten yta leder nog till skilsmässa efter första vintern

första gången jag hörde om tiny house var det ju singel personer och att man flytta runt i södra usa att man ställde sig på ödetomter inne i städerna såna platser har vi inte i Sverige pågrund av markpriserna det finns ju camping för året runt boende men tror inte dom här 2 stycken skulle passa in där
 
Redigerat:
De svenska byggreglerna ger ju ingen öppning för den typen av boende.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Själva idén med tiny house tror jag på men då som singel boende och i länder med behagligare väder året runt om man nu ska vara 2 eller med barn så att möjligheten att gå ut finns för att sitta instängd 2 vuxna med barn en hel svensk vinter på sån liten yta leder nog till skilsmässa efter första vintern

första gången jag hörde om tiny house var det ju singel personer och att man flytta runt i södra usa att man ställde sig på ödetomter inne i städerna såna platser har vi inte i Sverige pågrund av markpriserna det finns ju camping för året runt boende men tror inte dom här 2 stycken skulle passa in där
Bara för att du inte vill bo så, måste det väl ändå finnas utrymme för dem som vill det. Vi bor två personer, har överlevt första vintern utan skillsmässa. Och ingen kan väl säga att det är brist på utrymme i Sverige. Om man som markägare är villig att hyra ut en bit mark som står outnyttjad så är väl det bara bra för båda parter.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.