H henke71 skrev:
läs här: [länk]
I varje tråd efter sänt avsnitt?
 
  • Gilla
JonathanMalmsten och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde typ samma sak, men började med en husvagn istället, om man vill kunna bygga redigare och tyngre invändigt så är det dumt att slösa kilon på golv väggar å tak. Men då kan man ju heller kanske inte riktigt välja form och färg utvändigt som man vill.
 
  • Interiör av renoverad husvagn med träbänkar och vit förvaring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
janwide och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
En jag känner byggde husbil.
Han byggde en lätt och gles stomme, som sen fylldes med XPS markisolering (70mm tror jag det blev), sen satt han "husvagnsplåt" på hela utsidan. Och tunn plywood på insidan, dvs ungefär som husvagnar byggs. Den stommen vägde inte mycket.

Husvagnsplåt, typ sådan här
https://wp.hiltmann.se/produkt/plat-kulhammrad-vit-ral9010-bredd1600/
 
  • Gilla
Pizzaya och 2 till
  • Laddar…
Jag ritade på något likande för 10 år sedan. Fick aldrig ihop det. Ett problem var att jag inte fick isoleringsvärdet att bli så pass bra som jag önskade. Jag kände inte till att de fanns bättre isolering.

Konceptet jag ritade på (och faktiskt gjorde en helt färdig ritning) skilde sig lite från det här. I stället för att ha huset på vagnen var byggnaden mer som en modul. En fördel med det är att man kan överskrida max bredden för fordon. Man får transportera enheter upp till 260cm breda helt utan begränsning, och enheter upp till 350cm utan dispens dock under en rad förutsättningar. Man kan i 260cm fallet använda en vagn som är 220cm bred. Vilket var en poäng i mitt fall då stödbenen kunde sitta utanför.

I stället för att göra modulen så stor som möjligt var min tanke att bygga den som två moduler. Den ena med ett infällbart golv, den andra med ett infällbart tak. Två modulära väggar emellan, så blir det ett hus som är 6 meter brett och 780 långt. Kanske inte ett kompakt hem. Men ett smidigt modulärt hem. Som antagligen flyttas på en lastbil eller två gånger med ett släp.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jag älskar verkligen hur folk kan vara så negativa på det här forumet och trycka ner andra. Det är mycket jag inte håller med dom här två personerna i, men att bygga ett hus (litet men dock ett hus) helt utan kunskap om det är stort! Oftast verkar det lättare teoretiskt än praktiskt..

Att dom drog huset till GBG med Gerts BMW förstår nog vem som helst att dom inte gjorde.. huset är möjligt att dra med personbil (dock väldigt få) men det är MÖJLIGT..

Att dom inte vill jobba heltid har väl ingenting med saken att göra.. har dom sagt att dom ska leva på bidrag och låta oss andra betala för deras saker?
Kan dom jobba 10% och överleva på det är väl det superbra.. fler jobb till oss andra som vill eller måste jobba heltid för att få det att gå runt..
 
  • Gilla
Hullefar och 37 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En jag känner byggde husbil.
Han byggde en lätt och gles stomme, som sen fylldes med XPS markisolering (70mm tror jag det blev), sen satt han "husvagnsplåt" på hela utsidan. Och tunn plywood på insidan, dvs ungefär som husvagnar byggs. Den stommen vägde inte mycket.

Husvagnsplåt, typ sådan här
[länk]
jag vet inte... jag menar vårt kök här som vi montera ihop från IKEA vägde 900kg, och då var inte kyl och spis med. Klart vårt kök är rätt stort och man behöver inte använda 40mm skivor. Bänkskivorna var ju trots allt 150kg av allt ihop. Rulllådorna var rätt tunga med, Men jag menar, även om man tänker på vikten, om man ska ha ett "riktigt" kök. Så får man nog iaf titta på runt 400kg eller så

Sedan skulle jag nog personligen kanske hellre ha laiminerade playwood väggar än husvangsplåt för ett permanentboende. Riktiga fönster är rätt trevligt med. Dom är med tunga.

Låt oss anta att man laminerar 9mm playwood, om man nu lyckas få tag på stora skivor (vet inte om de finns ens). 6.5kg/m^2 skiva... blir ca 13kg.. säg 14 kg med XPS emellan per m^2 färdig vägg. Låt säga 2.30 högt. 32kg per längdmeter.. Vet ut hur stort deras hus var.. men säg 10x2.6.... 811kg (sen försvinner och tillkommer de för dörrar och fönster). Vist de är 500-600kg mer än om man skulle ha husvangsplåt. Men de blir både trevligare och bygga och bo i,

Men jag tror inte man kommer ner i 1500kg eller något man kan dra med vanligt körkort. Då behöver man byta ut betydligt mer.

Sedan vill man nog inte ha plåt på insidan. 3mm masonite är nog de lättaste man kan hitta som är okej. Så behöver man en stabilare stomme. Med en playwood sandwich så blir de ju rätt stabilt redan från start. Dessutom betydligt enklare att bygga.

Annars är ju i princip alternativet att konvertera en husvagn, vilket naturligtvis går. Men jag skulle nog påstå att det blir en lägre standard
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
här är det poppis med husvagnar som dras av lastbil med vändskiva dom är riktigt stora med pop ut sidor

har sett lastbilar med flak som folk bygger hus på med
 
P
D Dealing skrev:
Precis! Även med utökat B kort så är det långt över gränsen. Eller?
Det var ju ett skämt men det kanske ni inte förstod
 
Z zzoink skrev:
Att dom inte vill jobba heltid har väl ingenting med saken att göra.. har dom sagt att dom ska leva på bidrag och låta oss andra betala för deras saker?
Kan dom jobba 10% och överleva på det är väl det superbra.. fler jobb till oss andra som vill eller måste jobba heltid för att få det att gå runt..
Så länge dom bara får 10% sjukvård, deras barn bara går 10% i skolan och dom bara kör på 10% av vägbanan med sitt hus.. Allt handlar inte om bidrag. Vi bygger väl samhället och välfärden tillsammans?

Tycker vinkeln på programmet med den mindre skalan och lägre budgeten är bra. Även projektet har intressanta delar även om det inte faller mig i smaken. Många frågor väcks som ovan nämnt om hur det fungerar i praktiken med uppställningsplatser etc.

Även märkligt att Gert sa att han var ohändig och ritade alldeles för komplicerade detaljer... Är inte större delen av arkitektyrket att behärska den kunskapen?
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
R
Z zzoink skrev:
Att dom inte vill jobba heltid har väl ingenting med saken att göra.. har dom sagt att dom ska leva på bidrag och låta oss andra betala för deras saker?
Kan dom jobba 10% och överleva på det är väl det superbra.. fler jobb till oss andra som vill eller måste jobba heltid för att få det att gå runt..
Den här kommentaren är riktad till zzoink och hens påstående generellt, inte till personerna i programmet.

Jag tror inte att du förstått hur ett skattefinansierat samhälle fungerar. Att välja (notera välja) att jobba 10% men samtidigt kräva och förutsätta att till fullo kunna nyttja 100% av gemensamt finansierad service och infrastruktur är problematiskt både moraliskt och finansiellt. För att ett skattefinansierat system ska fungera kan det inte vara valfritt att vara med och betala men samtidigt fritt att ta del av allt det som andra betalat.
Det har ingenting med "leva på bidrag" att göra. Bidrag finns där som ett skydd för dem som av olika skäl inte kan tjäna in pengar till sig själv och den gemensamma kassan.

Ditt resonemang hade varit mer korrekt om den som väljer att jobba 10% också bara kan nyttja 10% av vägnätet, endast få svar från SOS alarm var 10:e gång man ringer, endast gå i skolan en månad om året osv.

Många "jag ska rädda planeten"-människor gör samma tankevurpa. De löser problemet för sig själva och tror att de gör något bra, men bidrar minimalt till övriga samhället. Varje gång de lämnar sin off grid-koja i skogen för att handla mat på Ica Maxi så nyttjar de dock tjänster och infrastruktur som någon annan får betala. Det kommer en gräns för när dessa "någon annan" inte längre räcker till för alla som väljer att inte bidra.
 
  • Gilla
  • Haha
jimmas99 och 30 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Den här kommentaren är riktad till zzoink och hens påstående generellt, inte till personerna i programmet.

Jag tror inte att du förstått hur ett skattefinansierat samhälle fungerar. Att välja (notera välja) att jobba 10% men samtidigt kräva och förutsätta att till fullo kunna nyttja 100% av gemensamt finansierad service och infrastruktur är problematiskt både moraliskt och finansiellt. För att ett skattefinansierat system ska fungera kan det inte vara valfritt att vara med och betala men samtidigt fritt att ta del av allt det som andra betalat.
Det har ingenting med "leva på bidrag" att göra. Bidrag finns där som ett skydd för dem som av olika skäl inte kan tjäna in pengar till sig själv och den gemensamma kassan.

Ditt resonemang hade varit mer korrekt om den som väljer att jobba 10% också bara kan nyttja 10% av vägnätet, endast få svar från SOS alarm var 10:e gång man ringer, endast gå i skolan en månad om året osv.

Många "jag ska rädda planeten"-människor gör samma tankevurpa. De löser problemet för sig själva och tror att de gör något bra, men bidrar minimalt till övriga samhället. Varje gång de lämnar sin off grid-koja i skogen för att handla mat på Ica Maxi så nyttjar de dock tjänster och infrastruktur som någon annan får betala. Det kommer en gräns för när dessa "någon annan" inte längre räcker till för alla som väljer att inte bidra.
Det är alltid en varningssignal när någon som aldrig har arbetat visar sig ha en uppfattning om att de ska arbeta deltid redan från start. Att börja med den inställningen leder sällan till framgång.
 
  • Gilla
Enrique och 2 till
  • Laddar…
Hade varit intressant att veta hur de tänkte med toa/avlopp.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
M Mattias Svederberg skrev:
Jag ritade på något likande för 10 år sedan. Fick aldrig ihop det. Ett problem var att jag inte fick isoleringsvärdet att bli så pass bra som jag önskade. Jag kände inte till att de fanns bättre isolering.

Konceptet jag ritade på (och faktiskt gjorde en helt färdig ritning) skilde sig lite från det här. I stället för att ha huset på vagnen var byggnaden mer som en modul. En fördel med det är att man kan överskrida max bredden för fordon. Man får transportera enheter upp till 260cm breda helt utan begränsning, och enheter upp till 350cm utan dispens dock under en rad förutsättningar. Man kan i 260cm fallet använda en vagn som är 220cm bred. Vilket var en poäng i mitt fall då stödbenen kunde sitta utanför.

I stället för att göra modulen så stor som möjligt var min tanke att bygga den som två moduler. Den ena med ett infällbart golv, den andra med ett infällbart tak. Två modulära väggar emellan, så blir det ett hus som är 6 meter brett och 780 långt. Kanske inte ett kompakt hem. Men ett smidigt modulärt hem. Som antagligen flyttas på en lastbil eller två gånger med ett släp.
Jag har inte sett programmet än, men jag har följt andra tiny house-program, och några trådar här, och min känsla är att det inte är primärt att det ska vara enkelt att flytta...
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Premolar Premolar skrev:
Hade varit intressant att veta hur de tänkte med toa/avlopp.
"Separett med tank" sade de i programmet.
 
J jliljeha skrev:
Släpet var ju danskreggat och jag vet inte exakt vad för regler som gäller där.

I Sverige hade jag valt att bygga det som ett efterfordon, då är reglerna ganska avslappnade men du är begränsad till 30 km/h. Slipper dock det mesta av begränsningar i övrigt, bara ditt dragfordon väger mer än släpet.

[länk]
De byggde ju inte fast huset, utan verkade köra på att betrakta det som last de gånger det är ute och rullar. De pratade om att lyfta av det när släpet ska besiktigas, och kraven på lastsäkring, 0,8 gånger vikten framåt osv. Det borde väl fungera även i Sverige, om än väldigt klumpigt?

Sen kan jag tänka mig att det skulle kunna bli diskussioner om hur lastsäkringen egentligen fungerar på ett hus som i sig är byggt utan tanke på att det ska hålla ihop vid en krock, men det gäller ju många typer av last.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.