Nicke Nyfiken
M maria01 skrev:
Skånska byggmax är det inte samma företag
Den gemensamma nämnaren är ägaren Byggmax Group. Sedan de köpte Skånska Byggvaror för 5 år sedan har priserna höjts märkbart i förhållande till konkurrenterna.
 
M
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Varför väljer du ändå att handla på Bauhaus om du nu upplever dessa problem? Är det frun som tvingar dig eller är det snålheten som träget vinner i slutändan?
Jag undviker Bauhaus in i det längsta. Om jag ska handla något så blir det på sin höjd 1 sak och att det inte finns nån annanstans i min närhet. Jag betalar hellre 25% mer för samma grej om det finns i nån av dom andra butikerna i min närhet.
 
M
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Enligt vad de själva säger har de bättre priser i yrkesbutikerna på i princip allt, än vad privatpersoner kan handla för i lågprisvaruhusen.
Stämmer väl med min uppfattning. Vi har troligtvis ännu bättre rabatt än dina kompisar också. Tex. vissa saker hos Ahsell har vi 90% rabatt på. Sedan får man ju inte glömma detaljen som stavas moms också, den är ju svår att komma undan som privatperson.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Du säger att du är bortskämd och inte behöver handla på Bauhaus men ändå drar det i snåltarmen och du knallar dit
Absolut eftersom jag inte är ekonomisk oberoende så måste även jag ibland köpa där det är billigast.

För att ett dubbelt pris från en leverantör jag föredrar inte är ekonomiskt försvarbart.
 
Jag går bara till byggmax och bauhaus om jag vet vad jag ska ha, vet jag inte vad jag ska ha går jag till hornbach, de brukar kunna hjälpa mig, VVS köper jag på rinkaby rör, resten rådfrågar jag byggahus om ;)

Grottmänniskorna på Beijer undviker jag så gott jag kan (dels på grund av dåliga öppettider, höga priser (dubbla mot EXAKT samma vara hos byggmax) samt deras smaklösa kampanj "mot" hantverkarnas kunder)
(Det är de själva som valt grottmänniskotemat ;))
Logotyp för Beijer Byggmaterial med en figur som liknar en grottmänniska i svart mot en gul bakgrund.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men lite lustigt ändå. På tex. Ica har frugan i princip aldrig betalat för mycket för en vara, hon har stenkoll på allt ifrån literpriset på mjölk till saffran. Och då snackar vi om en affär där man snittar 130-150 produkter/vecka. När man går till Bauhaus och ska köpa 1(!) produkt, som dessutom är med i ett kampanjblad, så är priset felaktigt när man kommer till kassan. På Elgiganten kör man samma grej, ”oj, har vi missat prisändra den i systemet”...mm jo tjena, ni kör en drive med reklamblad och ”missar” prisändra:mad:

Jag har inte stött på problemet hos konkurrenter som Byggmax, Hornbach m.fl. Då finns bara 2 möjligheter, antingen har man problem med internkommunikation på företaget eller så står det i den inoficiella affärsplanen.
Kul med alla ursäkter, att man ska vända sig till olika kunddiskar osv. för hjälp. Personligen lägger jag fortsättningsvis inte 1 minut av min tid på att övertyga en affärsidkare om att denna har fel prissättning mot nätet/reklamblad. Det blir en principsak och jag gör som Obama, släpper produkten där jag står och och åker någon annanstans.

Tänk om vi hade tillämpat samma på företaget där jag arbetar.
-Oj, detta priset för att göra min husgrund var lite dyrare än vad vi kom överens om.
-Jo men nu var Adam 2.0 uppsagd så du fick ersättningskillen Gustav 3.6 istället, har du synpunkter så får du ringa vår support så kanske dom kan erbjuda dig 3% rabatt på fönstermontaget med Karl 2.4 istället.
Handlar din fru på ICA online? det gör jag, som är extremt prismedveten :) dvs handlar gärna på reapriser och har både ord priser och andra affärers priser/erbjudanden i skallen. Kan säga att deras allmänna system i butikerna fungerar bra, men att lägga över kampanjerbjudanden i webbshoppen - det fungerar inte fullt så smidigt alla gånger. Jag har absolut inget emot att handla på Ica för det.. jag ringer till dem, mejlar dem och säger till varje vecka om det behövs (det är ju bara när jag ska ha nått.. som jag märker att det inte finns med.. troligen är det fler saker som saknas som andra/ingen säger till om). De vet vem jag är är by name haha :)

Så erbjudanden är lite omständigt och ju mer erbjudanden de har (som både kommer och försvinner) desto svårare är det för dem att hålla datorsystem a jour..

Det är eg ingen ursäkt - för kan man inte svara på sina mejl, uppdatera sina system osv.. ska man inte ha några!

Det är något jag ofta diskuterar (råder o hjälper) med egna företagare som missköter sina facebooksidor, hemsidor, inte svarar i mobilen/ringer upp osv. Man måste sköta sådant för att inte få dåligt rykte.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag går bara till byggmax och bauhaus om jag vet vad jag ska ha, vet jag inte vad jag ska ha går jag till hornbach, de brukar kunna hjälpa mig, VVS köper jag på rinkaby rör, resten rådfrågar jag byggahus om ;)

Grottmänniskorna på Beijer undviker jag så gott jag kan (dels på grund av dåliga öppettider, höga priser (dubbla mot EXAKT samma vara hos byggmax) samt deras smaklösa kampanj "mot" hantverkarnas kunder)
(Det är de själva som valt grottmänniskotemat ;))
[bild]
De vill inte sälja till privatpersoner, företagare har bättre priser.
(Absolut inget fel på deras grejer, eller personalen!)
 
oobum oobum skrev:
Absolut eftersom jag inte är ekonomisk oberoende så måste även jag ibland köpa där det är billigast.

För att ett dubbelt pris från en leverantör jag föredrar inte är ekonomiskt försvarbart.
Jag handlar på min lokala Woody! Nu senast behövdes en Elvisp och jag sikta in mig på Electrolux starkaste (500w) och åkte dit, med min rabatt iomd. att jag har en konto där (som alla kan skaffa sig) så vart priset över disk 670kr

kolla internetpriserna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1461931

Man ska stödja lokalt! + det behöver inte kosta "dubbelt" om man har lite koll ;) De stora utlandsdrakarna stödjer jag så lite som möjligt

Senaste lite större inköp var när sommarstugetaket skulle läggast om, Woody va 7.000kr dyrare än Byggmax och det var inkl. hemleverans som inte var inräknat i Byggmax totalsumma. Och det fast Woody har kunnig personal på varje avdelning (nu låter jag som en reklampelare för woody sorry) och de få ggr. jag satt min fot på Byggmax kan jag inte säga att jag ens sett så många anställda om inte de 2 som fanns på plats var kunniga på allt?

Och de dryga 800 metrarna råspont som levererades från Woody va ingen krökt och jävlig som man ofta ser på de där självplockshögarna, dock någon med lite väl stor kvist i.

Jaja, kanske bara jag som gillar service och kvalité :giggle:
 
Snigla Snigla skrev:
De vill inte sälja till privatpersoner, företagare har bättre priser.
(Absolut inget fel på deras grejer, eller personalen!)
Är det därför de har en stor köksavdelning här? :thinking:;)

Får ge dem att de har en bra vattenbaserad vitbets som jag gillar.
 
M
Snigla Snigla skrev:
Handlar din fru på ICA online? det gör jag, som är extremt prismedveten :) dvs handlar gärna på reapriser och har både ord priser och andra affärers priser/erbjudanden i skallen. Kan säga att deras allmänna system i butikerna fungerar bra, men att lägga över kampanjerbjudanden i webbshoppen - det fungerar inte fullt så smidigt alla gånger. Jag har absolut inget emot att handla på Ica för det.. jag ringer till dem, mejlar dem och säger till varje vecka om det behövs (det är ju bara när jag ska ha nått.. som jag märker att det inte finns med.. troligen är det fler saker som saknas som andra/ingen säger till om). De vet vem jag är är by name haha :)

Så erbjudanden är lite omständigt och ju mer erbjudanden de har (som både kommer och försvinner) desto svårare är det för dem att hålla datorsystem a jour..

Det är eg ingen ursäkt - för kan man inte svara på sina mejl, uppdatera sina system osv.. ska man inte ha några!

Det är något jag ofta diskuterar (råder o hjälper) med egna företagare som missköter sina facebooksidor, hemsidor, inte svarar i mobilen/ringer upp osv. Man måste sköta sådant för att inte få dåligt rykte.
Nej hon handlar enbart i butik. Vi provade mat punkt se och några andra men hon blev förbannad för det fattades alltid något. Lite surt om det fattas en vara för 69kr som det gjorde en gång. Lite svårt bevisläge också om man ska klaga, och man vill ju inte gärna hålla kvar budet i örat samtidigt som man packar upp grejorna för att se att allt är med.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
M
Tokslut Tokslut skrev:
Jag handlar på min lokala Woody! Nu senast behövdes en Elvisp och jag sikta in mig på Electrolux starkaste (500w) och åkte dit, med min rabatt iomd. att jag har en konto där (som alla kan skaffa sig) så vart priset över disk 670kr

kolla internetpriserna [länk]

Man ska stödja lokalt! + det behöver inte kosta "dubbelt" om man har lite koll ;) De stora utlandsdrakarna stödjer jag så lite som möjligt

Senaste lite större inköp var när sommarstugetaket skulle läggast om, Woody va 7.000kr dyrare än Byggmax och det var inkl. hemleverans som inte var inräknat i Byggmax totalsumma. Och det fast Woody har kunnig personal på varje avdelning (nu låter jag som en reklampelare för woody sorry) och de få ggr. jag satt min fot på Byggmax kan jag inte säga att jag ens sett så många anställda om inte de 2 som fanns på plats var kunniga på allt?

Och de dryga 800 metrarna råspont som levererades från Woody va ingen krökt och jävlig som man ofta ser på de där självplockshögarna, dock någon med lite väl stor kvist i.

Jaja, kanske bara jag som gillar service och kvalité :giggle:
Handlar man på Byggmax ska man inte köpa mer virke än man gör åt för dagen har jag lärt mig. Låt trallvirke ligga ett dygn och man har en hög som ser ur som hockeyklubbor.

Jag åkte till Beijer vid ett tillfälle, kostade 30% mer än Byggmax men det är som natt och dag.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Tokslut Tokslut skrev:
Jaja, kanske bara jag som gillar service och kvalité :giggle:
Har du aldrig sett andra kunder på ditt lokala Woody? Eller varför denna märkliga fråga?

Jag har också haft konto med rabatt på Woody. Men jag gav upp efter ett tag. Det var inte hållbart att aldrig veta vad man skulle betala för varorna förrän man fått priset från kassan där rabatten räknades ut. Helt värdelöst systen i mina ögon. Ge mig ett ärligt pris från början, istället för att försöka blåsa mig om jag inte efterfrågar bättre pris.

Att de är kunniga och serviceminded kan ingen ta från dem. Är man okunnig och behöver hjälp och är beredd att betala för det så är Woody ett utmärkt ställe.
 
  • Gilla
triumph650 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jag har också haft konto med rabatt på Woody. Men jag gav upp efter ett tag. Det var inte hållbart att aldrig veta vad man skulle betala för varorna förrän man fått priset från kassan där rabatten räknades ut. Helt värdelöst systen i mina ögon. Ge mig ett ärligt pris från början, istället för att försöka blåsa mig om jag inte efterfrågar bättre pris.
Det går ju att begära offert, men vill man se priset på hyllkanten så går det ju inte. De är ju negativt
 
Nicke Nyfiken
Tokslut Tokslut skrev:
Det går ju att begära offert, men vill man se priset på hyllkanten så går det ju inte. De är ju negativt
Visst, på större inköp gör man naturligtvis det. Men att begära offert på en elvisp, fogsvans, 2 lådor spik och 4 reglar 45x70 blir löjligt.

Då är det enklare att åka till lågprisvaruhuset där man vet vad det kostar på förhand.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
.
M Markarbetaren skrev:
Nej hon handlar enbart i butik. Vi provade mat punkt se och några andra men hon blev förbannad för det fattades alltid något. Lite surt om det fattas en vara för 69kr som det gjorde en gång. Lite svårt bevisläge också om man ska klaga, och man vill ju inte gärna hålla kvar budet i örat samtidigt som man packar upp grejorna för att se att allt är med.
Har handlat online sedan Corona dök upp (både på Ica, citygross, Willys och Coop ).. men min standard är Ica där vi brukade gå in och handla innan :) men vi hämtar där (inte hem lev).

Dock har hyresgästen på gården hemleverans en gång i veckan.

Måste säga att vi själva har bara fått vissa saker utbytta mot andra märken, när nått varit slut (det kan man klicka i att de inte får göra, om man vill). Och en extra långfranska en gång :) ..däremot har jag mycket o säga till om på kampanjvarorna som jag vill ha till rätt pris på (de missar minst ett par saker varje vecka)

..hyresgästen har fått några fel leveranser. Men på ett år.. har det saknats tre satsumas, tre äpplen och en sak till.. som jag inte riktigt minns vad det var..(grillkorv typ). Tycker jag är ok på hmm 52 lev

Men hen har fått (gratis :oops:) limpor, varmrökt lax, flera burkar kattmat, choritzokorvar, 12-pack julmust, rostbröd.. m.m .. vi har alltid anmält inom en timme, både saker som vi fått extra (vill inte att nästa kund ska bli drabbad) och saker som saknats. Det som saknats får vi antingen hämta vid butik direkt, eller så kommer pengarna tillbaka 1-2 dagar efter.. (nu vet de vilka vi är så ibland tar de med grejerna veckan efter om hen vill).

Har aldrig behövt bevisa nått när vi ringt! Kanske för vi oftast ringt och sagt att de gett oss för mycket?:) (det är dock dyrare för dem att åka ut här på landet och hämta hem grejerna än att efterskänka dem till hyresgästen).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.