E
P Pin skrev:
Jo det känner jag till. Varken ”godkänd” eller underkänd då? Bara handlingen som var otillåten. Som att det är OK att göra grannfrun gravid, men inte att ligga med henne. :thinking::surprised: Jag tänker tvärtom. :rolleyes::cool::crysmile:

Jag har skrivit i en annan tråd tidigare att jag anser att ordet ”fortlöpande” är olyckligt. I praktiken är detta inte möjligt. Jag kan göra det årligen, regelbundet, återkommande, vid behov, när något ändrats, vid behov. Men inte fortlöpande.
[länk]
Du ska göra det löpande, och gärna fort.
Om inte dagligen så helst månadsvis. Mycket kontrollerar du ju dagligen, men testa jordfelsbrytare gör du kanske bara halvårsvis och mätarskåpet förtjänar en kik då och då då strömmarna är högst här.
 
E El-Löken66 skrev:
Du ska göra det löpande, och gärna fort.
Om inte dagligen så helst månadsvis. Mycket kontrollerar du ju dagligen, men testa jordfelsbrytare gör du kanske bara halvårsvis och mätarskåpet förtjänar en kik då och då då strömmarna är högst här.
Det blir nog månadsvis, ganska snabbt. Jag brukar kolla lite dagligen också. Men vad har jfb med grannfrun att göra?
 
E
P Pin skrev:
Det blir nog månadsvis, ganska snabbt. Jag brukar kolla lite dagligen också. Men vad har jfb med grannfrun att göra?
Är hon änka och okunnig om sin anläggning ska du hjälpa till att motionera hennes också, gärna.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Men


Varför?
Det räckte ju att någon obehörig hade installerat rätt, avprovning före drifttagning behövs ju inte då. Anläggningen är ju laglig i vilket fall!?
Du skrev ju att en anläggning inte kunde vara olaglig om den bara är rätt utförd!?

Nu kan den vara olaglig om kontroller inte har utförts menar du?
Du måste skilja på utförandet av elinstallationsarbetet och den idrifttagna elanläggningen.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Du måste skilja på utförandet av elinstallationsarbetet och den idrifttagna elanläggningen.
Varför svarar du ens på saker här om du bara ska häva ur dig halvkryptiska svar i form av en mening där du kritiserar andras frågor istället för att förklarar varför de har fel?
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Du måste skilja på utförandet av elinstallationsarbetet och den idrifttagna elanläggningen.
Meaning what? Att anläggningen är laglig tills du driftsatt den då plötsligt blir den olaglig för att inte nödvändiga kontroller har utförts?

Edit: Jag börjar uppleva att paragrafer strider mot varandra här nu.

Citerar Sven Höcknerts artikel
Har du anslutit eller inkopplat någon av nedan installationer efter 1 Juli 2017 så kan du ha driftsatt en elanläggning som är olagligt utförd om den saknar gällande dokumentation.

• Undertaksinstallationer med färdiga sladdställ med snabbkopplingar för belysning och kraft som undertaksföretag utfört

• Modulhus/lägenheter/friggebodar med fördragen slang/rör eller även färdigdragen FK

• Moduler typ kompletta badrum eller liknande där det bara finns en anslutningskabel

• Solcellsinstallationer

• Värmekabelinstallationer

Eller andra installationer av elektriskt material som utförts av annat företag än ett installationsföretag under auktorisation.

• Tvättmaskiner, torktumlare och likvärdiga installationer i tvättstugor.

• Köksutrustning som inkopplas av andra innan elföretaget färdigställt sin installation.

Sven Höckert
Arbetsmiljöresurs Elektrikerna

"Annat företag som inte är installationsföretag och saknar auktorisation"

Kan det vara en polsk byggfirma som gör snygga elinstallationer som extraknäck?

Någon borde upplysa Sven om att ingen anläggning är olaglig bara den ser bra ut.
 
Redigerat:
T Takläggare skrev:
Yes den var på tomtgräns , men hade bra många metrar , jag la dit en lastpall, på den spikades en ställning där byggströmmen monterades , när allt var klart för slutmontering lyftes bara kabeln bort från byggcentral och monterades in i själva mätarskåpet , kanske Jämtarna är lite smidigare än övriga byråkrater ? eller bara jag som räknas som trovärdig och har alltid haft det så? har aldrig haft på något annat sätt. det fungerar toppen.
Jämtkraft är allt utom smidigt. Jag har fått 4 telefonsamtal av dem för att fråga om min grävmaskinist hade behörighet till att gräva ned kabelrör på min tomt. Av någon oklar anledning lyckades de även att besöka byggarbetsplatsen när själva grävarbetet utfördes för att kontrollera behörigheten.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jämtkraft är allt utom smidigt. Jag har fått 4 telefonsamtal av dem för att fråga om min grävmaskinist hade behörighet till att gräva ned kabelrör på min tomt. Av någon oklar anledning lyckades de även att besöka byggarbetsplatsen när själva grävarbetet utfördes för att kontrollera behörigheten.
Fullt rimligt ändå. Kanske inte att de behövde ringa så många gånger men bra att de tar sitt ansvar.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
L lars80 skrev:
Meaning what? Att anläggningen är laglig tills du driftsatt den då plötsligt blir den olaglig för att inte nödvändiga kontroller har utförts?

Edit: Jag börjar uppleva att paragrafer strider mot varandra här nu.
Problemet med infällda installationer.
Någon kan dra ut dina trådar och tvinna ihop två kardeler och putta in igen för att placera dig i dålig dager.

Det finns för många faktorer här som gör saker och ting väldigt riskfyllda.

Och tänk då ifall någon annan dragit rören.

Det skulle behöva plomberas med någon slags massa som löste upp sig vid 80 grader med någon slags skvallerör.
 
  • Gilla
lars80
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Fullt rimligt ändå. Kanske inte att de behövde ringa så många gånger men bra att de tar sitt ansvar.
Jag har en kollega som fick frågan om han var behörig att gräva med en spade, på fullt allvar.
 
E
M Mnor skrev:
Jag har en kollega som fick frågan om han var behörig att gräva med en spade, på fullt allvar.
Menades antagligen behörig att gräva bland elkablar. Kåjiförtiettan.
 
M Mnor skrev:
Jag har en kollega som fick frågan om han var behörig att gräva med en spade, på fullt allvar.
Ser man det i ett lite större perspektiv än att ”vi ska ha ström” så är det viktigt att det utförs korrekt. Hur länge håller dagens kablar utan mjukgörare om de förläggs korrekt i mark kontra om man gör fel? Ingen som vet men för en nätägare är det viktigt då de är skyldiga att leverera el till sina kunder.
 
L lars80 skrev:
Någon borde upplysa Sven om att ingen anläggning är olaglig bara den ser bra ut.
Du får läsa det du citarade igen,
L lars80 skrev:
Har du anslutit eller inkopplat någon av nedan installationer efter 1 Juli 2017 så kan du ha driftsatt en elanläggning som är olagligt utförd om den saknar gällande dokumentation.
Alltså arbetet är olagligt men inte anläggningen.
 
E El-Löken66 skrev:
Problemet med infällda installationer.
Någon kan dra ut dina trådar och tvinna ihop två kardeler och putta in igen för att placera dig i dålig dager.

Det finns för många faktorer här som gör saker och ting väldigt riskfyllda.

Och tänk då ifall någon annan dragit rören.

Det skulle behöva plomberas med någon slags massa som löste upp sig vid 80 grader med någon slags skvallerör.
Jag vet en penionerad elektriker som jobbar svart för att dryga ut sin pension. Nästa gång en kund stället frågan om vi kan göra det svart ska jag nog svara ja som omväxling och rekommendera min vän och ta nån procent som samordnare.
Jag kan fakturera min vän för denna samordningstjänst och betala skatt för alltihopa.
Han brukar ta 200 spänn i timmen så om kunden betalar 300-400 svart till honom och jag sedan tar tar 100-200kr i timmen och säljer material till min vän så har jag ju inte gjort nåt fel eller?

Nya möjligheter har precis öppnat sig. :)
 
E El-Löken66 skrev:
Menades antagligen behörig att gräva bland elkablar. Kåjiförtiettan.
Får jag inte gräva med spade i min egen trädgård nu heller?! :surprised: Eller gäller det bara om jag avser gräva ner en gul slang?:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.