Krille-72 Krille-72 skrev:
Nej. Vi har inte sett ansökan i detta fall. Därför får vi utgå ifrån artikeln ifall vi ska diskutera just detta. Och i artikeln står det vad beställaren vill att Arn ska pröva. I detta fall gäller det för många fakturerade timmar enligt beställarens egen ”tidtagning”. För stor åtgång av material. För dyrt material där beställaren hänvisar till Hornbach. Vidare så kan man läsa att beställaren inte vill betala för arbetstid ”innan och efter arbetets utförande”.

Man kan också läsa hur Entreprenören bemött detta och att entreprenören försökt att komma överens genom ett förslag att kreditera en viss del.

Så det jag vill säga med detta är att Tingsrätten med stor sannolikhet hade kommit fram till exakt samma bedömning eftersom man i Ktjl kan läsa ”Enligt 36 § konsumenttjänstlagen ska, i den mån inte priset följer av avtalet, konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.”
Detta visar till att entreprenören inte samrått enl . KtjL § 4 samt enl avtalsvillkorslagen . Att entreprenören
medgett viss nedsättning tyder på att entrepn. medger att konsumenten har haft viss rätt i sin reklamation.
Vad som förstås är att konsumenten inte haft tillräcklig stödbevisning för positivt utfall eller förstått att
ange rätt bevisning , troligtvis har entreprenören bättre vana av liknande ärenden.
Med stor sannolikhet hade konsumenten före tingsrättsförhandling tillsett att bättre stödbevisning finns
som tingsrätten har större möjlighet och rätt att tolka än ARN . Att här anse vad tingsrätten borde
komma fram till är inte relevant då ärendena behandlas helt olika i TR jämfört med ARN .
TR har fri bevisprövning och fri lagtolkning och bedömningen har mkt större bärighet än ARN:s .
Här visas ett ärende som att utfallet skulle gälla alla liknande . En gammal mästare sade
att ett grässtrå gör ingen gräsmatta.
Med tanke på alla inlägg i ämnet oskälig prissättning finns det väldigt många som råkat ut för
detta vilket alla skrivare borde inse allvaret i .
 
E
P Paxman skrev:
OK...hur förklarar du då resultaten i de undersökningar som visar att hantverkaryrkena toppar listan över de som har lägst förtroende hos privatkunder samt att hantverkare är den yrkesgrupp som kostar kunderna mest onödiga pengar av alla?

De undersökningarna är inte gjorda här på forumet.

Jag förstår att du inte tycker att det finns några problem...du befinner dig ju på den "vinnande" sidan, den sida som skapat systemet som är så avskytt av den andra sidan och som till stor del bidragit till förtroendekrisen mellan hantverkare och privatkunder.
Vet inte vad du talar om.
Lägg upp länk.

Om något är jag konsument av hantverkartjänster.

Men kan vi fokusera dessa trådar på sakfrågorna. Tack.
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tror inte att du har rätt här. Du glömmer bort hantverkarens ansvar att tillvarata kundens intresse. Hantverkaren kan alltså inte förutsätta att kunden ska känna till ifall 300:- för en helt normal skruv är ett rimligt pris. Det finns väldigt många människor som inte har en susning om vad hantverkstjänster eller vad material för det samma kostar.

Återigen exemplet med taxiresan mellan Arlanda och Stureplan; om en turist hoppar in i taxin så kan inte chauffören visa upp en lapp där det står "ARN-STHLM City: 5000 kr" och om kunden (som inte har en aning om vad resan ska kosta) nickar...så är det fritt fram för chauffören att ta ut detta ockerpris.

Som jag skrivit tidigare tror jag att de flesta privatkunder tror att hantverkarna har BÄTTRE priser på material än vad de själva skulle få ifall de handlade materialet. Hantverkarnas "jag ska se till att du får ta del av min fina rabatt hos grossisten"-vilseledning har fungerat mycket väl.
Jag tror att du drar vissa saker för långt...
Det du pratar är tjänster att inte måla om den nymålade väggen.
Det jag skrev var om man har det i avtalet.

Glöm inte bort att hantverkaren också vill tjäna pengar. Om det är någon i den här tråden som inte vill tjäna pengar så säg till. :)
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt många? Snarare enligt din och Krilles totala missuppfattningar.
@Derbyboy?
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Detta visar till att entreprenören inte samrått enl . KtjL § 4 samt enl avtalsvillkorslagen . Att entreprenören
medgett viss nedsättning tyder på att entrepn. medger att konsumenten har haft viss rätt i sin reklamation.
Vad som förstås är att konsumenten inte haft tillräcklig stödbevisning för positivt utfall eller förstått att
ange rätt bevisning , troligtvis har entreprenören bättre vana av liknande ärenden.
Med stor sannolikhet hade konsumenten före tingsrättsförhandling tillsett att bättre stödbevisning finns
som tingsrätten har större möjlighet och rätt att tolka än ARN . Att här anse vad tingsrätten borde
komma fram till är inte relevant då ärendena behandlas helt olika i TR jämfört med ARN .
TR har fri bevisprövning och fri lagtolkning och bedömningen har mkt större bärighet än ARN:s .
Här visas ett ärende som att utfallet skulle gälla alla liknande . En gammal mästare sade
att ett grässtrå gör ingen gräsmatta.
Med tanke på alla inlägg i ämnet oskälig prissättning finns det väldigt många som råkat ut för
detta vilket alla skrivare borde inse allvaret i .
Du vet att arn begär in bevis om man har det.

Jag vet att du propagerar för att det finns fri prissättning. Du har blandat in brottsbalken i det hela.
Men du har inte verkligen kunnat peka ut vilken paragraf som pratar om priser på varor. Tjänster pratar du om så vackert och blandar in konstiga paragrafer som är vettiga men att det skulle styra kostnaden har jag svårt att. Eller, om du inte har ett avtal förstås. Finns det avtal är det en annan sak. Har båda skrivit under det så har man godkänt villkoren.
Du får gärna hitta en dom styrker din tro.
Jag har inte lyckats hitta någon. Men jag har inte letat så hårt.

Sen kan vi hålla det här på en vuxen nivå?
Där du inte försöker berätta hur dålig jag är.
Det sänker nivån på tråden.
 
S Spikin skrev:
Detta visar till att entreprenören inte samrått enl . KtjL § 4 samt enl avtalsvillkorslagen . Att entreprenören
medgett viss nedsättning tyder på att entrepn. medger att konsumenten har haft viss rätt i sin reklamation.
Vad som förstås är att konsumenten inte haft tillräcklig stödbevisning för positivt utfall eller förstått att
ange rätt bevisning , troligtvis har entreprenören bättre vana av liknande ärenden.
Med stor sannolikhet hade konsumenten före tingsrättsförhandling tillsett att bättre stödbevisning finns
som tingsrätten har större möjlighet och rätt att tolka än ARN . Att här anse vad tingsrätten borde
komma fram till är inte relevant då ärendena behandlas helt olika i TR jämfört med ARN .
TR har fri bevisprövning och fri lagtolkning och bedömningen har mkt större bärighet än ARN:s .
Här visas ett ärende som att utfallet skulle gälla alla liknande . En gammal mästare sade
att ett grässtrå gör ingen gräsmatta.
Med tanke på alla inlägg i ämnet oskälig prissättning finns det väldigt många som råkat ut för
detta vilket alla skrivare borde inse allvaret i .
Långt innan denna artikel blev känd har jag i flera trådar försökt förklara hur Tingsrätten brukar agera just vid arbeten på löpande räkning likt detta fall. Dom har inte några andra val än att titta på 36§ när saker och ting faller utanför avtalet som beställaren anser. Det är i grund och botten just skäligheten i en faktura man oftast inte är överens om.
Jag är helt övertygad att Tingsrätten skulle gjort exakt samma bedömning som Arn har gjort i detta fall.

”Att entreprenören
medgett viss nedsättning tyder på att entrepn. medger att konsumenten har haft viss rätt i sin reklamation.”
Jag tycker snarare att företaget visar att man lyssnat på beställarens synpunkter och försökt komma överens vilket man inte lyckats med.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Den inställningen tror jag beror på misstroendet hantverkarbranchen byggt upp.

Jag tror att de allra flesta privatkunder önskar att det skulle vara så här:

Kunden beskriver vad h*n vill ha utfört.
Hantverkaren kikar på jobbet.
Hantverkaren säger det här kommer ta X timmar inklusive införskaffande av material och administrativt jobb.
Jag tar Y kr/timme. (Vilket givetvis är högre än det är idag, men mer renhårigt.)
Materialet kommer ha ungefär samma pris som privatkunder kan köpa det för + 10-20 % påslag.
Tillstöter problem under jobbet pratar vi om det, eventuella extra kostnader debiteras enligt ovan.

Inga andra kostnader läggs på, eftersom det har jag tagit höjd för i min timtaxa som slås ut över alla mina kunder. (Här ingår alltså servicebil, reservdelslager, kontorskostnader, pension, semesterersättning, lunchrast (se nedan) osv och räknats alltså in i timdebiteringen. Som det fungerar i de flesta andra branscher.)

Jag debiterar enbart tid som gäller ditt jobb, så som aktiv tid hemma hos dig, resekostnad till och från din adress samt till och från grossisten inklusive tiden det tar att handla grejerna. Jag debiterar inte tid jag tillbringar att äta frukost eller snacka skit hos grossisten. Lunch debiterar jag inte och fikar/tar paus gör jag hemma hos dig på debiterad tid. Bjuder du på fika blir jag glad, men annars har jag med mig egen.
Det låter som det är ett fast pris som gäller i ditt fall. Det brukar normalt inte vara något problem med att få ett fast pris.
Men eftersom många privatpersoner är sjukt fokuserade på just kostnaden /Timma så är det ofta bara det som diskuteras. Och vi borde kunna vara hyfsat överens om att detta inte riktigt verkar fungera när man läser många trådar. Prisinformationslagen till trots.

Så istället för att försöka önska och förändra branschen så är det bättre om privatpersoner försöker lära sig att beställa arbetet på rätt sätt. Man kommer då att märka att flera företag man försöker anlita inte är intresserade. Redan där har man sållat bort de värsta.

Det tar inte många minuter att läsa igenom tips och råd på konsumentverkets hemsida innan man ringer en hantverkare. Redan efter detta har man kommit en bra bit på vägen.
 
E El-Löken66 skrev:
Vet inte vad du talar om.
Lägg upp länk..
Finns i tråden.
 
B Byggdjuret skrev:
Jag tror att du drar vissa saker för långt...
Det du pratar är tjänster att inte måla om den nymålade väggen.
Nej, jag pratar inte om tjänster som inte utförs...hur kan du få det till det? Jag pratar om priser som ska vara skäliga och att det inte är OK att skylla på att kunden "borde veta bättre" som många hantverkare gör på det här forumet.
 
  • Jag kan inte besvara din begäran om det inte finns någon bild att referera till. Om du tillhandahåller en bild kan jag skapa en alt-text för den.
  • Jag kan tyvärr inte hjälpa till eftersom det inte finns någon bild bifogad. Om du vill att jag skriver en alt-text, vänligen tillhandahåll en bild.
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad finns i tråden?
Är du inte läskunnig? Du frågar efter länk och jag svarar att det finns i tråden.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det låter som det är ett fast pris som gäller i ditt fall. Det brukar normalt inte vara något problem med att få ett fast pris.
Jag har inget fall men om du menar det jag beskriver i citerat inlägg så behöver det inte alls innebära fast pris.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Så istället för att försöka önska och förändra branschen så är det bättre om privatpersoner försöker lära sig att beställa arbetet på rätt sätt.
Bättre för hantverkarna menar du? Då kan vi ju ta bort alla konsumentlagar och bara lägga allt ansvar i knät på kunden..."synd för dig att du inte satt dig in i hur "vår" branch prissätter".
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Är du inte läskunnig? Du frågar efter länk och jag svarar att det finns i tråden.
Man kan ju nästan tro att du är hantverkare med tanke på din attityd. Säg till om du behöver praktikplats.:crysmile:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Länk till vad.. Vilket nummer på inlägget?
Så nu vet du inte ens själv vad du frågar efter? Jag tänker inte göra ditt jobb, så läs igenom tråden.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Man kan ju nästan tro att du är hantverkare med tanke på din attityd. Säg till om du behöver praktikplats.:crysmile:
Fin debattnivå...
 
  • Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Så nu vet du inte ens själv vad du frågar efter? Jag tänker inte göra ditt jobb, så läs igenom tråden.
Har läst, här finns över 20 länkar, exakt vilken syftar du på?
Eller det kanske inte finns någon länk på riktigt?

Förstår nu att signatur @Paxman är ett troll som hänvisar till diverse inlägg som inte ens finns i verkligheten. Nog nära en ignore nu..
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.