Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Det kanske det gör om beställaren bor i skobygden och kräver att endast få betala effektiv tid.

Det går fortfarande inte att beama elmaterielet till kunden som i Star Trek, Scotty?
Något sådant var det inte frågan om i den aktuella faktura. Det sägs ofta "vi försvarar inte extrema påslag", men när man ser en sådan faktura så ska det alltid hittas någon kryptisk förklaring, som den du just gav och så är det kundens fel som inte frågade. Aldrig någonsin ett "Vilket jävla skitföretag".
 
  • Gilla
RACS och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Något sådant var det inte frågan om i den aktuella faktura. Det sägs ofta "vi försvarar inte extrema påslag", men när man ser en sådan faktura så ska det alltid hittas någon kryptisk förklaring, som den du just gav och så är det kundens fel som inte frågade. Aldrig någonsin ett "Vilket jävla skitföretag".
Vi får nog avvakta din sammanfattning innan jag svarar vidare, misstänker snart att vi pratar om vitt skilda saker. :confused:
 
  • Haha
Krille-72
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Vi får nog avvakta din sammanfattning innan jag svarar vidare, misstänker snart att vi pratar om vitt skilda saker. :confused:
Håll inte andan i väntan. Jag skriver ingen sammanfattning förrän du och Krille gjort det.
 
Extremt mycket halmgubbar från elbranschens företrädare här. Det brukar dock bli så när de "normala" argumenten skjuts ned gång efter gång.

Ingen, absolut ingen, har påstått att fakturerat pris för elektrikerns val av uttag ska jämföras med priset på ett uttag från AliExpress eller Wish...det är ju bara löjligt och är så mycket halmgubbe det bara går.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Extremt mycket halmgubbar från elbranschens företrädare här. Det brukar dock bli så när de "normala" argumenten skjuts ned gång efter gång.

Ingen, absolut ingen, har påstått att fakturerat pris för elektrikerns val av uttag ska jämföras med ett uttag från AliExpress eller Wish...det är ju bara löjligt och är så mycket halmgubbe det bara går.
Berätta nu Paxman, hur ska det gå till och vad ska priserna jämföras med, prisjakt.se kanske?

Jag vill ha en steg för steg instruktion för detta nu. För det har jag aldrig hört talas om innan.
 
E El-Löken66 skrev:
Berätta nu Paxman, hur ska det gå till och vad ska priserna jämföras med, prisjakt.se kanske?
Ja, varför inte? Givetvis avseende exakt samma produkt och med ett påslag på kanske tio-tjugo procent. Tiden det tar att införskaffa nämnd produkt läggs på timdebiteringen.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Ja, varför inte? Givetvis avseende exakt samma produkt och med ett påslag på kanske tio-tjugo procent. Tiden det tar att införskaffa nämnd produkt läggs på timdebiteringen.
Blir inte detta orättvist mot kunderna som sagt?
Då de som bor centralt får betala för resorna till den som bor i skobygden 2h bort?

Nu föreslår du säkert att detta ska beräknas från fall till fall. Vem vem ska då betala för den tiden och när ska vi få tid att faktiskt göra något?
9 av 10 offertarbeten är kanske ren förlust för Hantverkare, varför ska denne behöva analysera ännu mer när det finns ett fungerande system?

För att 3 personer blivit överdebiterade.

Vad säger du @Fairlane, den allmänna uppfattningen att Hantverkaren endast får överskrida det billigaste priset i Sverige för stunden med någon liten procent och annars stå för mellanskillnaden?

Spelar ingen roll ifall denne har grejer på Lager och kan ordna ditt elproblem samma dag, kostade dessa prylar mer den dagen de köptes in får Hantverkare skylla sig själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Blir inte detta orättvist mot kunderna som sagt?
Då de som bor centralt får betala för resorna till den som bor i skobygden 2h bort?
Öööh...ja? Har man valt att bosätta sig långt ifrån civilisationen får man väl räkna med att det kostar mer att få ut hantverkare? Varför ska den som bor nära behöva bekosta andra människors val? EDIT: Eller vänta nu...menade du att timtaxan ska höjas? Det var ju också ett sätt att missförstå...jag menar givetvis att det ska debiteras fler timmar för den som bor i obygden eftersom det ju är verklig tid som ska debiteras...men där fifflas det ju också i och för sig.

E El-Löken66 skrev:
Nu föreslår du säkert att detta ska beräknas från fall till fall. Vem vem ska då betala för den tiden och när ska vi få tid att faktiskt göra något?
Ni räknar väl alla jobb fall för fall? Och ni tar väl betalt för den administrativa tiden ni lägger ned gällande allt annat?

E El-Löken66 skrev:
9 av 10 offertarbeten är kanske ren förlust för Hantverkare, varför ska denne behöva analysera ännu mer när det finns ett fungerande system?
Visst fungerar systemet för hantverkarna...men det gör ju att era kunder känner sig lurade, så uppenbarligen är det inte ett fungerande system för alla parter.

E El-Löken66 skrev:
För att 3 personer blivit överdebiterade.
3 personer...? Jomenvisst...
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Öööh...ja? Har man valt att bosätta sig långt ifrån civilisationen får man väl räkna med att det kostar mer att få ut hantverkare? Varför ska den som bor nära behöva bekosta andra människors val? EDIT: Eller vänta nu...menade du att timtaxan ska höjas? Det var ju också ett sätt att missförstå...jag menar givetvis att det ska debiteras fler timmar för den som bor i obygden eftersom det ju är verklig tid som ska debiteras...men där fifflas det ju också i och för sig.



Ni räknar väl alla jobb fall för fall? Och ni tar väl betalt för den administrativa tiden ni lägger ned gällande allt annat?



Visst fungerar systemet för hantverkarna...men det gör ju att era kunder känner sig lurade, så uppenbarligen är det inte ett fungerande system för alla parter.



3 personer...? Jomenvisst...
Effektiv tid = tiden innanför kundens dörr enligt många här.
 
  • Gilla
  • Haha
Nps och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Vad säger du @Fairlane, den allmänna uppfattningen att Hantverkaren endast får överskrida det billigaste priset i Sverige för stunden med någon liten procent och annars stå för mellanskillnaden?
Om vi tar exemplet med uttaget som vi talade om innan: https://www.elbutik.se/product.html/exxact-vagguttag-3-vags-jordat som på elbutik kostar 187 kronor, så tycker jag att ett rimligt pris från en elektriker är någonstans mellan 180 och 250 kr inklusive moms. Det går att ta mer om man kan motivera det på ett rimligt sätt, exempelvis att man har svårt att få det priset hos sin grossist. Kanske kan man tänka sig uppåt 300 kr.
Jag kan aldrig i livet acceptera att ett rimligt pris är 950:- inklusive moms, som elfirman debiterade. Jag har förstått det som att du numera tycker 950 kr är rimligt om man hittar på lite kryptiska förklaringar i stil med att kunden bor långt bort och endast vill betala för tid på plats. Tidigare tyckte du det var lite högt, men du är väl inte sämre än att du kan ändra dig?! Jag ser två alternativ om det nu mot all förmodan är så att kunden bor långt bort och inte vikll betala för annan tid än den på plats:
1. Ta en betydligt högre timpeng
2. Tacka nej till uppdraget
Det sista skulle jag rekommendera så slipper man att ens företag dyker upp med hutlösa priser när man googlar på det.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Effektiv tid = tiden innanför kundens dörr enligt många här.
Enligt många? Snarare enligt din och Krilles totala missuppfattningar.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi tar exemplet med uttaget som vi talade om innan: [länk] som på elbutik kostar 187 kronor, så tycker jag att ett rimligt pris från en elektriker är någonstans mellan 180 och 250 kr inklusive moms. Det går att ta mer om man kan motivera det på ett rimligt sätt, exempelvis att man har svårt att få det priset hos sin grossist. Kanske kan man tänka sig uppåt 300 kr.
Jag kan aldrig i livet acceptera att ett rimligt pris är 950:- inklusive moms, som elfirman debiterade. Jag har förstått det som att du numera tycker 950 kr är rimligt om man hittar på lite kryptiska förklaringar i stil med att kunden bor långt bort och endast vill betala för tid på plats. Tidigare tyckte du det var lite högt, men du är väl inte sämre än att du kan ändra dig?! Jag ser två alternativ om det nu mot all förmodan är så att kunden bor långt bort och inte vikll betala för annan tid än den på plats:
1. Ta en betydligt högre timpeng
2. Tacka nej till uppdraget
Det sista skulle jag rekommendera så slipper man att ens företag dyker upp med hutlösa priser när man googlar på det.
Jag vet inte vad det är för exempel du syftar på men en möjlighet är givetvis att hantverkare tagit för mycket betalt, mycket svårt för mig att veta ifall detta var något specialfall eller ej.
 
E El-Löken66 skrev:
Effektiv tid = tiden innanför kundens dörr enligt många här.
Den inställningen tror jag beror på misstroendet hantverkarbranchen byggt upp.

Jag tror att de allra flesta privatkunder önskar att det skulle vara så här:

Kunden beskriver vad h*n vill ha utfört.
Hantverkaren kikar på jobbet.
Hantverkaren säger det här kommer ta X timmar inklusive införskaffande av material och administrativt jobb.
Jag tar Y kr/timme. (Vilket givetvis är högre än det är idag, men mer renhårigt.)
Materialet kommer ha ungefär samma pris som privatkunder kan köpa det för + 10-20 % påslag.
Tillstöter problem under jobbet pratar vi om det, eventuella extra kostnader debiteras enligt ovan.

Inga andra kostnader läggs på, eftersom det har jag tagit höjd för i min timtaxa som slås ut över alla mina kunder. (Här ingår alltså servicebil, reservdelslager, kontorskostnader, pension, semesterersättning, lunchrast (se nedan) osv och räknats alltså in i timdebiteringen. Som det fungerar i de flesta andra branscher.)

Jag debiterar enbart tid som gäller ditt jobb, så som aktiv tid hemma hos dig, resekostnad till och från din adress samt till och från grossisten inklusive tiden det tar att handla grejerna. Jag debiterar inte tid jag tillbringar att äta frukost eller snacka skit hos grossisten. Lunch debiterar jag inte och fikar/tar paus gör jag hemma hos dig på debiterad tid. Bjuder du på fika blir jag glad, men annars har jag med mig egen.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Den inställningen tror jag beror på misstroendet hantverkarbranchen byggt upp.

Jag tror att de allra flesta privatkunder önskar att det skulle vara så här:

Kunden beskriver vad h*n vill ha utfört.
Hantverkaren kikar på jobbet.
Hantverkaren säger det här kommer ta X timmar inklusive införskaffande av material och administrativt jobb.
Jag tar Y kr/timme. (Vilket givetvis är högre än det är idag, men mer renhårigt.)
Materialet kommer ha ungefär samma pris som privatkunder kan köpa det för + 10-20 % påslag.
Tillstöter problem under jobbet pratar vi om det, eventuella extra kostnader debiteras enligt ovan.

Inga andra kostnader läggs på, eftersom det har jag tagit höjd för i min timtaxa som slås ut över alla mina kunder. (Här ingår alltså servicebil, reservdelslager, kontorskostnader, pension, semesterersättning, lunchrast (se nedan) osv och räknats alltså in i timdebiteringen. Som det fungerar i de flesta andra branscher.)

Jag debiterar enbart tid som gäller ditt jobb, så som aktiv tid hemma hos dig, resekostnad till och från din adress samt till och från grossisten inklusive tiden det tar att handla grejerna. Jag debiterar inte tid jag tillbringar att äta frukost eller snacka skit hos grossisten. Lunch debiterar jag inte och fikar/tar paus gör jag hemma hos dig på debiterad tid. Bjuder du på fika blir jag glad, men annars har jag med mig egen.
Finns inga problem, transaktioner sker dagligen.

Nu väljs det att fokusera på den promille svarta får här i forumet och utgå från att alla beter sig dylikt.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Finns inga problem, transaktioner sker dagligen.

Nu väljs det att fokusera på den promille svarta får här i forumet och utgå från att alla beter sig dylikt.
OK...hur förklarar du då resultaten i de undersökningar som visar att hantverkaryrkena toppar listan över de som har lägst förtroende hos privatkunder samt att hantverkare är den yrkesgrupp som kostar kunderna mest onödiga pengar av alla?

De undersökningarna är inte gjorda här på forumet.

Jag förstår att du inte tycker att det finns några problem...du befinner dig ju på den "vinnande" sidan, den sida som skapat systemet som är så avskytt av den andra sidan och som till stor del bidragit till förtroendekrisen mellan hantverkare och privatkunder.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.