Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är därför firman hotar med tinget, för den vet av erfarenhet att vi svenskar är konflikträdda och därför hellre låter oss bli bestulna än att hamna i en okänd och obehaglig situation.
Man kan nog se det som en indikation. Om en firma direkt hotar med rättegångar istället för att försöka lösa problemet med kunden, har den inget att komma med.

Staffan
Och det är även typiskt Svenskt att döma någon efter att enbart hört ena sidans version.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Staffans2000
E elmont skrev:
Och det är även typiskt Svenskt att döma någon efter att enbart hört ena sidans version.
Skulle vi invänta alla motparters kommentarer i Byggahus alla inlägg, skulle det inte bli mycket till diskutioner då hela forumsformen bygger på att trådskaparens version är den som diskuteras. Eller har du en lösning på det?

Staffan
 
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha läst en del kommentarer, inte alla...

Du/Ni ska stå på er, tycker jag. Ge er inte!
Företaget verkar vara så oseriöst som det bara går...
Du skrev att ni har ca 100t kvar att betala. Håll i de där pengarna hård!
Det är dags att "vi" (svenskar, jag är själv från kontinenten) vågar säga ifrån och våga ifrågasätta!
Va inte rädd för konflikter. Och absolut inte i det här fallet!
Lycka till!
 
  • Gilla
SifVerT och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det är även typiskt Svenskt att döma någon efter att enbart hört ena sidans version.
Man ska lyssna på bägge sidor, när de presenteras! (y)

Men det är tyvärr ganska vanligt att vi inte gör det (lyssnar).. därför det är så svårt att diskutera saker sakligt ibland.. (politik, hjärtefrågor osv).

Folk har svårt att se den andra sidan av myntet och när de väl vågar tittar lite på den.. så kan de inte acceptera att den andra sidan inte alltid tycker/tänker som de själva... och så blir de lite irriterade och sura i tonen - går hellre till "angrepp" än att försöka förstå hur den andra sidan tänker/resonerar.

Men varje mynt har två sidor dvs varje historia/konflikt har minst två sidor att ta i beaktning (y)

(Sedan fungerar inte alltid presentationen av två sidor på Byggahus .. där får man oftast bara ensidig information ... av förklarliga skäl)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag hade gjort såhär:
Borra hål med dosborr på de ställena du vill ha uttagen. Nu har du stora hål i panelerna så nu måste du lösa det.
Nu måste du förbinda dessa hål med varandra.
Det gör man med typ EKK light eller annan tunn 3x1,5-kabel. Först måste man dock borra en väg mellan reglarna med hjälp av långa 8mm hålborr. Kanske med förlängning. Du borrar alltså väldigt snett inifrån doshålen du har gjort. Förmodligen så måste du borra ett doshål inne i garderoben så att du kan fiska upp kabeln när du har gjort det sättet du ett apparatdoslock med näsa och spikar bort mot andra sidan garderoben (inne i garderoben alltså). Där har du gjort ett annat doshål för att fiska upp ekk'n från ditt uttag på den sidan garderoben.
Nu vet jag inte varifrån du kan hämta strömming men säkert ifrån intilliggande dosor i nått annat rum.
Lätt som en plätt....och snyggt blir det också.
Givetvis skall du ha Rot-dosor i dina fina nya hål.
Jo, du får ha löst liggande kabel i väggarna de skall bara kunna glida undan skruv och spik och det gör dom om dom hänger löst.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
El-it El-it skrev:
Jag hade gjort såhär:
Borra hål med dosborr på de ställena du vill ha uttagen. Nu har du stora hål i panelerna så nu måste du lösa det.
Nu måste du förbinda dessa hål med varandra.
Det gör man med typ EKK light eller annan tunn 3x1,5-kabel. Först måste man dock borra en väg mellan reglarna med hjälp av långa 8mm hålborr. Kanske med förlängning. Du borrar alltså väldigt snett inifrån doshålen du har gjort. Förmodligen så måste du borra ett doshål inne i garderoben så att du kan fiska upp kabeln när du har gjort det sättet du ett apparatdoslock med näsa och spikar bort mot andra sidan garderoben (inne i garderoben alltså). Där har du gjort ett annat doshål för att fiska upp ekk'n från ditt uttag på den sidan garderoben.
Nu vet jag inte varifrån du kan hämta strömming men säkert ifrån intilliggande dosor i nått annat rum.
Lätt som en plätt....och snyggt blir det också.
Givetvis skall du ha Rot-dosor i dina fina nya hål.
Jo, du får ha löst liggande kabel i väggarna de skall bara kunna glida undan skruv och spik och det gör dom om dom hänger löst.
Altså. jag köper att man måste vara lite "lösningsorienterad" ibland.
Men du kan inte på allvar använda ordet "snyggt" i det här läget..
 
P
R robba5 skrev:
Jag kanske var otydlig i mitt inlägg. Kostnaden -10% är ett rimligt avdrag. Ex. 20 000 -10%=18 000
Aha, jag missförstod å det grövsta. :)

Varför är inte hela kostnaden ett rimligt avdrag?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Skulle vi invänta alla motparters kommentarer i Byggahus alla inlägg, skulle det inte bli mycket till diskutioner då hela forumsformen bygger på att trådskaparens version är den som diskuteras. Eller har du en lösning på det?
Vi kanske ska bortse från TSs långa lista av fel eftersom han inte har presenterar vattentäta bevis för allihopa eftersom vi tydligen ska vara lika ojäviga som en domstol i detta forum, men just det felet som tråden startade med finns det tydliga bevis för (om nu inte TS har förfalskat elritningen, förstås ...).

Så det är helt rimligt att utgå från TS version i åtminstone fallet med de saknade vägguttagen.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Altså. jag köper att man måste vara lite "lösningsorienterad" ibland.
Men du kan inte på allvar använda ordet "snyggt" i det här läget..
Tja....du ser inga utanpåliggande kablar och det var väl det som var meningen?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Altså. jag köper att man måste vara lite "lösningsorienterad" ibland.
Men du kan inte på allvar använda ordet "snyggt" i det här läget..
Man har gjort nästan så i mitt hus, ca 6 ytterligare uttag finns i väggarna, så även sladdarna till dem.

Hur kan det INTE vara snyggt?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B beemwepaouer skrev:
Man har gjort nästan så i mitt hus, ca 6 ytterligare uttag finns i väggarna, så även sladdarna till dem.

Hur kan det INTE vara snyggt?
Lösa kablar i en nybyggd garderob, kabel borrad på måfå in i väggarna, när väggarna nyss var helt frilagda.

Ok, det ser såklart inte fult ut när man inte tittar på det fula, men det går inte att komma ifrån att det är en nödlösning.

Jag säger inte att det är fel sätt att göra det på. Men det är inte "snyggt" :p
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Lösa kablar i en nybyggd garderob, kabel borrad på måfå in i väggarna, när väggarna nyss var helt frilagda.

Ok, det ser såklart inte fult ut när man inte tittar på det fula, men det går inte att komma ifrån att det är en nödlösning.

Jag säger inte att det är fel sätt att göra det på. Men det är inte "snyggt" :p
Vid alla stora projekt blir det ju någon smärre miss. Inte kul, inte bra, men en realitet. För TS gäller det ju att komma till den punkt där hen njuter av sitt vackra bygge. Där en dold sladd i garderoben inte är i tankarna hela tiden. Detsamma gäller övriga fel som firman gjort. Vägen hit var bucklig, men nu har vi gått vidare, nu råder frid.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Mikael_L
El-it El-it skrev:
Borra hål med dosborr på de ställena du vill ha uttagen. Nu har du stora hål i panelerna så nu måste du lösa det.
Nu måste du förbinda dessa hål med varandra.
Det var detta jag beskrev i inlägg #39.

El-it El-it skrev:
Först måste man dock borra en väg mellan reglarna med hjälp av långa 8mm hålborr.
Nja, 10mm. EKK light (EQQ, EXQ) är väl från de flesta tillverkare precis lite över 8mm i diameter

El-it El-it skrev:
Jo, du får ha löst liggande kabel i väggarna de skall bara kunna glida undan skruv och spik och det gör dom om dom hänger löst.
Med ett 8, eller 10 mm hål som de ligger i så glider de inte undan det minsta, det kan du glömma. Men oavsett det så har du rätt, det är godkänt. Man får helt enkelt ge fan i att borra/skruva djupt in i väggen, precis som alla alla andra ställen där man har el i väggen. :)
Och jag har som sagt föreslagit samma sak (utan att skriva om borrets diameter, men jag tänkte nog typ 10mm, så vi är på samma våglängd).
 
Mikael_L
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Lösa kablar i en nybyggd garderob, kabel borrad på måfå in i väggarna, när väggarna nyss var helt frilagda.

Ok, det ser såklart inte fult ut när man inte tittar på det fula, men det går inte att komma ifrån att det är en nödlösning.

Jag säger inte att det är fel sätt att göra det på. Men det är inte "snyggt" :p
Du är nog inte en elektriker, då du inte förstår hur vi menar att det kan fixas.
Det blir snyggt (så snyggt det kan bli med tanke på situationen), dold kabel överallt, förutom inne i garderoben, där det naturligtvis är oklanderligt snyggt klamrat. Ja synlig kabel där, men snyggt förlagd, gärna med Letti-klammer.
 
Mikael_L
Däremot kan jag tänka mig att TS kanske bör backa lite från sin första önskan om totalt 4 st uttag, kanske nöja sig med 2 eller 3. Att fiska fram kabel genom snedborrning i väggar låter sig inte göras några längre sträckor, så dra ner ambitionerna lite, ett uttag i vardera rum är en liten seger över tingens jävlighet i alla fall.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.