Mikael_L Mikael_L skrev:
Båda parter är bundna av ett avtal. Så det är inte bara att avbryta "redan i början".
Kan man samla ihop tillräckligt med skäl, som är juridiskt hållbara så kan man våga.

edit:
Sedär, det hann bli skrivet något liknande i inlägget innan ... :oops:
Jag är övertygad om att jag inte hade haft problem att ta mig ur ett kontrakt som misskötts sådär.

MEN jag säger absolut inte att alla skulle försöka sig på att vara som mig. Det kan straffa sig oxå.. mitt motto är “don’t do the crime if you can’t do the time” (allt man gör har konsekvenser).

Men jag fotar o filmar det mesta.. finns fel att hitta.. finns felen förevigade hos mig! Vilket de som jobbat här vet om, eftersom jag alltid kommer med kameran i högsta hugg (vilket de nyttjat ibland när de slarvat bort sina lappar/anteckningar).

De är oftast smarta nog att inse när de gjort ”fel” .. och finns det då foton på saker som kan uppfattas som felaktigt gjorda..

Så brukar de inte vilja att de kommer ut till allmän kännedom direkt. Prioriteringen är oftast att de vill ha några kunder även ”efter mig”.. inte konka pga att DE MEDVETET gjort fel mot en ”knäpp kund” (som mig).

Men givetvis försöker man kommunicera med varandra i första hand, innan man ens tänker på att försöka dra sig ur. Båda sidor har ju åtagit sig saker.. som kan kosta dem mycket i slutänden.. (ett kontrakt är ju en ”säkerhet” för båda sidor).. och fel kan alla göra!

Men det finns begränsningar över hur mycket fel som är acceptabelt..
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
B brf1911 skrev:
Vet inte om du läst det jag tidigare skrivit men tar det igen.

Detta är ett etablerat företag som funnits i över 10 år. De har enbart positiva omdömen överallt, inte lyckats hitta en enda negativ (!). Problemen började dagen efter att kontraktet var påskrivet. Innan dess gav de ett mycket seriöst intryck - bjöd in oss till att kika på pågående projekt som faktiskt såg bra ut etc.

Vid flera tillfällen under renoveringens gång har vi försökt ta oss ur situationen, men enligt kontraktet är vi juridiskt bundna till att låta dem göra jobbet. Vi har funderat på om vi har tillräckligt med kött på benen för att kunna häva kontraktet, men eftersom vi faktiskt inte är säkra på att det väger tillräckligt tungt för kontraktsbrott (iaf sett till bevisning), så vågade vi helt enkelt inte. En (om möjligt) värre mardröm hade ju varit att de inte gjort något arbete alls, men att vi pga det påskrivna kontraktet hade varit skyldiga att betala dem 600.000 kr (priset på entreprenaden).
När man väl jagar hantverkare så är det ju sådant man får gå efter, folks ord och omdömmen.. och magkänsla!

Min make förstår sig inte alltid på mig när vi måste hitta någon ny hantverkare.. han tycker att man ringer nån och så kommer de som ett brev på,posten.

Fnys säger jag bara, för det första har väldigt få tid att komma ”direkt”.. vissa yrkesgrupper har flera månaders kö i sina scheman innan de kan komma till en.. för det andra så vill jag veta så mycket som möjligt innan jag ens ringer eller mejlar.

Kollar hur länge företaget funnits, hur länge de betalat skatt.. vinter o förluster..vilka som sitter i bolagsstyrelsen osv Försöker se efter om hemsidan är seriös, om de svarar på mejl i rimlig tid.. samma sak med telefon.. sköter man inte den kommunikationen - så vet man hur kommunikationen kommer fungera på sikt.. :thumbdown:

Det finns tyvärr företag som inte alltid är så bra/trevliga/seriösa som det såg ut från början.. :( men det vet man ju inte förrän i efterhand!

Som nu ni gör.. ni gjorde allt ”rätt” och ändå blev det ”fel” i slutänden.

Så trist!

Jag kanske skulle betett mig annorlunda om det gällt mig/oss.. (på gott och ont)..

..men det är fortfarande förjäkligt att man måste ha sån koll (vakta) på att de gör rätt och att de gör som man kommit överens om! Ni hade (så vitt jag kunnat se) gått igenom alla jobbdelarna noga.. vad som skulle göras och inte.. och det fanns papper på allt viktigt..(?!) då förväntar man sig ju att de blir gjort !

Hoppas verkligen ni får rätsida på det hela.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
P
R robba5 skrev:
Att det skulle vara omöjligt att göra någonting åt stämmer nog inte, men det kanske kostar mer än det smakar. Frågan är väl hur mycket det kostar att fräsa in nya kablar inkl. installation och återställning? Dra av 10% av den kostnaden och kräv det som avdrag.
10% av kostnaden för att installera de fyra saknade uttagen? Då kommer firman undan rätt billigt.

Jag skulle kräva avdrag på fakturan som motsvarar kostnaden för att installera de saknade uttagen.
Då menar jag alltså vad det skulle kosta mig som kund.

Tyvärr behöver man nog ta in några offerter från elektrikerfirmor för det, men renoveringsentreprenören tycks ju inte vara främmande för att saker tar tid så den kan nog vänta på att få betalt.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett enkelt jobb, med utanpåliggande kabel och uttag, från närmaste uttag skulle antagligen ta ca 4-5 timmar + en 1500 i material. Dvs ca 4-5 papp.
Nej, nej, nej! Du kan inte utgå från dig själv. Du måste göra bedömningen utgående från vad en normalklantig elektriker kan göra.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
P
B brf1911 skrev:
Han hävdar alltså att garderoberna och skåpen inte finns med i kontraktet. Är jag galen eller kan någon hjälpa mig att tyda om detta finns med?
Be firmaägaren läsa högt ur Uppdragsbeskrivning v2.0 och be honom förklara hur den ska tolkas.
Det kanske kan bli underhållande?

Det gäller att behålla lugnet i alla konversationer med ägaren. Man vinner ingenting på att brusa upp. Du kanske är som en filbunke jämt och ständigt, och då har du min beundran. Själv skulle jag behöva uppbåda all min självbehärskning i din situation.

Men man har som sagt allt att vinna på att vara lugn, samlad och saklig. Taktiken ägaren kör med är att trötta ut dig så att du till slut ska ge upp, men du har trumf på hand om du har hållit inne tillräckligt mycket av betalningen. Firmaägaren har inte en chans att vinna en rättsprocess. Inte med den där långa listan av fel.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Skumpe
B brf1911 skrev:
Vad innebär detta för mig i praktiken?

Han skickar en slutfaktura utan avdrag. Jag betalar den, med avdrag för vad det kostar att lösa det de hoppat över (offerten jag får av en ny elektriker). Han hotar med att ta det till domstol. Har han rent juridiskt rätt att "kvitta" dessa arbeten som han påstår? Kan det över huvudtaget tolkas som att garderoberna inte ingår i kontraktet och kan han i så fall begära betalning för dem i efterhand?
Baserat på din beskrivning så gör han rätt i att låta bli domstol. Betala fakturan med avdrag enligt ny offert.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Staffans2000
Skumpe Skumpe skrev:
Baserat på din beskrivning så gör han rätt i att låta bli domstol. Betala fakturan med avdrag enligt ny offert.
Och avdrag för allt annat som inte blivit enligt avtal. Dvs. Tipp topp.

Staffan
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
“don’t do the crime if you can’t do the time” (allt man gör har konsekvenser).

Staffan Blake Vincenzo
 
Mikael_L
T tanker skrev:
Kanske inte värt energin att gå till advokat om 10' på en renovering som kostat 600' ?
Jag skulle framförallt tro att det är entreprenören som kan/bör tänka så ...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
Jag är övertygad om att jag inte hade haft problem att ta mig ur ett kontrakt som misskötts sådär.
MEN jag säger absolut inte att alla skulle försöka sig på att vara som mig. Det kan straffa sig oxå.. mitt motto är “don’t do the crime if you can’t do the time” (allt man gör har konsekvenser).

Men jag fotar o filmar det mesta.. finns fel att hitta.. finns felen förevigade hos mig! Vilket de som jobbat här vet om, eftersom jag alltid kommer med kameran i högsta hugg (vilket de nyttjat ibland när de slarvat bort sina lappar/anteckningar).

De är oftast smarta nog att inse när de gjort ”fel” .. och finns det då foton på saker som kan uppfattas som felaktigt gjorda..

Så brukar de inte vilja att de kommer ut till allmän kännedom direkt. Prioriteringen är oftast att de vill ha några kunder även ”efter mig”.. inte konka pga att DE MEDVETET gjort fel mot en ”knäpp kund” (som mig).

Men givetvis försöker man kommunicera med varandra i första hand, innan man ens tänker på att försöka dra sig ur. Båda sidor har ju åtagit sig saker.. som kan kosta dem mycket i slutänden.. (ett kontrakt är ju en ”säkerhet” för båda sidor).. och fel kan alla göra!

Men det finns begränsningar över hur mycket fel som är acceptabelt..
Och jag är övertygad om att du skulle få stora problem den dagen du har råkat anlita en entreprenör som nyttjar sitt juridiska svängrum maximalt, med lite juridisk hjälp, eller eget juridiska kunnande.
För det mesta löser det sig när en kund kastar ut en hantverkare och be denne dra dit pepparn växer, ty de har sällan vare sig orken eller intresset eller det juridiska kunnandet för att göra en process av det. Utan de skrapar ihop sina verktyg och de pengar de lyckas få, sen sitter de och pratar skit om kunden och privata kunder i allmänhet med någon som förstår dem.

Men att häva ett kontrakt är faktiskt inte bara sådär.
Det enklaste är kontraktsbrott.
Men inte ens det räcker, ty det måste även vara "väsentligt", så står det i lagtexten.
Så inte ens när solklara brott mot avtalet sker så är man säker på att vinna tvisten gällande ifall man hävt avtalet på ogiltiga grunder.
Och till detta kommer allt som inte alls står i kontraktet, och som grädde på moset så ska hantverkaren alltid ges möjlighet till att själv rätta till sina misstag och fel innan man som kund får vidta åtgärder (typ iaf).

Så jag råder alla att vara försiktig med att bryta sina ingångna avtal. Bättre att vara noga med allt innan. Även om man naturligtvis inte kan fånga upp allt.
Så kolla gärna upp företaget lite, kolla om skatter och sånt är betalada. Kolla om de har typ en årsomsättning som eget kapital (OK, ett nystartat har nog inte så mycket kapital, men kan ju vara bra ändå).
Skriv avtal med datum när det skall vara klart, och vilket vite som ska utgå vid försening.
Vid någon större entreprenad (>100.000) kan man kanske skriva något om någon avstämningspunkt, där man som kund har en del krav som ska vara uppfyllda (samt erlägga en delbetalning). Här kan det bli en bra punkt för att häva avtalet ifall allt verkar gå överstyr.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
P pmd skrev:
10% av kostnaden för att installera de fyra saknade uttagen? Då kommer firman undan rätt billigt.

Jag skulle kräva avdrag på fakturan som motsvarar kostnaden för att installera de saknade uttagen.
Då menar jag alltså vad det skulle kosta mig som kund.

Tyvärr behöver man nog ta in några offerter från elektrikerfirmor för det, men renoveringsentreprenören tycks ju inte vara främmande för att saker tar tid så den kan nog vänta på att få betalt.
Jag kanske var otydlig i mitt inlägg. Kostnaden -10% är ett rimligt avdrag. Ex. 20 000 -10%=18 000
 
hertigen17 hertigen17 skrev:
Men öststatarna var ju så billiga. Man får oftas det man betalar för.
Har du anlitat en Svensk firma med rätt behörigheter så hade detta kanske inte hänt. Lättare att få med ARN på tåget. Svårt för dem att göra något nu.
Jag hör mer och mer vilka fusk jobb dessa herrar skapar.
Och när de ska fixa felen, går firman upp i rök!
Lycka till!
Så hur tänkte du att ditt inlägg skulle tillföra tråden något... har du kanske något att tillägga?
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fast hur tillför nu ditt inlägg tråden något?

Anar nu att någon kommer kommentera detsamma om mitt inlägg, men det är självförsörjande och försvinner inom 15 minuter.
...men om jag nu skulle få för mig att kommentera ditt inlägg så hjälper det ju inte att det är självförstörande (eller var det självförsörjande?) - det syns ju ändå som citat i min kommentar...:cool:
 
  • Wow
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag är övertygad om att du skulle få stora problem den dagen du har råkat anlita en entreprenör som nyttjar sitt juridiska svängrum maximalt, med lite juridisk hjälp, eller eget juridiska kunnande.
För det mesta löser det sig när en kund kastar ut en hantverkare och be denne dra dit pepparn växer, ty de har sällan vare sig orken eller intresset eller det juridiska kunnandet för att göra en process av det. Utan de skrapar ihop sina verktyg och de pengar de lyckas få, sen sitter de och pratar skit om kunden och privata kunder i allmänhet med någon som förstår dem.

Men att häva ett kontrakt är faktiskt inte bara sådär.
Det enklaste är kontraktsbrott.
Men inte ens det räcker, ty det måste även vara "väsentligt", så står det i lagtexten.
Så inte ens när solklara brott mot avtalet sker så är man säker på att vinna tvisten gällande ifall man hävt avtalet på ogiltiga grunder.
Och till detta kommer allt som inte alls står i kontraktet, och som grädde på moset så ska hantverkaren alltid ges möjlighet till att själv rätta till sina misstag och fel innan man som kund får vidta åtgärder (typ iaf).

Så jag råder alla att vara försiktig med att bryta sina ingångna avtal. Bättre att vara noga med allt innan. Även om man naturligtvis inte kan fånga upp allt.
Så kolla gärna upp företaget lite, kolla om skatter och sånt är betalada. Kolla om de har typ en årsomsättning som eget kapital (OK, ett nystartat har nog inte så mycket kapital, men kan ju vara bra ändå).
Skriv avtal med datum när det skall vara klart, och vilket vite som ska utgå vid försening.
Vid någon större entreprenad (>100.000) kan man kanske skriva något om någon avstämningspunkt, där man som kund har en del krav som ska vara uppfyllda (samt erlägga en delbetalning). Här kan det bli en bra punkt för att häva avtalet ifall allt verkar gå överstyr.
Men de är heller inte omöjliga att ta sig ur. De finns ju där för att hjälpa båda sidor. Jag nämnde faktiskt att jag inte rekommenderade alla att göra som mig!

Jag personligen ser inget skrämmande i ev konsekvenser av ett sådant brott. Varken fängelse eller skadestånd känns orimligt OM jag nu skulle förlora i en ev rättegång (men man ger sig ju inte in i en sådan ”fight” om man inte tror man kan vinna/har rätt).

Men som sagt, har de gjort fel.. finns ju bevisen.. och hur ska de kunna fullfölja sina åtagande om de inte har tex rätt att montera elen som står i kontraktet? Vvs-jobbet? Eller vilket område det nu kan handla om (ska de erkänna att de gjort saker de inte får? Och be om att få göra ett nytt försök.. trots att de fortfarande inte är behöriga att göra jobbet? .. tror inte det går hem hos berörda instanser..)

Hyr de in någon annan behörig hantverkare som gör jobbet (inom kontraktet/pris) .. ja då är vi alla nöjda ju iaf (y)

Det ska ju göras rätt (lagligt/försäkringsmässigt) och enligt överenskommelse.. annars ska det pratas igenom (ibland går det inte att göra på ett visst sätt pga något skäl man upptäckt längs vägen) och skrivas nya papper.

Ingen vill ju bråka i onödan! (definitivt inte jag iaf, även om det kanske lät så! jag är faktisk lugn som en filbunke o from som ett lamm.. 98% tiden).

Det är ändå rädslan för eventuella konsekvenser som avskräcker de flesta att ge sig i kast med sådana här saker även när man vet (trots) att företaget gjort fel (Stressen/oron och tiden gör att man inte vågar/orkar..papper, jurister, rättegångar.. allt tar tid, sömn och energi ).

Men oavsett hoppas jag det ordnar upp sig så bra som det går för TS (y)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
Det är ändå rädslan för eventuella konsekvenser som avskräcker de flesta att ge sig i kast med sådana här saker även när man vet (trots) att företaget gjort fel (Stressen/oron och tiden gör att man inte vågar/orkar..papper, jurister, rättegångar.. allt tar tid, sömn och energi ).
Det är därför firman hotar med tinget, för den vet av erfarenhet att vi svenskar är konflikträdda och därför hellre låter oss bli bestulna än att hamna i en okänd och obehaglig situation.
Man kan nog se det som en indikation. Om en firma direkt hotar med rättegångar istället för att försöka lösa problemet med kunden, har den inget att komma med.

Staffan
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.