2 777 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Dränering, tre olika metoder för isolering av källarvägg
Hej,
Jag ska dränera om huset om något år och jag undrar vilken typ av isoleringsmetod som är bäst. Jag har pratat med tre firmor som använder tre olika metoder. Ingen har uppmätt kritiska värden således inga akuta fuktskador eller problem att åtgärda. Byggt 1963. Källaren ventileras med mekanisk till och frånluft, FTX.
Företag 1: Gårdsmark
Optidrainskiva (liknande isodrän) och en markduk i Goretex.
Jag tror att det är onödigt dyrt med en Goretex duk då det inte spelar någon roll att väta tränger igenom markduk en, det sjunker ju ändå igenom skivan ner till dräneringsröret.
Företag 2: Villabodal
Skiva i cellplast med vertikala spår på utsidan och puckar in mot grunden för att skapa en spalt. Sedan en markduk utanpå.
Andas huset tillräcklig bra med detta? Flyttas kondenspunkten utanför isolerskivan?
Företag 3: Dalamark
Isodränskiva och markduk.
Mottager gärna råd och tips angående metod och rekommendationer om företag i Dalarna i närheten av Borlänge.
Jag ska dränera om huset om något år och jag undrar vilken typ av isoleringsmetod som är bäst. Jag har pratat med tre firmor som använder tre olika metoder. Ingen har uppmätt kritiska värden således inga akuta fuktskador eller problem att åtgärda. Byggt 1963. Källaren ventileras med mekanisk till och frånluft, FTX.
Jag tror att det är onödigt dyrt med en Goretex duk då det inte spelar någon roll att väta tränger igenom markduk en, det sjunker ju ändå igenom skivan ner till dräneringsröret.
Skiva i cellplast med vertikala spår på utsidan och puckar in mot grunden för att skapa en spalt. Sedan en markduk utanpå.
Andas huset tillräcklig bra med detta? Flyttas kondenspunkten utanför isolerskivan?
Mottager gärna råd och tips angående metod och rekommendationer om företag i Dalarna i närheten av Borlänge.
Cellplast är tätt och ventiler inte riktigt samt suger vatten , blir genomblöt efter kanske 5 år om man har otur.
En form av isodrän mot grunden och en platon utanför som stopp för jord/återfyllning. platon ska då ner förbi dränens utsida och upp till strax under marknivå. Då förhindras allt ytvatten och vatten i mark att komma i kontakt med isolering och grundmur. Ingen markduk behövs mot platon, ovanför dränslang ska det vara en duk så inte småskit kommer in och täpper till, gärna dubbel , vatten hat inga problem med små hål eller duk.
En form av isodrän mot grunden och en platon utanför som stopp för jord/återfyllning. platon ska då ner förbi dränens utsida och upp till strax under marknivå. Då förhindras allt ytvatten och vatten i mark att komma i kontakt med isolering och grundmur. Ingen markduk behövs mot platon, ovanför dränslang ska det vara en duk så inte småskit kommer in och täpper till, gärna dubbel , vatten hat inga problem med små hål eller duk.
Hej!R rieboq skrev:Hej,
Är nyfiken i vad du landade i här? Bor själv i regionen och står inför ungefär samma val. Tack på förhand!
Hej, vi har inte dränerat om än. En bekant som är byggare dränerande om själv och använde isodrän med en speciell markduk för ändamålet. Det är inget annat att fundera på säger han.Thepilot skrev:
Alla skivor är bra på olika typer av fuktproblem, ibland krävs även en blandning utav olika skivor i dessa typer av projekt. Så finns inget rätt svar på frågan egentligen, finns bara olika lösningar på olika problem som med allt annat. Cellplaster finns också i olika typer och gör olika saker, däremot isolerar dom enormt bra och driver bort mögel samt håller värmen intakt i huset. Isodrän, optidrain ör bra när du har väldigt blöt mark kontunerligt eftersom det är poriösa skivor som vattenabsorberar men kan bli torra och spricka om så inte är fallet hela tiden. Därrför det ör viktigt att kolla ordentligt vad för utmaningar huset har. Man kan även använda cellplaster om det är xps skivan vi pratar om mot källarvägg och sen isodrän eller optidrain i grunden mot klacken i kombination. Med cellplast skivan xps så behövs inte duk över utan är mer som ett exta skydd, medans den ör nödvändig på isodrän och optidran. Platonmatta skulle jag endast rekommendera på matkällare och mindre utehus utan värme. Eps-skivan som också är cellplast skulle jag inte heller rekommendera på källarvägg eftersom den inte har något utrymme för andning och är platt utan luftspalt och kväver väggen. Som sagt så finns det många olika sätt att göra det på beroende på vilket typ av fuktproblematik du har i ditt hus. Men isodran, optidrain och cellplaster (endast xps-skivan) är dom som skall användas 99% av fallen när du dränerar.R rieboq skrev:Hej,
Liknande trådar
-
Dränering: Utbyggnad med källare, sluttande berg olika nivåer på platta
Grund & Markarbeten -
Täta tak - stoppa takläckage med olika metoder
Artikelkommentarer -
Vilken typ av dränering 3 olika
Grund & Markarbeten -
Var hittar jag information om max belastning på olika infästningsmetoder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hantverkare rekommenderar olika metoder för renovering av putsväggar/tapet i vardagsrum
Färg, Måla & Tapetsera