P Pysslarn skrev:
Överraskade mig själv idag med något jag aldrig trodde att jag skulle göra...

... nämligen köpa en sådan här grunka.

[bild]

Jovisst, en klammerpistol hade jag tänkt köpa förr eller senare men definitivt inte en Meec Tools från Jula men nu står jag här och har precis provskjutit min nya klammerpistol. Hur kommer det sig?

Nyligen blev jag klar med stommarna till mina tre verktygs-/maskinhurtsar till arbetsbänken där jag spikade fast ryggstyckena med huggen dyckert i nerfrästa spår; plötsligt kändes det väldigt omodernt med tanke på att jag numera har tryckluft i verkstaden. Med ens var suget enormt stort.

När jag kollade priser på klammerpistoler visade det sig att de från välrenommerade tillverkare var dyrare än jag trodde och egentligen har jag gett mig själv köpstopp, så...
Dock hade Jula en för 349 kr (samma modell verkar finnas hos Duab för 269 kr) och då kunde jag inte längre hålla emot. Jag vill ju ha en klammerpistol! Kollade recensioner och de flesta var av typen "Den gör sitt jobb...". Okey...

Och nu har jag en. Vet dock inte hur nöjd jag är. Den är liten och nätt och skjuter klammer med 12,7 mm bredd och max 16 mm längd och när jag testar att skjuta klammer genom tremillimeters board blir det lite sisådär. Alla sitter inte skitsnyggt tycker jag men jag märker att resultatet beror en aning på hur noggrant jag håller pistolen när jag skjuter. Och då blir det lite tveksamt — tanken med ett verktyg av det hör slaget är ju att underlätta jobbet och öka arbetshastigheten.

Så här ser det ut:

[bild]

Det sitter helt ok men jag vill ha lite snyggare islag tycker jag.
Billigaste alternativet verkar vara en Dewalt för ca 1 600 kr (drygt tusenlappen på Amazon.se) som dessutom har ställbart djup för klammern, kanske får det bli en sådan istället och Jula:n får användas till plast och textil mm vilket den egentligen rekommenderas för. Trodde att den skulle klara relativt tunn board faktiskt. Men får ju erkänna ändå att jag gärna haft Jula:n när jag satte ångspärr själv i verkstaden.

Jaja, det var mitt verktygsinköp, dessvärre inte mycket att skryta över. :)
//Ronnie
Har samma. Är fullkomligt nöjd. Funkar ypperligt till klimatskärm och sadelöverdrag till vattenskoter.
 
  • Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om man inte vet var orter ligger (på kartan) så skall man inte skriva något tvärsäkert på listan om detta. För om Du kan skriva tvärsäkert om geografi du inte vet något om, hur skall jag då kunna lita på att det Du skriver tvärsäkert om beträffande träarbeten har mer verklighet bakom sig?

Men Du bevisar verkligen med inlägget ovan att Du inte kan någonting om den aktuella geografin, det ger jag Dig gärna rätt på!
Vänersborg och Trollhättan ligger båda i Västra Götaland (fd. Älvsborgs län). Vänersborg är residensstaden i Västra Götaland, med 24 000 innevånare. Trollhättan har 59 000.

Ingen av dessa orter förtjänar att räknas som "små hålor i Bohuslän". 2 av 3 helt fel, med andra ord.

Skriv (någorlunda) påläst eller skriv ödmjukt och fråga eller skriv inte är bra val.

Vi som läser listan och vill lära oss saker av den vill inte lära oss vad Du tror när det är helt galet.
Nu var det mer så att jag misstog mig vart Munkedal ligger, vilket definitivt är en håla. Trollhättan och Uddevalla har jag helt koll på.

Du har varit jätteduktig nu och kan klappa dig själv på axeln så kan vi kolla verktyg istället :)
 
  • Gilla
BengtH och 6 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Överraskade mig själv idag med något jag aldrig trodde att jag skulle göra...

... nämligen köpa en sådan här grunka.

[bild]

Jovisst, en klammerpistol hade jag tänkt köpa förr eller senare men definitivt inte en Meec Tools från Jula men nu står jag här och har precis provskjutit min nya klammerpistol. Hur kommer det sig?

Nyligen blev jag klar med stommarna till mina tre verktygs-/maskinhurtsar till arbetsbänken där jag spikade fast ryggstyckena med huggen dyckert i nerfrästa spår; plötsligt kändes det väldigt omodernt med tanke på att jag numera har tryckluft i verkstaden. Med ens var suget enormt stort.

När jag kollade priser på klammerpistoler visade det sig att de från välrenommerade tillverkare var dyrare än jag trodde och egentligen har jag gett mig själv köpstopp, så...
Dock hade Jula en för 349 kr (samma modell verkar finnas hos Duab för 269 kr) och då kunde jag inte längre hålla emot. Jag vill ju ha en klammerpistol! Kollade recensioner och de flesta var av typen "Den gör sitt jobb...". Okey...

Och nu har jag en. Vet dock inte hur nöjd jag är. Den är liten och nätt och skjuter klammer med 12,7 mm bredd och max 16 mm längd och när jag testar att skjuta klammer genom tremillimeters board blir det lite sisådär. Alla sitter inte skitsnyggt tycker jag men jag märker att resultatet beror en aning på hur noggrant jag håller pistolen när jag skjuter. Och då blir det lite tveksamt — tanken med ett verktyg av det hör slaget är ju att underlätta jobbet och öka arbetshastigheten.

Så här ser det ut:

[bild]

Det sitter helt ok men jag vill ha lite snyggare islag tycker jag.
Billigaste alternativet verkar vara en Dewalt för ca 1 600 kr (drygt tusenlappen på Amazon.se) som dessutom har ställbart djup för klammern, kanske får det bli en sådan istället och Jula:n får användas till plast och textil mm vilket den egentligen rekommenderas för. Trodde att den skulle klara relativt tunn board faktiskt. Men får ju erkänna ändå att jag gärna haft Jula:n när jag satte ångspärr själv i verkstaden.

Jaja, det var mitt verktygsinköp, dessvärre inte mycket att skryta över. :)
//Ronnie
Nu är väl den största vinsten att du har en hand ledig för att hålla fast sakerna :cool:
Jag köpte en elektrisk på Lidl. Funkar utmärkt för bakstycken på Ikea-möbler där man ändå inte ser de
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En till slang till dammsugaren. Denna ska jag ha mellan dammsugaren och Dust commandorn, sen ska jag ha den gröna släta slangen som följde med dammsugaren mellan Dust commandorn och verktyget/det jag ska dammsuga.
En Festool stävdammsugarslang i förpackning på bord, reservdel för dammsugaruppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
En till slang till dammsugaren. Denna ska jag ha mellan dammsugaren och Dust commandorn, sen ska jag ha den gröna släta slangen som följde med dammsugaren mellan Dust commandorn och verktyget/det jag ska dammsuga.
[bild]
Glädjen vi känner över en ny/till dammsugarslang är omvänt proportionell med våra fruars förvåning/uppgivenhet. ;)(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om man inte vet var orter ligger (på kartan) så skall man inte skriva något tvärsäkert på listan om detta. För om Du kan skriva tvärsäkert om geografi du inte vet något om, hur skall jag då kunna lita på att det Du skriver tvärsäkert om beträffande träarbeten har mer verklighet bakom sig?

Men Du bevisar verkligen med inlägget ovan att Du inte kan någonting om den aktuella geografin, det ger jag Dig gärna rätt på!
Vänersborg och Trollhättan ligger båda i Västra Götaland (fd. Älvsborgs län). Vänersborg är residensstaden i Västra Götaland, med 24 000 innevånare. Trollhättan har 59 000.

Ingen av dessa orter förtjänar att räknas som "små hålor i Bohuslän". 2 av 3 helt fel, med andra ord.

Skriv (någorlunda) påläst eller skriv ödmjukt och fråga eller skriv inte är bra val.

Vi som läser listan och vill lära oss saker av den vill inte lära oss vad Du tror när det är helt galet.
Fast Vänersborg är inte residensstad, det råkar vara Göteborg som är det... Men regionens politiska ledning sitter i Vänersborg men detär en annan historia
 
G gusvo085 skrev:
Fast Vänersborg är inte residensstad, det råkar vara Göteborg som är det... Men regionens politiska ledning sitter i Vänersborg men detär en annan historia
Regionhuvudstad låter ju nästan bättre.. ;)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Glädjen vi känner över en ny/till dammsugarslang är omvänt proportionell med våra fruars förvåning/uppgivenhet. ;)(y)
Haha, så är det verkligen. Min fästmö (skulle gift oss förra året om inte Corona slagit till) tycker jag är dum i huvudet som blir så glad över en dammsugarslang. Jag är också glad över att hon inte frågade vad den kostade:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Haha, så är det verkligen. Min fästmö (skulle gift oss förra året om inte Corona slagit till) tycker jag är dum i huvudet som blir så glad över en dammsugarslang. Jag är också glad över att hon inte frågade vad den kostade:rofl:
Jag tillhör också skaran som blir lycklig av dammsugarslang. Förutom de slangar jag använder har jag nog minst 50 m i reserv i förrådet :seenoevil:
Olika rullade dammsugarslangar i ett förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag tillhör också skaran som blir lycklig av dammsugarslang. Förutom de slangar jag använder har jag nog minst 50 m i reserv i förrådet :seenoevil:
[bild]
Dom behöver inte veta allt ;)
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Tänkt att det ska dyka upp någon beg skena på blocket, gör typ aldrig det, så jag bet ihop och beställde. :D

Ny köpt skena och tillbehör från Festool ligger på ett brunt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 10 till
  • Laddar…
Beställningen som varit restad sen innan jul kom nu, i två paket såklart. Ett till ett närliggande men obskyrt utlämningsställe, och ett ligger såklart på terminalen och väntar. Bjuder på en teaser, fortsättning följer...
Delvis öppnat paket som visar en glimt av en produkt med texten "FESTOOL" på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
AXS
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
[bild]

Fått hem nya klingor till kapsågen.

[länk]

Och samma men 40T.

Vet inte om det är bästa klingorna, men för 380:- för båda med frakt är jag inte allt för kräsen. Ska mest kapa reglar.

Min förra klinga fick kapa alla plåtdetaljer på nya stugan. Funkade över förväntan men ville inte kapa trä efter det. :surprised::D:cool:

Har du länk till båda eller är priset ändrat?
 
Dagens verktygsinköp? Ja, det var väl inte idag jag köpte dessa slipmaskiner utan det var före jul. Julklapp till mej själv!
Jag byggde också en "Flipcart" enligt Fisher's Shop.
 
  • Slipmaskiner monterade på en hembyggd, mobil 'Flipcart' i ett välordnat snickeri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hemmagjord trävagn med hjul, kallad "Flipcart", med en slipmaskin från Holzmann Maschinen och andra verktyg, i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
vanpire och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.