Jag har ingen isolering mellan poolväggen och teknik utrymmet.
Då kan värmen från pumpen lättare göra nytta och värma vattnet. Om det skulle bli ett längre strömavbrott så fryser inte pumpen heller.
Har funkat bra hos mig i fyra år nu.
 
  • Gilla
Tobzter och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Hur tjock isolering ska man bygga tekniklådan av ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Härligt tack för svar. 70cm lät som en bra höjd.står att tekniklådan ska stå 20cm undervatten nivån. Kan de stå ännu mer under vattennivån? Tekniklådan ska stå på långsidan av poolen va ja förstår.
Jag gav 1500 för tekniklådan förra året. Hade priset varit 2500 hade jag gjort den själv.
 
Tobzter
Nu är det beställt å ja bygger lådan själv, Frågan e som sagt hur tj isolering de behövs 50mm,80mm ,100mm
 
Tobzter Tobzter skrev:
Nu är det beställt å ja bygger lådan själv, Frågan e som sagt hur tj isolering de behövs 50mm,80mm ,100mm
Jag slarvade lite å svarade i fel mess.

Så tjock som möjligt. Håller dessutom bättre då den blir lite misshandlad under installation (iaf i mitt fall då jag har öppningen uppåt och har tvingats böja mig ner i lådan och stödja på kanterna)
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Nu är det beställt å ja bygger lådan själv, Frågan e som sagt hur tj isolering de behövs 50mm,80mm ,100mm
Ta så tjock du får plats med, det blir ju lättare att limma, mer stabilt och häller värmen bättre. Jag köpte 100 men kommer att få det jäkligtctajt i min lilla låda.

Ni andra som byggt med cellplast; hur skär/delar ni den utan att få miljarders småkulor på hela tomten? Jag vill inte köpa en sån värmekniv.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Ta så tjock du får plats med, det blir ju lättare att limma, mer stabilt och häller värmen bättre. Jag köpte 100 men kommer att få det jäkligtctajt i min lilla låda.

Ni andra som byggt med cellplast; hur skär/delar ni den utan att få miljarders småkulor på hela tomten? Jag vill inte köpa en sån värmekniv.
Rätt blad till sticksågen fungerar utmärkt.
Ett sticksågsblad för träbearbetning märkt med "BOSCH T 313 AW".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kesosmurf och 1 till
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Ta så tjock du får plats med, det blir ju lättare att limma, mer stabilt och häller värmen bättre. Jag köpte 100 men kommer att få det jäkligtctajt i min lilla låda.

Ni andra som byggt med cellplast; hur skär/delar ni den utan att få miljarders småkulor på hela tomten? Jag vill inte köpa en sån värmekniv.
La 38kvm cellplast i somras, körde bara med fogsvans, gick bra :D Hade en grovdamsugare bredvid samtidigt som jag sågade.
 
Ska montera min terasspool från Baltresto när det blivit varmare. Vad är bäst/skillnaden mellan EPS och XPS för teknikrummet. Ingång blir från sidan genom en lucka från redskapsskjulet.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Ska montera min terasspool från Baltresto när det blivit varmare. Vad är bäst/skillnaden mellan EPS och XPS för teknikrummet. Ingång blir från sidan genom en lucka från redskapsskjulet.
För ett teknikrum är XPS definitivt overkill, används mer när man gjuter platta och det finns behov för extra tryckhållfasthet.
 
Tobzter
Beställning till leverans 1 vecka och allt verkar med . Men jäklar vad paket de va vart som julafton och lite nervös med att få ihop allt :)
Flera ouppackade lådor och byggmaterial på en altan omgiven av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Dök upp ett frågetecken. får man ner poolen (pacific) i isoleringen när alla kopplingar sitter där dom ska ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Dök upp ett frågetecken. får man ner poolen (pacific) i isoleringen när alla kopplingar sitter där dom ska ?
Det går på den sexkantiga. Antar att det är liknande lutning på den du har. Kopplingarna sticker ut men inte mer än att det går att få i tunnan i efterhand. Även slangarna ska ju gå att montera innan, vilket förenklar en del (även om jag satte dit dom i efterhand).
 
Ja kopplingarna kan sitta där men inte slangarna för isoleringen under sitsen är ju liksom formad som ett valv vid nedre kopplingen så man inte kan lyfta upp shabraket om slangen sitter i.
 
Jag hade alla slangar monterade och det gick när man var ett par stycken, hade jag gjort om det hade jag dock fäst upp isoleringen under sitsen på själva tunnan och lyft i den samtidigt istället för att ha den på plats i förväg, det blev lite onödigt pilligt.
Kan vara skönt att skruva på slangarna innan så att man kan dra åt ordentligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.