Det är rätt enkelt att göra en egen lösning också.

Jag har samlat lite info på https://hanporten.se
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
...men det jag insett med detta miniprojekt är ju att lösningen för att tappa data via P1porten var ju egentligen sekundär.

Vinsten med HA/Influx/Grafana var ju mycket större än så eftersom jag plötsligt och väldigt enkelt har en fin lösning för loggning av data.

Vill man löda ska man förstås göra det, men det var ju oerhört smidigt att via Shellyn få in datan nästintill automagiskt i HA.
 
  • Gilla
RolfH
  • Laddar…
Jag har också letat efter en färdig lösning, men inte hittat något vettigt. Fick till slut tag på en sladd från smartmeterdashboard.nl. Den är RJ-11 till USB. Funkade efter att ha bytt den klantigt monterade RJ-11.
Nästa steg var att presentera data. Provade först med Domoticz, men det var obegripligt. Nästa steg blev att försöka få in data i Home Assistant. Kom till slut fram till att MQTT var metoden att få data in i HA.
Jag installerade en Raspberry Pie med Home Assistant i en Docker container. Hittade ett Python script som kunde läsa serieporten, tolka data och lägga in det i MQTT. Installerade MQTT i HA och fick till slut ordning på config i HA så att allt data kom in.
Allt data hamnar i en enda röra i HA. Alla värden kanske inte behövs, och jag behöver lista ut hur det kan grupperas och presenteras på ett bättre sätt, men, det funkar och var inte särskilt svårt när jag kom på hur man skulle göra.
Python scriptet och det som behöver läggas in i config för HA ligger på min blogg. https://bobororgog.com/2021/03/06/reading-smartmeter-p1-port/
 
  • Gilla
beow
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har sett trådarna där det byggs egna interface för att läsa data på P1-porten, men jag har inte riktigt tid med ett sådant projekt nu. Funderar därför på om det finns någon färdig produkt för detta som tillåter mig att spara data lokalt?

Mitt use-case är dessutom relativt tillfälligt - efter en större ombyggnad av elcentralerna här vill jag mäta hur lasten fördelar sig mellan faserna över dygnet. Jag uppfattar det som att elmätaren kan leverera sådan information (dvs ström per fas) med god upplösning?

Finns det någon färdig låda att köpa som spottar ur sig en dataström jag kan rita lite grafer ifrån, eller med en egen liten lagring som kan pollas?

Elevio är nätägare här men jag kan inte se att jag har någon ny statistik tillgänglig från dem efter mätarbytet, så det blir att lösa det själv.

Hej!

jag letar efter samma sak. Kanske ännu mer plug and play. Får gärna vara trådbunden eftersom serverskåpet är direkt under elmätaren. Antingen applösning där man kommer åt förbrukning i realtid genom moln, eller hade det räckt med en inbyggd http-server som presenterar datan.

Jag besitter ingen programmeringsskompetens tyvärr. Så gärna smidigt. Konstigt att det knappt går att hitta något vettigt, eller är det bara jag som letar på fel ställen?
 
Det som börjar bli en standardlösning är influxdb för själva datalagringen och grafana som presentationslager. Frågan är hur man ska läsa av datat och normalisera det. Jag har en lite större installation där jag använder Node-RED. I princip så ska man slippa att programmera men det är inte helt trivialt att förstå alla koncept och att koppla ihop det rätt.
 
  • Gilla
chrsal
  • Laddar…
Nä... hade gärna grejjat lite. Men det hinns tyvärr inte med just nu. Känns som att det borde explodera med produkter inom kort på marknaden. Men just nu är det magert.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Beställt direkt från Shelly. Verkar vara lite sega på leveransen men jag har fullt med andra projekt så det kanske är ok denna gång....
Hej Mathias,
hur gick med beställningen har det kommit fram, du beställde direkt från Shelly.
Har en fråga, vilket mått har de tre puckarna som följer med, hittade inget mått på deras hemsida. Ska också beställa därifrån.
 
  • Gilla
t0tt3
  • Laddar…
Lite gammal tråd men bara som ett tips till er som fortfarande följer denna tråden så har Tibber nu släppt en adapter som ska funka med P1-porten i de nya "svenska" elmätarna. För integration med andra system så har de även ett öppet API. https://tibber.com/se/store/produkt/pulse-p1
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Jag köpte en Shelly 3em. Out of the box integration med HomeAssistant och i HA så installerar en Influx databas sig själv och ovanpå det Grafana (som i bilden ovan). Att konfigurera Grafana för att visa lite mätare osv är inte skitsvårt även om syntaxen kanske inte är helt självförklarande.
 
DanielT123 DanielT123 skrev:
Man behöver inte programmera men det är en del konfiguration. Om man redan har OpenHAB (hemautomationsprogramvara) uppe och snurrar handlar det i princip bara om att knyta s.k. MQTT-topics med mätvärden mot "Items" i OpenHAB. När detta är gjort kan man grafa upp dem i Grafana och/eller använda elmätarvärdena till att styra olika saker i OpenHAB (t ex sätta belysningen röd om man drar mycket ström...)

Planen är att skriva ihop en mer detaljerad beskrivning så att man skall kunna göra ovanstående själv utan särskilt mycket förkunskaper.
Hej,
Funkar din lösning med Eon´s Landis Gyr E360 mätare?
 
Fn87 Fn87 skrev:
[länk]

Ytterligare ett alternativ. Tyvärr slut för tillfället men väldigt prisvärd och kör ESP home så rakt in i Home assistant...
Den tror jag på. Om den passar min mätare (Sagemcom T211 från Ellevio) skulle jag kunna tänka mig att flytta min Shelly 3EM till någon undermätning istället, tex bergvp eller poolen, alt lite tråkigare men nyttigare, ett par dräneringspumpar)

Tack för tipset.
 
  • Gilla
Fn87
  • Laddar…
Ett antal inlägg plus följdinlägg som stred mot §5 borttagna
/Mats
Moderator
 
MathiasS MathiasS skrev:
Den tror jag på. Om den passar min mätare (Sagemcom T211 från Ellevio) skulle jag kunna tänka mig att flytta min Shelly 3EM till någon undermätning istället, tex bergvp eller poolen, alt lite tråkigare men nyttigare, ett par dräneringspumpar)

Tack för tipset.
Detta ska funka med Ellevios mätare (jag jobbar där med just mätarbytesprojektet :)).
Tycker det är extra kul att koden är landneutral och du kan se allt som vi skickar ut på P1 även om den inte används i Nederländerna. Vad OBIS koderna betyder kan du enkelt lista ut med hjälp av google :)

Lite extra kul att Home Assistant har en energy modul numera där du kan peta in relevanta sensorer sedan.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Sitter också i Ellevios nät, ute efter färdig lösning för P1/HAN har idag Easee Equalizer, så behöver även en splitter, vart inne på homewizard och deras P1 meter, men tyvärr skickar dem ej till Sverige,
Någon som har förslag på liknande lösning samt splitter, och om möjligt även att få det presenterat i en app.
 
  • Vit Easee Equalizer för energihantering med indikatorlampa, sökande efter kompatibel P1-mätare och splitter.
  • Easee Equalizer och tillbehör inklusive splitter och mätare för elnät.
  • Svart Easee Equalizer för energihantering monterad på vit bakgrund.
  • Easee Equalizer för hushållselnätverk, en P1/HAN-lösning med splitter, för energistyrning.
  • Easee Equalizer, en enhet för energihushållning i hemmet, svart med indikatorljus.
  • Grå Easee Equalizer för smart energihantering i hemmet.
  • Easee Equalizer för elnätet för diskussion om smarta hem-lösningar och splitters.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.