GK100 GK100 skrev:
Den kan du lägga i en ny tråd "Värsta propagandan sen murens fall".
Jag ville se om artikeln hade någon substans.. Var därför jag la in den här.. ;)
 
A Anders_Nilsson skrev:
Just det, det rätta svaret är - trumvirvel - merjobb! Tänk att få erbjuda ett setvicepaket till alla villaägare där man byter jfb för 5000 kr fast pris, helst rotat. Och samtidigt kan göra en elöversyn för 5-10 tusen där man regelmässigt konstaterar att centralen behöver bytas och allt trådas om för ytterligare 50-100 tusen.

Och regeringen gläds för att den hårt drabbade elektrikerindustrin får mer jobb och lånen ökar.

Eller så ställer vi krav på att växekriktarna inte får släppa ut DC. Fast det vore väl för enkelt.

Jag är inte cynisk :rofl:.
Sen måste du ha ett speciellt skydd som sitter innan huvudbrytaren som sorterar ut DC. Den måste du ha och kostar endast 5000:- plus installation. Egentligen måste du ha en riktig elrenare som endast kostar runt 100000:- om du vill vara riktigt säker alltså...

Ja att bara kräva bättre växelriktare är inget bra förslag. Då kan man inte lura folk.
 
B Byggdjuret skrev:
Sen måste du ha ett speciellt skydd som sitter innan huvudbrytaren som sorterar ut DC. Den måste du ha och kostar endast 5000:- plus installation. Egentligen måste du ha en riktig elrenare som endast kostar runt 100000:- om du vill vara riktigt säker alltså...

Ja att bara kräva bättre växelriktare är inget bra förslag. Då kan man inte lura folk.
Det här får mig att återigen tänka på ett av millenniets hittills största bluffprodukter, det virvlade vattnet. Som sagt, när man har ett problem inom industrin där jag jobbar så brukar standardmetoden vara att bota det vid källan. Inte att dölja det nedströms.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
:crysmile:
 
Jag bytte en central och gamla tygkablar idag.
Föregående elektriker (?) hade kopplat in pannan via 20A automatsäkringar som matades enligt bilden.
Kan tillägga att huvudsäkringarna är på 16A. Ja jisses... :thinking: Gamla tygklädda kablar kopplade till 20A automatsäkringar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det här får mig att återigen tänka på ett av millenniets hittills största bluffprodukter, det virvlade vattnet. Som sagt, när man har ett problem inom industrin där jag jobbar så brukar standardmetoden vara att bota det vid källan. Inte att dölja det nedströms.
Va? Fungerar inte virvlande vatten va helt övertygad om det:p
 
E
B Byggdjuret skrev:
Va? Fungerar inte virvlande vatten va helt övertygad om det:p
Det är jättebra. Men effekterna är lite svårmätta bara.
 
Krokben
Hittade en lite spännande lösning i en gammal lada. Från kopplingsdosan så matades två lysrörsarmaturer samt ett gäng eluttag.
 
  • Äldre elektriska installationer i en lada med synliga kablar, kopplingsdosa och eluttag på en sliten trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att vara ett resultat av behörighetsreglerna - någon ville koppla in belysningen och dessa uttag men försökte gå runt kravet på behörighet genom att använda en behörighetsfri "lös" anslutningskabel. Jag ser heller ingenting som är förbjudet med själva lösningen, jag känner inte till någon förbud mot att sätta en stickpropp på en del av en fast installation bara det är väl utfört. Så allt är lagligt :)
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Krokben
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att vara ett resultat av behörighetsreglerna - någon ville koppla in belysningen och dessa uttag men försökte gå runt kravet på behörighet genom att använda en behörighetsfri "lös" anslutningskabel. Jag ser heller ingenting som är förbjudet med själva lösningen, jag känner inte till någon förbud mot att sätta en stickpropp på en del av en fast installation bara det är väl utfört. Så allt är lagligt :)
Ja säkerligen lagligt, men som jag sade "en spännande lösning". Det tjusigaste var ju också att det saknades strömbrytare till lysrören så stickproppen agerade "strömbrytare". Lysrören var seriekopplade med fas och nolla som sedan skarvades vidare till tre eluttag. :rofl:
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Om man betraktar ladan som en eldriven apparat, så är det väl ok även om man råkar sätta fast VU:t ( tillhörande den fasta installationen) med två skruvar på apparaten?
 
  • Gilla
Nirre
  • Laddar…
Har börjat göra vid hallen, och ska spackla väggarna.
Tar bort ett doslock och hittar detta.
el1.jpg
Ser inte direkt korrekt ut i mina ögon, men hur illa är det?
 
  • Wow
helder
  • Laddar…
Den tråden som sitter ihop med blåa tråden är en riktigt riktigt gammal tråd, den har passerat ”bäst före datumet) med flera årtionden.

Det är den absolut största risken.

Rör inte den i onödan, för risken är att isoleringen spricker å trillar bort så fort någon andas på tråden.

Att jorden (gulgrön) är oinkopplad beror troligen på att den är medragen ”bara för att”/förberett.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
Ja, det var det jag ville ha bekräftat.
All el ska vara uppdaterad och godkänd. Så elektrikern får ta och komma tillbaka och fixa helt enkelt.
 
Fairlane
Har du haft en elektriker där som har kopplat den gamla kabeln i en Wago?
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.