richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag har fått grym hjälp av både Norröna och Haglöfs, Haglöfs bytte en dragkedja gratis och Norröna lagade en reva i en dunjacka för typ 300 spänn, men det var ju självförvållat. De skickade lagningslappar gratis i alla fall.
Detta är en haglöfs, men outnorth gav hellre pengarna tillbaka, den var köpt på rea 2013 och jag frågade om det gick att laga den 1.5år senare.
Har även bytt ett par Haglöfs LIM regnbyxor som sprack i grenen första fjällvandringen, byttes på naturkompaniet (grenen var förstärkt på de nya jag fick).
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Fortsatt med färgborttagningen. Skönt att veta att man har ett dörrblad till att ta bort färgen på. Dörrblad upplagt på bockar med påbörjad färgborttagning i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrblad på blåa bockar i en verkstad med borttagen färg, verktyg och maskiner i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vitmålad dörr ligger på ett arbetsbord under färgborttagning i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrblad på arbetsbord med borttagen färg samt verktyg för färgborttagning i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christensen och 6 till
  • Laddar…
Vilket ”hästejobb” du gör, men det kommer bli fint när de blir nymålade. Men du bryter ju mot de regler som gäller i snickarboden. Det är ju fotoförbud där om man läser dörrskylten.....;)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Vilket ”hästejobb” du gör, men det kommer bli fint när de blir nymålade. Men du bryter ju mot de regler som gäller i snickarboden. Det är ju fotoförbud där om man läser dörrskylten.....;)
Gäller inte om barnvagnen står framför dörren ;)
 
R roli skrev:
Vilket ”hästejobb” du gör, men det kommer bli fint när de blir nymålade. Men du bryter ju mot de regler som gäller i snickarboden. Det är ju fotoförbud där om man läser dörrskylten.....;)
Aj fasen! O jag som var så ordentlig och inte fotade kärnkraftverket i Oskarshamn i helgen när vi körde förbi.
 
Fortsatt med dörren idag.

En träddörr under renovering ligger på ett arbetsbord med hyvel och värmepistol, visar skrapningsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar man se slutet på skrapningen.

Gammal trähyvel på en trädörr under reparation, rillorna och det nylagda mittspröjset syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rillorna var för tråkiga att skrapa så jag hittaden en liten hyvel till jobbet. Visste att den skulle vara bra att ha när jag budade hem den.

Renoverad dörr på arbetsbock i verkstad med skrapade rillor och nyinstallerat spröjs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Äntligen färdig.

Halvrenoverad träddörr i ett verkstadsrum med rillorna på plats, fastspänd på arbetsbockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann även pilla dit mittspröjset.

Renoverad träddörr med mittspröjs står i verkstadsmiljö, skrapad yta synlig, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad trädörr står i verkstad med påsatt mittspröjs och verktyg synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt såhär långt. Spröjset blev inte helt hundra men det får duga.
 
  • Gilla
JohnnyKeba och 15 till
  • Laddar…
Slipat lite och grovkapat skivan som limmades ihop i helgen.
Slipad träskiva på arbetsbänk med grovkapat ände, intill en Bosch-skena, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snart dags för bets och hårdvaxolja.
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Bordsfräs rev 3.1, det blev en insatsplatta från Kina. Den gamla hissmekanisman med en M6 skruv ( 1mm per varv) och en vinkelväxel duger ett tag till
Bordsfräs med insatsplatta, hissmekanism och vinkelväxel i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild] [bild] [bild]

Försöker svetsa lite. Befinner mig uppenbart på startsträckan av inlärningskurvan så jag ska nog inte släppa mitt ordinarie jobb riktigt än...

Inser också att jag behöver en till vinkelslip om jag ska göra sånt här, det är ju värdelöst att byta mellan kap- och slipskiva hela tiden.

Förresten, hur fasen kommer man åt att slipa i hörnet? Eller skiter man bara i det?
Stålborstrondell till skruvdragaren brukar kunna lösa små skavanker.
 
Det fick bli ett skåp till fräsjärnen också. Varje fräs sitter i en separat kloss som i förekommande fall år kantfräst med fräsen så blir det lättare att se vad det blir för resultat. Ibland kan man använda klossen för att justera in fräsen i bordet

Träskåp öppet med ordnade fräsjärn och klossar på hyllor i en verkstad, intill verktyg och dammutsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
kulle och 33 till
  • Laddar…
M
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Bordsfräs rev 3.1, det blev en insatsplatta från Kina. Den gamla hissmekanisman med en M6 skruv ( 1mm per varv) och en vinkelväxel duger ett tag till
[bild]
Insatsplattan ser gigantisk ut, är du nöjd med den? I många recensioner på amazon så klagar folk på att kinaplattorna är skeva och därför helt värdelösa. Har du länk till vilken du köpte?
Jag har en röd Meec fräs i mitt fräsbord v1.0 som har skruvhål på 68 x 105mm vilket jag inte lyckats hitta på någon insatsplatta till alls.
 
Plattan kommer från KKMoon via Wish.com, sök på Router insert plate. Ytan verkar svarvad och är rejält tjock, runt 9,5 mm. Såvitt jag kan se är den väl plan inom kanske någon tiondels mm
Plattan har håldelning 85x85, så det stod emellan att modda fräsen eller plattan. Jag gjorde nya hål i fräsen, även om det blev lite trångt vid höjdjusteringen
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Färg och gångjärn på plats, samt en bättre hållare för smågrejerna. Sista grejerna jag behöver för att bygga spänningsagget ligger på utlämningsstället. Om jag känner mig själv rätt kommer jag inte kunna hålla mig från att pilla fast det sista imorgon kväll.

[bild]
[bild]
Passar perfekt i hyllan bredvid de två skåpen med komponenter och annat junk!
[bild]
Tog mig tid jag inte hade på lunchen att mecka färdigt lådan till spänningsagget.
En svart el låda med vred och terminaler märkta med siffrorna 3, 3, 5, 12.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Gjorde några luffarschack till barnen. Enklast möjliga men kan hålla dem sysselsatta en stund Handgjort luffarschackspel i trä med nio spelfält och fem spelbrickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Nu är båda dörrbladen till altandörren färdigskrapade, skönt det.
Färdigskrapade trädörrblad till altandörr, hoplagda på arbetsbänk för att jämföra spröjs, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lade ihop bladen för att kolla hur spröjsen stämde med varandra.
Utifrån:
Renoverade trädörrblad till altandörr med nyputsade glas och synliga spröjs, halvoljat och placerat på verkstadsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innifrån:
Nyrenoverade altandörrblad med synliga spröjs, ihoplagda på ett verkstadsbord för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan halvoljade jag ytterbladet, plyfan sög i sig massor.
Ett nyskrapat och halvoljat dörrblad till en altandörr med synliga spröjs, vilande på ett arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.