C _Claes_ skrev:
Tack för era svar!



Var har jag skrivit att jag ville ha det så billigt som möjligt? Jag begränsade renoveringen till att sätta en täckskiva för att köket var fräscht, men det är inte samma sak som att be hantverkarna göra snabbast möjliga, slarviga och fula lösning för att det ska bli billigt.

Nej, jag tog en närmre titt och det såg inte ut som att de satt ihop. De är inte målade heller eftersom täckskivan ovan också är i högblank folie. Vill ha det så billigt som möjligt under förutsättning att det blir snyggt och fackmannamässigt gjort. Och när en situation uppstår när beslut måste fattas som eventuellt innebär merkostnad förväntar jag mig att arbetsledaren ringer mig och frågar. Hade alla gånger betalat för en arbetsdag extra för att slippa kablar i skåpen. Och med en list inne i skåpet tappar man ju lite utrymme.

Om du läser mitt inlägg igen så var placering ovanpå skåpen en frågeställning. Huvudsaken är att dragningen inte skulle vara synlig.

Dessutom sticker det nu upp en massa skruvar i skåpen pga att fel skruvhuvuden använts(?), eller snarare för att han gjort ett lapptäcke istället för att använda endast en enda 60 cm djup täckskiva som jag köpt och lämnat i lägenheten (maxdjupet är 55 cm).

[bild]

Läxan är väl att man får övervaka arbetet mer noggrant nästa gång.
Det skulle vara intressant att höra hur du själv skulle ha dragit kablarna och om det reńt av hade varit möjligt att göra så.
 
M Mobile94 skrev:
Hej, jag hade dött om någon hade gjort så i mitt kök. Är elektriker och jag hade aldrig gjort en sådan dragning. Sista jag gjorde en sådan installation tog jag fram handöverfräsen och fräste spår i täckskivan och drog kablarna i spåret.

Visar en bild på hur baksidan på täckskivan såg ut. Blev kanon och alla inblandade nöjda och glada.

.[bild]
Hade aldrig förutsatt att en elektriker skulle varken ha med sig en fräs till mig, eller kunna hantera en.. nu måste jag ju faktiskt fråga de som brukar vara här hehe.

Skiljer normalt på varje arbetsområde, men det är såklart att de överlappar ibland med snickarjobb, vvs, el osv.

(i vissa väggar måste man ju fräsa in slangar! )
 
Redigerat:
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Det skulle vara intressant att höra hur du själv skulle ha dragit kablarna och om det reńt av hade varit möjligt att göra så.
Jag är ingen elektriker, men hade önskat att dom gjort som Mobile94 visade i sitt inlägg, med downlights som har mindre kontakter som får plats ovanför skivan samt förlängningssladdar till dem.
 
Redigerat:
C _Claes_ skrev:
Jag är ingen elektriker, men hade önskat att dom gjort som Mobile94 visade i sitt inlägg, med downlights som har mindre kontakter som får plats ovanför skivan samt förlängningssladdar till dem.
En elektriker löser många olika problem varje dag och montera spotlight i ett kök kanske inte hör till vanligheterna men jag hade nog lagt en list mot väggen.

Hade du beställt downlights med mindre kontakter?
 
K
J Landroid skrev:
Nej, inte om kablarna ligger löst inne i skåpet.
Är det ett krav att sätta fast 24v kabel?
 
Är själv elektriker och blir mörkrädd när jag ser denna klåpares sätt att fixa kabeldragningen.
När man sätter spottar under överskåp så finns det som oftast förfrästa skivor att köpa. Är den inte förfräst så fräser man ett spår och klipper bort dom där jävla kontakterna. Kopplar ihop dom i spåret man fräst. På detta vis får man en lite kabel upp på ett ställe där man också lägger trafon.

Sen dom där jävla skruvarna som snickarna satt. Man vill ju kräkas vilken nolla. Ingen yrkesstolthet alls.

Kan nästa tänka mig att detta är gjort i en större stad?

Hoppas du får hem bättre hantverkare nästa gång du vill ha hjälp.
 
  • Gilla
Lalizita och 2 till
  • Laddar…
P
janwide janwide skrev:
Det största felet som hantverkaren gjort är att inte kolla hur kunden vill ha det (och att inte sätta en täcklist).
Njae, hantverkaren gjorde rätt som frågade sin arbetsledare hur han skulla göra. Det var arbetsledaren som underlät att vidarebefordra frågan till TS.
 
P
K Kortling skrev:
Är det ett krav att sätta fast 24v kabel?
Om man har någon som helst känsla för estetik så är det ett krav.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
0 0sthyvel skrev:
Är själv elektriker och blir mörkrädd när jag ser denna klåpares sätt att fixa kabeldragningen.
När man sätter spottar under överskåp så finns det som oftast förfrästa skivor att köpa. Är den inte förfräst så fräser man ett spår och klipper bort dom där jävla kontakterna. Kopplar ihop dom i spåret man fräst. På detta vis får man en lite kabel upp på ett ställe där man också lägger trafon.

Sen dom där jävla skruvarna som snickarna satt. Man vill ju kräkas vilken nolla. Ingen yrkesstolthet alls.

Kan nästa tänka mig att detta är gjort i en större stad?

Hoppas du får hem bättre hantverkare nästa gång du vill ha hjälp.
Tack så mycket för dina synpunkter. Japp, i Stockholm såklart :)
 
H
C _Claes_ skrev:
Jag fick tyvärr ingen rådgivning om andra bra alternativ, bara infon att de varken kunde koppla IKEA:s Omlopp LED-spottar eller LED-skena till väggströmbryraren. Så de bad mig välja något annat om jag skulle koppla till den, och jag valde de tunna Malmbergs som de plockade ut utan invändningar eller förslag på andra produkter.

Edit: fasen vad retligt, IKEA:s Omlopp har ju betydligt mindre kontakter:

[bild]
De hade ju kunnat montera ett vägguttag kopplat efter strömbrytaren och då hade det funkat med diverse stickproppsanslutna drivdon t.ex. ikeas?
 
Min lösning blev så här under mina överskåp,
Bild 1) Gjorde en täckskiva i mdf, tog upp hålför spottar och fräste spår för kabeln på ovansidan

Bild 2) Kabel upp bakom skåpen, fanss utrymme för det. Annars hade jag fått lägga rör (väggen ska kaklas så då kommer springan ihörnet att försvinna :cool:)

Bild 3) Skåpen sitter inte kloss mot taket så detblev ett schuko uttag i väggen där drivern ansluts
Passbitar och ett hål med dosfräs T80 så att detgår att byta driver och sätta ett doslock som täcker hålet

Är elektrikermen inte snickare
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nu såg jag den här härvan bakom köksfläkten. Jisses, så här kan man väl inte lämna det? :thinking:

Oorganiserade elektriska kablar och sladdar bakom en köksfläkt i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
sunqan och 3 till
  • Laddar…
C _Claes_ skrev:
Nu såg jag den här härvan bakom köksfläkten. Jisses, så här kan man väl inte lämna det? :thinking:

[bild]
Efter att ha sett dina andra bilder är jag inte förvånad. Skicka bilden till arbetsledaren och fråga.
Är så glad att jag hittat bra hantverkare som jag använder varje gång. Man får boka dom i tid för de är oftast fullbokade kommande månader, men det är det värt. Sen brukar jag försöka ta ledigt eller jobba hemifrån för att direkt kunna diskutera frågor som uppstår samt kolla så de löser problemen på ett sätt som jag tycker är ok. När man läser trådar som denna och ser bilderna så inser jag att det är väl värt den tiden. Dessutom kan man hjälpa dom och bära material. De har ofta bra hjälp av två extra händer.
 
  • Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Tycker det ser förjävligt ut och hade aldrig nöjt mig med det där. Är 100% på TS sida här. Om det så tar 2 extra dagar så hade dom fått ta det för att göra ett snyggare jobb.

Edit: Om det så innebär att montera ner hela köket
Exakt. Det är därför jag inte anlitar hantverkare. Utförandekvaliten är allt för ofta under all kritik.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C _Claes_ skrev:
Nu såg jag den här härvan bakom köksfläkten. Jisses, så här kan man väl inte lämna det? :thinking:

[bild]
Tyvärr är det som sagt inget ess du fått tag i. Ledningarna behöver ju fixeras. Jag tycker du ska kräva att man gör om även det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.