Hej!

Elpriset skjuter i höjden, kärnkraftverk på kärnkraftverk läggs ned till stort jubel.

Hela tiden får vi nuförtiden köpa koleldad el från Polen, eller själva starta oljeeldade kraftverk för vår elproduktion.

Undrar då - nu när vi har gett oss bara den på att köra smutsig elproduktion, vore inte ett dieselaggregat det billigaste?

Varje villaägare skaffar ett eget aggregat, diesel så går att köra på billig rapsolja.

Inga dyra nättransientavgifter, inga hundramilsledningar med stora transmissionsförluster.

Dessutom kan värmen från aggregatet värma huset.

Närproducerat, dom bönder som kan producera rapsolja borde detta väl vara en självklarhet?

Borde väl inte heller straffbeskattas om det sker lite i smyg.

Mycket snart rasar även vårt elnät, mycket beroende på att mycket lite investeras i detta samt då den explosionsartade befolkningsökningen med miljoner nya medborgare på kort tid.

Diskutera gärna för och emot, ser själv i utlandet att varje hyreshus eller gated community av rang som självklarhet har ett reservkraftverk som automatstartar vid elnätsavbrott.
 
Redigerat:
#el
  • Gilla
Bredlast
  • Laddar…
S SWIN skrev:
Hej!

Elpriset skjuter i höjden, kärnkraftverk på kärnkraftverk läggs ned till stort jubel.

Hela tiden får vi nuförtiden köpa koleldad el från Polen, eller själva starta oljeeldade kraftverk för vår elproduktion.

Undrar då - nu när vi har gett oss bara den på att köra smutsig elproduktion, vore inte ett dieselaggregat det billigaste?

Varje villaägare skaffar ett eget aggregat, diesel så går att köra på billig rapsolja.

Inga dyra nättransientavgifter, inga hundramilsledningar med stora transmissionsförluster.

Dessutom kan värmen från aggregatet värma huset.

Närproducerat, dom bönder som kan producera rapsolja borde detta väl vara en självklarhet?

Borde väl inte heller straffbeskattas om det sker lite i smyg.

Mycket snart rasar även vårt elnät, mycket beroende på att mycket lite investeras i detta samt då den explosionsartade befolkningsökningen med miljoner nya medborgare på kort tid.

Diskutera gärna för och emot, ser själv i utlandet att varje hyreshus eller gated community av rang som självklarhet har ett reservkraftverk som automatstartar vid elnätsavbrott.
Svårt med ironi på nätet. För det är det väl?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Du kan väl skaffa ett elverk som klarar av att försörja hela huset och prova att köra den 24/7 och sedan återkomma med vad det kostade?
 
  • Haha
  • Gilla
Bredlast och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Effektfaktorn imponerar inte precis.Så jag står över.

Staffan
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
Självklart går det att leva off-grid, massor med sommarhus gör det redan. Men vill man göra det i en vanlig villa då får man anstränga sig, och det lär inte bli billigare. men det finns ju folk som avslutar fjärrvärmen för att den blivit för dyr trots bekvämligheten, så det finns ju gränser för vad som går att ta ut av kunder.
 
  • Gilla
Bredlast
  • Laddar…
R
S SWIN skrev:
Hej!

Elpriset skjuter i höjden, kärnkraftverk på kärnkraftverk läggs ned till stort jubel.

Hela tiden får vi nuförtiden köpa koleldad el från Polen, eller själva starta oljeeldade kraftverk för vår elproduktion.

Undrar då - nu när vi har gett oss bara den på att köra smutsig elproduktion, vore inte ett dieselaggregat det billigaste?

Varje villaägare skaffar ett eget aggregat, diesel så går att köra på billig rapsolja.

Inga dyra nättransientavgifter, inga hundramilsledningar med stora transmissionsförluster.

Dessutom kan värmen från aggregatet värma huset.

Närproducerat, dom bönder som kan producera rapsolja borde detta väl vara en självklarhet?

Borde väl inte heller straffbeskattas om det sker lite i smyg.

Mycket snart rasar även vårt elnät, mycket beroende på att mycket lite investeras i detta samt då den explosionsartade befolkningsökningen med miljoner nya medborgare på kort tid.

Diskutera gärna för och emot, ser själv i utlandet att varje hyreshus eller gated community av rang som självklarhet har ett reservkraftverk som automatstartar vid elnätsavbrott.
Det låter mest som ditt inlägg är en del i någon agenda kring svensk energiproduktion, och inte ett inlägg som ska reda ut om det är vettigt för privatpersoner att förbränna olja som ersättning till traditionellt elabonnemang. Den delen är dessutom svår att ta på allvar med de onyanserade, raljerande, och i många delar felaktiga argument som du framför.

Men men, är det vettigt för privatpersoner att skaffa dieselaggregat för att producera sin egen el? Kort svar, nej. Det verkar inte alls vettigt. En liter eldningsolja kostar ca 10:- och innehåller ca 10kWh energi. Så med 100% effektivitet betalar man alltså 1:- per kWh. D.v.s. redan där högre än vad de flesta betalar idag (om man inte gör av med extremt lite el och nätavgiften är en ovanligt stor del av den totala kostnaden).

100% effektivitet är ju bara att glömma. Vid optimal belastning når ett litet aggregat som vi talar om här kanske 40%. Behövs mer eller mindre ström sjunker effektiviteten direkt. Men säg 30% i snitt. nu är vi uppe i 3.30:- per kWh.

Det går förstås att återvinna en del av värmen, men bara den tiden på året när det behövs. Säg att du kan höja effektiviteten till i snitt 40% över året (även om jag tror att det är väldigt optimistiskt. Då landar vi i ett pris på 2.50:- kWh.

Till detta kommer ju inköp och installation av aggregatet som ska räknas av under ett antal år.

Nej, du sammanfattar användningsområdet rätt bra i slutet av ditt inlägg (utan att verka förstå det själv), reservkraft.

Jag reserverar mig för att siffrorna inte är helt exakta. Jag orkade verkligen inte lägga speciellt mycket tid på att motbevisa den här idén :)
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
S SWIN skrev:
Hej!

Elpriset skjuter i höjden, kärnkraftverk på kärnkraftverk läggs ned till stort jubel.

Hela tiden får vi nuförtiden köpa koleldad el från Polen, eller själva starta oljeeldade kraftverk för vår elproduktion.

Undrar då - nu när vi har gett oss bara den på att köra smutsig elproduktion, vore inte ett dieselaggregat det billigaste?

Varje villaägare skaffar ett eget aggregat, diesel så går att köra på billig rapsolja.

Inga dyra nättransientavgifter, inga hundramilsledningar med stora transmissionsförluster.

Dessutom kan värmen från aggregatet värma huset.

Närproducerat, dom bönder som kan producera rapsolja borde detta väl vara en självklarhet?

Borde väl inte heller straffbeskattas om det sker lite i smyg.

Mycket snart rasar även vårt elnät, mycket beroende på att mycket lite investeras i detta samt då den explosionsartade befolkningsökningen med miljoner nya medborgare på kort tid.

Diskutera gärna för och emot, ser själv i utlandet att varje hyreshus eller gated community av rang som självklarhet har ett reservkraftverk som automatstartar vid elnätsavbrott.
Du skriver att vi hela tiden får köpa kolel från Polen, vad grundar du det på?
Jag skulle vilja påstå att det ytterst sällan kommer någon el från Polen men däremot köper och säljer vi mycket till Norge samt importerar stundtals från Danmark när det blåser ordentligt.
Här kan du följa vart strömmen kommer ifrån och vart den förbrukas.
https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/
Du kan även se historisk förbrukning.
Ps
Och att man har reservkraft i dom länder där man har svaga elnät med avbrott i tid och otid kanske inte är så konstigt. I vårt land är det, tack och lov, ganska ovanligt med oplanerade längre avbrott i strömförsörjningen. Själv har jag haft 1 på ca 10 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Lite osorterade tankar i ämnet. Finns ju inga enkla svar eller poänger här.

Om man har solceller som levererar tillräckligt varma halvan av året och tar till vara spillvärmen från generatorn på vintern, då blir det billigare drift. Även om om oljan kommer från macken är det billigare än att ha elabonnemang. Dock hög investeringskostnad.

Den faktor som väldigt få tar hänsyn till i en sådan här diskussion är beteendeförändringen hos den som gör sig omaket att lära sig allt man behöver veta för att bygga upp ödrift och sedan investerar de pengar och det arbete som behövs.

Det brukar sluta med att ens förbrukning minskar till hälften eller tredjedelen av vad som går åt när alla behov går att tillgodose från det allmänna nätet. I och för sig går det att tänka sig grisrika människor som lyfter luren och anlitar en firma att sätta upp ett system som levererar lika mycket som går åt i dag utan en enda gnutta engagemang. Alla vi andra dras med i projektet och optimerar allt. Handlar inte om fanatism eller esketism. Det är bara roligt.

Istället för att investera för 15000 kWh som hushållet bränner nu (exempel ur luften) kan det räcka med 5-7 tusen. Dieselgeneratorn kommer förmodligen bara behövas ett par timmar per dag för att leverera den el som behövs. Problemet då är att spillvärmen inte räcker för att värma huset fullt ut när elen är tillgodosedd. Kan behöva ved eller pellets som komplement.

För att se vad man kan vinna(eller för all del förlora) så bör kostnaden man i dag betalar jämföras med vad det kostar att generera hälften av den förbrukningen i ödrift. Då ser kalkylen mycket bättre ut. Kan låta orimligt men jag har gjort resan och påstår att det är realistiskt.

Det kan till och med bli miljövänligt. Om hushållet driva av en mix med solceller, solfångare och en dieselgenerator som kapar toppar och levererar värme på vintern. Då är det bara dieseln som skall jämföras med växthusgaserna från den el som man annars köpt från nätet.

Anta att man klarar en säsong med 300 liter.
300 liter är ca 240 kilo. Varje kilo diesel som bränns upp blir ungefär tre kilo co2. Under tonnet om antagandet stämmer. Den som orkar kan även ta hänsyn till att oljan från macken innehåller 7% vegetabilisk olja.

Nu jobba.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
R
findus42 findus42 skrev:
Även om om oljan kommer från macken är det billigare än att ha elabonnemang
Ursäkta men hur räknar du nu? Med 100% verkningsgrad så betalar du 1.50:- per kWh i det fallet. Hur är det billigare än att ta elen via ett elabonnemang?

Och då har vi som sagt inte tagit hänsyn till verkningsgraden som garanterat kommer att bli långt från 100%.
 
Inresol höll på med pelletsdrivet stirlingmotoriserat elverk.... men lyckades tydligen inge vidare.

https://vuef.se/inresol-i-konkurs/

Sånt kanske skulle kunnat närma sig TS tanke?
 
Jag tittar alltid på nedersta raden på räkningen och dividerar med antalet kWh. Även om de påstår att en kWh kostar 40 öre så betalar jag mer än 2 kronor. Så har det varit sedan 1900 talet.
Ur en Wispergen får man ca 1 kWh el och ca 6 kWh värme per liter olja. Synd att tillverkningen lagts ner av just den generatorn. Enda jag sett med Sterlingmotor.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
För att se vad man kan vinna(eller för all del förlora) så bör kostnaden man i dag betalar jämföras med vad det kostar att generera hälften av den förbrukningen i ödrift.
Varför det? En dieselgenerator är knappast någon förutsättning för att halvera sin elförbrukning (om man nu kan det).

findus42 findus42 skrev:
Jag tittar alltid på nedersta raden på räkningen och dividerar med antalet kWh. Även om de påstår att en kWh kostar 40 öre så betalar jag mer än 2 kronor.
Nackdelen med det sättet att räkna är ju att kWh-priset då stiger med minskad förbrukning.
 
R
findus42 findus42 skrev:
Jag tittar alltid på nedersta raden på räkningen och dividerar med antalet kWh. Även om de påstår att en kWh kostar 40 öre så betalar jag mer än 2 kronor. Så har det varit sedan 1900 talet.
Ur en Wispergen får man ca 1 kWh el och ca 6 kWh värme per liter olja. Synd att tillverkningen lagts ner av just den generatorn. Enda jag sett med Sterlingmotor.

Mvh Findus
Så den generatorn har 10% verkningsgrad till el. Sammanlagt 70% är ju bra, men de månader på året när det behövs lite, eller ingen, uppvärmning blir det inte så roligt.

Visst blir den totala elkostnaden betydligt högre än 40 öre, något annat har jag inte påstått. Undrade bara hur du räknade när du tyckte att det blev billigare med att tanka en dieselgenerator på macken.

Snittpriset är 1.50/kWh för Sveriges elkunder (mitt snittpris för 2020 blev 125 öre med 20A säkring) Om du betalar över 2 kronor per kWh så förbrukar du extremt lite ström, eller bör du se över dina avtal.

Din exempelgenerator ger under optimala förhållanden 70% effektivitet, d.v.s. 210 öre per kWh. Så fort du måste tillverka el med den men inte behöver värmen så blir det 1500 öre/kWh.
 
P Plutus skrev:
Självklart går det att leva off-grid, massor med sommarhus gör det redan. Men vill man göra det i en vanlig villa då får man anstränga sig, och det lär inte bli billigare. men det finns ju folk som avslutar fjärrvärmen för att den blivit för dyr trots bekvämligheten, så det finns ju gränser för vad som går att ta ut av kunder.
Nej med el finns det inte gränser för priset (om vi pratar under 5kr/kWh) för du måste ha el. Värme kan man ersätta med kamin men vill man kliva utur medeltiden måste man ha el. Så konkurrensen är obefintlig. Och den stora risken är ju att nätavgifterna skjuter i höjden till flera kronor vid hård belastning. Tyskland har ju fått erfara vad Energiewende innebär.

Men de flesta dieselaggregat på marknaden är avsedda endast för intermittent drift. För kontinuerlig drift krävs en motor som är gjord för detta, typ stationär motor eller marinmotor. Och även de bästa stora verken kommer kanske upp i 30% verkningsgrad för el, sedan 60% till för värme, så det blir dyra kWh.

So RoAd har nog de facto rätt, glöm ett eget elverk. Solceller med backupbatteri är mer lovande men på vintern krävs det enorma arealer solceller så det är ekonomiskt orealistiskt.
 
R RoAd skrev:
de månader på året när det behövs lite, eller ingen, uppvärmning
Då får man el från sina solceller.

Det är en självklar poäng att värmebehov sammanfaller med att behöva el från generatorn.

Mvh Findus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.