Har räknat på det.
Ska man ha styrka som grönfri så blir det samma pris.
Så köpte själv 2 dunkar grönfri o en spruta.
Drog över taket förra året o allt typ borta nu.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P rickys skrev:
Har räknat på det.
Ska man ha styrka som grönfri så blir det samma pris.
Så köpte själv 2 dunkar grönfri o en spruta.
Drog över taket förra året o allt typ borta nu.
Hur räknade du då?
Brukslösning kostar 10 respektive 24 kronor för litern om man går på den ekvationen.
 
Nu e det ju länge sedan jag köpte,lite andra priser.
jag köpte 2 st 5 litersdunkar med spruta för 999 kr på nätet (grönfri)

idag kostar en liter
Bensaltensid 495 + frakt
blandar man den till 2% som grönfri så för man ut 25 l för 495kr + frakt

finns grönfri 5l för 550 kr ibland billigare som man får ut 25 l på.

så blanda själv är lite billigare
 
finns kanske billigare
Bensaltensid någon annan stans.länka gärna då :)
 
5 liter BSS kostar 1695 och ger 150 liter brukslösning.
5liter GF kostar 599 och ger 25 liter brukslösning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ska man sopa spola eller högtryckstvätta av mozsan som finns först eller är det bara att lägga på medel och vänta?
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
5 liter BSS kostar 1695 och ger 150 liter brukslösning.
5liter GF kostar 599 och ger 25 liter brukslösning.
oki men får du samma styrka 2% på brukslösningen.
köper gärna billigare nästa gång,men vill ha lika stark lösning som grönfri då den funkar super.
 
nino nino skrev:
Ska man sopa spola eller högtryckstvätta av mozsan som finns först eller är det bara att lägga på medel och vänta?
Ta en piasavakvast och sopa bort mossan först. Allt enl Gert Strand som säljer Bensaltensid.
Inte högtryckstvätt, såvida du inte ska behandla taket efteråt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ska man sopa spola eller högtryckstvätta av mozsan som finns först eller är det bara att lägga på medel och vänta?
Mossan bör du ta bort före du lägger på medlet, annars tar det väldigt lång tid innan den försvinner. Hur du sedan tar bort den är upp till dig. Jag brukar plocka eller riva bort den med en träpinne. När allt är löst spolar jag sedan taket med en slang för att bli av med det mesta (om det inte finns något kraftigt regnväder på ingående). Där efter påför jag medlet, se dock till att det inte finns någon prognos på regn det närmsta dygnet.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mögeltvätten verkar mer utspädd än grön fri (SDS anger <2.5% för biltemas, 5-15% för Jape).

Borde själv applicera i sommar, men funderar på enligt vilken metod.
Bor i ett enplanshus med källare så har en bit upp till takfoten på sina ställen, ungefär 1:4 i taklutning.
Har man chans att göra detta från marken eller borde man upp på taket?
(Högtryckstvätt från Bosch finns)

EDIT: 1:2 måste det bli.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnnysgrabb och 1 till
  • Laddar…
Massa olika Hur mycke späder ni Biltemas
För å få effekt
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mögeltvätten verkar mer utspädd än grön fri (SDS anger <2.5% för biltemas, 5-15% för Jape).

Borde själv applicera i sommar, men funderar på enligt vilken metod.
Bor i ett enplanshus med källare så har en bit upp till takfoten på sina ställen, ungefär 1:4 i taklutning.
Har man chans att göra detta från marken eller borde man upp på taket?
(Högtryckstvätt från Bosch finns)

EDIT: 1:2 måste det bli.
Fulstop finns väl för utläggning med högtryckstvätt, det funderar jag själv på...
Drygaste känns ju som det är att sopa bort mossan först, har trall nedanför på hälften.
Tror jag lägger ut plast eller liknande som får agera uppsamlare
 
engs
13th Marine 13th Marine skrev:
5-15% för Jape
Hur sjutton kan man inte speca bättre än så vad man verkligen får när man köper? Så svårt är det inte att blanda två-tre flytande komponenter till betydligt bättre noggrannhet.

Såpa brukar ha ett väldigt spann på koncentrationen, men antagit det beror på att det är en naturprodukt på ett annat sätt än detta är.

Har säkert nämnt det i tråden redan men första gången jag la på bensaltensid så skrapade jag det värsta med en träpinne. La på bensaltensid med en sån där tryckspruta man har på ryggen. La en tunn hinna bara så det inte rinner av. Men lutningen på taket är inte värre än man gå ganska tryggt.

Efter några år började jag se lite påväxt så la på igen men då i god tid så jag behövde inte skrapa nått.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nino nino skrev:
Fulstop finns väl för utläggning med högtryckstvätt, det funderar jag själv på...
Drygaste känns ju som det är att sopa bort mossan först, har trall nedanför på hälften.
Tror jag lägger ut plast eller liknande som får agera uppsamlare
Får se hur långt man kan spruta bara, får köra ett "torrtest" med min Bosch, fattade du om det var brukslösning eller koncentrat man skulle köra i sprutan då?
För egen del har inte mossan fått fäste än, utan det är lavar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.