Polaren Per Polaren Per skrev:
Hej Simon! Jag skulle vilja lägga exakt likadant golv (utseendemässigt) som du lagt, tycker det var väldigt fint på dina bilder. Vet du om Bjelin har något golv idag som motsvarar det golv du la då?
Hej!
Nej jag har ingen aning. Men det borde vara lätt att forska sig fram på Google. Finns väl ganska många artiklar om det också numer?
 
S SimonZ skrev:
Hej!
Nej jag har ingen aning. Men det borde vara lätt att forska sig fram på Google. Finns väl ganska många artiklar om det också numer?
Hej,
Hur har det gått med golvet sista åren?
 
N nybyggarn3 skrev:
Hej,
Hur har det gått med golvet sista åren?
Hej!

Golvet är fortfarande väldigt vackert. Och det har klarat sig bra även i köket trots småbarn (som förvisso inte är så små längre). Till det sämre hör att jag har två-tre lamellsläpp som jag inte brytt mig om att göra något åt.

Simon
 
S SimonZ skrev:
Hej!

Golvet är fortfarande väldigt vackert. Och det har klarat sig bra även i köket trots småbarn (som förvisso inte är så små längre). Till det sämre hör att jag har två-tre lamellsläpp som jag inte brytt mig om att göra något åt.

Simon
Tack för svar. Kul att det fortfarande är fint. Kan du förklara exakt vad ett lamellsläpp innebär. Är det klickfogar som gett upp? Och hur skulle du åtgärda problemet om du orkade?
 
Vet inte exakt vilket lager som släppt. Jag fick hjälp att åtgärda det förra gången det skedde.
 
  • Tröskel mellan laminatgolv och en svart dörrmatta i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på trägolv med misstänkt lagerfel eller skada på en plankas yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SimonZ skrev:
Vet inte exakt vilket lager som släppt. Jag fick hjälp att åtgärda det förra gången det skedde.
Tack för informationen. Har du någon uppfattning om hur felen åtgärdas?

Ytan ser ju fantastiskt fin ut, trots att jag tycker mig skymta en hallmatta? Hur ofta skulle du säga att golvet behöver oljas?
 
M MartinTR skrev:
Tack för ditt svar Triplex. Jag undrar också hur stabilt undergolvet måste vara. Eftersom det blir fler skarvar än med parkettplankor så är jag lite orolig att det blir problem om undergolvet sviktar lite. Jag har en självbärande parkett (Tarkett rutbräda 23mm) att bygga på, Det knakar och sviktar lite och jag har börjat med att skruva fast varje bräda i reglarna. Det blir bättre men det är definitivt inte helt stumt. Jag vill görna undvika merarbetet med att förstärka reglar och byta gamla parketten mot golvspån.
Har samma fråga. Någon som kan svara?
 
Jag pratade med Bjelin idag då jag hade några frågor.

Lamellsläpp
De säger att de nu tillverkar golvet själva och inte längre har problem med lamellsläpp. Vidare sades att de tidigare "trade:ade" golv, dvs köpte av tillverkare och sålde till slutkund.

Fris
Tvärt emot vad som nämns tidigare i tråden har Bjelin inget emot att man lägger fris och det har heller ingen inverkan på garantin(förutsatt att man följer instruktionerna). De kanske har ändrat inställning sedan de startade egen tillverkning.

Kök
Att ställa köket ovanpå sker på din egen risk och kan häva garantin om skador senare uppstår som kan härledas till belastningen. Rådet var att bara lägga en bit under socklarna.

Leveranstid
I Bjelins fabrik i Kroatien råder det nu "problem" och det rör sig om just om tillverkningen av fiskbensparketten. Av den anledningen tar man inte emot några beställningar ö h t, varken från privatpersoner eller ÅF.
Det finns inget beräknat datum när tillverkningen kan tänkas komma igång igen. Efter lite lirkande gissade representanten på 2-3 månader men det skall absolut tas med en nypa salt då det rörde sig just om en inofficiell gissning.


Det som verkligen skulle berika denna tråden, vore om någon som har golvet/produkten _efter_ att Bjoorn blev Bjelin kan tänka sig att lämna lite feedback! Enligt tekniska supporten är kvalitén något helt annat sedan man startade med egen tillverkning. Givetvis glömde jag fråga när övergången ägde rum.
 
  • Gilla
HKJ
  • Laddar…
Jag lade ca 50kvm Bjelin Halmstad för ungefär 1 år sedan i vardagsrum, sovrum och kök i min lägenhet. Det som har återstått har varit en del av hallen, ca 6kvm. Valde att avvakta med den under tiden jag renoverade resten av lägenheten.

Nu tänkte jag beställa de sista ~6kvm för att färdigställa golvet (och lägenheten) då jag pga byte av jobb kommer bli tvungen att sälja lägenheten i slutet av sommaren. Vart inte helt nöjd när jag nu såg att Bjelin inte tar emot några nya beställningar alls, och de inte heller kan ge något besked om hur lång leveranstiden kan tänkas vara...

Blir väldigt spännande hur jag ska lösa detta. Iskallt vänta in och hoppas på att Bjelin kommer kunna leverera fiskbensparkett till sommaren, eller försöka på någon annan abrovink. Är inte sugen på att lägga ett annat golv i hallen när absolut hela resten av lägenheten består av Bjelin Halmstad...
 
Skyldig Skyldig skrev:
I Bjelins fabrik i Kroatien råder det nu "problem" och det rör sig om just om tillverkningen av fiskbensparketten. Av den anledningen tar man inte emot några beställningar ö h t, varken från privatpersoner eller ÅF.
Det finns inget beräknat datum när tillverkningen kan tänkas komma igång igen. Efter lite lirkande gissade representanten på 2-3 månader men det skall absolut tas med en nypa salt då det rörde sig just om en inofficiell gissning.
2-3 månader innan produktion skulle komma igång så det rimligtvis är 3-5 månader till att man som kund kan förvänta sig att få golv levererat (antar att det redan ligger en del gamla beställningar etc), eller 2-3 månader innan det skulle kunna vara leveransklart?
 
Jag plöjde igenom denna tråd för ca ett år sedan när jag skulle välja golv till kåken. Gick t.o.m. så långt att jag beställde hem prover från Bejlin. Jag valde tillslut att lägga ett "riktigt" parkettgolv av massiv ekstav vilket jag nu är väldigt glad för.

Prismässigt, förutsatt att man gör jobbet själv, tror jag inte att det skiljer nämnvärt. Jag betalade 500 kvm för staven, en dryg hundring för lim och kanske 75 kr för slipning och hårdvax. Då har jag inte en enda kvist på mina 110 kvm. Finns betydligt billigare alternativ om man kan tänka sig en mer rustik känsla.

Jag limmade mina golv, vilket är lite pyssligt och väldigt kladdigt. Att det skulle gå väldigt mycket snabbare att lägga ett klickgolv har jag svårt att se. En stor del av tiden går ändå åt till finliret med fris och listband, vilket knappast går fortare med klick. Sen tillkommer givetvis slipning och behandling av ett riktigt golv. Jag gjorde det själv vilket var rätt drygt. Finns det möjlighet till rotavdrag, och om man känner till någon firma man litar på, skulle jag definitivt lejt bort den delen.

Mitt förslag är att åtminstone överväga att göra det på riktigt. Då slipper ni dessutom vänta på att Kroaterna ska få tummen ut.
 
@PP: Ingen aning och han var ganska vag så jag tog det med en stor nypa salt.

@Nyggarn3: Jag håller med dig, ett riktigt parkettgolv är så klart det mest åtråvärda och den stora tiden går inte åt att spika dyckert utan att planera, mäta, rita, kapa, fräsa, göra om etc. Jag föredrar 2k lack och då säger den golvläggaren jag använt tidigare att jag får räkna med 2000kr/m2 för riktig parkett. Spikat, slipat och lackat. Han kanske inte är billigast men gör riktigt bra och seriöst jobb av det jag har sett. Vår bedömning är att det inte är läge för ett sådant golv, i denna kåken. Så en sniklösning skulle då kunna vara att köpa Bjelin till bra pris och lägga in det själv. Ett vant öga kommer givetvis omedelbart se att golvet inte är slipat och lackat i en helhet utan varje stav för sig men det är ändå ett någorlunda tjusigt golv.
 
Skyldig Skyldig skrev:
@PP: Ingen aning och han var ganska vag så jag tog det med en stor nypa salt.

@Nyggarn3: Jag håller med dig, ett riktigt parkettgolv är så klart det mest åtråvärda och den stora tiden går inte åt att spika dyckert utan att planera, mäta, rita, kapa, fräsa, göra om etc. Jag föredrar 2k lack och då säger den golvläggaren jag använt tidigare att jag får räkna med 2000kr/m2 för riktig parkett. Spikat, slipat och lackat. Han kanske inte är billigast men gör riktigt bra och seriöst jobb av det jag har sett. Vår bedömning är att det inte är läge för ett sådant golv, i denna kåken. Så en sniklösning skulle då kunna vara att köpa Bjelin till bra pris och lägga in det själv. Ett vant öga kommer givetvis omedelbart se att golvet inte är slipat och lackat i en helhet utan varje stav för sig men det är ändå ett någorlunda tjusigt golv.
2000 tkr kvm kan nog stämma om du tar in ett proffs som lägger rubbet. Jag förstår att det känns svettigt. Det jag menar att du ska överväga är om du inte lika gärna kan lägga ett riktigt golv själv, eventuellt leja bort slipning och lackning. Klara du allt pyssel med att lägga fiskbensklick, med fris, skulle jag vilja påstå att du kan lägga ett riktigt parkettgolv. Det gjorde iaf jag helt utan erfarenhet och det blev skitbra.
 
Skyldig Skyldig skrev:
@PP: Ingen aning och han var ganska vag så jag tog det med en stor nypa salt.

@Nyggarn3: Jag håller med dig, ett riktigt parkettgolv är så klart det mest åtråvärda och den stora tiden går inte åt att spika dyckert utan att planera, mäta, rita, kapa, fräsa, göra om etc. Jag föredrar 2k lack och då säger den golvläggaren jag använt tidigare att jag får räkna med 2000kr/m2 för riktig parkett. Spikat, slipat och lackat. Han kanske inte är billigast men gör riktigt bra och seriöst jobb av det jag har sett. Vår bedömning är att det inte är läge för ett sådant golv, i denna kåken. Så en sniklösning skulle då kunna vara att köpa Bjelin till bra pris och lägga in det själv. Ett vant öga kommer givetvis omedelbart se att golvet inte är slipat och lackat i en helhet utan varje stav för sig men det är ändå ett någorlunda tjusigt golv.
Sen ska du givetvis skita i eventuella vana ögon. Det är husägarens fötter och skalle som ska njuta av golven.
 
Hej
Har kikat en del på bjelins fiskbensparkett som jag är sugen på att lägga i vardagsrummet. Ni som har lagt detta golv, vad tycker ni om det? Är ni nöjda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.