TRJBerg TRJBerg skrev:
Det vet vi ju inte - dvs att det skulle ha varit en nödlösning.
När en firma inte är villig att utföra en reparation/jobb, men en privatperson ändå "lyckas laga" det är det med största sannolikhet vad en yrkesman skulle anse vara "en nödlösning" (alternativt ekonomiskt omotiverat) och därmed inte samma sak som att felet faktiskt är åtgärdat.

Om en firma utför en reparation (på en panna de betraktar som uttjänt) och pannan går sönder igen en vecka senare (och nu kanske öht inte går att laga) borde de då inte avgått kunden från reparation redan första gången?

Jag vet vad jag skulle föredragit iaf.
 
Staffans2000
Violina Violina skrev:
Då har den passerat sin förväntade livslängd med 5-10 år, inte konstigt att firman säger att du behöver köpa en ny!
Det där med förväntade livslängder, är något försäkringsbolagen använder sig av, när ersättning skall betalas ut. Det har alltså inte mycket att göra med den verkliga livslängden. I mitt kök, står ett 21 år gammalt kylskåp. utanför fönstret, en 23 år gammal bil. Båda fungerar felfritt, trots att deras så kallade tekniska livslängd överskridits.

En drivkraft för hantverkaren att rekommendera kunden att köpa nytt istället för att reparera, är just deras ohemula prispåslag. Så istället för att ta tillvara kundens intresse, tar de tillvara sina egna. På kundens bekostnad.

Staffan
 
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jag förstår vad @Violina är ute efter.

Hade jag haft en hantverkare hemma och kikat på min värmepump så hade jag uppskattat om denne sagt:
"Kompressorn är död, vi kan byta den för 25tkr, men då maskinen är 15år gammal är det så mycket annat som också kan gå sönder i närtid, vi rekommenderar att istället lägga pengarna på ett byte till en ny maskin men det är ditt val".
Då tycker jag man agerat professionellt och gett kunden valmöjligheten.

(Men hade de gjort sagt "den behöver bytas ut" när det räcker med en reperation för 1000kr hade jag blivit sur.)
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Bra miljötänk.Kylskåpet drar mycket mer el Ett nytt sparar nog in sig på några år.Samma med bilen,smutsar ner mer än en ny.Håller med dig,bilen sparar ju aldrig in sig om man byter till en ny.Jag har oftast försökt laga åt kunderna om det har gått.Är ju problem med alla dessa nya blandare-kranar,toaletter,var hitta reservdelar till dem.Jag har kört FMM o har-haft reservdelarna i bilen,samma till IFÖ-IDO toaletter En kvatiletsblandare håller nog lika länge som din bil..Men Bilen gick ju också på "knäna" med alla rördelar o allt som var med.Inte åkte jag iväg och hämta delar,dom fanns i bilen..
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror jag förstår vad @Violina är ute efter.

Hade jag haft en hantverkare hemma och kikat på min värmepump så hade jag uppskattat om denne sagt:
"Kompressorn är död, vi kan byta den för 25tkr, men då maskinen är 15år gammal är det så mycket annat som också kan gå sönder i närtid, vi rekommenderar att istället lägga pengarna på ett byte till en ny maskin men det är ditt val".
Då tycker jag man agerat professionellt och gett kunden valmöjligheten.

(Men hade de gjort sagt "den behöver bytas ut" när det räcker med en reperation för 1000kr hade jag blivit sur.)
Japp, du fattar precis vad det är jag vill få sagt. Bara för att det faktiskt går att laga något betyder inte det att det är den bästa lösningen för kunden (eller ens en lösning hantverkaren är villig att stå för)
 
R
kashieda kashieda skrev:
Och det är fortfarande inte marginalerna i sig, utan att vissa väljer att inte vara öppna med hur mycket mer kunden får betala än vid eget inköp.
Det är inte hantverkarens uppgift att tala om att materialet "kan" ha ett lägre pris nån annan stans.

Lite får faktiskt en konsument svara för själv.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Och schampoot och balsam köps hos hårproduktsgrossisten för 20:- flaskan (inkl fika) men när ditt hår tvättas står det "Schampoo - 180:-" på fakturan
Och jag har snaggat mig själv sedan -84...
 
Lite fredagskvällstrams :oops: :
Frågan var ju Finns det rörmokare som rörmokar?

Då kan man väl också fråga Finns det åklagare som lagar åk?
 
  • Gilla
  • Haha
Tom_And och 2 till
  • Laddar…
Hehe. Finns det skogsägare som säger "skog"?
 
  • Gilla
  • Haha
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rörmokaren84 skrev:
Det är inte hantverkarens uppgift att tala om att materialet "kan" ha ett lägre pris nån annan stans.

Lite får faktiskt en konsument svara för själv.
Nu är det sällan frågan om fall där kan finnas billigare material som är frågan, utan fall där det är snudd på omöjligt att hitta ett högre pris. Eluttag som normalt kostat 100 kr som säljs för 400 kr, värmepumpen som tråden startade med där firman vill ha ett rejält påslag (20' ?) etc. Dessutom så får man ju ofta priset först när fakturan kommer.
Och om man som kund gör jobbet och tar reda på vettiga priser innan så är man en idiotkund som ska bli svartlistad...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är det sällan frågan om fall där kan finnas billigare material som är frågan, utan fall där det är snudd på omöjligt att hitta ett högre pris. Eluttag som normalt kostat 100 kr som säljs för 400 kr, värmepumpen som tråden startade med där firman vill ha ett rejält påslag (20' ?) etc. Dessutom så får man ju ofta priset först när fakturan kommer.
Och om man som kund gör jobbet och tar reda på vettiga priser innan så är man en idiotkund som ska bli svartlistad...
Anser du att firman ska sälja värmepumpen för netto plus moms utan marginal på pumpen, eller vadå?

20000, helt okey. Hade kunnat vara 30000 också. Allt beror på den fina rabatten.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Fairlane
R Rörmokaren84 skrev:
Anser du att firman ska sälja värmepumpen för netto plus moms utan marginal på pumpen, eller vadå?

20000, helt okey. Hade kunnat vara 30000 också. Allt beror på den fina rabatten.
Den fina rabatten... Jag talar alltså om 20' över vad jag själv kan köpa pumpen för, utan någon fin rabatt...
Om rabatten är så fin borde de kunna sälja den till TS för ungefär samma pris som han själv kan köpa den för, alternativt låta TS köpa den.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Staffans2000
R Rörmokaren84 skrev:
Anser du att firman ska sälja värmepumpen för netto plus moms utan marginal på pumpen, eller vadå?

20000, helt okey. Hade kunnat vara 30000 också. Allt beror på den fina rabatten.
Det är ju helt groteskt! "Helt okay". För vem? Räkmackesurfaren eller kunden. I den verkliga världen behöver många människor jobba en månad eller mer, bara för att täcka upp för din vinst på pumpen. När väl din ballong exploderar, kommer du att slå dig.

Staffan
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Den fina rabatten... Jag talar alltså om 20' över vad jag själv kan köpa pumpen för, utan någon fin rabatt...
Om rabatten är så fin borde de kunna sälja den till TS för ungefär samma pris som han själv kan köpa den för, alternativt låta TS köpa den.
Aldrig påtalat att kunden inte får eller kan köpa själv. Men ska de gå via en montör, kostar de mer. Bittert kanske men sant
 
R
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är ju helt groteskt! "Helt okay". För vem? Räkmackesurfaren eller kunden. I den verkliga världen behöver många människor jobba en månad eller mer, bara för att täcka upp för din vinst på pumpen. När väl din ballong exploderar, kommer du att slå dig.

Staffan
Klart man måste jobba för dina inköp. Gäller alla (y)
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.