Jag har naturligtvis läst på samfällighetslagen efter det här, och enligt den behövs 1-3 ledamöter i en styrelse. Vi kan alltså krympa den. (Efter ändring av stadgarna). För att ändra dessa krävs 2/3 majoritet på en stämma, inget krav finns på fler stämmor el dyl.

Visst vill jag styra upp det här utan att blanda in syssloman. Även jag skulle ju behöva betala en sådan...

Ja, tidigare kassör lånade ut en stor summa personligen för att kunna betala räkningarna. Ingen riktig balansräkning fanns att tillgå vid årsstämman där detta syntes, tvärtom visades att det fanns pengar i kassan. (Att detta var lånade pengar påtalade jag dock.)

Frågan om ansvarsfrihet blir ju lite känslig, jag menar vi ska ju ändå vara fortsatt grannar och kunna prata med varandra. Därför fick de ansvarsfrihet.

Vad gäller ekonomin finns inte mycket att spara på, förutom elräkningen. Förre ordförandens fru har en elbil som laddas i garaget på samfällighetens bekostnad!
 
  • Wow
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Vojne vojne. Har styrelsen i en samfällighet gjort åtgärder som inte godkänts av stämma kan de bli betalningsskyldiga - kassören kan alltså få stå för kulorna alldeles själv. Ordförandens frus el får inte belasta samfälligheten - det är otillbörligt favoriserande av delägare.
Att kalla till stämma är det enda rätta och beskriv situationen i kallelsen med alla fakta enklusive kassörens lån och "fruns" elräkning. (Här kanske ni kan skönstaxera elkostnaden och få ut lite kulor till kassören?)
Ni måste komma in ett konstruktivt läge och då måste allt upp på bordet. Möjligen skall ni som många BRF har, ha en utomstående ordförande med skinn på näsan och lagkunskap.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jag skulle helt sonika stänga av elen, eventuell lampor på om det går att ordna med gruppindelning.
Har ni negativt saldo som ska betalas, ska alla betala in sin del av skulden som extra inbetalning.

Det ska bli tydligt för alla att ni befinner er i en kris och att ni behöver öka intäkter för att behålla servicenivån.
 
  • Gilla
mejeriet och 7 till
  • Laddar…
Njae, de hade mandat att påbörja renoveringen men inte överskrida föreningens tillgångar. Sen hade de en byggfirma här på löpande räkning, och kunde inte sluta mitt i. Det var strax innan jag flyttade hit.

Sen är det ju det där med att jag vill inte göra min granne till fiende som gör att jag inte tänker driva på om någon ersättning för alla fel de gjort tidigare. Däremot ska allt ställas tillrätta nu, och visst kommer korten upp på borden.

Det där med elen stör mig dock mycket. Några hade motorvärmare och därför har de på en tidigare stämma kommit fram till att det var orättvist att en skulle betala (för elbil) men inte de andra. Så då betalar ingen, även om uttaget är rejält olika. Hur kan man göra här för att kunna använda elen i garagen fritt till ”smågrejer” men att låta ”storförbrukare” betala sin andel? Visst går det med individuella elmätare, men finns det någon enkel regel man kan sätta upp?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är nog en god inställning att inte gräva för mycket i det gamla. Det skulle säkerligen kosta mer än det smakar och blir lätt något man gör för att någon inte ska komma undan trots att samfälligheten inte kommer att tjäna på att bråka om det.

Att lösa frågan med elbilsladdning framåtsyftande är dock svårare än man kan tro. Normalt är det något som inte ryms i anläggningsbeslutet för gemensamhetsanläggningen, så det korta svaret är: tyvärr, det är inget samfälligheten kan eller får lösa.

Jag ska leta reda på någon tråd om det. Vi hade en aktiv väldigt nyligen.
 
  • Gilla
Berndtan och 2 till
  • Laddar…
Om samfälligheten i sitt ändamål har garage kan man nog få in motorvärmare och elbilsladdning i detta. Det finns ju enkla mätare som sätts i eluttag som mäter elåtgång (svårare om man har trefas) men det går. Gör en plan som hanterar problemen som presenteras på extrastämma. Misstänker att den största löpande kostnaden är elen i garaget som varje användare får betala själv hädanefter. Gör en avbetalningsplan på skulden. Gör en underhållsplan som finansieras på lång sikt. Snacka med några delägare (kanske främst kassören) om att delta i styrelsen så det är klart till stämman.
Ni behöver ju bara höja med en hundralapp i månaden för att få in 13 000 kronor per år plus minskade kostnader för elen så har ni betalat skulden och kan börja bygga en underhållsfond. Någon gång måste ni ju renovera garagen - det är faktiskt inskrivet i samfällighetslagen §19 att föreningen ska ha en finansierad underhållsplan.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag misstänker att elbilsladdningen sker i ett vanlig teluttag och då torde det inte vara ett problem - el ska ju finnas i ett garage.
 
harry73
E Eklunda skrev:
el ska ju finnas i ett garage.
Inte om man inte har pengar till det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E Eklunda skrev:
Jag misstänker att elbilsladdningen sker i ett vanlig teluttag och då torde det inte vara ett problem - el ska ju finnas i ett garage.
Det är som sagt ett rätt stort problem. Som vanligt funkar det bra när någon enstaka gör något som systemet inte är byggt för, men blir det många funkar det sämre.

Sen är väl TS samfällighet ganska typisk i att ingen vill betala mer imorgon än vad de gjorde igår, så hur man skulle kunna byta huvudledningar, säkra upp och förse anläggningen med någon form av lastbalansering utan att det drar iväg kostnadsmässigt övergår i alla fall mitt förstånd. Och då har vi inte berört att det med största sannolikhet ligger utanför vad samfälligheten är inrättad för att göra.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Men nu är det väl inte frågan om att alla ska ladda sina bilar med jättelaster utan att en bil använder ett vanligt eluttag vilket ju också är en möjlighet för alla andra eftersom motorvärmare tydligen är vanligt. Håller helt med om att investeringar i speciell laddutrustning inte kan ingå i Samfällighetens ändamål.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Cheesen
TS kan ju ta upp frågan med föreningen om att det kommer en ny "elladdningsbilslag" som påbjuder samtliga flerfamiljsfastigheter att anordna elbilsladdning. Det är väl inte ett färdigt beslut ännu pga corona men utredningen var klar i typ våras... Vet att det drunknade i coronanyhetsflödet men våran förra bostadsrättsförening har tydligen snappat upp detta och påbörjade visst arbetet redan i somras.
Det kan ju vara värt att kolla upp så det inte kommer som veckans överraskning.
 
Unikt namn
E Eklunda skrev:
Men nu är det väl inte frågan om att alla ska ladda sina bilar med jättelaster utan att en bil använder ett vanligt eluttag vilket ju också är en möjlighet för alla andra eftersom motorvärmare tydligen är vanligt. Håller helt med om att investeringar i speciell laddutrustning inte kan ingå i Samfällighetens ändamål.
En fråga är väl om kollektivet vill sponsra en medlem med gratis drivmedel eller om var och en ska stå för sitt.
Om det är en medelbilist så handlar det om 1500mil * 2KW * ~1,5kr = 9-10k om året.
Dvs nästan en tusenlapp per medlem.

Skönt för gratistankaren men sticker nog i ögonen hos resten....
 
  • Gilla
mejeriet och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om det är en medelbilist så handlar det om 1500mil * 2KW * ~1,5kr = 9-10k om året.
Kalkylatorn i mitt Windows säger 4,500 kr
Skärmdump av Windows-kalkylator visar beräkningen 1500 gånger 2 gånger 1,5 med resultatet 4500.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.