Nytt staket av trästolpar och nät längs en vägkant med lantlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Traktor som håller i ett nystan av staket vid en grusväg med ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av ett staket med en stolpsträckverktyg framför en traktor, avsett att hålla hundar och barn säkert inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satt upp staket längs vägen så hundar och barn håller sig inne.
 
  • Gilla
Naturliv och 4 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
[bild] [bild] [bild]
Satt upp staket längs vägen så hundar och barn håller sig inne.
Och vad skall det hålla ute?
 
Fick ett infall idag och gjorde en rocket stove av några riktigt rostiga u-balkar som legat och skräpat i flera år. Den är ca 75cm hög.

MdCaoP5.jpeg

e4zaDBA.jpeg

gnLEsQZ.jpeg

mgdTHvV.jpeg

nQAgdOr.jpeg

8HQptnc.jpeg

oJC4hu7.jpeg

Första observationerna är att luckan är onödig. Drar bättre utan lucka, röker mera med luckan fast. Men det röker till och från ändå med luckan öppen, vilket säger mig att färbränningen inte är komplett hela tiden. Skulle man lägga en fläkt till luftintaget skulle man säkert få luft så det räcker. Funderar om man skulle ha gjort en frisklufts ingång på baksidan så det kan introducera friskluft rakt in i rökgaserna för att få komplett förbränning av rökgaserna.

Ser denna lite som en experimentplattform.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Och vad skall det hålla ute?
Försäljare och jehovas vittnen.
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Svingat yxan. Nu kan jag mappa höjdskillnaderna där huset ska stå så jag vet bättre hur mycket som behöver schaktas.
Yxa med träskaft lutad mot en stubbe med träspån, omgivet av pallar och virke i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Blev klar med en skärbräda idag, alm och ram i "rökt" ek. Handgjord skärbräda i alm med mörkbrun "rökt" ekram på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 16 till
  • Laddar…
En rejäl bit färsk björk i svarven. Fick sätta upp lite skydd eftersom det stänker när ämnet snurrar.
En björkstock som bearbetas i en blå träbearbetningssvarv med skyddsplast runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även hyveln fick en regnrock.
Svarvverkstad med björkträ på svarven och spån på golvet, skyddshölje över hyveln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsidan färdig.
Björkstock i en svarv med spån och skyddsplast, insidan och utsidan bearbetade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insidan färdig. Nu får den torka i ett halvår, blir lite oval men spricker förhoppningsvis inte. Sen ska den svarvas färdig, så tunn som jag vågar.
Färsk björkstock i en svarv omgiven av träspån efter bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket att städa blir det. Gäller att göra det direkt för att inte svarven ska rosta av all fukten.
Svarvad björkskål på svarv med spån och hyvelskydd i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 18 till
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
En rejäl bit färsk björk i svarven. Fick sätta upp lite skydd eftersom det stänker när ämnet snurrar.
[bild]

Även hyveln fick en regnrock.
[bild]

Utsidan färdig.
[bild]

Insidan färdig. Nu får den torka i ett halvår, blir lite oval men spricker förhoppningsvis inte. Sen ska den svarvas färdig, så tunn som jag vågar.
[bild]

Mycket att städa blir det. Gäller att göra det direkt för att inte svarven ska rosta av all fukten.
[bild]
Vad har du för stativ till svarven?
 
Detta är en föregångare till den välkända gröna från Lennartsfors. Stativet är original extrautrustning. Hade tur när jag köpte att det ingick.
 
Hur torkar du skålen? Knappast liggande öppet på ett varmt element gissar jag. Brukar dina björkalster klara torkning, eller är det en lyckträff när de gör det?
 
Klär med underlagspapp på baksidan, såhär.

Objekt inslaget i underlagspapp för torkning, förstärkt med blå tejpremsor, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen ut i trädgårdskjulet. Kallt och fuktigt. Efter ett halvår in i stugvärmen.

Har ett antal ämnen på gång och när jag kikat på dom ser det bra ut. Har dock inte svarvat färdigt nån än.

Har hört att 10 CM björk funkar att torka försiktigt, tjockare spricker gärna. Och som alltid ska man ta bort kärnan, det är där sprickorna alltid börjar.
Försvarvar man torkar det mycket bättre.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Hur torkar du skålen? Knappast liggande öppet på ett varmt element gissar jag. Brukar dina björkalster klara torkning, eller är det en lyckträff när de gör det?
J Jan271 skrev:
En rejäl bit färsk björk i svarven. Fick sätta upp lite skydd eftersom det stänker när ämnet snurrar.
[bild]

Även hyveln fick en regnrock.
[bild]

Utsidan färdig.
[bild]

Insidan färdig. Nu får den torka i ett halvår, blir lite oval men spricker förhoppningsvis inte. Sen ska den svarvas färdig, så tunn som jag vågar.
[bild]

Mycket att städa blir det. Gäller att göra det direkt för att inte svarven ska rosta av all fukten.
[bild]
Det där kan ju bli en riktigt fin skål. Jag har torkat alster som jag svarvat i färskt virke. Jag har provat diverse metoder med torkning men med en så stor skål som denna kräver ju lite omsorg. Jag har provat att torka genom att låta ämnet vara inbäddat i det spånet som blivit vid svarvningen. Då brukar dom torka jämnt och lagom långsamt. Det har oftast funkat bra (fast det är klart att det emellanåt blivit lite att stoppa i kaminen ;)) Det gäller också att röra om i spånet lite då och då så det inte möglar för mycket. Fast allt är en balansgång. Ser fram emot att se den färdiga skålen en dag :D
Lycka till!
/T
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Det där kan ju bli en riktigt fin skål. Jag har torkat alster som jag svarvat i färskt virke. Jag har provat diverse metoder med torkning men med en så stor skål som denna kräver ju lite omsorg. Jag har provat att torka genom att låta ämnet vara inbäddat i det spånet som blivit vid svarvningen. Då brukar dom torka jämnt och lagom långsamt. Det har oftast funkat bra (fast det är klart att det emellanåt blivit lite att stoppa i kaminen ;)) Det gäller också att röra om i spånet lite då och då så det inte möglar för mycket. Fast allt är en balansgång. Ser fram emot att se den färdiga skålen en dag :D
Lycka till!
/T
Återkommer till hösten. Har även ett antal ämnen svarvade av björk som legat i svart sopsäck och möglat och ruttnat. Fina mönster i dom.

Och stor skål, denna du :
Person som håller en stor svarvad träskål av björk med synliga mönster, sitter på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
J Jan271 skrev:
Återkommer till hösten. Har även ett antal ämnen svarvade av björk som legat i svart sopsäck och möglat och ruttnat. Fina mönster i dom.

Och stor skål, denna du :
[bild]
Det var ett bra tips på att få mönster i trät. Tack. Måste prova :)

Ja, Åke Landström är ju en nestor. Dock inte alla som har utrustning att svarva så stora saker, och inte har virke till det heller...
 
Modifierade kaminen med ett friskluftsintag på sidan, gjorde verkligen skillnad, nu brinner den väldigt rent

Bdl4LfS.jpg
 
  • Gilla
beqen och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.