Trä är ett levande material som ändrar tjocklek efter luftfuktigheten, dvs årstiderna. Om man skulle skjuta in skivan dikt an mot panelen på senvåren (då vi normalt har lägst luftfuktighet) och sedan limma mot stommarna så skulle panelen flytta på stommarna på hösten.
Ovanpå alltihop så skulle jag tycka att det skulle vara oroligt med panel bakom skivan. Vad händer om någon panelbräda blir skadad och behöver bytas ut? Hur gör man när man tröttnar på panelen och vill ha målat? Egentligen inte så bra med panel bakom.
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
Väggen bakom bänkskivan är problemet.
Oavsett om väggen är rak eller inte borde du foga med mjukfog i spontspåret mellan panelbrädorna.
Ett bättre sätt hade varit att först montera bänkskivan med mjukfog mot bakomliggande vägg (OSB eller plyfa?) och sedan sätta panelbrädorna med avslut några mm ovanför bakkantlisten, kanske med en liten fasad kant nertill.
/Bernt
 
  • Gilla
ceno och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
J jonko skrev:
Hade du sett till att väggen var rak så hade det inte varit ett problem, kan inte se att leverantören av bänkskivan ansvarar för det.
Det beror på vad man avtalat. Naturligtvis kan man tillverka en bänkskiva som passar även här. I absolut minsta fall borde de som mätte informerat ts i förväg om att resultatet kommer bli så här.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mats-S
SidanKaos SidanKaos skrev:
Får försöka gilla springan istället.
Gör en fog med ljusgrå våt-silikon om du inte vill lägga ner jobb på att sätta om panelen. Även då måste du foga för att undvika att det kommer in massa skräp bakom skivan. Kan du inte foga snyggt och jämnt, så låt någon som kan göra det, finns inget värre avslut på stenskivor än fula amatörfogningar :) Alternativt träna på fogningen innan du gör det skarpt.
 
Dålig kommunikation, självklart skall måtanpassat passa. Som här med lite krokig panel så blir det ju inte lätt, då är det ju självklart att en seriös kunnig leverantör förklarar hur det blir och vad man kan göra.

Men som ofta har kunden inget att säga till om utan får det som entreprenören behagar att leverera.
 
Är inte det här ett klassiskt exempel på förväntningar vs kommunikation? För bänkskivetillverkaren är det här säkert helt självklart, medan det för kunden, som ju varken är bänkskive-expert eller snickare, blir dåligt.

Kommunikation är A och O. Det går aldrig vara för övertydlig.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Anser att allt är rätt levererat. Felet är att det inte är 90 grader mellan vägg och bänkskåp.
Det kan vara väggen men kolla bänkskivan, är den i våg.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, jag har vänner som beställt bänkskiva i något kompositmaterial, där var väggen inte helt rak, så skivan anpassades utifrån detta.
Klart en bänkskiva kan anpassas efter det, men ijte ett stänkskydd, eller ja det går men tror inte det väger upp för den ekonomiska delen
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
 
Ett förslag är att höja bänkskivan i framkant och få den att sluta någorlunda tätt mot väggen.
Det är både enklare och snyggare att täta under bänkskivan.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det beror på vad man avtalat. Naturligtvis kan man tillverka en bänkskiva som passar även här. I absolut minsta fall borde de som mätte informerat ts i förväg om att resultatet kommer bli så här.
Konstruktionen är fel från början. Stående faspanel bakom slät yta ger alltid glipor mellan fasen och i det här fallet bakkantlisten/stänkskydd.
Med stående faspanel på väggen är bästa lösningen att först montera bänkskivan med bakkantlist/stänkskydd. Foga med mjukfog mot överkant av bakkantlisten/stänkskyddet.
Sätt sedan de stående panelbrädorna mot överkant av bakkantlist med några mm avstånd. Blir snyggt och tätt samt döljer en något ojämn vägg.
Det är inget fel på den levererade bänkskivan.
/Bernt
 
  • Gilla
senap
  • Laddar…
Helt klart felmärkt och ska göras om/mätas om och sättas dit en ny längre bänkskiva som går emot vägg. Inget annat är acceptabelt.
 
  • Gilla
m_gadd
  • Laddar…
Är det en skiva i hobbyrummet eller är det en skiva i köket. Ska du ha den i köket borde du fixa till väggen så den blir fukttät med kakel. Aldrig i mitt liv att jag skulle vilja ha panel i köket som inte går att hålla rent. Vill du att skivan ska ligga dikt an mot panelen är det bara att ta fram lite sandpapper och slipa av bakkanten men då kommer brädan mot väggen att bli ojämn. När jag bytte tre skivor i mitt kök kollade jag av väggen och bytte renoveringsgipsen mot tjockare våtrumsskivor och fick mm passning mot väggen. .
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Hej,
Beställde en bänkskiva med mätning. De var hos oss och mätte och allt kändes bra. Men sedan när den installerades märkte jag att den inte gick emot väggen helt, den kändes inte tillräckligt djup.
Enligt säljaren beror det på att väggen inte är rak. Men denna skiva är ju måttanpassad, borde man då inte kunnat göra den en aning djupare där det behövdes?
Eller är det bara jag som är för petig och borde nöja mig med resultatet?
Det handlar om ca 0,5cm
...
Om det skulle bli exakt så måste du snesåga överdelen, inte exakt 90 *.....Lägg latex i mellanrummet
 
Du har fått det du har beställt.
Men jag kan hålla med om att det inte är särskilt snyggt eller en praktiskt.

Så hur bör du lösa problemet: Mitt förslag är är att placera en list mellan väggen och den vertikala delen. Om listen sticker ut några millimetrar utanför den vertikala delen så kommer övergången att synas mindre och den naturliga rörelserna hos väggen kommer inte att bli ett problem. Sedan så "fäster man listen mot väggen med latexfog (en spalt på 1mm mellan bänkskivan och listen är bra för då kan saker få röra sig) eller annat material som är tillräckligt tätt men kan demonteras med lagom mycket våld om tio år då listen vanligen har blivit ful då.
Om listen skall vara en hålkärlslist, trekantslist eller en kvartslist och om den skall vara av trä eller metall (mässing kanske RF skulle vara häftigt t.ex) är en personlig fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.