Tittat ut och undrar vilken av kopplingarna i lågvoltsbelysningen som dragit in fukt igen så den inte fungerar
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Varit ute och tittat på den i nästan en timme. Första gången jag är ute på riktigt sedan min lilla olycka. En vintergäck blommar och massor med lökar tittar upp. I helgen började min snälla mor lägga ut bark runt odlingslådorna.:love:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Varit ute och tittat på den i nästan en timme. Första gången jag är ute på riktigt sedan min lilla olycka. En vintergäck blommar och massor med lökar tittar upp. I helgen började min snälla mor lägga ut bark runt odlingslådorna.:love:
Vad har du råkat ut för olycka? :cry:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad har du råkat ut för olycka? :cry:
Snubblade på katten och bröt näsan och fick hjärnskakning. En och en halv vecka sedan. Nu mår jag så pass bra att jag har börjat ha tråkigt på riktigt, vilket känns positivt. ;)
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Börjat flytta stockarna på gården, ena sonen var med och hjälpte till, så mycket han nu kunde (7 år)

SRSKHQr.jpg

2vLezS6.jpg

SZMIWxG.jpg
 
Vårpyssel. Satt i dammpumpen och tvättat altan

Delvis tvättad träaltan som visar skillnaden mellan rengjorda och smutsiga ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsdam med insatt dammpump och omgivande stenar och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några veckor med fint väder så är det dags att byta uv-lampa, rengöra filtret samt olja altanen :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Var ute i vårvärmen i Västerås och klippte lite på min avenboks häck. Har noll koll på hur mycket jag vågar klippa in för att få den tät. Häcken är ca 170 cm hög. Skulle vilja ha den smalare och tätare så min trädgård blir insynsskyddad..
Har även en Hagtornshäck på ena sidan som vill sträva efter att luta sig ut över gatan. Funderar på om jag kan klippa av tjocka stammar som är kala längst ner och fått vaktmästar klippning på toppen. Kommer den i så fall att skjuta nya skott vid marken eller kommer häcken att bli gles? På några ställen har plantor dött funderar på hur jag ska göra? Försökte plantera in Avenboks plantor men det verkar som om nya plantor inte vill ta sig. Funderar på om jag kan ta bär från buskarna och dra upp nya plantor. Passade även på att jumpa runt på isflaken i min trädgårds damm.
Annars mycket grönt som sticker upp lite här och där men jag kan inte se minsta spår efter snödroppar.
Annars ser jag fram emot första lördagen i maj
.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Kom på att denna passar bättre i denna tråden än verktyg och maskiner tråden.

Satt upp staket längs vägen.
Nyligen uppsatt staket längs en vägkant med en röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staket som monteras längs en väg med en röd traktor i bakgrunden och en bondgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängselverktyg och en del av ett staket framför en röd traktor på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Tittat på snödroppar...
...plockat ut sommarmöblerna...
...ätit lunch i solskenet på altanen...
...druckit kaffe och läst bok i solskenet efteråt...
...sågat av några grenar på två träd...
...rensat bort lite löv och skräp från en rabatt...
...suttit och funderat ett varv till på hur jag skall sätta glastak på altanen...
...återigen utan att lyckas komma överens med ,mig själv :confused:

Det var i alla fall första riktiga vårdagen :)

/Magnus
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Jag har bytt plats på rabarbern och en vinbärsbuske.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det ser alltså ut så där i Skåne, ja vi har väl en dryg halvmeter snö kvar här i mellansverige.
 
Oklart om det räknas som trädgård och det var verkligen inte idag utan igår, men i alla fall! Under en tid har jag väntat på en leverans med lite ny frisk krossprodukt till uppfarten, som över åren har tappat sin yta. Tyvärr blir det en hel del som skrapas neråt varje år när det är snö, och sedan kommer kommunen och dammsuger upp det som hamnat på vägen när de gör sin vårstädning. Det var inte heller så överdrivet mycket från början. Hur som helst, förra helgen var frun och jag ute och krattade upp all gammal blandning. Det var allt från grovt grus till rejäla stenar (jag skulle kalla det 0–50 ungefär). Vi släpade upp det i trädgården och hade sedan en snyggt brun uppfart en vecka tills det dök upp en lastbil här igår eftermiddag vid 13:30-snåret.

Jag hade beställt fyra ton, som var lite i överkant men fick istället drygt fyra m³, så drygt fem ton då tydligen. Nåväl. Körsbärsträdet tappade några mindre grenar, och det blev fem högar på uppfarten. Det är här man skulle ha tagit bilder, om man hade varit så smart att ta med sig telefonen ut i trädgården.

Lillmonstret var med ute och sprang genast och hämtade sin lillkratta. Med full entusiasm satte vi igång. Hennes tog slut efter 10 minuter (då övergick vi istället till att hon var någon ond drottning som kommenderade sin tjänare att jobba fortare). Svetten lackade och vid 16-tiden undrade frun om jag skulle bli klar idag och laga middag, eller om hon skulle göra det.

Vid 17-snåret var det klart! Fortfarande lite ojämn tjocklek – varierar nog från 15 cm (blir bra fotspår när man går) till ca 5, med ännu lite mindre längst ner mot gatan. Planen är att låta det sjunka ihop lite av bilar och människor och sedan över sommaren kratta då och då ner mot gatan. Är rätt bra lutning, så blir det för tjockt där nere så rinner det bara vidare ut på vägen och då kommer kommunen och dammsuger upp det igen.

Fick också lite extrajobb med gräsmattan som lastbilen inte riktigt kunde undvika. Alltid något nytt :)
 
  • Grusad uppfart med varierande tjocklek av krossprodukt och skuggor av ett träd, i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrikabc och 3 till
  • Laddar…
Igår blev jag också, tror jag, klar med hålet till ett fruktträd som vi tänkte sätta. På platsen stod tidigare ett äppelträd som vi under våra tre år i huset aldrig lyckats få någon fart på, trots lite råd från folk som har fina äppelträd. När jag grävt lite så kanske jag förstår varför: vi (lillmonstret och jag) grävde bort kanske 10–15 cm i en cirkel runt trädet och efter det så kunde vi välta det och dra bort det för hand. De alla djupaste rötterna hade nog inte kommit ner mer än 30 cm. Jorden är ungefär 10 cm lucker och "bra" jord (vad jag kan bedöma), 10 cm lite tjockare lerig jord och därefter kommer vad jag har kallat för istidsbetong och gubben som kom med makadam kallar för pinnmo. Detta är inget man gräver i direkt, utan man får ge sig på med ett spett eller hacka för att mjuka upp det innan man samlar ihop med spade. Det är verkligen som blandade stenar (från grus till bumlingar) i gammalt murbruk. När jag kommit ner ungefär 70 cm slog jag på en hink vatten och väntade. Sedan gick jag in och lade mig och dagen efter hade vattnet frusit. Inte särskilt "väldränerad jord" inte.

Nu har jag en grop som är ca 80 cm djup (lite skålformad) och som skottkärran på bilden får plats i, så säg 1,5 meter i diameter. Med tanke på att jorden är stenhård (särskilt på vänster sida där den stora stenen fortsätter ända ner och antagligen en bra bit förbi botten på gropen) är detta ju i princip en stor kruka. Rötterna nära ytan kan säkert söka sig en bit bort, men så mycket längre ner kan jag inte tänka mig att de kommer. Tänker fylla hålet med en blandning av den jord jag har på ytlagret uppblandad med "påsjord" (som väl i princip bara är torv och som kommer att sjunka ihop en hel del). Får hoppas det räcker ... sedan har jag också lovat barnet att vi skulle ha ett päronträd utan att tänka på att det tar massa år för dem att bära frukt. Kanske kan hitta något som är lagom stort och som kan tänkas ge frukt inom ett par år. Eller inte. Får se.

Och så blev det förstås extraarbete här också: jag började gräva där det gamla trädet stod (närmast kameran) men bestämde mig sedan för att centrum skulle vara ett par meter längre bort (från kameran) så kan jag väl lika väl göra om hela ogräsmattan på denna lilla plätt :)
 
  • Nygrävd planteringsgrop för fruktträd med skottkärra och spade i bakgrunden, stenigt jordlager synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Prytt entrén med vårblommor. Finns det något mer underbart?! En blomkruka med gula vårblommor, silverfärgad växt, lila blommor och en sten målad med en igelkott och svamp. Skylt med texten 'Välkommen'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vårblommor i kruka med sten målad som räv, vid vattenkran och rostig hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Prytt entrén med vårblommor. Finns det något mer underbart?![bild] [bild]
Oj, där har det kommit långt. Här har bara snödroppar och liknande kommit upp än så länge. Rejält bakslag för våren senaste två veckorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.