Renoveringsarbete med öppet golvvärmeskåp i väggen och borrat skvallerrör, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeskåp vid en vägg under installation, med synliga rör och förstärkningsplattor, redo för gipsklädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske inte det snabbaste men jag har iallafall borrat in skvallerröret från golvvärmeskåpet till duschen på andra sidan väggen och börjat klä igen lite runt fördelaren. Det är bara förstärkningar än så länge. Eftersom gv-skåpet är djupare än väggen och därför sticker ut så ska det även på en 13mm gipsskiva för att få locket på skåpet att passa jäms med färdig vägg.
Imorgon fixturer och gips! :D
 
  • Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
M
Fan vad du får saker gjort grymt jobbat (y) en annan har inte ens fått upp dom satans listerna i köket som har stått "klart" i två år :crysmile:
 
  • Haha
  • Älska
Alexandra59 och 1 till
  • Laddar…
M Zolt skrev:
Fan vad du får saker gjort grymt jobbat (y) en annan har inte ens fått upp dom satans listerna i köket som har stått "klart" i två år :crysmile:
När listerna är uppe så är jobbet färdigt och därför klart för bedömning. Om listerna inte är uppe så gör det ingenting om någon klagar på något annat heller för "man är ju inte riktigt färdig" och då kan inte heller allt förväntas vara perfekt! :cool:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M
mr.Ola mr.Ola skrev:
När listerna är uppe så är jobbet färdigt och därför klart för bedömning. Om listerna inte är uppe så gör det ingenting om någon klagar på något annat heller för "man är ju inte riktigt färdig" och då kan inte heller allt förväntas vara perfekt! :cool:
Fan den kör jag på :crysmile:, lagom o sätta upp listerna om vi säljer huset :oops::D
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Kanske inte det snabbaste men jag har iallafall borrat in skvallerröret från golvvärmeskåpet till duschen på andra sidan väggen och börjat klä igen lite runt fördelaren. Det är bara förstärkningar än så länge. Eftersom gv-skåpet är djupare än väggen och därför sticker ut så ska det även på en 13mm gipsskiva för att få locket på skåpet att passa jäms med färdig vägg.
Imorgon fixturer och gips! :D
Funderar just på om det är tilllåtet att ha skvallerröret i Dusch-zonen men har du den utan för är det ok.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Funderar just på om det är tilllåtet att ha skvallerröret i Dusch-zonen men har du den utan för är det ok.
Skvallerröret är 1,6 meter ifrån duschblandaren på motstående vägg och ca 70 från innerhörn så med lite tur hamnar det innanför badkarskanten i "fotändan" av ett eventuellt badkar. Detta med blandaren i "huvudändan" på detsamma.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Dax för fixturer för handukstorken.
Renoveringsarbete med laserverktyg som markerar linjer för handdukstorkens fixturer på en vägg, genom mäta och borra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag börjar med att göra 2 hål ca 15 cm över golvet i mitten av den tänkta handukstorken. Hålen är ca 45 centimeter från närmsta hörn och mitt emot toalettstolen. Detta medger en upp till 2 meter hög handdukstork som utan problem kan vara upp till 70 cm bred. I verkligheten kommer den förmodligen att mäta ca 140x60 cm
Vägg med utmarkerade linjer för handdukstorkinstallering, Vatette fixturer och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen vägg med isolering och synliga rörförbindelser i förberedelse för handdukstorkinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med öppning och synliga rör före montering av handdukstork, förstärkt med plattor och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag avlägsnar de tidigare monterade böjfixturerna från LK då dessa inte går att kombinera med anslutningsmanchetterna från Vatette.
Jag har även förstärkt väggen något för att kunna fästa fixturerna då dessa gärna försöker slita sig lös på grund av motstånd i plastslangen. Vattettefixturerna går att sammankopplad så de får exakt cc 40mm. Öppning i vägg med förstärkning och installerade blåa Vatette-rörfästen för handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När fixturerna äntligen sitter på plats(jag var tvungen att öppna väggen några centimeter extra) så börjar jag att återställa väggen. Jag isolerar runt rör och i hålrum för att minska ljud mellan hallen och toan och sätter sedan skivor som förstärker väggen.
Renoverat badrum med vägg förberedd för handdukstork och utskuren öppning för värmerör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskivor på vägg med laserlinje för markering vid renovering och förberedelse för handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av väggfästen för handdukstork med förstärkt vägg och Vatette-fixturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som avslutning så lägger jag på ett varv med 13mm gips. Lägg märke till att jag skurit ut öppningen för skåpet innuti skivan istället för att pussla in bitar. Detta för att slippa skruva under skåpet och därmed riskera att sticka hål på någon värmeslang.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Monterade VVS-fixturer för handfat och toalett på en öppen vägg med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis isolerad vägg med rör och monteringsplatta för badrumsfixturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fixturerna för handfatet, duschblandaren och toaletten är monterade. Nu saknar jag bara några skivor isolering för att kunna slå igen väggen!
 
Vägg med nylagd 10mm spånskiva i underdelen av rummet redo att gipsas, verktyg och skyddsplast på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En 10mm spånskiva på plats för stadga. Nu dags att gipsa!
 
Vägg med nymonterade standardgipsskivor och ett outfärdigt dörrhål, verktyg och byggmaterial syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskiva monterad på vägggenomgång, dörrhålet markerat men ej utskuret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skruvar upp de sista skivorna, använder 90 bred standardgips och har sån tur att jag inte behöver kapa in dem alls. Fast monterar och sågar upp dörrhålet med skivan monterad.
 
  • Gilla
Utbyhuset och 1 till
  • Laddar…
Renoverad hall med tak som delvis är försett med nya vita takplattor, obehandlad träregel samt en brun ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag sätta färdigt taket i hallen.
..ska bara ta mig en liten pilsner först tror jag! :cool:
 
  • Gilla
jogidlöf och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Nu ska jag sätta färdigt taket i hallen.
..ska bara ta mig en liten pilsner först tror jag! :cool:
Det är ett väldigt lätt tak att få upp. Man slipper stora skivor och sen hålla på att spackla och måla :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är ett väldigt lätt tak att få upp. Man slipper stora skivor och sen hålla på att spackla och måla :)
Jo det går som bara hejsan, har lånat mig en dyckertpistol som skjuter U-klammer så det mesta tiden går faktiskt åt till att måtta, såga och få linjerna att stämma! Klammringen går på nolltid.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag har kört vanlig dyckert och sen satt 2 gipsskruv i varje skiva som extra säkerhet. Inget har ramlat ner än :p. Häftpicka hade varit perfekt :)
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har kört vanlig dyckert och sen satt 2 gipsskruv i varje skiva som extra säkerhet. Inget har ramlat ner än :p. Häftpicka hade varit perfekt :)
Det funkar nog finfint bara med dyckert om man har ett åretruntboende. Lite osäker på dem i sommarstugor å liknande där luftfuktigheten pendlar mycket. Skivorna sväller å krymper och jag känner till ett exempel där de faktiskt lossnade. Men med skivskruvar är det ju ett icke-problem!
Å det var ju inte heller någon sommarstuga det gällde! :D
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.