Frustrator Frustrator skrev:
Hittade en planka igår
[bild]
Kapades och limmades +klöv en bit i tre delar.
[bild]
Lite borrning
[bild]
Dyr vinkelmätarpryl
[bild]
Lite pennvässning
[bild]
Sådär, nu ska det bara till lite ryggstöd och rundning och sånt bjäfs också.


Hela plankan är gran tror jag, och benen 3*3cm, det sviktar lite när 90kg jag sätter sig på den men ännu har inget gått av.
Ok, Schwartz, tagga ner lite på myssnickeriet nu så jag inte får mer abstinens

mvh
Lägenhetsboende med ojämn snickarbodstillgång.
 
jonmo jonmo skrev:
Ok, Schwartz, tagga ner lite på myssnickeriet nu så jag inte får mer abstinens

mvh
Lägenhetsboende med ojämn snickarbodstillgång.
Alltså det här hade du kunnat göra i lägenheten..
En handsåg, en borrsväng, kniv och pennvässaren.
Allt jag gör är bara flykt för att inte behöva ta tag i verkstaden..
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Alltså det här hade du kunnat göra i lägenheten..
En handsåg, en borrsväng, kniv och pennvässaren.
Allt jag gör är bara flykt för att inte behöva ta tag i verkstaden..

Du får spela den här så kommer du ner till verkstaden!

”Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där jag har
Min gamla ångmaskin
Jag matar metatabletter
I den lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin
I ångan från maskin
Då går jag ner i min källare
Där lever jag sällare
För där jag har
Min gamla ångmaskin
Jag matar metatabletter
I den lyssnar och glömmer tiden
Tar ett glas vin
I ångan från maskin”
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ibland är det något skönt med det primitiva. Behövde smida om några stag lite akut. Har inte hunnit ordna vare sig kubbe till städet jag köpte i somras eller en vettig ässja, men det fick gå ändå.
Improviserad smidesplats utomhus med gasolbrännare, städ på marken och smidesverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Städ med ett omformat stag och maskinisthammare på marken vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Maskinisthammaren var kass att smida med. All kraft rätt tillbaka i handen. Temperaturen lämnade också en del att önska, men nu vet jag i alla fall att en smideshammare och en bättre gasolbrännare ska införskaffas. Eller kanske en kolässja.
 
  • Gilla
Mick13 och 6 till
  • Laddar…
A
Iordningställt massa toppskivor, 27 mm Björkplywood med hpl. Fan vad tungt det är att släpa runt på. Nu återstår puts av alla kanter, sedan i boxen för bets och lack Man upptar hela snickeriets yta när man brer ut sig för fräsningar av dragbeslag mm, i lacken kan man ju stacka grejer på varann iaf.
En björkplywoodskiva med hpl-yta på arbetsbänk i snickeri med diverse verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med bearbetade Björkplywoodskivor med hpl i ett snickeri, nära bearbetningsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Börjat flytta stockarna på gården, ena sonen var med och hjälpte till, så mycket han nu kunde (7 år)

SRSKHQr.jpg

2vLezS6.jpg

SZMIWxG.jpg
 
  • Gilla
Mick13 och 8 till
  • Laddar…
tommib
Amatörmässig svetsning av metaller med synliga svetsfogar och slagg på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsad metallkonstruktion med synlig svetsfog och svetsrester på en grå betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul svetsmaskin på trägolv vid hörnet av en byggnad där det svetsats med överbliven svetskabel runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försöker svetsa lite. Befinner mig uppenbart på startsträckan av inlärningskurvan så jag ska nog inte släppa mitt ordinarie jobb riktigt än...

Inser också att jag behöver en till vinkelslip om jag ska göra sånt här, det är ju värdelöst att byta mellan kap- och slipskiva hela tiden.

Förresten, hur fasen kommer man åt att slipa i hörnet? Eller skiter man bara i det?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
[bild] [bild] [bild]

Försöker svetsa lite. Befinner mig uppenbart på startsträckan av inlärningskurvan så jag ska nog inte släppa mitt ordinarie jobb riktigt än...

Inser också att jag behöver en till vinkelslip om jag ska göra sånt här, det är ju värdelöst att byta mellan kap- och slipskiva hela tiden.

Förresten, hur fasen kommer man åt att slipa i hörnet? Eller skiter man bara i det?

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/slipmaskiner/bandslipmaskiner/bandslip-bs-457-2000028476

Den löser mycket av det iaf! =)
 
tommib tommib skrev:
Förresten, hur fasen kommer man åt att slipa i hörnet? Eller skiter man bara i det?
Finns dremel modell häftigare också, jag tänker mig att en sån skulle funka.
 
Från en amatör till en annan: Hörnen är svåra att komma åt. Jag skaffade en rakslip och det funkar väl. Men det är mycket bättre att svetsa fint direkt. Ett tips är att slipa plåtrent innan svetsningen, utan en massa skit i fogen är det mycket lättare att få en fin fog. Plus att det inte sprätter i onödan.
 
  • Gilla
Mick13 och 2 till
  • Laddar…
AXS
tommib tommib skrev:
[bild] [bild] [bild]

Försöker svetsa lite. Befinner mig uppenbart på startsträckan av inlärningskurvan så jag ska nog inte släppa mitt ordinarie jobb riktigt än...

Inser också att jag behöver en till vinkelslip om jag ska göra sånt här, det är ju värdelöst att byta mellan kap- och slipskiva hela tiden.

Förresten, hur fasen kommer man åt att slipa i hörnet? Eller skiter man bara i det?
https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/ovriga-tryckluftsverktyg/nalhammare-2000033122

Slipar inte, men gör redo för färg.
 
Ola C Ola C skrev:
Gjort lite nya zero clearance inlägg till bordsågen. Ett till vanliga klingorna, ett till breda notklingan, sen ska ett va till vinklade snitt (detta är rätt mekigt så det får bli en annan dag) osså två i reserv när jag ändå va igång.

Inga konstigheter, 12mm björkplywood som fick laminat på båda sidor, två hål för att kunna lyfta ilägget ur sågen, ställskruvar i hörnen, urfräsning på baksidan för att få plats med min klyvknivsmekanism.

[bild]
[bild]
[bild]
Du kanske har nämnt det förut men vad brukar du använda för produkter till laminatet? Jag har letat efter en lösning förut men inte hittat rätt. Stort tack på förhand Ola!

Edit: Såg att du nämnde spärrlaminat här (länk), och Formicalaminat här (länk). Jag ska se om jag hittar det lokalt :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
A
Lime113 Lime113 skrev:
Du kanske har nämnt det förut men vad brukar du använda för produkter till laminatet? Jag har letat efter en lösning förut men inte hittat rätt. Stort tack på förhand Ola!

Edit: Såg att du nämnde spärrlaminat här (länk), och Formicalaminat här (länk). Jag ska se om jag hittar det lokalt :)
Det är ju bara pyttespillbitar du behöver väl? Kan du ju gå och plocka i skräplådan på ngt snickeri, annars kan jag skicka till dig.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
A
Ola C Ola C skrev:
Fick handputsa lite efter profilfräsningen av sidorna annars hade själva laminatet blivit utan radie.
Det var dessutom rejält snyggt putsat!
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Du kanske har nämnt det förut men vad brukar du använda för produkter till laminatet? Jag har letat efter en lösning förut men inte hittat rätt. Stort tack på förhand Ola!

Edit: Såg att du nämnde spärrlaminat här (länk), och Formicalaminat här (länk). Jag ska se om jag hittar det lokalt :)
Eller Vectrex tips om Ikea lysekil
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.