Nästan färdigt tak med en takdosa och elledningar som hänger ner, och en öppning i taket mot ett annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag blev nästan klar med taket igår. Tyvärr upptäckte jag i samband med sista varvet att jag glömt att dra elen vidare från takdosan och vidare in till toaletten som angränsar till sovrummet... Senildemens delux! :oops:

För att slippa riva hela taket kapar jag röret mellan takdosan och strömbrytaren. Dessa två skarvar jag på och drar in mot badrumstaket. Nu får takdosan inne på toaletten en matning från sovrummet och lysknappen i sovrummet får gå en omväg via takdosan inne på toaletten innan den kommer till sovrumstaket.
-Inte optimalt men det fungerar iallafall tillfredsställande och jag behöver inte riva taket för att göra om.
 
En elkabel hänger från två hål i väggen i ett ofärdigt badrum, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inne på toaletten fiskar jag ner en ledning för ett möjligt badrumsskåp.
Jag har borrat två hål och skjutit imellan en styv elkabel. I denna knyter jag slangen och drar sedan igenom denna nerifrån och upp. Denna måttar jag av till takdosan innan jag kapar den. Jag fäster den dock inte i takdosan ännu då takläkt först ska monteras och slangen får anpassa sig mellan dessa!
 
Förstärkning av taket med träreglar ovanför fönster inför montering av takskena för gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På några ställen där man eventuellt kan tänka sig att montera en gardin hängandes i en takskena så kan det vara behövligt att förstärka underlaget lite innan man monterar taket. Är inte så lyckat om hela undertaket kommer ner för att någon handskas hårdhänt med draperiet! :crysmile:
 
  • Gilla
Alexandra59 och 3 till
  • Laddar…
Takreglar monterade i ett rum under renovering med synliga elledningar för framtida spottar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med oavslutat träregeltak och rördragning, verktyg och material utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bara fått upp tre varv tak ikväll, det är rätt bökigt att få till början så att inte allt sticker iväg snett.
..plus att el och belysning ska dras och placeras innan jag kan slå igen det. Det ska bli ett trettiotal spottar totalt i kök, hall och vardagsrum tillsammans.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 2 till
  • Laddar…
Inre rum under renovering med synliga träbjälkar i taket och en grön laserlinje som markerar en rät linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en viss konst att börja lägga taket från vänster nästan 4 hela plattor ifrån det som redan ligger till höger om hörnet men med laser och lite tjurighet så går det bra!
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Renoveringsarbete med halvfärdig innertakskonstruktion i trä och slutna vita takpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete inne i hus med omonterad takisolering och elektriska installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här gör jag nog kväll tror jag!
 
  • Gilla
  • Älska
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Ett rum under renovering med nytt tak och oslipade gipsskivor på väggarna, byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering av ett vardagsrum med oslipade gipsskivor i taket och synliga reglar, arbetsmaterial och stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte färdigt ännu men en bra bit på vägen
 
  • Gilla
one- och 3 till
  • Laddar…
Renoveringsrum med påbörjad väggskena, gipsväggar, spackel och ett grönt laserpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en paus från takläggandet då taket tog slut här hemma och lite slarv även gjort att jag måste flytta kvarvarande takläkt 2 centimeter vardera för att få fästyta mot takplattorna. Det hamnar inte helt i skarven med andra ord..
Istället så började jag med den magiska väggskenan! :surprised:
 
Kök under renovering med gröna laserlinjer som markerar skenors position på gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det tar en viss tid att få skenorna på plats, ett jävla mätande med bredder för spisar å täcksidor å fan och hans moster! :crysmile:
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 5 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Vilket puzzel..
[bild]
Kan inte lägga igen allt innan jag vet hur bitarna ska ligga!
Det blir en förskjutning av golvspånen som jag måste placera lämpligt någonstans mitt i så att läggbredden och zonerna hålls intakt(svårt att förklara).
Hej,

Jag har följt ditt projekt under lång tid, och måste säga att det är ett imponerande jobb du utför! Följer just golvvärmearbetet med spänning eftersom vi har samma förutsättningar i golvet i vårt hus och en stundande renovering närmar sig...

Pratade lite med min snickare i helgen, och han förespråkade att gjuta in golvvärmen istället för att lägga spårade golvspån. Han tänkte då att man kunde gjuta upp med EPS-betong, alternativt cellplast och vanlig betong. Därefter gjuta in golvvärmen i ett lager flytspackel. Som jag kunnat läsa mig till så finns det lite olika tekniker för det.

Är gjutning något du funderade på?

Jag försöker hitta alla för- och nackdelar med de olika teknikerna, för att kunna bestämma mig för hur vi ska göra :)

/Lindsten
 
L Lindsten83 skrev:
Hej,

Jag har följt ditt projekt under lång tid, och måste säga att det är ett imponerande jobb du utför! Följer just golvvärmearbetet med spänning eftersom vi har samma förutsättningar i golvet i vårt hus och en stundande renovering närmar sig...

Pratade lite med min snickare i helgen, och han förespråkade att gjuta in golvvärmen istället för att lägga spårade golvspån. Han tänkte då att man kunde gjuta upp med EPS-betong, alternativt cellplast och vanlig betong. Därefter gjuta in golvvärmen i ett lager flytspackel. Som jag kunnat läsa mig till så finns det lite olika tekniker för det.

Är gjutning något du funderade på?

Jag försöker hitta alla för- och nackdelar med de olika teknikerna, för att kunna bestämma mig för hur vi ska göra :)

/Lindsten
Eftersom TS gömt en massa kul rördragningar i golvet hade jag gjort som TS. Ska man gjuta den höjden så får man nog räkna så väggarna i källaren pallar trycket 40cm betong väger en hel del
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Eftersom TS gömt en massa kul rördragningar i golvet hade jag gjort som TS. Ska man gjuta den höjden så får man nog räkna så väggarna i källaren pallar trycket 40cm betong väger en hel del
Ja, rördragningarna är såklart en aspekt att ta med...men det kommer bli minimalt för vår del.
Vad gäller vikten så var det därför EPS-betong kom på tal då det är väldigt viktbesparande jämfört med betong, men jag är väldig novis inom området så alla kommentarer är av intresse.

I vårt fall skulle jag även behöva sänka golvnivån ca 20-30 mm för att få plats med golvvärme och sedan flytspackel där vi ska lägga klinker, så det innebär att befintliga träreglar troligtvis behöver bytas.
 
L Lindsten83 skrev:
Hej,

Jag har följt ditt projekt under lång tid, och måste säga att det är ett imponerande jobb du utför! Följer just golvvärmearbetet med spänning eftersom vi har samma förutsättningar i golvet i vårt hus och en stundande renovering närmar sig...

Pratade lite med min snickare i helgen, och han förespråkade att gjuta in golvvärmen istället för att lägga spårade golvspån. Han tänkte då att man kunde gjuta upp med EPS-betong, alternativt cellplast och vanlig betong. Därefter gjuta in golvvärmen i ett lager flytspackel. Som jag kunnat läsa mig till så finns det lite olika tekniker för det.

Är gjutning något du funderade på?

Jag försöker hitta alla för- och nackdelar med de olika teknikerna, för att kunna bestämma mig för hur vi ska göra :)

/Lindsten
Med facit i hand så hade gjutning helt klart kunnat vara ett alternativ men eftersom jag började så trodde jag att det skulle få plats med allt utan att byta golvåsarna och därför öppnades saker rätt försiktigt samtidigt som olika alternativ övervägde som till exempel att lägga glespanel golv med golvvärme imellan alternativt att sänka ner golvvärmen mellan de befintliga golvåsarna. Först när hela golvet var uppbrutet och utkast och det kompletta golvvärmesystemet redan var ståendes i garaget så kunde jag se att gjutning hade varit ett alternativ. Men hur valvet hade hållit för det kan jag inte uttala mig om.
Men ventilation, vvs och el behöver ett visst installationsutrymme. Ventilationen består av 125mm rör så det måste ändå höjas rejält.
 
mr.Ola mr.Ola skrev:
Med facit i hand så hade gjutning helt klart kunnat vara ett alternativ men eftersom jag började så trodde jag att det skulle få plats med allt utan att byta golvåsarna och därför öppnades saker rätt försiktigt samtidigt som olika alternativ övervägde som till exempel att lägga glespanel golv med golvvärme imellan alternativt att sänka ner golvvärmen mellan de befintliga golvåsarna. Först när hela golvet var uppbrutet och utkast och det kompletta golvvärmesystemet redan var ståendes i garaget så kunde jag se att gjutning hade varit ett alternativ. Men hur valvet hade hållit för det kan jag inte uttala mig om.
Men ventilation, vvs och el behöver ett visst installationsutrymme. Ventilationen består av 125mm rör så det måste ändå höjas rejält.
Ok då är jag med på varför du gjort som du gjort :)
Får kolla lite mer på hur mycket vikt man kan lägga in på mellanbjälklaget, för det hade nog funkat bra för oss att gjuta då vi inte ska ha i så mycket rör mm. En sträcka ska det läggas avloppsrör, annars drar vi allt i källaren.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Oputsade väggar i badrum med påbörjad gipsinstallation och synliga rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med nya gipsskivor på vägg, stege och orenoverade väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med nyinstallerade gipsskivor på vägg och synlig rörinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gips vägg monterad i halvfärdigt badrum, öppning för dörr med synliga träreglar och arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag sätter jag gips på väggarna i badrummet. När det är gjort kan jag montera rörfixturerna och sedan sätta igen väggarna som angränsar till toaletten från utsidan. När det är gjort så är det bara å knacka dit taket, tapetsera och lista.. Å belysning sen en massa annat också förstås! :D
 
  • Gilla
Lindsten83 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.