A akkakuura skrev:
Dum fråga kanske, men vill ändå kolla. Kan du låsa/låsa upp låset eller får du bara states?
Jag kan låsa/Låsa upp. Även lägga in låset i automationer, typ släcker jag denna lampa låser jag även ytterdörren automatiskt. Eller att låset låser sig själv en viss tid varje kväll.
 
  • Gilla
StefanAd och 1 till
  • Laddar…
P Perkylainen skrev:
Jag kan låsa/Låsa upp. Även lägga in låset i automationer, typ släcker jag denna lampa låser jag även ytterdörren automatiskt. Eller att låset låser sig själv en viss tid varje kväll.
Perfekt, precis det jag ville höra! Har diverse andra automationer i HA och vill gärna kunna automatisera låsen i samma system.
 
  • Gilla
ITSåg99 och 1 till
  • Laddar…
A akkakuura skrev:
Perfekt, precis det jag ville höra! Har diverse andra automationer i HA och vill gärna kunna automatisera låsen i samma system.
Precis det jag också letat svaret på länge, innan jag tillslut köpte låset o provade själv... gick hur lätt som helst. Utan en massa annat bök.

Dock kanske August integrationen inte fungerar hur länge som helst... men just nu gör den det. Yay. :)!
 
Enda problemet med August-integrationen är ju att den måste gå över deras cloud lösning. Och om jag förstått saken rätt så pollar den status via det odokumenterade api:et som kan ändras dags som helst. Känns inte riktigt hållbart och lång latency.

Hade varit bättre om dom hade ett lokalt api i connect-bryggan. Förslagsvis en enkel mqtt-klient.
 
hek hek skrev:
Enda problemet med August-integrationen är ju att den måste gå över deras cloud lösning. Och om jag förstått saken rätt så pollar den status via det odokumenterade api:et som kan ändras dags som helst. Känns inte riktigt hållbart och lång latency.

Hade varit bättre om dom hade ett lokalt api i connect-bryggan. Förslagsvis en enkel mqtt-klient.
Nej det är just det jag vill inte ha. Låset ska snacka direkt med HA via Z-wave eller Zigbee modul. Det verkar finnas båda moduler för IDlock150 men hur dens integration ser ut det skulle jag ville gärna veta.
 
P Perkylainen skrev:
Ja, det är August-integrationen du länkar till, också den jag använt.

I L3-paketet får man med en Connect-puck, för att låset skall komma ut på nätet. Det är via den jag får in låset i August-integrationen. Jag har inte Yales gateway, inte heller Verisure, Telia eller något sånt. Bara ett HomeAssistant-uppkopplat hem.
Vad är Connect-pouck? Är den en modul som man sätter i själva låset eller en pryl som sitter separat och snackar med låset via radiokommunikation.
 
bortek bortek skrev:
Vad är Connect-pouck? Är den en modul som man sätter i själva låset eller en pryl som sitter separat och snackar med låset via radiokommunikation.
Connect sitter vid sidan av och pratar via bluetooth till Doorman L3. Sen kommunuserar connect via wifi.
 
  • Gilla
bortek och 1 till
  • Laddar…
hek hek skrev:
Enda problemet med August-integrationen är ju att den måste gå över deras cloud lösning. Och om jag förstått saken rätt så pollar den status via det odokumenterade api:et som kan ändras dags som helst. Känns inte riktigt hållbart och lång latency.

Hade varit bättre om dom hade ett lokalt api i connect-bryggan. Förslagsvis en enkel mqtt-klient.
Kan hålla med om att det inte känns hållbart. Men lång latency är inget som märks. Dessutom funkar det just nu, så för tillfället är jag nöjd.

Sen pratar du massa annat jag inte vet nått om, men det låter säkert bra ;-)
 
  • Gilla
mirko
  • Laddar…
Direktkoppling med zwavemodul hade varit tacknämligt, med vidarekopplingar till lämplig HA enhet. Jag är nöjd att öppna och låsa med connecen och Yale-appen, men jag kan komma på en himla massa flows jag vill starta när man larmar av

IF pålarmat AND (specifik användare) opens lock THEN Sonos play. ”Good afternoon, gentlemen. I am a HAL 9000 computer”

Jag kan inte koda sånt, men jag hoppa något Homey-geni skaffar detta låset.

hek hek skrev:
Enda problemet med August-integrationen är ju att den måste gå över deras cloud lösning. Och om jag förstått saken rätt så pollar den status via det odokumenterade api:et som kan ändras dags som helst. Känns inte riktigt hållbart och lång latency.

Hade varit bättre om dom hade ett lokalt api i connect-bryggan. Förslagsvis en enkel mqtt-klient.
H
hek hek skrev:
Enda problemet med August-integrationen är ju att den måste gå över deras cloud lösning. Och om jag förstått saken rätt så pollar den status via det odokumenterade api:et som kan ändras dags som helst. Känns inte riktigt hållbart och lång latency.

Hade varit bättre om dom hade ett lokalt api i connect-bryggan. Förslagsvis en enkel mqtt-klient.
 
  • Gilla
bortek
  • Laddar…
T
Men kan man idag koppla sitt doorman l3 till Homey? Alltså utan att gå via Verisure?
 
Det vore fantastiskt. Men jag tror inte Yale kommer nån gång öpnna API:et såpass eller ge en annan möjlighet än att kunna själv sälja sina prylar och tjänster. Då ska man satsa på annat lås. För övrigt tycker jag Yales som enbary lås är en av bästa.
 
T TreeView skrev:
Men kan man idag koppla sitt doorman l3 till Homey? Alltså utan att gå via Verisure?
Det fungerar med V2N versionen med (gratis) Verisure abonnemang och denna zwave modul
https://www.kjell.com/se/produkter/..._cMSnxQz3HHXECrIoTkaAuICEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Och. Denna
https://www.stgeorge.se/smartlock-v...JXZ3PKq1h3lt50ptuJUAPNLw1Fg8w4iEaApVOEALw_wcB

Samt Homey Appen för doorman/Verisure , men jag hade varit mycket nyfiken på att höra om någon fått det att funka på L3 låset.
hur gör folk om de ha båda låsen installerade på dörrar i hemmet?
 
Vad är det för sorts gratis abonnemang? Trodde man behövde koppla upp boxen till wifi sen man är klar.
 
Abonnemanget är för föregående modell. Där man det behövdes en extra modul för att koppla upp sig.
 
A A.G skrev:
Abonnemanget är för föregående modell. Där man det behövdes en extra modul för att koppla upp sig.
Vilken förgående modell? Du menar väl inte V2N?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.