GK100 GK100 skrev:
Som sagt är du helt fel ute, lär dig istället hur saker fungerar och hur man kan göra imnan du får problem. Stolligheter likt det som skrevs förut har inget med olika McGywer lösningar att göra. Det är inga problem att göra såna på ett bra och säkert sätt även utom reglementet om det verkligen krävs. Men de fallen är väldigt få och inte i närheten av det tråden syftar på, dessutom inte dyrt eller besvärligt att göra helt rätt formellt också.
Att lära sig hur det fungerar är ju det jag försöker. Det är därför jag frågar men sen dyker det alltid upp någon ogin person på dessa forum som inte tänker dela med sig av infon som ni ”riktiga” elektriker sitter på
 
M
Hennke85 Hennke85 skrev:
Fast det försvarar ju inte faktumet att strömmen kan gå ut på ledningsnätet och hamna i den stackars ledningsmontören som kämpar för att ni ska få strömmen tillbaka. Det finns ju anledningar till att reservkraft inte får kopplas in hur som helst.
Men i alla krislägen så är människan väldigt egoistisk, bara jag har ström, det gör väl inget om lilla jag åker till fjällen mitt i en pandemi o.s.v.
Håller med dig om fjällresorna. Sa det till tanten när vi kollade nyheterna "vilket vansinne, kolla det är som ett enda stort rökmoln där dom står i liftkön, om 2 veckor kommer en tredje våg, garanterat".

Men beträffande ledningsmontören och eventuell spänningsatt ledning. Jag som jobbar med kabeldragning och har gått EBR och ESA vet att killarna som kopplar och lagar ledningarna sätter ju jordtag innan dom börjar. Men visst, en liten servicekabel mellan en fastighet och matarskåp brukar man ju inte räkna med att den ska vara spänningsförande bakvägen. Men i det vi diskuterar här, vid strömavbrott, så brukar ju stamnätet gå ned och då jordar man ju alltid där man jobbar, just för att förhindra tråkigheter vad induktion och bakspänning.
 
TT4F TT4F skrev:
Att lära sig hur det fungerar är ju det jag försöker. Det är därför jag frågar men sen dyker det alltid upp någon ogin person på dessa forum som inte tänker dela med sig av infon som ni ”riktiga” elektriker sitter på
Prova att söka lite på forumet det finns som sagt många trådar om detta. Där är det i olika grad av detaljering beskrivet allt du behöver veta för att lyckas bra med detta. Och finns inte spår av oginhet i de trådar jag känner till i ämnet här.

Så ruska om sågspånet lite istället för att falla in i någon osaklig klagolåt om elskrået. Riktigt så dåliga är de nog inte i verkligheten utanför ev självförstärkande bubblor.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Så om jag förstått det rätt:

Hur man ska göra om man vill ha egen el om extern ström försvinner:
1) Skaffa nätavskiljare via elektriker (kostar inte så mycket tydligen)
2) Se till att elektrikern även installerar en anslutning av elverket till nätavskiljaren
3) kolla med elektrikern att elverket blir korrekt inkopplat & gjordat då han ändå är där
4) Se till att elverket har korrekt antal faser för det du tänker driva.

Samt att bara dra huvudsäkringarna , slå ifrån huvudbrytaren och köra elverk via trefas handske bakvägen är inte en Bra Idé(TM) då det dels är olagligt ?? samt väldigt lätt att det orsakar olyckor.(även om det kanske fungerar)
 
  • Gilla
P-son83 och 1 till
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
men det är väl självklart att man ser till att strömmen inte går bakåt ut till elnätet. Är du dum på riktigt?
Hur ser du till detta utan en korrekt installerad anläggning för reservkraft?
Sedan när man lägger upp tveksamma lösningar så får man också tänka på att mer lågbegåvade personer läser och kanske inte gör alla steg som behövs. Det enda som krävs är ju att man glömmer att skruva ur säkringarna så finns en möjliget för strömmen att komma ut på nätet. Visst är det så att ledningsfolket skyddsjordar men i alla högriskjobb så ska det finnas en spärr att minst två saker ska fallera innan något händer. I detta fallet att det inte ska finnas någon möjlighet att ledningen blir strömsatt bakvägen och att ledningen är jordad om det mot förmodan skulle hända.
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Hur ser du till detta utan en korrekt installerad anläggning för reservkraft?
Sedan när man lägger upp tveksamma lösningar så får man också tänka på att mer lågbegåvade personer läser och kanske inte gör alla steg som behövs. Det enda som krävs är ju att man glömmer att skruva ur säkringarna så finns en möjliget för strömmen att komma ut på nätet. Visst är det så att ledningsfolket skyddsjordar men i alla högriskjobb så ska det finnas en spärr att minst två saker ska fallera innan något händer. I detta fallet att det inte ska finnas någon möjlighet att ledningen blir strömsatt bakvägen och att ledningen är jordad om det mot förmodan skulle hända.
Din inställning lyser igenom rätt så rejält i ditt val av ord. ”Lågbegåvade” är det din inställning till oss som frågar om information och råd?

Sedan säger jag igen att detta är inget jag tänker göra (om inte det blir katastrof/krig), men om jag gjorde det skulle jag så klart både slå av Huvudbrytare på El-centralen samt skruva ut alla säkringar i både den, och i stolpen som sitter i skåpet 20 meter från fritidshuset. Dessutom så har jag också från Olle lärt mig att ingående PEN måste brytas.

Har dock fortfarande inte fått svar på om/hur man ska använda ett jordspett, och koppla det till elverket för att sedan koppla in det på PEN plinten.
 
Redigerat:
Nej där missförstår du mig. Folk som frågar om råd är definitivt inte lågbegåvade, det är en styrka och jag gör också det ibland.
Nej de jag syftar på är dom som gör en snabbgoogling och inte förstår hur allt ska göras och sedan gör fel, dessa personer saknar också tyvärr styrkan att inte förstå sina begränsningar.
Det jag sedan inte förstår är varför man är så rädd för att göra en korrekt installation isället för att försöka sig på tveksamma humpabumbalösningar. Själv är jag inte speciellt orolig, ett hus med flera eldstäder och en grävd brunn som går att hinka ur om det skulle skita sig. Men hade jag snabbt behövt lösa att få igång bergvärmepump och andra viktiga saker så hade jag satsat på att sätta en trefashandske på pumpen och köra med trefaselverk och byggcentral och ansluta allt med stickpropp.
 
  • Gilla
P-son83
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nej där missförstår du mig. Folk som frågar om råd är definitivt inte lågbegåvade, det är en styrka och jag gör också det ibland.
Nej de jag syftar på är dom som gör en snabbgoogling och inte förstår hur allt ska göras och sedan gör fel, dessa personer saknar också tyvärr styrkan att inte förstå sina begränsningar.
Det jag sedan inte förstår är varför man är så rädd för att göra en korrekt installation isället för att försöka sig på tveksamma humpabumbalösningar. Själv är jag inte speciellt orolig, ett hus med flera eldstäder och en grävd brunn som går att hinka ur om det skulle skita sig. Men hade jag snabbt behövt lösa att få igång bergvärmepump och andra viktiga saker så hade jag satsat på att sätta en trefashandske på pumpen och köra med trefaselverk och byggcentral och ansluta allt med stickpropp.
ok - tack för bra info i denna kommentaren
 
Om man hamnar i situationen att det plötsligt är ett långvarigt strömavbrott räcker det inte med att man vet hur man skall göra. Man måste ha förberett sig genom att skaffa utrustning för många tusen kronor. Om man nu skall skaffa ett elverk stort nog att driva hela huset är det väl en liten sak att också koppla in det på ett säkert eller till och med lagligt sätt.

Jag tror inte att någon av de som avråder från att bakmata ett trefasuttag med ett elverk är ute efter att idiotförklara den som vill vara förberedd för ett strömavbrott. Jag vill det i alla händelser inte.

Förberedd för strömavbrott? Absolut.

Elverk för att driva hela huset? Visst kan man ha det.

Koppla in elverket till huset via bakmatat trefasuttag? Absolut inte.
 
A Avemo skrev:
Om man hamnar i situationen att det plötsligt är ett långvarigt strömavbrott räcker det inte med att man vet hur man skall göra. Man måste ha förberett sig genom att skaffa utrustning för många tusen kronor. Om man nu skall skaffa ett elverk stort nog att driva hela huset är det väl en liten sak att också koppla in det på ett säkert eller till och med lagligt sätt.

Jag tror inte att någon av de som avråder från att bakmata ett trefasuttag med ett elverk är ute efter att idiotförklara den som vill vara förberedd för ett strömavbrott. Jag vill det i alla händelser inte.

Förberedd för strömavbrott? Absolut.

Elverk för att driva hela huset? Visst kan man ha det.

Koppla in elverket till huset via bakmatat trefasuttag? Absolut inte.
Jag är egentligen intresserad av ett ”släpbart” 1-fas elverk. Läste denna tråden och började fundera på att istället köpa ett 3-fas för att om foliehattarnas konspirationsteorier skulle slå in, så kan man kanske i det läget göra en fulkoppling som sista utvägen.
Låter som om man bara har ett större 3-fas verk så är resten som behövs prylar som man ändå har. Av denna anledning så ville jag få info om vad som egentligen behövs.

Det jag fortfarande inte vet är hur jordning av elverket ska göras för att få in elverkets jord på PEN plinten (kopplat bort nätägarens PEN)
 
TT4F TT4F skrev:
Jag är egentligen intresserad av ett ”släpbart” 1-fas elverk. Läste denna tråden och började fundera på att istället köpa ett 3-fas för att om foliehattarnas konspirationsteorier skulle slå in, så kan man kanske i det läget göra en fulkoppling som sista utvägen.
Om du släpper spåret med att bakmata ett trefasuttag är jag säker på att du kan få många tips om hur det kan göras på ett säkert sätt. Med just den lösningen finns bara ett svar. Så gör man inte. Det finns alltid en bättre utväg.

TT4F TT4F skrev:
Låter som om man bara har ett större 3-fas verk så är resten som behövs prylar som man ändå har. Av denna anledning så ville jag få info om vad som egentligen behövs.
Du behöver en anordning som säkerställer att ett enkelt misstag aldrig kan få elverket att mata ut ström på nätet. Det går att lösa lagligt med en godkänd reservkraftomkopplare. Vill du ha det enklare och billigare går det att bygga en egen reservkraftomkopplare med två mekaniskt förreglade kontaktorer till exempel.
 
Vet inte hur lagligt det är, men man kan ju sätta ett trefasuttag, förslagsvis 32 amp, efter mätarskåpet och mata huset via handske. Sedan drar man bara ur handsken och sätter in den i elverket. En bättre fullösning än att bakmata i alla fall.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
TT4F TT4F skrev:
Det jag fortfarande inte vet är hur jordning av elverket ska göras för att få in elverkets jord på PEN plinten (kopplat bort nätägarens PEN)
Varför ska du koppla bort PEN för? För att någon på forumet skriver det, tycker du det är att vara källkritisk?
Hur många andra trådar här har du läst om ämnet?
 
P
X xLnT skrev:
Varför ska du koppla bort PEN för? För att någon på forumet skriver det, tycker du det är att vara källkritisk?
Hur många andra trådar här har du läst om ämnet?
Förklara gärna istället.
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
P Peken skrev:
Förklara gärna istället.
Förklara vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.