Jag menar betong brunn !
Andra lilla är för spolning tror jag
 
S
J Janan_mansour skrev:
Ok !
Ni som har en uppvärmd pool vad kostar det i ungefär i månaden ?
Jag har räknat med ca 500kr extra ?
Jag har solfångare och det enda som kostar är cirkukationspumpens drift. Hela säsongen från april till november kostade ca 1100 kwh i el. Det blir mindre än 500/ mån således
C carl fabian skrev:
Böldpest är förekommande på glasfiberbåtar,dvs plasten tar upp vatten så det blir blåsor i den,ganska bökigt att reparera
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
S
I InsidersUnited skrev:
Verkar vara många här i tråden som är överens om att glasfiberpooler inte är självbärande.

Jag har en glasfiberpool, den är helt självbärande och bara till hälften nedgrävd...... Konstigt va ? :rofl:

Antingen har ni ingen erfarenhet av glasfiberpooler och har aldrig sett någon i verkligheten eller så tänker ni på PP pooler vilket är en annan sak.

Här är en bra förklaring på skillnaden, där jag för övrigt köpte min glasfiberpool för ca 10 år sedan. Fortfarande mycket nöjd.

[länk]


Red: Ps Du som skriver att du kan sparka hål i väggen med foten på en glasfiberpool, har du provat? Gå bort till din lokala hamn och sparka lite på en gammal segelbåt och se hur det går....
Tja, allt har ju med tjocklek att göra. Men bra tunt får det vara, 2-3 lager möjligen och bra tryck i foten.
 
S
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det var väl att ta i lite. Vårt pooltak gick på 125kkr, men de går att få tag på för under 100kkr. Men det är många poster och det blir snabbt mycket pengar. Att tex gjuta en platta inkl material kostar 20 kkr eller mer.

Men priserna varierar mycket, så man måste själv undersöka.
Det går att beställa samna typer av tak i Kina för melkan 25 och 50tkr. Finns ingen anledning att betala överpriser för lite aluminiumprofiler och kanalplast.
 
Jonas Persson
J Janan_mansour skrev:
Det ska väl vara så ?
Jag vet inte, men varför ligger två brunnar bredvid varandra som har olika stora brunnslock av olika konstruktion om de är ihopkopplade? Ser du ett rör som går direkt mellan dem?
 
Jonas Persson
S Stego1 skrev:
Det går att beställa samna typer av tak i Kina för melkan 25 och 50tkr. Finns ingen anledning att betala överpriser för lite aluminiumprofiler och kanalplast.
Om det var så enkelt kan man lika gärna köpa "en klump aluminium". Du tror alla har exakt samma konstruktion och ytbehandling? "Made in Kina" är i min värld allt för ofta saker som ser likadana ut som de dyra varianterna, men fungerar mycket illa. Mitt tak är antracitgrått och inte ren eloxerad aluminium. Hur det sitter fast lär variera.

Jag har klar plast, inte kanalplast. Valde bort kanalplastens isoleringen till fördel för att slippa alger och annan skit i kanalerna. Det är även skönt att se ut när man badar under tak, vi bor trots allt i Sverige och jag vill ha en säsong som vara längre än några få veckor.
 
S
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om det var så enkelt kan man lika gärna köpa "en klump aluminium". Du tror alla har exakt samma konstruktion och ytbehandling? "Made in Kina" är i min värld allt för ofta saker som ser likadana ut som de dyra varianterna, men fungerar mycket illa. Mitt tak är antracitgrått och inte ren eloxerad aluminium. Hur det sitter fast lär variera.

Jag har klar plast, inte kanalplast. Valde bort kanalplastens isoleringen till fördel för att slippa alger och annan skit i kanalerna. Det är även skönt att se ut när man badar under tak, vi bor trots allt i Sverige och jag vill ha en säsong som vara längre än några få veckor.
En vän till mig har köpt ett från Kina och det är samma grejor man kan inhandla här. Han valde kanalplast och har inga problem med algtillväxt i kanalerna, ännu ska tilläggas. Taket är bara 4 år så det kanske kommer. Men det är upp till var och en om man vill betala mer än dubbla priset bara för att man tror att Kinatillverkat har sämre kvalitet. Den skillnaden blir mindre och mindre för varje dag som går. I fallet pooltak finns det alternativ som helt klart kan mäta sig med härtillverkat, fast till lägre pris.
 
Kan någon förklara eller definiera torr cement :)
I manualen från pool tillverkaren står att rekommenderas torr cement ca 20cm runt hela. Vad innebär det exakt och var köpet man torr cement ????


DRY CONCRETE FILLING
Pour into the pool about 20cm of water and sprinkle the pool walls with dry concrete proportion 1:4, the thickness about 15-20cm. As shuttering works may be used: fiber boards, gypsum boards, or other available material, which we treat as a lost shuttering work, which remains in the ground. Strew should be dry because wet will cause curvature of the walls. During the strewing, when the strew layer will reach the water level in the pool about 20cm, glaze the strew with water, which will become hard and stiff a wreath around the pool. It is necessary, while strewing the walls, in the middle height of the pool to beat down a strew under pool shelf.
The cycle should be numerously repeated (at the same time controlling the sides of the swimming poll walls making sure that there has been not cleansing) until the whole swimming pool pit is levelled.
THE CONCRETE MUST NOT BE CONGESTED MECHANICALLY!
The whole filling as well as a backfill process has the final influence upon its final shape.
 
Jonas Persson
Det var en bedrövlig engelska.

Man ska fylla poolen med 20 cm vatten, men sen då? Vad ska blandas med proportionerna 1:4 och vad ska vara 15-20 cm tjockt?

Får för mig att de vill att man ska återfylla runt poolen mellan glasfiberväggen och en skiva som kommer att finnas kvar i marken med en blandning av betong och något annat, eller menar de cement och sand i proportionerna 1:4? Med jämna mellanrum (halvvägs upp?) ska man sedan vattna betongen lätt som då brinner och blir hård i skikt.

Jag har fem ton betong runt min pool. Ska denna återfyllas med en 20 cm tjockt skickt (vägg) med torr betong så blir det nästan samma sak, men utan armering.

Men jag kan vara helt snett ute:lying:
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Skall man köpa vilken cement som helst ?
Det heter väl betong i byggvaruhus :)
Fin ?
Grov ?
 
grov
 
Betong och cement är inte samma sak. Betong är cement blandat med stenmaterial. Cement är ren cement.

Det du skall göra är att blanda sand och cement i 4 : 1, dvs 4 sand och 1 cement.
 
Ok alltså exempel!

20kg cement
4x20 sand

stämmer detta ?
 
Du kan ju köpa grovbetong på storsäck men kanske lättare ändå att köpa pallvis med betong.

men om man fyller med torr betong och vattnar så kommer vattnet nå ner helt så allt blir bränt

kan man då inte blanda det i en tombola lite fuktigt å sedan lägga in mot pool och träskiva ...
 
Precis, sen förstår jag inte vad de menar med skivor och stöttor, du får fråga dem.

En annat tips är att spänna snören längs med poolen och på kortsidorna så du kan få sidorna helt raka. Efterhand som man fyller på vatten går det ut lite och när man fyller på den torra betongen så trycks det in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.