Hej! Vi ska bygga nytt hus och vill gärna ha en takintegrerad köksfläkt med extern motor. Målet är att slippa en stor fläkt som skärmar av vid köksön och som inte väsnas. Ovanför köket ligger ett allrum vilket jag inser försvårar dragningen.
Min skiss är att ha en 90-graders böj precis vid fläkten och en till ovanför kyl/frys med tillhörande inspektionslucka i taket. Trumman leder sedan rakt upp och ut. Längden blir i så fall grovt 2,41 m horisontellt och 2,87 m vertikalt = ca 5,3 m totalt.
Tror ni den här lösningen fungerar eller ser ni bättre alternativ?
Min skiss är att ha en 90-graders böj precis vid fläkten och en till ovanför kyl/frys med tillhörande inspektionslucka i taket. Trumman leder sedan rakt upp och ut. Längden blir i så fall grovt 2,41 m horisontellt och 2,87 m vertikalt = ca 5,3 m totalt.
Tror ni den här lösningen fungerar eller ser ni bättre alternativ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
iom att mottrycket ökar med mindre diameter och skarpa böjar så tappar du effekt redan på lägsta hastighet och försöker du öka kommer ljudet öka mycket, kan man göra svagare böjar än en 90graders hjälper det en hel del.Singenjören89 skrev:
takfläktarna kräver en hel del flöde för att fungera.
fläkt ute på taket gör ju att ljudet inte blir lika markant två våningar ned.
Vi har en liknande dragning i vårt hus, dock med fläktmotorn i kåpan.
Det funkar minst sagt inte så bra, rent uselt om jag ska vara helt ärlig, t om så dåligt att jag, trots att jag gillar att ha spisen på köksön, kommer flytta spisen till en vägg för att ha möjlighet att dra röret mer eller mindre rakt upp.
Passar även på att montera motorn på vinden.
Det funkar minst sagt inte så bra, rent uselt om jag ska vara helt ärlig, t om så dåligt att jag, trots att jag gillar att ha spisen på köksön, kommer flytta spisen till en vägg för att ha möjlighet att dra röret mer eller mindre rakt upp.
Passar även på att montera motorn på vinden.