Hej! Vi ska bygga nytt hus och vill gärna ha en takintegrerad köksfläkt med extern motor. Målet är att slippa en stor fläkt som skärmar av vid köksön och som inte väsnas. Ovanför köket ligger ett allrum vilket jag inser försvårar dragningen.

Min skiss är att ha en 90-graders böj precis vid fläkten och en till ovanför kyl/frys med tillhörande inspektionslucka i taket. Trumman leder sedan rakt upp och ut. Längden blir i så fall grovt 2,41 m horisontellt och 2,87 m vertikalt = ca 5,3 m totalt.

Tror ni den här lösningen fungerar eller ser ni bättre alternativ?
Arkitektritning av husplan som visar placering av takintegrerad köksfläkt med måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerad väg för köksfläktens ventilation genom kök och allrum.
Skapa konto
Arkitektonisk sektionsritning av ett hus som visar ett förslag på köksfläktskanalering i rött.
Skapa konto

A
Alla böjar och förträngning är av ondo gör en köksfläkt.
2st 90 böjar lär du märka av.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Det funkar, välj en kraftig fläkt, Vilpe, och grova rör, diameter 160 eller 200 mm så kommer det fungera.

• Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Alla böjar och förträngning är av ondo gör en köksfläkt.
2st 90 böjar lär du märka av.
Förstår det. Men tror inte jag har något vettigt alternativ för placeringen av spisen, ser du något? Märka av - tänker du effekt då eller ljud?

B basseman skrev:
Det funkar, välj en kraftig fläkt, Vilpe, och grova rör, diameter 160 eller 200 mm så kommer det fungera.
Kanon, tack! Vågar man sig på att dra röret ännu längre eller är ca den här sträckan nog så lång? Överst på önskelistan är egentligen att kunna få bort huven till baksidan :geek:

A
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Förstår det. Men tror inte jag har något vettigt alternativ för placeringen av spisen, ser du något? Märka av - tänker du effekt då eller ljud?
iom att mottrycket ökar med mindre diameter och skarpa böjar så tappar du effekt redan på lägsta hastighet och försöker du öka kommer ljudet öka mycket, kan man göra svagare böjar än en 90graders hjälper det en hel del.
takfläktarna kräver en hel del flöde för att fungera.

fläkt ute på taket gör ju att ljudet inte blir lika markant två våningar ned.

Vår fläk från vilpe, hörs inte någonstans förutom i köket när den används, utomhus hörs den inte alls Den står ovanpå ett sovrum (mkt välisolerat tak) och taket är ca 7,5 m över marknivån.

Vi har en liknande dragning i vårt hus, dock med fläktmotorn i kåpan.
Det funkar minst sagt inte så bra, rent uselt om jag ska vara helt ärlig, t om så dåligt att jag, trots att jag gillar att ha spisen på köksön, kommer flytta spisen till en vägg för att ha möjlighet att dra röret mer eller mindre rakt upp.
Passar även på att montera motorn på vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.