D danne.sk skrev:
Fel, V2N har säkerhetsklass 3 om de är tillverkade innan 2020-06-26, de tillverkade efter har KL2a. Det är fortfarande exakt samma lås oavsett klassning det är bara en ändrad klassning på papperet och är helt oväsentlig.

Dessutom är detta eftersträvande av klassade lås helt irrelevant om man inte ser över resterade låsning på altandörrar, fönster m.m., detta har tagits upp flertalet ggr i gruppen. Det är ytterst sällan klassade lås ens är ett krav. Vem skulle ens låsa sitt nya L3 lås med bortasäkring när man är hemma för att uppnå KL3?? Jag gör det endast när jag åker hemifrån en längre tid på mitt V2N.
[länk]



Under 3:e kvartalet 2020 kommer Yale Doorman V2N under en övergångsperiod finnas i handeln med två olika certifikat från SBSC (Svensk brand och säkerhets certifiering) mot SSF 3522. (Stöldskyddsföreningen)

  • Ett äldre. Certifikat nr 10-583 utfärdat mot SSF 3522 utgåva 1.
  • Ett nyare. Certifikat 20-19 utfärdat mot SSF 3522 utgåva 2.
Skillnaden mellan SSF 3522 utgåva 1 och utgåva 2 ligger i huvudsak i nya strängare krav på kryptering i kommunikationen mellan låsenhetens olika delar.

Produkten Yale Doorman V2N är oförändrad men flyttas efter förändringen till låsklass 2a. Lås producerade fram till 2020-06-26 är låsklass 3 och lås producerade efter 2020-06-26 är låsklass 2a.

Låsklassen som anges på förpackningen gäller oavsett inköpsdatum.

Är Yale Doorman V2N fortfarande ett bra lås?

Ja. Produkten är oförändrad och har fortfarande certifikat enligt SSF 3522 låsklass 2a. I normvärlden för lås och beslag ger inte uppdaterade krav en ny, högre, klass. Låsklassen behåller sin siffra och i vissa fall får befintliga produkter en ny klassning som i fallet med Yale Doorman V2N

Klass 2a är lägre än klass 3. Kan jag använda ett klass 2a lås i min bostad?

Ja. Låsklass 2a introducerades av SSF i senaste utgåvan. 2a beskriver lås för bostäder där skyddet från utsidan är lika klass 3 men det går att öppna från insidan med vred. I klass 3 måste det vara låst från ut och insidan. Det kallas bortasäkring.
Jag vet inte riktigt vad du greppar efter i ditt svar men min rekommendation är densamma.
Är ditt budskap att om man letar tillräckligt länge så kan man finna ett nytt V2N som samlat damm i minst 8månader för att mitt svar ska vara" felaktigt"?:confused:
Jag kan även citera ett inlägg jag gjorde i januari.
1 123abc skrev:
Yale Linus är certifierad som Mekatronikcylinder kl2A SSF3522 utgåva 2
Yale Doorman V2N är certifierad som Elektromekaniskt låshus kl2A SSF3522 utgåva 2
Så länge låshus och behör är certifierad/klassade för minst kl2A SSF3522 utgåva 2 så erhåller dom "samma" klassning.
Yale Doorman L3 är certifierad enligt kl3 SSF3522 utgåva 2
Äldre Yale Doorman V2N är kl3 SSF3522 utgåva 1, lås tillverkade efter 2020-06-26 uppfyller endast kl 2A då dom är enligt uppdaterade SSF3522 utgåva 2, de äldre och de nyare är exakt lika men i SSF3522 utgåva 2 ställs högre krav på kryptering vilket gör att det endast uppfyller kl2A.

Har jag rört till allt nu då det är lite rörigt med certifieringarna.
Ofta har försäkringsbolagen inte krav på låsning i högre klassningar så länge du inte har höga värden eller andra omständigheter som påverkar.

Att Daloc inte kan garantera klassning är för att dom inte testat dörrarna med Yale Doorman men med nya L3 som uppfyller kl3 så lär du uppfylla kraven som finns på låsningen men till vissa dörrar krävs MPL varianten.
 
1 123abc skrev:
Jag vet inte riktigt vad du greppar efter i ditt svar men min rekommendation är densamma.
Är ditt budskap att om man letar tillräckligt länge så kan man finna ett nytt V2N som samlat damm i minst 8månader för att mitt svar ska vara" felaktigt"?:confused:
Jag kan även citera ett inlägg jag gjorde i januari.
Ville bara förtydliga att oavsett KL2A eller KL3 så är V2N exakt samma lås och många stirrar sig blind på klassningen och även du lyfte detta i din rekommendation. Du kan dessutom inte heller uppfylla låsning enl. KL3 i ett bostadshus då det alltid krävs bortasäkring samt kodblockering även när man är hemma, de flesta gör det väl inte ens när de åker på jobbet för då kan du aldrig använda öppning utifrån med mobil eller kod för att uppfylla KL3. Försäkringsbolagen har aldrig krav på klassade lås överhuvudtaget för privatbostäder förutom vissa undantag som du nämnde, typ lösöre över 1miljon men då måste du se över allt annat också.

De låsen som finns i butik är sällan nytillverkade lås så du behöver garanterat inte leta, batchen har jag för mig står på kartongen. Jag monterade ett åt grannen köpt på Bauhaus sent i höstas som de nyligen fått in i lager vid kampanj och det var tillverkat 2019.

Skulle jag bytt idag så hade jag personligen valt L3 förutsatt att det kommer funka med Verisuremodulen annars så skulle jag köpt V2N. Nöjer man sig med Yales Connect-lösning så är det bara att köpa L3.
 
Redigerat:
Vi har haft vår V2N i drygt två år nu och det fungerar kanon, förutom på en punkt. För drygt en månad sedan tog batterierna slut utan någon förvarning. Som tur var så gick det ändå att låsa upp inifrån. Jag bytte då batterier, men igår tog även de nya batterierna slut utan förvarning. Som tur var (igen) så var min sambo hemma och det gick att låsa upp inifrån. Borde den inte förvarna om att batterierna börjar bli dåliga? Jag kan tänka mig att batterierna tar slut fortarare nu när det har varit så jäkla kallt ute, men att man inte får någon förvarning är inte okej, tycker jag.
 
  • Gilla
HRico
  • Laddar…
putte22 putte22 skrev:
Köpt ett Linus idag iaf. Risken att den får ligga och mogna till sig lite innan jag hinner montera det. Typ allt händer/ska göras[bild] i helgen
Har du hunnit få upp det? Lite nyfiken på Linus då jag behöver göra lite väl stora modifikationer på dörren för att få plats med Doorman.
 
En nyinstallerad smart låsenhet på en träfärgad dörr, bredvid traditionella lås och dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan.
Ja fått upp det på dörren. Fast jag har inte ännu ”kört” igång det. Det Kommer snart:crysmile:. verkar rejält o bra kvalite iaf. Eftersom det är den enda vägen in i lgh så vill jag inte riskera att stå utanför och vänta på en låssmed en kväll efter jobbet därför valde jag Linus ist för doorman.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker dammet får lägga sig lite om connect modulen innan jag kan rekommendera endera (jag har 3 hemma och v2n på landet)

jag tycker det är störigt att connecten måste sitta så nära låset. Jag ska fixa ett diskretare jack, för närvarande sitter det mitt i hallen där man kan sparka till det. Men när jag väl fått till uppkopplingen funkar det perfekt. Förutom att det driver mig till vansinne att, så vitt jag förstått, bara går att få rapport på *ALLT* (telefonen plingar på varenda låsning, öppning, autolåsning) alternativt på de användare som är ”ägare”. jag kan alltså inte bara få rapport om utvalda gäst-koder (städ, hantverkare etc) någon som löst detta?

Oklart om det går att använda med Verisure, också nyfiken på om L3 kan kopplas med den.

L3 är snyggare, och dörrklockan funkar utmärkt.

Lika lätta att installera i modern dörr, men ett ordentligt pill i en gammal (det tog mig en hel dag)


D danne.sk skrev:
Ville bara förtydliga att oavsett KL2A eller KL3 så är V2N exakt samma lås och många stirrar sig blind på klassningen och även du lyfte detta i din rekommendation. Du kan dessutom inte heller uppfylla låsning enl. KL3 i ett bostadshus då det alltid krävs bortasäkring samt kodblockering även när man är hemma, de flesta gör det väl inte ens när de åker på jobbet för då kan du aldrig använda öppning utifrån med mobil eller kod för att uppfylla KL3. Försäkringsbolagen har aldrig krav på klassade lås överhuvudtaget för privatbostäder förutom vissa undantag som du nämnde, typ lösöre över 1miljon men då måste du se över allt annat också.

De låsen som finns i butik är sällan nytillverkade lås så du behöver garanterat inte leta, batchen har jag för mig står på kartongen. Jag monterade ett åt grannen köpt på Bauhaus sent i höstas som de nyligen fått in i lager vid kampanj och det var tillverkat 2019.

Skulle jag bytt idag så hade jag personligen valt L3 förutsatt att det kommer funka med Verisuremodulen annars så skulle jag köpt V2N. Nöjer man sig med Yales Connect-lösning så är det bara att köpa L3.
hek hek skrev:
Ah, ok. Det konstiga är att det alltid fungerar att låsa upp utifrån. Om det var kläppen som hade svårt
 
Har kört mina Doorman mot Verisure med en modul i varje lås.

Ska nu montera ett Yale larm hemma och kommer därför att byta modulerna i mina Doorman till Yales modell.

Någon som kan tipsa om hur jag gör?

Står så här i guiden:

• Ta bort batterierna ur låset.
• Skruva loss insidan av Yale Doorman från dörren. (Fyra skruvar).
• Ändra Easy/Advance-brytaren från Easy till Advance eller vice versa. (Se manualen för att hitta brytarens placering).
• Montera tillbaka Yale Doorman på dörren och sätt i batterierna.
• Följ den talade instruktionen för att lägga in masterkoden. (6 siffror och P-knapp).
• Kontrollera koden

När jag monterar ihop igen, ska brytaren stå i easy eller advanced?
 
Redigerat:
hek hek skrev:
Vårt dorrman L3 strular. Ungefär 1/3 av gångerna man skall låsa upp inifrån så fungerar det inte. Man kan naturligtvis "forcera" genom att trycka ned handtaget men det känns inte så bra.

Video på beteendet:
[media]
Fick nu svar på mitt mail till Yales kundsupport.

Trolig er det en mekanisk feil i låskistan til låset. Ta kontakt med återförsäljaren du köpte låset av
Suck. Frågan är nu hur man monterar bort handtagen på L3? Är det bara att rycka bort dom eller är det något annat trick?
 
Inte rycka... montera isär och använd en låsringtång.
hek hek skrev:
Fick nu svar på mitt mail till Yales kundsupport.



Suck. Frågan är nu hur man monterar bort handtagen på L3? Är det bara att rycka bort dom eller är det något annat trick?
hek hek skrev:
Fick nu svar på mitt mail till Yales kundsupport.



Suck. Frågan är nu hur man monterar bort handtagen på L3? Är det bara att rycka bort dom eller är det något annat trick?
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
hek hek skrev:
Fick nu svar på mitt mail till Yales kundsupport.



Suck. Frågan är nu hur man monterar bort handtagen på L3? Är det bara att rycka bort dom eller är det något annat trick?
Ska också byta ut mitt lås pga av samma fel.
 
R rockthelobster skrev:
Inte rycka... montera isär och använd en låsringtång.
jag tänker mig att demontering av handtagen får återförsäljaren göra. Jag tar bort innerdelen och ytterdelen med handtagen kvar.
 
Ok, Trodde handtagen var tvugna att tas bort för att demontera inner/utedelen. Men om dom kan sitta kvar är det ju lugnt.

Vore ju bra om man kunde hämta en ny låskista hos Bahaus och komma tillbaka med den trasiga (för att slippa programmera om brickor och connect som troligtvis är lagrade i innedelen.
 
hek hek skrev:
Ok, Trodde handtagen var tvugna att tas bort för att demontera inner/utedelen. Men om dom kan sitta kvar är det ju lugnt.

Vore ju bra om man kunde hämta en ny låskista hos Bahaus och komma tillbaka med den trasiga (för att slippa programmera om brickor och connect som troligtvis är lagrade i innedelen.
Tänker byt allt. Så vet man att allt är ok (förhoppningsvis). Mitt vred återfjädrande sig också dåligt.
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Vi har haft vår V2N i drygt två år nu och det fungerar kanon, förutom på en punkt. För drygt en månad sedan tog batterierna slut utan någon förvarning. Som tur var så gick det ändå att låsa upp inifrån. Jag bytte då batterier, men igår tog även de nya batterierna slut utan förvarning. Som tur var (igen) så var min sambo hemma och det gick att låsa upp inifrån. Borde den inte förvarna om att batterierna börjar bli dåliga? Jag kan tänka mig att batterierna tar slut fortarare nu när det har varit så jäkla kallt ute, men att man inte får någon förvarning är inte okej, tycker jag.
Vilken temperatur är det på insidan av dörren?
Sitter den i ett mindre uppvärmt utrymme?
I informationen står det att Yale Doorman fungerar mellan temperaturerna insida 0 till +50° och utsida -25 till +70°.
Utsidan fungerar ofta vid kallare gradantal medan insidan ofta börjar strula vid +5° vilket beror på begränsningar för alkaliska batterier.
Om det är kallare på insidan så kan man testa litium batterier men dom bör bytas var år då dom inte varnar när batteriet blir dåligt, om det inte är kallt på insidan så använder ska alkaliska batterier användas.
Kontrollera även att vredet fjädrar tillbaka fullt så vredet inte står snett.
 
putte22 putte22 skrev:
[bild] Hejsan.
Ja fått upp det på dörren. Fast jag har inte ännu ”kört” igång det. Det Kommer snart:crysmile:. verkar rejält o bra kvalite iaf. Eftersom det är den enda vägen in i lgh så vill jag inte riskera att stå utanför och vänta på en låssmed en kväll efter jobbet därför valde jag Linus ist för doorman.
Där har det suttit en dörrspärr tidigare ser jag.
Hoppas du blir nöjd med Linus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.