W witten skrev:
Det låter som att de helt enkelt inte vill förlora inkomsten från servicen. Jämför med Tesla som inte har ett återförsäljarnätverk, de har inget regelbundet serviceprogram utan rekommenderar att man servar bromsarna en gång per år och byter kupéfilter.

Etron är ju inte alls energieffektiv, skulle inte rekommendera den om du räknar med resor till fjällen. Men varför beräknar du räckvidden på Etron när det är en Enyaq du är intresserad av? Du kan använda A better routeplanner för nästan alla elbilar om det var så att du inte hittade rätt verktyg.

Med en Enyaq 80 kWh (-5 grader snöigt väglag) så säger den att du måste stanna och ladda 8 min i Uppsala och 30 min i Hudiksvall på resan Sthlm - Vemdalen.
Snubblade över audis räckviddsberäknare och skoda hade ingen motsvarande. Tack för tipset om https://abetterrouteplanner.com/ ! Som jag fattat är etron, enyaq och id4 i princip samma bil. Vad gör att etron får så kass räckvidd?

Tyvärr blir det ännu svårare att motivera ekonomiskt från en superb för ca 400' till superb IV för 493' till en enyak 69 för 509' till en enyak 80 för 593'.

Egentligen vill jag ju ha en id buzz men den kommer ju aldrig. Nuvarande bil bör inte köras till 2022.
 
M Myckling skrev:
Smörja bromsar har jag aldrig sett i något serviceprotokoll på någon bil jag haft, alla fossildrivna. Är det något som kommer med elbil?
Ang service på en fossilbil, jag skulle tro att själva "oljebytet" på en verkstad är rätt billigt, ett par liter olja för några tior litern och ett oljefilter, lossa pluggen och låta oljan rinna ut medan man gör de andra punkterna i programmet, sen byta filter och i med pluggen så är det klart. Kan det ens vara 5 minuter arbete (när bilen ändå står på lyften). Säkert mindre än 100kr i kostnad för verkstaden. Så ska bilen ändå in på regelbunden service så tror jag inte det är just oljan som är dyr.

Sen ska kamrem (på bilar utan kedja) och stift bytas, men det är ju i princip en gång märkesverkstan får göra det, sen är bilen nog borta i de flesta fall (när bilen gått en bit över 10.000 så hamnar den nog ofta utanför märkesverkstäderna).

Om man servat själv och följt ett serviceshema ser man att kontrollpunkterna är rätt många och tar ett bra tag att gå igenom, likaså brukar det finnas att diverse saker (glidpinnar på bromsok, dörrstoppar mm) ska smörjas. Likaså ska kupefilter bytas, dränering av det rengöras osv. När jag servade en tidigare bil för första gången själv (när den gått ca 20.000 och fullservad på aukt verkstad innan) så undrar jag om verkstaden verkligen gör de moment som står i schemat, eller så fylls det på med skräp snabbt i kupeluftintaget. Sen ska väl efter ett par år bromsolja bytas, kanske kylarvätska, kanske nån multirem. Men jag vet inte, kanske har elbilarna andra saker som kan behöva bytas, transmissioner, värmesystem osv är inte underhållsfria.

Därav tror jag att ett "normalt" verkstadsbesök även för en elbil kan behöva kosta lite granna. Sen kan man ju göra som jag gjorde på en bil för länge sen, bara byta olja och filter och ta allt annat på volley när det uppkommer. Den bilen körde jag 15.000 mil på det sättet (från 25.000-40.000 mil utan några större bekymmer).

Jag körde framförallt SAAB på den tiden, inga kamremsbyten då, men lite annat...

http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/113547-Service-schema-finnes-här

AXS AXS skrev:
Men kör en Tesla S, den har tappat 60 000:- i värde på drygt 2 år. Räckvidden ca 10% upp sedan jag köpte den pga ny mjukvara. Skön, stor och rolig bil annars. Märker inte av de problem som en del tror finns.
De verkar hålla andrahandsvärdet mycket bra Teslorna, kan det vara för att man gör så små kosmetiska förändringar samtidigt som man ser till att uppdatera mjukvaran? Kan ändå inte grannarna se att man byter bil och om bilens mjukvara är up to date så kanske det inte känns lika akut att byta?

Frågan är ju, om man i princip skiter i alla "underhållspunkter", om då inte en Tesla som inte vart inne på frivillig regelbunden service efter ett par år får ett visst utestående servicebehov pga saker borde smörjts, kontrollerats osv?
 
M Myckling skrev:
Smörja bromsar har jag aldrig sett i något serviceprotokoll på någon bil jag haft, alla fossildrivna. Är det något som kommer med elbil?
Nissan leaf har det som en punkt.
Egentligen vettigt på alla bilar. Speciellt efter vintern.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
AXS
J JohanLun skrev:
De verkar hålla andrahandsvärdet mycket bra Teslorna, kan det vara för att man gör så små kosmetiska förändringar samtidigt som man ser till att uppdatera mjukvaran? Kan ändå inte grannarna se att man byter bil och om bilens mjukvara är up to date så kanske det inte känns lika akut att byta?

Frågan är ju, om man i princip skiter i alla "underhållspunkter", om då inte en Tesla som inte vart inne på frivillig regelbunden service efter ett par år får ett visst utestående servicebehov pga saker borde smörjts, kontrollerats osv?
Det väger nästan upp dyr försäkring. :D totalt sett billigare än en xc90 med några år på nacken.

Har gamla fronten, så det syns att den inte är ny, varken jag eller grannarna bryr sig nämnvärt.

Men att få ny mjukvara är verkligen grymt! De är även bra på att sälja nya uppdaterade delar. Lite sugen på ny dator/skärm som verkar gå på 15000:-, stor skillnad tydligen. En vill ju kunna spela spel, eller hus?!?
 
AXS
Fått saker fixade 3 gånger på 2 år. Två gånger stenskott på taket, en gång blybatteri och recall på airbag.

Varje gång har de lyft bilen och kollat bromsar/hjulupphängning(känt fel om du kör hårt) samt kollat filter. Nya torkarblad satt på med. Kostade 0 extra.
 
A
A Alexn72 skrev:
Nissan leaf har det som en punkt.
Egentligen vettigt på alla bilar. Speciellt efter vintern.
Har man inte glidok ser jag inte vad man ska smörja isf.
 
Handyman 1 skrev:
Har man inte glidok ser jag inte vad man ska smörja isf.
Det är nog riktigt, beroende på typ av broms kan det nog variera. Men för den icke så intresserade bilägaren är det nog rimligt att kolla över även andra saker med viss regelbundenhet, drivaxeldamasker, hur slitna bromsar är, byta kupefilter. Jag kan komma på ganska mycket som bör göras regelbundet. Skulle säkert gå att göra en bil där man väljer så underhållsfria lösningar som möjligt, men ibland är faktiskt de lösningar som kräver visst underhåll billigast i längden/hela livscykeln.

Jag tror många biltillverkare redan tidigare haft press på sig att minimera regelbundet underhåll, lägga in longlifeoljor, minska oljemängd osv. för att serviceavtal och leasingbolag ska vara nöjda de två första åren för bilen. Kontentan tror jag själv är att när 2:a eller 3:e ägaren tar över bilen är den betydligt mer slutkörd än om man haft ett bra och tätt serviceschema från början. Kombinerat med komplexiteten på moderna bilar så är jag förvånad att andrahandsvärdet generellt är så högt, då reparationer, underhåll mm skjuts över på den som äger bilen när den klockar runt på 10.000 mil och därefter, alla försäkringar och garantier är borta. Ägaren då börjar kanske med att då köra "Classicservice" där man i princip bara byter olja, eller lämnar in på den lokala verkstan som har liknande upplägg.

Själv tror jag att hybriderna kommer falla kraftigt i värde, de har nackdelarna från både elbil och fossilbil, en mycket stor komplexitet med många komponenter. Elbilarna har iallafall en potential (om de inte är felkonstruerade) att ha en något enklare teknik än hybriderna och därmed kunna fungera längre tid utan dyra reparationer.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och om det är en elbil man vill ha då?
Vill man ha en elbil så visst, då är det ingen vits att jämföra med bränslebilar.

Men då är ju frågan inte längre om det är för tidigt att köpa elbil, så har man ju redan bestämt sig för att köpa elbil.

Tråden måste väl ändå vara för de som inte bestämt sig ännu? Och då behöver både för- och nackdelar vägas in.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Vill man ha en elbil så visst, då är det ingen vits att jämföra med bränslebilar.

Men då är ju frågan inte längre om det är för tidigt att köpa elbil, så har man ju redan bestämt sig för att köpa elbil.

Tråden måste väl ändå vara för de som inte bestämt sig ännu? Och då behöver både för- och nackdelar vägas in.
Att man vill ha är inte samma sak som att man bestämt sig för att köpa, iallafall inte i min värld.
Man kanske vill ha en BMW M3, med kanske ändå vill jämföra med mindre motorstarka alternativ för att se om man tycker det är värt mellanskillnaden.

Kanske vill man hellre dieselbil än nuvarande bensinbil för att man vill åka långt utan att behöva stanna, men man kanske inte står ut med dieselknattret och stanken.

Man kanske vill ha en elbil, men är osäker om det fungerar i vardagen, utan att det enda intressanta är om det är lönsamt att köra kortare än 2000 mil eller inte.
 
Handyman 1 skrev:
Har man inte glidok ser jag inte vad man ska smörja isf.
Metall mot metall är ingen höjdare med lite skit och vägsalt..
 
T toolman77 skrev:
Som jag fattat är etron, enyaq och id4 i princip samma bil. Vad gör att etron får så kass räckvidd?
Etron är större. Det kommer under året Audi Q4 som är deras variant av Enyaq/ID4. Även den får vad jag förstår lite kortare räckvidd än Vw och Skoda eftersom den är fyrhjulsdriven.
 
A Avemo skrev:
Även den får vad jag förstår lite kortare räckvidd än Vw och Skoda eftersom den är fyrhjulsdriven.
Om ingenjörerna på Audi vet vad de håller på med, så bör räckvidden bli längre på en AWD version.
Man kan bl.a. använda mindre motorer som är effektivare, även regenereringen blir mer effektiv.
Kolla på Tesla 2WD jämfört med 4WD versionerna.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om ingenjörerna på Audi vet vad de håller på med, så bör räckvidden bli längre på en AWD version.
Man kan bl.a. använda mindre motorer som är effektivare, även regenereringen blir mer effektiv.
Kolla på Tesla 2WD jämfört med 4WD versionerna.
Vilken tesla menar du?
För Model 3 LongRange hade RWD 4mil längre räckvidd än AWD.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om ingenjörerna på Audi vet vad de håller på med, så bör räckvidden bli längre på en AWD version.
Man kan bl.a. använda mindre motorer som är effektivare, även regenereringen blir mer effektiv.
Kolla på Tesla 2WD jämfört med 4WD versionerna.
Jag har aldrig sett en specifikation som sade att en fyrhjulsdriven variant av en bil drivs snålare än en tvåhjulsdriven. Tesla är inräknad. Var har du hittat uppgifterna?
Skoda Enyaq med stora batteriet: 536 km uppgiven räckvidd.
Volkswagen ID4 med stora batteriet: 518 km uppgiven räckvidd.
Audi Q4 anger inte någon absolut räckvidd än som jag hittar. Men de skriver "Räckvidden är över 450 kilometer enligt WLTP och med enbart bakhjulsdrift ökar den till över 500 kilometer."
Om det sedan innebär att ingenjörerna inte vet vad de håller på med, om fyrhjulsdrift är mindre effektivt även för elbilar eller om ingenjörerna prioriterat annat kan jag bara gissa.
 
Den fyrhjulsdrivna blir tyngre och fler drivaxlar som ska snurra. Det verkar inte vägas upp av att man kan ha olika storlekar på motorerna och optimera verkningsgraden på motorerna.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.