K karlmb skrev:
Var ligger huset och hur mycket borra har du?
Viktigt att inte underdimensionera.
Huset ligger 2 mil nordost om Göteborg och hålet är 200 meter djupt. Jag har frikyla som värmer upp berget några grader mer under sommaren än innan jag kopplade frikyla.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
vi installerade nibe -06 och den fungerade ff finfint när vi flyttade -18. Servades någon gång men inga stora saker.

L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
 
R
L lyssnar skrev:
Huset ligger 2 mil nordost om Göteborg och hålet är 200 meter djupt. Jag har frikyla som värmer upp berget några grader mer under sommaren än innan jag kopplade frikyla.
Ja smart att ladda hålet med hjälp av frikyla...
Tänk dock på att vissa borrhål har cirkulerande grundvatten så de kan inte ”laddas”
Jag hade ett hål med konstant +6 grader med -20 ute så hålet var snöfritt
 
Snailman
Nyligen installerat en F1255, körde på elpatron tills det blev borrat. Huset inte klart än, så har 13 till 14 grader inne, och i garaget.
Obs! ingen ventilation igång.

Den kör oftast 20-25 Hz och drar då 0,2 kW ca och 55Hz vid varmvatten, då drar den naturligtvis mera, 3 starter av kompressorn på 73 timmar 2 timmar varmvatten.

På elpatron och ca 11 grader inne så drog den 2,5 till 3kW.

F750 som jämförelse gått 16000 timmar och 8000 starter, men så ska den ju frosta av då och då. (Frånluftspump) och den kör ju en del elpatron nu, men där är ju ca 19 grader inne.

Men ångrar inte att jag valde bergvärme nu.
 
  • Gilla
Renoverajämt
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Nyligen installerat en F1255, körde på elpatron tills det blev borrat. Huset inte klart än, så har 13 till 14 grader inne, och i garaget.

Den kör oftast 20-25 Hz och drar då 0,2 kW ca och 55Hz vid varmvatten, då drar den naturligtvis mera, 3 starter av kompressorn på 73 timmar 2 timmar varmvatten.

På elpatron och ca 11 grader inne så drog den 2,5 till 3kW.
Och av nyfikenhet så frågar jag då, vilka var de goda skälen till att välja en 1255 och inte en 1245 eller 1226 i ditt fall?
 
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Min Nibe Fighter frånluftsvärmepump installerades i mitt nybyggda hus år 1998 och fungerar fortfaran bra. Hur mycket värme den sparar vet jag inte. Jag har ganska mycket fönster i huset, och elförbrukningen är hög. Jag har bytt kompressor en gång, kanske för 10 år sedan. Fascinerande hur bra den parerar skiftningar i utomhustemperaturen. Det är alltid samma temp inne oavsett hur utetempen skiftar.
 
  • Gilla
lyssnar
  • Laddar…
Här står en Thermia Villa 45 från 1999, installerad av förra ägaren.
Det enda jag gjort med den är att jag sänkte inomhustempen när jag flyttade in, det var otroligt varmt, nu är det 21,5°C hyfsat jämt. Visst kan man känna av om det blåser men det beror mest på hur ventilation osv är konstruerat och utfört, inte på värmepumpen.
Radiatorslingor är som allt annat i detta hus från -57 ett lite egensinnigt hopplock, en del sektionsradiatorer från vedtiden, det som är ombyggt på 60-talet har fått panelraddar men stora, tex har ett garage i souterrängplanet ombyggt till gillestuga fått två gigantiska panelraddar och hemgjord golvvärme i form av svartrör i slingor i golvet...det känns även som om man gjort lite extrasvängar med rören i det gjutna valven mellan våningsplanen, det finns varma fläckar, men att veta något är omöjligt. I köket dock elgolvvärme.
Funderar lite på vad jag ska ställa dit när Themian m/99 går ur tiden, men hålet är lite för grunt, tror slingan bara är ca 75 meter, så troligen blir det en till på 4-5-6 kW, det finns inte hål för mer.
Elförbrukning totalt 2020 12125 kWh, boyta övre plan 98 kvadratmeter, souterrängplan på totalt 96 kvadrat varav uppvärmt kanske 60, garage uppvärmt till 10-15 grader 40-50 kvadrat.
 
Redigerat:
Nissens
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Har en IVT 495 Twin som är snart 17 år, och jag har skött den på samma sätt som du skött din. Jag är grymt nöjd med den, tyvärr finns det inte längre någon vp med ”Twin” funktion vad jag vet. Jag funderar också på att byta pumpen innan den börjar krångla..
 
Snailman
MathiasS MathiasS skrev:
Och av nyfikenhet så frågar jag då, vilka var de goda skälen till att välja en 1255 och inte en 1245 eller 1226 i ditt fall?
Jag har valt tre värmepumpar hittills, den första en Hitachi He9 luft-luft omkring 2007 gissar jag och det var ingen on off pump, och fungerade mycket bra hela tiden.

Sen var det F750, och det fanns ju inte så många alternativ till den (ett var Comfortzone) och troligtvis inga med on off.

Den sista har jag haft två år och inga problem ännu. Så jag har inga erfarenheter av om off pumpar, men är ganska känslig för ljud, men har alltid sett till att ha ett badrum eller klädkammare emellan sovrum och rummet där pumpen står.

Jag hade läst om problemen med 1255 (transient filter behövdes på spänningen typ), men de var lösta när jag köpte, plus att det inte gällde den pumpstorlek jag skulle ha.
 
  • Gilla
lyssnar och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Jag har valt tre värmepumpar hittills, den första en Hitachi He9 luft-luft omkring 2007 gissar jag och det var ingen on off pump, och fungerade mycket bra hela tiden.

Sen var det F750, och det fanns ju inte så många alternativ till den (ett var Comfortzone) och troligtvis inga med on off.

Den sista har jag haft två år och inga problem ännu. Så jag har inga erfarenheter av om off pumpar, men är ganska känslig för ljud, men har alltid sett till att ha ett badrum eller klädkammare emellan sovrum och rummet där pumpen står.

Jag hade läst om problemen med 1255 (transient filter behövdes på spänningen typ), men de var lösta när jag köpte, plus att det inte gällde den pumpstorlek jag skulle ha.
Hoppsan, var Panasonic He9, inte Hitachi.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Förstår inte syftet med att vattnet måste cirkulera när pumpen tillverkar varmvatten. Det finns inte mycket mer energi som elementen kan avge, möjligen det lilla som finns i rören. Hos mig är det bara golvvärmen som cirkulerar då.

Om de ligger i serie är det viktigt att de pumpar ungefär lika mycket vatten, annars motarbetar de bara varandra. Så frågan är om din inbyggda pump nu har ett högt flöde som stoppas av den externa som går långsammare. Samtidigt vet jag inte hur det blir om du sänker den interna. Den kan bara sänkas om pumpen har separata hastigheter för varmvatten och värme, ett lågt flöde är inte bra när den tillverkar varmvatten. Vet inte hur det är byggt, antar att den har två lägen.

I mitt fall ska den inbyggda pumpen ge tillräckligt mycket vatten så att den separata pumpen för golven får vatten. Det bildas dock inget övertryck mellan pumparna då elementen får det flödet.
har en tank på 300l på gården och kan säga att det handlar om minuter tills temperaturen är nere när
Vv görs. Ingen idé att köra pumpen då.
 
S skogstomten skrev:
Har inte investerat i någon nyligen. Men snart dags fundera på det då nuvarande BVP är 14 år. Kommer ganska säkert att välja Nibe igen. Har flera bekanta som haft problem med både IVT och Thermia men ingen som haft Nibe som strulat. (Sen har säkert andra råkat ut för att det strulat med Nibe också).
Hej,jag har en Termia duo8 som fyller 30år i aug21,fungerar fortfarande 185kvm hus
 
  • Gilla
BellaF
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag hade läst om problemen med 1255 (transient filter behövdes på spänningen typ), men de var lösta när jag köpte, plus att det inte gällde den pumpstorlek jag skulle ha.
Vad var du för storlek på 1255:an?
 
Snailman
R Runnis skrev:
Vad var du för storlek på 1255:an?
Den minsta 6kW har jag, finns en på 16kW och en som jag inte visste om på 10kW
 
Fick en s1255-12 under hösten.
Nästen en ny firmware varje månad :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.